D-jetin optimointi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

D-jetin optimointi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko raadilla kokemuksia 99:n d-jetin parantelemisesta, oletan etteivät 70-luvulla saaneet kaikkea iloa irti kyseisestä ruiskutusjärjestelmästä?
Kuinka tuo on modifioitavissa, kaiketi tuon suuttimien aukioloaikoja, jne pystyy muokkaamaan? Vai olisiko viisainta hankkia jokin nykyaikaisempi piirikortti ja ujuttaa se tuon boksin kotelon sisään, siis jos tuo on liian aataminaikuinen/hidas?
Tänä kesänä olisi tarkoitus saada 99le tieliikenteeseen, ja ruisku toimimaan kunnolla, ja mahdollisimman optimaalisesti, sitten ensi talvena olisi b-moottorin (toisen kappaleen, alkuperäiseen en koske) viritys, suunnitelmissa olisi avarruttaa ja laskea kantta, isontaa venttiileitä, hankkia kireämpi nokka, peltipakosarja, sorvauttaa vauhtipyörää ja vähemmän ahdistava putkisto sekä mahdollisesti tasapainoittaa kone.
Onko tuosta d-jetistä ruokkimaan tuollaista "rimmattua" konetta, siis modifioinneilla ja esimerkiksi suuttimia isontamalla, jne?

Entäs saako tuohon b-koneen laatikkoon pidempiä välityksiä, muistaakseni olivat aikas lyhyet moottoritieajoon?
Sori, tuli tuhat ja yksi kysymystä :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Voisi olla järkevin päivittää tuo D-jetti vaikkapa megasquirtiksi, samat suuttimet/paineensäätimet/polttoainelinjat/pumput, virranjakajat ym. kävisi suoraan ilman muutoksia.
Todennäköisesti kävisi suoraan(ohjelmoiden) myös imusarjan lämpöanturi ja kaasuläppäanturinhan äkkiä soveltaa uudemmantyyppisen tarvittaessa.

Lisätietoa edellämainittuun http://www.finsquirt.net/forum/index.php ja nyt ei ole kielitaitokaan kenenkään esteenä enää.



Toinen vaihtoehto olisi kunnostaa D-jetin boxi ja vaihtaa sinne kaikki yleisesti vanhenevat komponentit, kuten elektrolyyttikonkat.


Edit: Jos laatikko on vanha ratas-ensiolla oleva ja toista konetta meinaat viriaihioksi, niin miksi et käytä uudempaa laatikkoa jossa ketjuensio? Olisi varaa valita välitys kohdalleen... ja alkuperäinen paketti säilyisi kokonaisena paikalleen nostovalmiina..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jees, unohdin kokonaan tuon ratasensiöhomman, eli uudempaa lootaa sitten joskus sen kireämmän koneen kaveriksi, muutenkin 5-lovisuus houkuttelee kosolti enemmän. Nyt olisi ensimmäisenä tavoitteena saada tuo d-jetti pelaamaan ok, ja tosiaankin mahdollisesti sada vähän paranneltua sen arvoja mikäli mahdollista.
Jos olet vieläkin innokas etsimään vikaa nykimiseen tuosta boksista niin laitatko vaikka osoitteesi yv:llä niin pistän tuon ämyrin tulemaan postissa :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Olen myös sitä mieltä, että Megasquirt voisi tehdä asiaa. Jos konversion toteuttaa hyvin, se on päällisin puolin huomaamaton.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hessu kirjoitti:Olen myös sitä mieltä, että Megasquirt voisi tehdä asiaa. Jos konversion toteuttaa hyvin, se on päällisin puolin huomaamaton.
Tuohon täytyy varmaankin kallistua, vaatii kuitenkin senverran paneutumista aiheeseen että jäänee ensi talven projektiksi, täksi kesäksi pitäisi saada tuo vanha d-jetti pelittämään ainakin välttävästi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mersuforum

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Varhaisissa 60/70-luvun ruisku-mersuissa oli myös D-jetronic, ja Mersuforumilla näkyy muutaman ko. antiikkilaitteen omaava kiroavan myös "edelläkävijyyttä". Itse forumia ei ole nyt vähään aikaan päässyt katsomaan, mutta sieltä saattaisi löytyä lisätietoa, ainakin joku D-jetronic -pajakin mainittiin nimeltä?

Mutta, Megasquirt on nykyaikaa ja saman ajan & vaivan panostus siihen saattaa tuottaa paremman tuloksen. Ja jos projektin tekee hienosti, voi saada Megasquirtin D-Jetronicin kuoriin, jolloin ulkonäkökin pysyisi samana :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

http://members.rennlist.com/pbanders/djetfund.htm

Googlella löytyy lisää, itse olen tuota joskus lueskellut. Ei ole kovin helppoa parannella, johtuen analogisesta luonteesta.. Jos tarve ei ole millekkään race-vehkeelle, niin ehjä ja oikein toimiva D-jetronic hoitaa kyllä hommansa. Ei se megasquirtinkaan säätöjen haku ole mitään maailman helpointa ja mukavinta hommaa. Tosin vaparissa ehkä astetta helpompaa kuin turbossa, alkuperäisyys kyllä katoaa kuitenkin sitten taivaan tuuliin. Sehän se d-jetin viehätys onkin ainakin minulle, kun se on vanhaa "modernia" tekniikkaa. Mutta sehän onkin sitten oma valinta, tekeekö vehkeestä modernisoidun käyttöpelin vai mahdollisimman orggiksen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ehkä yksi pieni tiedon jyvänen voisi olla, että monesti sähköisten ruiskujen viat ovat mekaanisia. Kaikkien liitosten läpikäyminen, johdotusten, juotosten ja liittimien kunto, jne. tarkkaan syyniin ensimmäisenä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin