Uudelleen sairastunut
Uudelleen sairastunut
Yli kymmenen vuoden bmw-kauden jälkeen hankin omaksikin yllätyksekseni eilen saabin. Edellisistä onkin jo ehtinyt kulua tovi. Syöksysämpylät oli vuosimallia -73 ja -80, ensinmainittu oli itse asiassa ensimmäinen autoni. Toinen jatkoi perinnettä kun ekasta happani pellit ympäriltä.
No, nyt on siis palattu lähtöruutuun. Kun en ole ko. merkkiä millään tavalla noteerannut vuosiin niin vaihto vaatii kyllä taas vähän totuttelua. Virtalukko #@& ei tahdo millään löytyä... Samalla kysyisin tietävämmiltä pari aloittelijan kysymystä (niin tämä ostamani auto on 9-3 2.0t SE, vm-02).
Onko tässä jakohihna ja jos on, kuinka usein se tarvitsee vaihtaa? Onko jollain tiedossa auton suorituskyvystä mitään numeroarvoja? Käsikirjassa kerrotaan kyllä teho- ja vääntöluvut muttei mitään kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta. Olisi mielenkiintoista titää, vaikkei nyt heti tulisi kokeiltuakaan. Ja vielä kiinnostaa josko tässä on jotain tunnettuja tyyppivikoja ja muuta jota kannattaa erityisesti seurata. Autolla on ajettu n. 100tkm.
Ensivaikutelma on tosi hyvä. Yllätin totaalisesti itseni kun päädyin tähän. Autokaupaan lähtiessäni oli mielessä jotain aivan muuta, mutta saabilla kurvasin takaisin kotiin. Henkimaailman juttuja.
Tässäpä näin alkajaisiksi.
No, nyt on siis palattu lähtöruutuun. Kun en ole ko. merkkiä millään tavalla noteerannut vuosiin niin vaihto vaatii kyllä taas vähän totuttelua. Virtalukko #@& ei tahdo millään löytyä... Samalla kysyisin tietävämmiltä pari aloittelijan kysymystä (niin tämä ostamani auto on 9-3 2.0t SE, vm-02).
Onko tässä jakohihna ja jos on, kuinka usein se tarvitsee vaihtaa? Onko jollain tiedossa auton suorituskyvystä mitään numeroarvoja? Käsikirjassa kerrotaan kyllä teho- ja vääntöluvut muttei mitään kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta. Olisi mielenkiintoista titää, vaikkei nyt heti tulisi kokeiltuakaan. Ja vielä kiinnostaa josko tässä on jotain tunnettuja tyyppivikoja ja muuta jota kannattaa erityisesti seurata. Autolla on ajettu n. 100tkm.
Ensivaikutelma on tosi hyvä. Yllätin totaalisesti itseni kun päädyin tähän. Autokaupaan lähtiessäni oli mielessä jotain aivan muuta, mutta saabilla kurvasin takaisin kotiin. Henkimaailman juttuja.
Tässäpä näin alkajaisiksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Uudelleen sairastunut
Juu ei ole, eli ketjulla on jakopää, vaihtoväli ehkä bauttiarallaa 400000km (+/- 200000km)lumikki kirjoitti:(niin tämä ostamani auto on 9-3 2.0t SE, vm-02).
Onko tässä jakohihna ja jos on, kuinka usein se tarvitsee vaihtaa?

http://www.autotalli.com:lumikki kirjoitti: Onko jollain tiedossa auton suorituskyvystä mitään numeroarvoja? Käsikirjassa kerrotaan kyllä teho- ja vääntöluvut muttei mitään kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta.
0-100km/h = 8,5sek
Huippunopeus 215km/h
Ja sitten vaan http://www.maptun.fi niin pysyy mieli virkeänä ja Saabin menohalut petraantuu

