Vehje on siis 900i -84 ja vaiva seuraavanlainen:
Kylmänä kauhea raksutus koneen, ehkä kannen suunnalta. Häipyy hieman kun lämpenee ja lämpeneminen tarkoittaa vähintään puolta tuntia käynnissä, lämpömittrin nousu normaaliin ei piisaa. Venttiilinvälykset ovat ohjearvojen sisällä, imut 0,15 - 0,20 ja pakopuolella paksuin sekaan mahtuva tulkki on 0,35. Nokkaketju näyttää ok-kuntoiselta ja kiristyy ok. Sytön säätöä kokeilin myös, kääntelin virranjakajaa sekä myöhäisemmälle että aikaisemmalle ilman vaikutusta kilinään.
Mikä tekee siis tuon äänen? Sen saa kuumanakin kuuluviin vedättämällä välillä 2000 - 2500 kierrosta. Lisäksi kone ravistaa 2000 kierroksen korvilla "tiheästi" (laakerivika jossain?), siten että sisäpeili sumenee hetkeksi mutta koko mobiili ei heilu. Muuten biili käynnistyy hyvin, käy hyvin, kulkee mukavasti ja vetää asiallisesti, tulpissa ei ole juuri värieroja, nesteet ja öljyt pysyvät hyvin sisällä ja kulutuskin on ihan ok.
Luin jostain, että venttiilien paininkupit voisivat tuottaa tuommoista ääntä, mutta 8v-koneenko kanssa? Siellähän on kahvikupin kokoiset raudanpalat matkalla eivätkä tunnu olevan erityisen väljällä. En tosin ole käyttänyt nokan pukkia irti ja kokeillut ilman öljyjä tms.
Ostin biilin hiljattain, kiinnostuin kuultuani mitarilukeman (214 tkm), innostuin kokeiltuani kun esim vaihteisto on tosi timmi verrattuna entiseen (samanlainen mutta varmasti ainakin 400 tkm) ja ostin kun hintakin passasi.
Raksutusta kuunnellen ja täystuhoa peläten.....
Saba kilisee, missä vika?
Nyt kyllä olisin sitä mieltä että aivan liian ohuet!Vanhaan sabaan suosittelisin 10w alkuisia öljyjä.Silloin kun tuota moottoria on suunniteltu noin ohuita öljyjä ei ollut markkinoilla.Joten en kyllä tollasia käyttäisi kirveelläkään.KNF kirjoitti:Mobilin synteettistä 0w40 siellä on, ihan kuten edellisessäkin. En sitten tiedä onko se tuolle hyvää....mikkoimp kirjoitti:oletkos kunnon öljyillä kokeillut?
Mobilin synteettistä 0w40 siellä on, ihan kuten edellisessäkin. En sitten tiedä onko se tuolle hyvää....[/quote]
Semmoinen tuli öljystä mieleen, vaihdoin ne ja tietty suodattimen (sekä vaihdeöljyt) heti ostettuani auton. Koneesta tullut tavara vaikutti lähinnä tervalta, mitä nyt oli mustempaa ja vaihdon jälkeen mobil muuttui mustaksi noin 20 kilsan lenkillä. Tuhat kilsaa myöhemmin avattu venttiilikopan kansi toi näkösälle varmaan yhden kaikkien aikojen karstaisimmista kopanalusista. Moska oli siinä vaiheessa alkanut irrota, taitavat nuo synteettiset olla aika kovia pesemään karstaa irti. Olisikohan nyt sitten jo aika vaihtaa taas öljyt, kilsoja on tosin tullut vasta jotain 3000.
Mitenköhän tuo forte vaikuttaisi asiaan. Eikös se ole pesevää ainetta, vai onko siinä jotain muutakin? PCS:llä näytti olevan hyllyssä kun kävin viimeksi, en vain tullut kysyneeksi.
Semmoinen tuli öljystä mieleen, vaihdoin ne ja tietty suodattimen (sekä vaihdeöljyt) heti ostettuani auton. Koneesta tullut tavara vaikutti lähinnä tervalta, mitä nyt oli mustempaa ja vaihdon jälkeen mobil muuttui mustaksi noin 20 kilsan lenkillä. Tuhat kilsaa myöhemmin avattu venttiilikopan kansi toi näkösälle varmaan yhden kaikkien aikojen karstaisimmista kopanalusista. Moska oli siinä vaiheessa alkanut irrota, taitavat nuo synteettiset olla aika kovia pesemään karstaa irti. Olisikohan nyt sitten jo aika vaihtaa taas öljyt, kilsoja on tosin tullut vasta jotain 3000.
Mitenköhän tuo forte vaikuttaisi asiaan. Eikös se ole pesevää ainetta, vai onko siinä jotain muutakin? PCS:llä näytti olevan hyllyssä kun kävin viimeksi, en vain tullut kysyneeksi.
tosiaankin on aika peseviö nuo uudet öljyt, on "hengen vaarallista" moottorille laittaa semmoiset jos koko ikä ajettu mineraaleilla!KNF kirjoitti:
Semmoinen tuli öljystä mieleen, vaihdoin ne ja tietty suodattimen (sekä vaihdeöljyt) heti ostettuani auton. Koneesta tullut tavara vaikutti lähinnä tervalta, mitä nyt oli mustempaa ja vaihdon jälkeen mobil muuttui mustaksi noin 20 kilsan lenkillä. Tuhat kilsaa myöhemmin avattu venttiilikopan kansi toi näkösälle varmaan yhden kaikkien aikojen karstaisimmista kopanalusista. Moska oli siinä vaiheessa alkanut irrota, taitavat nuo synteettiset olla aika kovia pesemään karstaa irti. Olisikohan nyt sitten jo aika vaihtaa taas öljyt, kilsoja on tosin tullut vasta jotain 3000.
Mitenköhän tuo forte vaikuttaisi asiaan. Eikös se ole pesevää ainetta, vai onko siinä jotain muutakin? PCS:llä näytti olevan hyllyssä kun kävin viimeksi, en vain tullut kysyneeksi.
eli mahdollisesti joku öljyn kierrossa tukossa???
eli kokeile ihmeessä äkkiä fortea ja sen jälkeen uudet öljyt ja tarkkaile niitä, tee myös seuraava vaihto aika pian!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Nyt kyllä olisin sitä mieltä että aivan liian ohuet!Vanhaan sabaan suosittelisin 10w alkuisia öljyjä.Silloin kun tuota moottoria on suunniteltu noin ohuita öljyjä ei ollut markkinoilla.Joten en kyllä tollasia käyttäisi kirveelläkään.[/quote]
Oli joskus taannoin tarve saada auto käymään kovallakin pakkasella kun ei ollut lämppäritolppaa tarjolla ja paikka oli Kainuussa. Silloiseen ajopeliini synteettisillä sai >5 astetta lisää pakkaskäynnistyvyyttä noilla öljyillä, ja jotenkin niitä tai vastaavia on tullut sittemmin käytettyä. Tottahan tuo on, eipä niitä tainnut 80-luvun alkupuolella olla. Tarvikeliikkeen mies sanoi joskus, että jos pysyvät sisällä, niin anna mennä vain. Tiedä sitten liekö muu kiinnostanut kuin kalleimpien öljysen myynti.
Mutta siitä kilinästä, eivät ne edellistä sabaa saaneet kilisemään. Voisi tietty kaataa nyt joka tapauksessa jotkun muut öljyt koneeseen.
Oli joskus taannoin tarve saada auto käymään kovallakin pakkasella kun ei ollut lämppäritolppaa tarjolla ja paikka oli Kainuussa. Silloiseen ajopeliini synteettisillä sai >5 astetta lisää pakkaskäynnistyvyyttä noilla öljyillä, ja jotenkin niitä tai vastaavia on tullut sittemmin käytettyä. Tottahan tuo on, eipä niitä tainnut 80-luvun alkupuolella olla. Tarvikeliikkeen mies sanoi joskus, että jos pysyvät sisällä, niin anna mennä vain. Tiedä sitten liekö muu kiinnostanut kuin kalleimpien öljysen myynti.
Mutta siitä kilinästä, eivät ne edellistä sabaa saaneet kilisemään. Voisi tietty kaataa nyt joka tapauksessa jotkun muut öljyt koneeseen.