Tyhmiä mokia, osa 2342

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Tyhmiä mokia, osa 2342

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Tulipahan pajalla autoa käytettyä, mm. renkaiden kulmat mitattiin ja todettiin vanhuksen poikkeuksellisen hyvä kunto. Kulmien mittaus piti tehdä, kun kolmessa kesärenkaassa oli väärästä kallistuskulmasta kertovaa kulumaa. Oli ilmeisesti korjattu muinoin edellisen omistajan toimesta.. Sytytys tuli säädettyä myöskin.

Syy siihen, miksi auto ei reagoinut kaasuun oli neljäsosakierroksen verran väärin asennettu kaasarin kalvo. Eli neulahan siellä jumitti.. Jumittaminen kyllä oli mielessä ja tarkoitus oli katsoa kaasariin 8O , mutta tuskin olisin kalvon asentoa keksinyt tarkistaa, kun kuvittelin asentaneeni sen oikein, vielä korjaamokäsikirjasta lunttaamalla. Oireita vaan ei ilmaantunut kalvon vaihdon jälkeen, vaan vasta kun auto oli seisonut jonkin aikaa :?: . Miksi näin?

Oikean etuvalon "puutteellinen toiminta" tuli myös tarkistettua. Polttaa lampun kytkettäessä kaukovaloille, kun maadoitus on sekaisin.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Omista mokista ehkä kuuluisin ja se mistä monesti olen saanut kuulla on se, kun asensin aluvanteet tuohon luottopeliin, ja parin päivän päästä ihmettelin kun kolisee ja tärisee, että taitaa olla paikat rikki, iskarit poikki, laakerit loppu, vetarit paskana ja tuhat muuta vikaa.

Sitten ajoin tutun korjaajan luo joka kiristi ne vanteet :oops:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No näitähän sattuu , satkuun vaihdoin taka iskarit ja jäi alapää löysälle en huomanu, enkä muistanut pari päivää ajoin ja ihmettelin kolinaa kunnes löysin löysän pultin.
Samoin noppaan vaihdoin takapyörän navat, toiselle puollelle unohdin laittaa jarrusatulan pulttien alle tulevan lukitus levyn , no jarru satula pääsee elään ja koputtelee tosi ikävästi , nyt unohdus korjattu ja ei koputtele enää.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pyöräytin 2003 alkukesästä iv:llä (intissä silloin ku olin) kesäkumet alle 99:iin. Intin lopumisestakin oli mennyt tovi, kun käytiin tätin mökillä ja piti siinä alkaa ihmettelemään kummaa rouskutusta joka alkoi kuulumaan melkein ku oltiin perillä.

Tätin miehen kanssa käytiin ajamassa testiä ja todettiin kuskin puolelta äänen kuuluvan. Laakeriko?

No, seuraavana päivänä setän tallille tarkistamaan tilanne ja aluksi kuskinpuolen eturengas ylös. Heilutin renkaasta ja olin aivan 8O onpas iso klappi. Huikkasin veljelle, että tulee kattomaan, laakeri aivan paskana. Siihen veli toteaa, että eikös silloin pitäis tuon jarrulevynkin heilua. Varsinainen "Bosse - bildoktorn" yllätti jälleen :oops: Pyöränmutterit löysällä :lol: Ja muttereiden (kaikkien renkaiden) kiristyksen jälkeen huoltikselle, kuten aina onnistuneen remontin jälkeen, remonttikahville 8)

P.S. Suosittelen jälkikiristystä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

dimebak kirjoitti:Pyöränmutterit löysällä :lol: Ja muttereiden (kaikkien renkaiden) kiristyksen jälkeen huoltikselle, kuten aina onnistuneen remontin jälkeen, remonttikahville 8)

P.S. Suosittelen jälkikiristystä.
Offtopiccia, mutta:
Onkos muuten og900:ssa ollut pultit alusta lähtien, vai vasta tuon uuden jaon tultua? Kaveri tuossa väitti, että mutterit olis helpompi avata ja kiristää, kun mulla ei pahemmin rengasta saa vaihdettua ilman kunnon jatkovartta?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

saab900c kirjoitti:Offtopiccia, mutta:
Onkos muuten og900:ssa ollut pultit alusta lähtien, vai vasta tuon uuden jaon tultua? Kaveri tuossa väitti, että mutterit olis helpompi avata ja kiristää, kun mulla ei pahemmin rengasta saa vaihdettua ilman kunnon jatkovartta?
Vanhemmissa on mutterit ja uudemmissa pultit. Kummatkin on yhtä helppo, kun uudemmassa navassa on ohjaritappi ja vanhassa ohjarin virkaa täyttää pinnapultit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Hehee. Kävin tuossa perjantaina hakemassa kuupan "sinisen biblian" tuolta klubikaupasta ja mennessä alkoi kuulua mahdoton kolina. Tullessa vain yltyi ja kotiin päästessä oli jo melkoista menoa. Kotipihassa sitten katsoin niin aluvanteesta pultit löysällä. No siinä sitten mietin, että kuinkas näin pääsi käymään ja muistinkin, että pultit oli kiristetty pyörän ollessa ylhäällä ja lopullinen kiristys unohtui kun raidetangonpään vaihdon jälkeen oli niin kiire koeajolle :oops: Tunnenpa myös erään saabistikaverin joka käytti autoaan korjaamolla, että saatiin pyöränpultit kiristettyä.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Pezku
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2005 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pezku »

Itselleni noita mokia on sattunut jo jonkin verran, tässä niistä pari:
Vaihdettiin kaverin kanssa noppaan eteen laakerit ja paikalle ilmeistyi myöskin kaverin vanhempi kollega (ent. autoasentaja?). Meidän toimintaa katseltua hän tietenkin rupesi neuvomaan: Muistakaa kiristää navan mutterit KÄSIkireyteen! No, tarkistamatta oikeaa momenttia korjausoppaasta toimimme näin. Seuraavana päivänä töistä lähtiessäni ihmettelin kun auto ei oikein kiihdy, joten pysähdyin kylmäasemalle asiaa ihmettelemään. Pölykapselin irroitettuani on enään löytänyt navan mutteri mistään. Onneksi oli vielä vanha kontissa, ei muuta kuin kiinni ja niin tiukalle ku sai. Siihen loppui ko. tyypin neuvojen kuuntelu...

Ja sitten asia josta olen erittäin ylpeä: Ostin kaverilta jalkapallovanteet syksyllä, olivat todella hapettuneet. Mutta vasta saabi-kuumeen puraistua näyttivät niin hienoilta, että ne oli saatava :) No kaverin mukaan olivat olleet samanlaisessa saabissa kiinni aiemmin (omistan -86:n nopan), joten vanteet mukaan ja hiekkapaperi ostoksille. Nyt keväällä alkoi vanteiden kunnostus ja n. 20h työn jälkeen, vanteet kiilsivat kuin olisit uudet. Ei muuta kuin alle, sitten tulikin ongelma ei muuten ollu menossa kiitos väärän pulttijaon... Olin muuten tosi tyytyväinen, nyt on hyvät vanteet kellarissa ja vanhat alla :evil:
Ei riemulla rajaa, kun saabilla ajaa!

Saab 90 -1986 (http://koti.mbnet.fi/pezcu/Index/Noppa.jpg)
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Ihan mutu-tuntumalla: Verratessani nykyistä nopan renkaanvaihtoa ja edellisen satkuni renkaanvaihtoa, on nopan muttereiden irroitus ja kiinnitys helpompaa.

Satkussa meni pultit välillä _niin_ jumiin että jumalaton jatkovarsikaan ei meinannut auttaa.

Mutterit aukeavat helpommin. Ja ihan samalla tavalla olen napoihin ja kierteisiin laittanut kuparitahnaa satkussa ja nopassa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pezku kirjoitti:Ostin kaverilta jalkapallovanteet syksyllä, olivat todella hapettuneet.
kaverin mukaan olivat olleet samanlaisessa saabissa kiinni aiemmin (omistan -86:n nopan),
Ei muuta kuin alle, sitten tulikin ongelma ei muuten ollu menossa kiitos väärän pulttijaon...
Onko joku vaihtanut noppaasi uudemman 4X108 navat, joissa pyörät kiinnitetään pulteilla eikä muttereilla? Jos ei, niin jalkapallovanteen pulttijako ei voi olla väärä, jos nuo ei ole kuupan vanteet, joissa edes pulttien määrä ei täsmää. Olisiko keskireikä vaan sorvausta vailla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pezku
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2005 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pezku »

jus kirjoitti:
Onko joku vaihtanut noppaasi uudemman 4X108 navat, joissa pyörät kiinnitetään pulteilla eikä muttereilla? Jos ei, niin jalkapallovanteen pulttijako ei voi olla väärä, jos nuo ei ole kuupan vanteet, joissa edes pulttien määrä ei täsmää. Olisiko keskireikä vaan sorvausta vailla?
Kun yritin laittaa niitä alle, ei mennyt pohjaan asti, vaan jäi killiin. Mutta vanhat peltivanteet meni heittämällä. Täytyy ottaa mitta kauniiseen käteen ja alkaa ihmetellä. Renkaat kumminkin tulee muttereilla kiinni. Olis kumminkin hieno saada noppaan kunnon vanteet alle. Vanteet ovat suorat mitä näin silmämääraiseti olen niitä katsellu tuossa olkkarin pöydällä hiotessa.

Jos hyvin käy, tässä on vielä jatkoa omille tyhmille mokille ;)
Ei riemulla rajaa, kun saabilla ajaa!

