Lasinen vs peltinen kattoluukku

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Lasinen vs peltinen kattoluukku

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sopiikos cs-tonnarin peltisen kattoluukun tilalle lasinen, ilman että kattoa tarvitsee lähteä sahailemaan, näyttäisivät olevan suunnilleen samankokoisia? Entäs tarvitseeko kattoverhoilua vaihtaa operaation vuoksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jotain eroa saattaa olla liukukiskoissa tai varustuksessa. Lasiluukkuversiossahan on erillinen liukuva kaihdin, ja peltiversiossa se pellin takapinta on verhoilukankaalla verhoiltu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:Jotain eroa saattaa olla liukukiskoissa tai varustuksessa. Lasiluukkuversiossahan on erillinen liukuva kaihdin, ja peltiversiossa se pellin takapinta on verhoilukankaalla verhoiltu.
Tekisi mieli päivittää tuo peltiluukku lasiseksi, tuosta kun muutenkin pitää napata kattoverhoilu irti koska sen pellin kangas on repsahtanut löysäksi ja on umpilikainen siitä taitoskohdastaan. Luulisi sen lasiluukun menevän kiskoineen tuon peltisen alle ja sopivan kattoverhoilun alla kulkemaan, nähdäkseni samanlaiset tilat noissa molemmissa on luukulle.
Onkos tuo peltiluukku jokin vanhempi versio, auto on vm 1993, ja edellisessäni joka oli -94, luukku oli lasinen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ei se peltiluukku varmaan mikään vanhempi versio ole, sillä tonnarissani joka on vuosimalli 1988 on myös lasinen luukku. Joka on Saabin alkuperäinen Webaston valmistamana.

Sitä en sitten tiedä onko tuo peltinenluukku orkkis luukkuja vai mitä, mutta....viisaammat vastatkoon tähän.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oho, nyt vasta tajusin että olet taas löytänyt jostain tonnarin :-)

Eiköhän ne ole olleet valinnaisia. Toinen on Sunroof ja toinen on Moonroof.

Ei tarvitse koko kattoverhoilua irrottaa peltiluukun verhoilun ehostamiseksi.
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=82189
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=8227

Omassani ainakin lasiluukun reunaa kiertävät tiivisteet on sen verran kutistuneet, että maantienopeuksissa ajaessa suhisee sen verran, että tulee aina pidettyä se verhoilukaihdin kiinni. Eli ihan sama vaikka olisikin peltiluukku. Uudet tiivisteet on liian kalliit. Suhinoita vähensi kyllä aika paljon kattopellin aukon etureunaan liimaamani ohut solukuminauha. Vanhasta tottumuksesta silti verhoilukaihdin on aina kiinni.

Myydään-osastollahan on edelleen myynnissä punainen katto luukkuineen, olikohan siinä lasiluukku?
Viimeksi muokannut jus, Su Tammi 04, 2015 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:Oho, nyt vasta tajusin että olet taas löytänyt jostain tonnarin :-)

Eiköhän ne ole olleet valinnaisia. Toinen on Sunroof ja toinen on Moonroof.

Ei tarvitse koko kattoverhoilua irrottaa peltiluukun verhoilun ehostamiseksi.
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=82189
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8227

Omassani ainakin lasiluukun reunaa kiertävät tiivisteet on sen verran kutistuneet, että maantienopeuksissa ajaessa suhisee sen verran, että tulee aina pidettyä se verhoilukaihdin kiinni. Eli ihan sama vaikka olisikin peltiluukku. Uudet tiivisteet on liian kalliit. Suhinoita vähensi kyllä aika paljon kattopellin aukon etureunaan liimaamani ohut solukuminauha. Vanhasta tottumuksesta silti verhoilukaihdin on aina kiinni.

Myydään-osastollahan on edelleen myynnissä punainen katto luukkuineen, olikohan siinä lasiluukku?
Jep, Saksasta piti vanha tonttu hakea, on aika samanlainen kuin edellinen, tosin vanhemmalla ISOLLA ratilla (on sentään nahkainen) ja puutteellisella varustelulla :D

Pistin Valtterille yv:tä noista osista, myös airbagille olisi käyttöä. Se lasiluukku oli kyllä fiksumman oloinen konstruktio kun sai käsin vetäistä sen verhoilukaihtimen ja kuivattua luukun yläpintaan höyrystyneen kosteuden pois, tuossa peltiluukussa on kondenssivesi tullut pikkuhiljaa siitä kangasverhoilun taitoskohdasta läpi mustaten sen luukun leveydeltä ja 10cm:n matkalta pituussuuntaan. Tuo ei vuotanut kuitenkaan, ainakaan tänään kun kävin pesettämässä auton.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Muistelisin, että asiasta on aiemmin ollut puhetta, mutta en vanhaa ketjua enää löytänyt.

Mutta, "madaltaako" kattoluukku kattoa minkä verran? Muistelisin, että joskus jossain on sanottu, että yli 190 senttisille kuskeille kattoluukku alkaa olla jo tiellä?

Eli että jos tuon 1.9m alkaa ylittämään, niin tilanahtaus pään seutuvilla saattaapi uhata?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kyllä se muutaman sentin madaltaa. Riippuu vähän onko pitkäselkäinen vai säärinen ja missä asennossa selkänojaa tykkää ajella. Ite 188cm ja tukka koskee kattoluukun toppauksen kulmaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä oon 193cm eikä oo (tuo lasinen) kattoluukku haitannut menoa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Heps, kiitos tiedosta. Täytynee kokeilla ja katella että kuinka sinne sopii. :lol:
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kyllä se lasiluukku käy ohan heittämällä sinne peltisen tilalle. Ainakin mun CS:ssä kävi
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Lasinen vs peltinen kattoluukku

Viesti Kirjoittaja sarka »

Riippuu varmaan pitkälti hiustyylistä :D Itse olen vain 177cm mutta kattoluukullisessa tonnarissa tukka hipsii kattoa siihen malliin, että järki meinaa lähteä. Sitte pitää kääntää penkki takakenoon ja ajoasento muuttuu kehnohkoksi... Ei ilmastoitu tonnari kattoluukkua tarvi :lol:

Suuret kiitokset jus noista kuvista! Muokkasin hieman mustia taustoja pois ja printtasin itselleni juuri ohjeet, että osaan irrottaa verhoilun ja vielä kasatakin luukun sen jälkeen.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin