Ilmastoinnin toiminta 10-15 asteen lämpötilassa(myös muuta )
Ilmastoinnin toiminta 10-15 asteen lämpötilassa(myös muuta )
Moro!
Käyttelin hakua, mutta mitään selvennystä en oikein saanut.
Eli miten pystyy toteamaan toimiiko ilmastointi tämmöisillä viielillä kevät keleillä. Kompura hurisee joten mekaaniset asiat pitäis olla ok.
Tänään ajelin töistä kotiin ja laitoin ilmastoinnin niin kylmälle kuin mahdollista, eli LO tilaan. Aikani ajelin ja suuttimista ei tullut kyllä sitte yhtään sen kylmempää kuin ulkoilman oletin olevan. Ulkoilman lämpötila tällöin oli +14c.
Onko automaatti-ilmastointi muka niin fiksu, ettei tee "pakkasta" ellei todella ole tarvetta, eli ulkoilman ollessa kylmempää kuin halutun sisäilman.
Alkaa huolestuttaan, että onkohan multa ilmastointi sökönä, hyvä olisi varmistaa asia, kun autoliikkeen takuuta on vielä jäljellä....
Käyttelin hakua, mutta mitään selvennystä en oikein saanut.
Eli miten pystyy toteamaan toimiiko ilmastointi tämmöisillä viielillä kevät keleillä. Kompura hurisee joten mekaaniset asiat pitäis olla ok.
Tänään ajelin töistä kotiin ja laitoin ilmastoinnin niin kylmälle kuin mahdollista, eli LO tilaan. Aikani ajelin ja suuttimista ei tullut kyllä sitte yhtään sen kylmempää kuin ulkoilman oletin olevan. Ulkoilman lämpötila tällöin oli +14c.
Onko automaatti-ilmastointi muka niin fiksu, ettei tee "pakkasta" ellei todella ole tarvetta, eli ulkoilman ollessa kylmempää kuin halutun sisäilman.
Alkaa huolestuttaan, että onkohan multa ilmastointi sökönä, hyvä olisi varmistaa asia, kun autoliikkeen takuuta on vielä jäljellä....
Viimeksi muokannut e0000333, Ma Huhti 25, 2005 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Mikäs on seuraavanlainen maneeri mitä ilmastointi suorittaa....
Mielestäni kun pysähdyn risteykseen, menee sisäilmankierto itsekseen päälle...
Tämän jälkeen kun lähdetään liikkeelle, vauhti nousee niin kierto katoaa taas itsekseen. Tämä toistui ainakin 3 kertaa kotimatkalla. Ennemmin en ole kiinnittänyt sen kummempaa huomiota...
Onko muilla samaa toimintaa automaatti-ilmastoinnissa....
Mielestäni kun pysähdyn risteykseen, menee sisäilmankierto itsekseen päälle...
Tämän jälkeen kun lähdetään liikkeelle, vauhti nousee niin kierto katoaa taas itsekseen. Tämä toistui ainakin 3 kertaa kotimatkalla. Ennemmin en ole kiinnittänyt sen kummempaa huomiota...
Onko muilla samaa toimintaa automaatti-ilmastoinnissa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Ilmastoinnin saa ohjelmoitua niin, että sisäilman kierto menee päälle paikallaan oltaessa. Eli toiminta on ihan normaali. Katso ohjekirjasta kuinka se ohjelmointi poistetaan. Defaulttina toiminto ei ole päällä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Laitan tähän, kun otsikossa oli (ja muuta) kohta.
Käytin autoa takuuhuollossa (6 kk vanha)
1. Ilmastointi pitää pienen pientä vinkunaa, joka ei ole sellaista rätinää, kuin siipien välissä olisi jotain. Kuuluu joskus voimakkaampana ja tulee parhaiten esille, kun auton sammuttaa tai ilmastoinnin painaa off-asentoon ja tuuletin lakkaa pyörimästä. Vinkuna/kitinä sammuu pikkuhiljaa kierrosten myötä. Ihan kuin joku laakeri tai akseli olisi kuiva.
Vaihtoivat ilmeisesti jotain osia/en saanut mitään paperia itselle. Vika ei korjaantunut ja työ jäi osittain kesken. Sen huomasin, että paperissa oli maininta jostain ACC ohjausyksiköstä. Ymmärsin seuraavan päivän puhelinkeskustelusta, että selvittävät tehtaalta asti jotain varaosaasiaa, kun tätä vastaavaa osaa ei kuulemma ole tällä hetkellä saatavissa? Muutenkin ihmetyttää, mitä tekemistä millään ohjausyksiköllä olisi tämän asian kanssa, kun kuulostaa selvästi mekaaniselta hankaukselta.
Onko muilla ollut vastaavaa oiretta ja mistähän voisi olla kyse. Voin elää äänen kanssa, kun ei kuulu ajossa, mutta mainitsin siitä, ettei ilmastointi sitten paukahda aikanaan heti takuun jälkeen. Kompressoriin sen ei pitäisi liittyä(?), kun ääni kuluu pakkasellakin ja mielestäni enemmän kylmänä aamuna/iltana.
2. Täällä palstalla on keskusteltu jarrujen vinkunasta aiemminkin. Minulla liikkeelle lähdössä ja hiljaa esim parkkitalossa ym. jarruttaessa jarrut vingahtavat. Herkistivät jarrut, vika ei korjaantunut. Joku mainitsi aikoinaan kuparipastavoitelun (menikö ihan metsään?)
3. Ratti resonoi paikalla seistessä vaihde päällä muualla kuin ala-asennossa. Vinyyli ilmeisesti hankaa itseään vasten. Tämän pyysin korjaamaan. Eivät tehneet sille mitään, pitäisi kuulemma kojelauta avata. Mitä sitten?
4. Jäähdytysneste valui hiljalleen mäelle, vesipumpussa oli vika ja se vaihdettiin.
Toisin sanoen 4 asiasta ainoastaan yksi saatiin korjattua (vesipumppu). Yksi jäi kesken, yksi yritettiin hoitaa ja yhdessä vastaus oli etteivät viitsineet yrittää. Onkohan tämä normaalia takuuhuoltoajattelua. Edessä on uusi auton jättö huoltoon. Viat on onneksi vesipumppua lukuunottamatta sellaisia, että voin niiden kanssa elää ja odottaa. Tosin ratti on ihan ala-asennossa ja vähän otta reisiin. Harmittaa vaan jotenkin tällainen vasemman käden suhtautuminen.
Käytin autoa takuuhuollossa (6 kk vanha)
1. Ilmastointi pitää pienen pientä vinkunaa, joka ei ole sellaista rätinää, kuin siipien välissä olisi jotain. Kuuluu joskus voimakkaampana ja tulee parhaiten esille, kun auton sammuttaa tai ilmastoinnin painaa off-asentoon ja tuuletin lakkaa pyörimästä. Vinkuna/kitinä sammuu pikkuhiljaa kierrosten myötä. Ihan kuin joku laakeri tai akseli olisi kuiva.
Vaihtoivat ilmeisesti jotain osia/en saanut mitään paperia itselle. Vika ei korjaantunut ja työ jäi osittain kesken. Sen huomasin, että paperissa oli maininta jostain ACC ohjausyksiköstä. Ymmärsin seuraavan päivän puhelinkeskustelusta, että selvittävät tehtaalta asti jotain varaosaasiaa, kun tätä vastaavaa osaa ei kuulemma ole tällä hetkellä saatavissa? Muutenkin ihmetyttää, mitä tekemistä millään ohjausyksiköllä olisi tämän asian kanssa, kun kuulostaa selvästi mekaaniselta hankaukselta.
Onko muilla ollut vastaavaa oiretta ja mistähän voisi olla kyse. Voin elää äänen kanssa, kun ei kuulu ajossa, mutta mainitsin siitä, ettei ilmastointi sitten paukahda aikanaan heti takuun jälkeen. Kompressoriin sen ei pitäisi liittyä(?), kun ääni kuluu pakkasellakin ja mielestäni enemmän kylmänä aamuna/iltana.
2. Täällä palstalla on keskusteltu jarrujen vinkunasta aiemminkin. Minulla liikkeelle lähdössä ja hiljaa esim parkkitalossa ym. jarruttaessa jarrut vingahtavat. Herkistivät jarrut, vika ei korjaantunut. Joku mainitsi aikoinaan kuparipastavoitelun (menikö ihan metsään?)
3. Ratti resonoi paikalla seistessä vaihde päällä muualla kuin ala-asennossa. Vinyyli ilmeisesti hankaa itseään vasten. Tämän pyysin korjaamaan. Eivät tehneet sille mitään, pitäisi kuulemma kojelauta avata. Mitä sitten?
4. Jäähdytysneste valui hiljalleen mäelle, vesipumpussa oli vika ja se vaihdettiin.
Toisin sanoen 4 asiasta ainoastaan yksi saatiin korjattua (vesipumppu). Yksi jäi kesken, yksi yritettiin hoitaa ja yhdessä vastaus oli etteivät viitsineet yrittää. Onkohan tämä normaalia takuuhuoltoajattelua. Edessä on uusi auton jättö huoltoon. Viat on onneksi vesipumppua lukuunottamatta sellaisia, että voin niiden kanssa elää ja odottaa. Tosin ratti on ihan ala-asennossa ja vähän otta reisiin. Harmittaa vaan jotenkin tällainen vasemman käden suhtautuminen.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Muistaakseni ohjekirja kertoo sen alimman lämpötilan, johon sen saa vain säädettyä (+14 ?). Ei kai ole tarkoituskaan jäähdyttää sisustaa pakastimeksi (Kupla-Volkkari tais olla sellainen )?e0000333 kirjoitti:Joo tänään töistä lähtiessä oli itseasiassa koppi melko kuumana.
