Yleensä kyllä väistetään vasemmalle kaistalleTeemu kirjoitti:OFFTOPIC
Esim. tarpeeton kaistanvaihto on sekin, kun väistää rampilta tulevaa autoa vaihtamalla oikealle kaistalle. Tiedän, että tästäkin on tullut sakkoja.. /OFFTOPIC
Liikennekäyttäytyminen
Mielenkiintoinen soppa näin lakimielessä. Eli käytännössä on poliisin silmän varassa se että onko kyseessä moottoritiellä oikealta ohittaminen vai satunnainen kaistan vaihtaminen.... eli jos ohittaa oikealta mutta malttaa ajaa hetken oikeata kaistaa ohituksen jälkeen ennen palaamista jälleen vasemmalle kaistalle ohittaakseen oikeata kaistaa ajavia, lain kirjain täyttyy. Tuo "hetken"pituus lienee se pujottelun, ohittamisen ja kaistaa pitkin ajamisen erottava tekijä...
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
En väitäkkään etteikö väistettäisi. Ja todettakoon, että itsekkin väistän jos siihen on tarvetta. Totesin vain että siitäkin voi saada sakot, että on "huomaavainen". Olen lukenut tapauksia, jossa ko. huomaavaisuudesta on tullut maksumääräys.Yleensä kyllä väistetään vasemmalle kaistalle , jos tätä liikettä ei tehtäis päivittäin niin pelti kolisisi joka maakunnassa! Tiedetään oli turha kommentti, badday??
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
lucaf! Noita riittää. Saako veikata Volvo-mieheksi, henkeen ja vereen?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
noita riittää, nimenomaan automerkistä piittaamatta. eilen palasin paimiosta ykköstietä, ja aika reikäpäistä menoa kahdella (!) saabistilla edessäni (elikkä reikäpäisiä saabisteja löytyy suomesta ainakin kolmedimebak kirjoitti:lucaf! Noita riittää. Saako veikata Volvo-mieheksi, henkeen ja vereen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vaarallisen kuuloista, mutta täytyy tunnustaa että kyllä itsellänikin noihin teiden kuninkaisiin palaa hermo tämän tästä, jolloin vastaavanlaista formula-ajoa on tiedossa, kyllä tupliksellakin hienosti pärjää, jos osaa kepittää.. 
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Hienosäätöä
Ihanaa avautumista, joten oma korsi kekoon: Eri tahojen tutkimusten mukaan (muistaakseni) 80 % autoilijoista pitää itseään keskimääräistä parempana kuskina. Eli nopeasti laskettuna hörhöilijoitä löytyy 30 % eli joka kolmannen ratin takaa.
Onnneksi Suomessa noudatetaan suunnilleen liikennesäätöjä, niin säästytään suuremmilta vahingoilta.
Onnneksi Suomessa noudatetaan suunnilleen liikennesäätöjä, niin säästytään suuremmilta vahingoilta.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia A ja B
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia A ja B
Re: Hienosäätöä
Väittäisin noita hörhöjä löytyvän ainakin paikoittain enemmän kuin 30%. Sitten kun laskemme mukaan nuo helposti provosoituvat ollaankin lähellä tuota "Etelä-Suomen" 80%.JKen kirjoitti:Ihanaa avautumista, joten oma korsi kekoon: Eri tahojen tutkimusten mukaan (muistaakseni) 80 % autoilijoista pitää itseään keskimääräistä parempana kuskina. Eli nopeasti laskettuna hörhöilijoitä löytyy 30 % eli joka kolmannen ratin takaa.
Onnneksi Suomessa noudatetaan suunnilleen liikennesäätöjä, niin säästytään suuremmilta vahingoilta.
Elikkä on helppo tietää miten hyvä kuski on, on vaan niin pirun vaikea käyttäytyä tietämällään tavalla liikenteessä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ihmisiä, vaiko elukoita?
En yleensä vastaile tällaisiin kirjoitelmiin, mutta lahjaviskiä nauttiineena tulee hölmöyksiäkin tehtyä...
Olen usein koettanut löytää vastausta eroavaisuuteen ihmisten käyttäytymisessä liikenteessä ja esim. ostoskeskuksissa.
Mikä onkaan se piru olalla, joka saa ihmisen tekemään järjettömyyksiä ja haistattamaan paskaa päin kanssa-autoilijoidensa naamaa?
Miksei vastaavaa liikenteessä kiilaamista, keskisormennäyttöä ja älämölöä tapahdukaan suurten ostoskeskusten kassajonoissa?
Menkääpäs vessaan ja katsokaa peiliinne. Sen jälkeen selittäkää, mikä saa teidät ihmiset liikenteessä käyttäytymään kuin eläimet.
Teemu
P.S. Viski on hyvää.
Olen usein koettanut löytää vastausta eroavaisuuteen ihmisten käyttäytymisessä liikenteessä ja esim. ostoskeskuksissa.
Mikä onkaan se piru olalla, joka saa ihmisen tekemään järjettömyyksiä ja haistattamaan paskaa päin kanssa-autoilijoidensa naamaa?
