
Öljyvuotoa. Tyypillisimmät vuotokohdat?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Öljyvuotoa. Tyypillisimmät vuotokohdat?
On alkanut tonnarin alle ilmestymään öljyinen tahra, esim töissä kun seisoo 8 tuntia, ni pieni läikkä jää aina maahan. Tänään kurkin auton ja konepellin alle ja vähän yritin paikallistaa, mut ei mitään suoranaista paikkaa löytynyt. Näytti siltä et vuoto tulis ennemminkin laatikon kohdilta, voiko laatikko vuotaa? Ajattelin tuikata ensi yöksi marjapurkin auton alle ja tutkia et paljon tulee öljyä ulos ja minkä laatuista se on. Ei tuosta koneesta nyt mitenkään hälyttävästi ole ainakaan öljyt kuluneet, sillä nyt on ajettu rapiat 9000 viime vaihdosta ja n. puolessa välissä näyttää olevan mittatikun raja. Voikos ton lootaöljyn määrän jostain tarkastaa? Paljon tyhmiä kysymyksiä, mut ei ole mikään autonasentaja kuskikaan! 

En nyt muista mutta mahtoiko yksi mahdollinen vuotokohta olla öljypumpun O-rengas tai vastaava. Omassa automaattivaihteisessa tonnnarissani on ainakin laatikon öljyn mittatikku.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 776
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
- Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
- Viesti:
jep,
Öljykello on miltei yleisin vika - turbossa melko ahdas vaihtaa - ruiskussa helpompi- muutaman euron osa, kannattaa vaihtaa jos epäilee.
Toinen vuotopaikka on moottoriöljyn tasoanturin tiiviste (O-rengas) - hirvee sanahiviö - helpompi vaihtaa jos on nosturilla, eikä oo sekään kallis jos löytää oikeen tiivisteen - ei oo kallis osa Saabillakaan
Tero
#168
Öljykello on miltei yleisin vika - turbossa melko ahdas vaihtaa - ruiskussa helpompi- muutaman euron osa, kannattaa vaihtaa jos epäilee.

Toinen vuotopaikka on moottoriöljyn tasoanturin tiiviste (O-rengas) - hirvee sanahiviö - helpompi vaihtaa jos on nosturilla, eikä oo sekään kallis jos löytää oikeen tiivisteen - ei oo kallis osa Saabillakaan

Tero
#168
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Itelläni tihkuttaa laatikon tiivisteestä ja hieman kannen tiivisteen välistä.
Mutta ihan sivuhuomiona tohon öljymäärän laskuun, josta kerroit.. Yksikään omistamistani viidestä saabista ei ole vuotanu niin paljoa, että 10tkm vaihtovälillä ois öljyn pinta koskaan laskenu max-viivasta yhtään alaspäin. Ja autoista osa on kuitenki ollu ajettu lähes 300tkm.
Mutta ihan sivuhuomiona tohon öljymäärän laskuun, josta kerroit.. Yksikään omistamistani viidestä saabista ei ole vuotanu niin paljoa, että 10tkm vaihtovälillä ois öljyn pinta koskaan laskenu max-viivasta yhtään alaspäin. Ja autoista osa on kuitenki ollu ajettu lähes 300tkm.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Kun ostin oman tonnarini niin sain todella halvalla koska myyjä kuvitteli että autossa on isompikin vika kun öljyä valuu maahan. Onneks naapurissa asuu saabi asiantuntija ja sen kanssa sitte käytiin kattomassa autoa ja todettiin että vika ei ole iso. Joten kaupat tehtiin.
Öljyä valu kyllä aika paljon, yön yli kun antoi auton olla pihassa niin oli neliömetrin kokonen läikkä asfaltilla. Sitten ryhdyttiin vaihtamaan hihnapyörän stefaa ja öljypumpun o-rengasta. Vuoto väheni muttei loppunut kokonaan. Nyt oli siis käytetty 52€ ja öljyä tuli edelleen. No sitten kävi mielessä tarkistaa öljykello, sieltähän se perkele kusi yli niin että suihkus...
no ei nyt ihan mutta kovaa valu!!!
9€ maksoi uus öljykello ja oli loppujen lopuksi aika helppo vaihtaa kun siihen pääsee ensin käsiksi jotenki. Mitään ei kuitenkaan tarvitse purkaa pois edestä.
Öljyä valu kyllä aika paljon, yön yli kun antoi auton olla pihassa niin oli neliömetrin kokonen läikkä asfaltilla. Sitten ryhdyttiin vaihtamaan hihnapyörän stefaa ja öljypumpun o-rengasta. Vuoto väheni muttei loppunut kokonaan. Nyt oli siis käytetty 52€ ja öljyä tuli edelleen. No sitten kävi mielessä tarkistaa öljykello, sieltähän se perkele kusi yli niin että suihkus...


Mainostan taas tätä oman tonnarini ihmeparantumista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1292#31292
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1292#31292
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Omassa tonnarissa vuoti kannen etupäästä, kun tuli se pahvi vaihdettua
ja en muistanut loppukiristää niitä kahta M8 pulttia sieltä kopan päästä.
Aluksi tosiaan luulin että nyt vuotaa etummainen stefa ( tuli jo ostettua )
sitten epäilys siirtyi tuohon öljynsuodatin kompleksiin.
No nuo pultihan sen aiheutti ja vuoto sotki koko koneen etupään.
ja en muistanut loppukiristää niitä kahta M8 pulttia sieltä kopan päästä.
Aluksi tosiaan luulin että nyt vuotaa etummainen stefa ( tuli jo ostettua )
sitten epäilys siirtyi tuohon öljynsuodatin kompleksiin.
No nuo pultihan sen aiheutti ja vuoto sotki koko koneen etupään.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#