Automaattisesti alkoi kajuutan viilennys korviahuumaavalla puhalluksella, mutta mitään Vicks-Blue henkäystä ei tullut....
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
1) Samanlainen vika oli omassa autossanikin, mutta en kyllä muista mitä huoltotoimenpiteitä tehtiin tämän kanssa. Joku ilmastoinnin korjaus suoritettiin niin, että osa maksoi noin euron, mutta kun nesteet piti vaihtaa, painestaa yms. niin korjaukselle tuli hintaa satoja eurojamiklaa kirjoitti: 1. Ilmastointi pitää pienen pientä vinkunaa, joka ei ole sellaista rätinää, kuin siipien välissä olisi jotain. Kuuluu joskus voimakkaampana ja tulee parhaiten esille, kun auton sammuttaa tai ilmastoinnin painaa off-asentoon ja tuuletin lakkaa pyörimästä. Vinkuna/kitinä sammuu pikkuhiljaa kierrosten myötä. Ihan kuin joku laakeri tai akseli olisi kuiva.
Vaihtoivat ilmeisesti jotain osia/en saanut mitään paperia itselle. Vika ei korjaantunut ja työ jäi osittain kesken. Sen huomasin, että paperissa oli maininta jostain ACC ohjausyksiköstä. Ymmärsin seuraavan päivän puhelinkeskustelusta, että selvittävät tehtaalta asti jotain varaosaasiaa, kun tätä vastaavaa osaa ei kuulemma ole tällä hetkellä saatavissa? Muutenkin ihmetyttää, mitä tekemistä millään ohjausyksiköllä olisi tämän asian kanssa, kun kuulostaa selvästi mekaaniselta hankaukselta.
Onko muilla ollut vastaavaa oiretta ja mistähän voisi olla kyse. Voin elää äänen kanssa, kun ei kuulu ajossa, mutta mainitsin siitä, ettei ilmastointi sitten paukahda aikanaan heti takuun jälkeen. Kompressoriin sen ei pitäisi liittyä(?), kun ääni kuluu pakkasellakin ja mielestäni enemmän kylmänä aamuna/iltana.
2. Täällä palstalla on keskusteltu jarrujen vinkunasta aiemminkin. Minulla liikkeelle lähdössä ja hiljaa esim parkkitalossa ym. jarruttaessa jarrut vingahtavat. Herkistivät jarrut, vika ei korjaantunut. Joku mainitsi aikoinaan kuparipastavoitelun (menikö ihan metsään?)
Toisin sanoen 4 asiasta ainoastaan yksi saatiin korjattua (vesipumppu). Yksi jäi kesken, yksi yritettiin hoitaa ja yhdessä vastaus oli etteivät viitsineet yrittää. Onkohan tämä normaalia takuuhuoltoajattelua. Edessä on uusi auton jättö huoltoon. Viat on onneksi vesipumppua lukuunottamatta sellaisia, että voin niiden kanssa elää ja odottaa. Tosin ratti on ihan ala-asennossa ja vähän otta reisiin. Harmittaa vaan jotenkin tällainen vasemman käden suhtautuminen.
2) Kunnon potkaisu jarrulle silloin tällöin poistaa ongelman. Mulle neuvottiin esim. liikennevaloissa seistessä painamaan jarrua täydellä teholla. Ainakin lakkas vinkumasta
Kannattaisko vaihtaa huoltoliikettä? Tai vaatia kunnon palvelua?
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
3J kirjoitti:Ilmastoinnin saa ohjelmoitua niin, että sisäilman kierto menee päälle paikallaan oltaessa. Eli toiminta on ihan normaali. Katso ohjekirjasta kuinka se ohjelmointi poistetaan. Defaulttina toiminto ei ole päällä.
Juu, poistaminen onnistui tosiaan helposti.... tainnut mennä vaan isännän räplätessä päälle....
On muutes varmasti saastemaissa ja kovissa ruuhkissa köröteltäessä hieno lisä ilmastointiin...
Menee päälle ja pois jossain 30km/h tienoilla
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Tätä olen myös itse ajatellut... Jos joku suunnittelija on oikeasti miettinyt jotain kun on laitetta pähkäillyt ja kehtaa vielä nimittää sitä automaattiseksi niin luulisi sen osaavan hyödyntää ulkoa tulevan viileän ilman mahdollisimman tehokkaasti. Jo polttoainetaloudellisista syistä....Meikku kirjoitti:Muistaakseni ohjekirja kertoo sen alimman lämpötilan, johon sen saa vain säädettyä (+14 ?). Ei kai ole tarkoituskaan jäähdyttää sisustaa pakastimeksi (Kupla-Volkkari tais olla sellainen )?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814