Saab 90 -1986 (http://koti.mbnet.fi/pezcu/Index/Noppa.jpg)
ana67
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Helmi 26, 2005 11:14
Paikkakunta: Puolanka

mokat jatkuu

Viesti Kirjoittaja ana67 »

Omistin tuossa kahenksankytluvun alussa nopan, johon uutena autoilijana ruperin innoissani vaihtamaan mootiriöljyjä ja suodatinta.

Eihän siinä mitään kun vanhat öljyt ulos ja suodatin irti, sitten uusi paikoilleen ja öljyt. Käyntiin ja pikku lenkki, öljyn määrän tarkistus ja kova ihmettely :o Vaihteet meni kummallisesti päälle ja öljyä oli melkein tikun korkkiin asti :oops:

Varmaan arvaatte, että tuli laskettua vaihteistosta öljyt pihalle ja tuplattua moottoriöljyn määrä.

No sama homma uusiksi ja vaihteistoon uudet öljyt.

Sillon kyllä otti pattiin... :lol:
Saab-900Gl-1983-3d
McWerkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 16:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McWerkko »

Pezku kirjoitti: Kun yritin laittaa niitä alle, ei mennyt pohjaan asti, vaan jäi killiin. Mutta vanhat peltivanteet meni heittämällä. Täytyy ottaa mitta kauniiseen käteen ja alkaa ihmetellä. Renkaat kumminkin tulee muttereilla kiinni. Olis kumminkin hieno saada noppaan kunnon vanteet alle. Vanteet ovat suorat mitä näin silmämääraiseti olen niitä katsellu tuossa olkkarin pöydällä hiotessa.

Jos hyvin käy, tässä on vielä jatkoa omille tyhmille mokille ;)
Ettei vaan kyseessä olisi ne alunperin kulta-hopeiset (GLe:n?) hunajakennovanteet? Itsellä on kanssa tuollaiset tallissa kun piti joskus kirpparilta ostaa, kun halvalla sai... En ole edes alle kokeillut, kun joku tietävämpi osasi kertoa, että noissa ahistaa viimeisiin 114-jaon napoihin (noin 78-88 ?) tuo keskiö. Reikä on samankokoinen(?), mutta uudemmissa on ohjauskartio, joka ilmeisesti ottaa kiinni(?) Tuosta olen mielestäni jonkun piirroksenkin nähnyt. Tuota taisi jus tuossa yläpuolella sorvaamisella tarkoittaa?

Oman lyhyen urani eka moka oli, kun poikkesin eilen 10km Nooppa-omistuksen jälkeen tankille... Vielä kuittia odottaessa ajattelin, että pitää tuo korkki laittaa paikalleen... Seuraavan kerran asian muistin, kun läppä kolahti kiinni motarin rampissa :oops:
Ei muuta kuin takaisin varovasti körötellen... korkki löytyi tietysti palasina huoltskan risteyksestä. Tuo oli onneksi tarvike-korkki, johon ei edes avainta ollut, niin ei harmita niin paljoa...

Eli tuli todistettua, että tuossa takaluukun päällä ei kannata tavaraa kuljettaa :) Takapuskuri sensijaan soveltuu siihen tehtävään vallan mainiosti (ainakin 99:ssä, miksei uudemmissakin) Isä unohti lompakon mökiltä lähtiessä takapuskurin päälle ja siitä se myös löytyi, kun ruvettiin kaupan pihassa etsimään (n.50km maantieajoa, mukana myös hiekka- ja moottoritietä) :D
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

jus kirjoitti:
Pezku kirjoitti:Ostin kaverilta jalkapallovanteet syksyllä, olivat todella hapettuneet.
kaverin mukaan olivat olleet samanlaisessa saabissa kiinni aiemmin (omistan -86:n nopan),
Ei muuta kuin alle, sitten tulikin ongelma ei muuten ollu menossa kiitos väärän pulttijaon...
Onko joku vaihtanut noppaasi uudemman 4X108 navat, joissa pyörät kiinnitetään pulteilla eikä muttereilla? Jos ei, niin jalkapallovanteen pulttijako ei voi olla väärä, jos nuo ei ole kuupan vanteet, joissa edes pulttien määrä ei täsmää. Olisiko keskireikä vaan sorvausta vailla?

Joo kokemusta on. Ostin aikoinaan 83-malliseen 900 turboon
jalkapallovanteet renkaiden oston yhteydessä. Rengasmyyjällä kun sattui olemaan sellaiset tarjolla.
Vasta asennusvaiheessa selvisi etteivät passaakaan.
Eikun sorviin, johan sopivat. Pulttijako on kyllä oikea.

Keskiötä ei tarvitse sorvata läpi asti. Eikä kannatakaan, jos meinaat laittaa
niihin alkuperäiset keskiökupit.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Pezku
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2005 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pezku »

Kiitti sorvausvinkeistä, Toivottavasti saan pian kunnon vanteet alle...
Ei riemulla rajaa, kun saabilla ajaa!

Saab 90 -1986 (http://koti.mbnet.fi/pezcu/Index/Noppa.jpg)
Vastaa Viestiin