Miksei vastaavaa liikenteessä kiilaamista, keskisormennäyttöä ja älämölöä tapahdukaan suurten ostoskeskusten kassajonoissa?
Menkääpäs vessaan ja katsokaa peiliinne. Sen jälkeen selittäkää, mikä saa teidät ihmiset liikenteessä käyttäytymään kuin eläimet.
Teemu
P.S. Viski on hyvää.
kävin vessassa selittämässä itselleni että auton sisällä on niin helppo piiloutua toiselta
lisäksi kun olen autossa, en ole minä, vaan olen korkean ylpeyden omaava "autoilija" jota ei kohdella ihan miten tahansa
tämä käykin sitten mielenkiintoiseksi, missä vaiheessa persoonani muuttuu, siinä vaiheessa kun suljen kuskin oven? kun laitan turvavyön? kun käynnistän moottorin? kyllä se on toi viimeisin kohta, kun moottori käynnistyy, niin omat aivot sammuu
tämä käykin sitten mielenkiintoiseksi, missä vaiheessa persoonani muuttuu, siinä vaiheessa kun suljen kuskin oven? kun laitan turvavyön? kun käynnistän moottorin? kyllä se on toi viimeisin kohta, kun moottori käynnistyy, niin omat aivot sammuu
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jos oikea kaista vetää Lahden motarilla nopeammin niin sitten se vaan vetää, en tosin ikinä vaihtaisi kaistaa sille takaisin vasemman kaistan jonon takia.
Mutta jos alunperin olisin oikealla niin en takuulla rupeaisi hiljentelemään vauhtia, sehän olisi järjetöntä. Samaten pidän nopeuteni oikealla kaistalla sellaisena kuin huvittaa, nostan kaasulta jos joku on vasemmalla nokan verran edellä ja laittaa vilkun. Tosin harvemmin kukaan vauhtiveikko oikealle on siirtymässä motarilla.
Käsittääkseni ulkomailla laitetaan vilkku päälle ja toisella kaistalla tehdään tilaa, Suomessa vaihdetaan kaistaa vain jos on rako ja silloinkaan vilkulla ei anota tilaa vaan ilmoitetaan jo tapahtuvasta siirrosta. Kaupungissa tietysti vähän eri kuin motareilla.
Mutta jos alunperin olisin oikealla niin en takuulla rupeaisi hiljentelemään vauhtia, sehän olisi järjetöntä. Samaten pidän nopeuteni oikealla kaistalla sellaisena kuin huvittaa, nostan kaasulta jos joku on vasemmalla nokan verran edellä ja laittaa vilkun. Tosin harvemmin kukaan vauhtiveikko oikealle on siirtymässä motarilla.
Käsittääkseni ulkomailla laitetaan vilkku päälle ja toisella kaistalla tehdään tilaa, Suomessa vaihdetaan kaistaa vain jos on rako ja silloinkaan vilkulla ei anota tilaa vaan ilmoitetaan jo tapahtuvasta siirrosta. Kaupungissa tietysti vähän eri kuin motareilla.
-
ruohonet80
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Olen kyllä huomannut suuria eroja paikkakuntien välillä.
Kuopion keskustassa on helpompi vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
Vilkun käyttö kun aiheuttaa sen, että jo valmiiksi lyhyt matka edellä ajavaan ajetaan kiinni.
No onneksi on oppinut Kuopiossa ajamaan, kun on kuusi vuotta siellä pyöritellyt. Millon omalla, millo työautolla.
Kertaakaan ei ole vielä pelti kolissut kun olen väkisin väliin tunkenut.
Nykyään imatralla ajellessa on hieman helpompi liikkua.
Autoja vähemmän ja ei niin kiihkeästi "jonotusnumerosta" kiinni pitäviä kuskeja.
Stadissa ajaminen on lasten leikkiä kuopioon verrattuna. Niin kauan pärjää, kun tietää minne on menossa. Vilkulla saa tilaa, paitsi takseilta. Mutta kääntyvien kaistalta oikealta ohittajat ottaa päähän!
Kuopion keskustassa on helpompi vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
Vilkun käyttö kun aiheuttaa sen, että jo valmiiksi lyhyt matka edellä ajavaan ajetaan kiinni.
No onneksi on oppinut Kuopiossa ajamaan, kun on kuusi vuotta siellä pyöritellyt. Millon omalla, millo työautolla.
Kertaakaan ei ole vielä pelti kolissut kun olen väkisin väliin tunkenut.
Nykyään imatralla ajellessa on hieman helpompi liikkua.
Autoja vähemmän ja ei niin kiihkeästi "jonotusnumerosta" kiinni pitäviä kuskeja.
Stadissa ajaminen on lasten leikkiä kuopioon verrattuna. Niin kauan pärjää, kun tietää minne on menossa. Vilkulla saa tilaa, paitsi takseilta. Mutta kääntyvien kaistalta oikealta ohittajat ottaa päähän!
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
"mitään ei ilmatteks anneta" "tietä ei anneta, eikä pyyretä"ruohonet80 kirjoitti: Vilkun käyttö kun aiheuttaa sen, että jo valmiiksi lyhyt matka edellä ajavaan ajetaan kiinni.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)