Tyyppivioista löydät tältä foorumilta kattavan listan, muutama yleisin:lumikki kirjoitti: Ja vielä kiinnostaa josko tässä on jotain tunnettuja tyyppivikoja ja muuta jota kannattaa erityisesti seurata. Autolla on ajettu n. 100tkm.
-DI-kasetti
-Kannenpulttien löystyminen --> kansipahvin vuoto
-Huohotusongelmat (pidennetty moottoritakuu).
Ja loppuun vielä: Onnea uudelleen kukkimaan ryhtyneelle sairaudelle

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hmmmm.... mikähän mahtaa olla DI-kasetti?
Toi maptun näytti lompakon kannalta vaaralliselta paikalta.
Onko kellään antaa omakohtaista kommenttia/kokemusta esim. stage-1:stä? Näytti siltä että 150 ja 185 pollen originaali-versiolla ei ollut isompaa eroa. Molempiin sama stage-1 on samanhintainen ja tuottaa saman lopputuloksen. Mikä niissä oikeasti on erona?
Kiitos onnitteluista. Saa nähdä miten pahaksi tämä äityy!

Toi maptun näytti lompakon kannalta vaaralliselta paikalta.

Onko kellään antaa omakohtaista kommenttia/kokemusta esim. stage-1:stä? Näytti siltä että 150 ja 185 pollen originaali-versiolla ei ollut isompaa eroa. Molempiin sama stage-1 on samanhintainen ja tuottaa saman lopputuloksen. Mikä niissä oikeasti on erona?
Kiitos onnitteluista. Saa nähdä miten pahaksi tämä äityy!
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Kannaatta lyödä tuonne ylös haku toimintoon vaikka sanat "kasetti" tai "stage" niin löytyy kokemuksia ja tietoa pariksi illaksi...lumikki kirjoitti:Hmmmm.... mikähän mahtaa olla DI-kasetti? :?:
Toi maptun näytti lompakon kannalta vaaralliselta paikalta. :twisted:
Onko kellään antaa omakohtaista kommenttia/kokemusta esim. stage-1:stä? Näytti siltä että 150 ja 185 pollen originaali-versiolla ei ollut isompaa eroa. Molempiin sama stage-1 on samanhintainen ja tuottaa saman lopputuloksen. Mikä niissä oikeasti on erona?
Kiitos onnitteluista. Saa nähdä miten pahaksi tämä äityy!
150 ja 185 heppaisen ero on softa ero ja jossain tapauksissa lisäksi magneettiventtiili.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Autokuumeen helpotukseen hankin itsekin yllättäen vastaavan Saabin, automaattisen sellaisen juuri kortin saaneen vaimon ajoja helpottamaan.
Jakopään ketju vaihdetaan 110tkm huollossa, joka on yksi isoimmista ja kalliimmista ~700€.
Tyyppivioista: Sain huoltohistoriasta printit mukaan, jonka mukaan Sytytysyksikkö (sekä katalysaattori) oli mennyt 78tkm kohdalla. Samoin kuin lämmittimen kanssa oli ollut pariin otteeseen vikaa. Ulkomaan reissuja ajatellen, ostin sytytysyksikön varalle ~200€ mukaan, ettei matka katkea yllättäen itärajan kolkoille teille (olikohan tämä liioittelua).
2 viikkoa takana ja ajaminen on ollut nautinnollista (ja helppoa).`
Jakopään ketju vaihdetaan 110tkm huollossa, joka on yksi isoimmista ja kalliimmista ~700€.
Tyyppivioista: Sain huoltohistoriasta printit mukaan, jonka mukaan Sytytysyksikkö (sekä katalysaattori) oli mennyt 78tkm kohdalla. Samoin kuin lämmittimen kanssa oli ollut pariin otteeseen vikaa. Ulkomaan reissuja ajatellen, ostin sytytysyksikön varalle ~200€ mukaan, ettei matka katkea yllättäen itärajan kolkoille teille (olikohan tämä liioittelua).
2 viikkoa takana ja ajaminen on ollut nautinnollista (ja helppoa).`
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Käyttöhihnan vaihto 110tkm kohdalla kuuluu muistaakseni huolto-ohjelmaanse93tbo kirjoitti:110Tkm Ei kait nyt sentään jakopään ketjua vaihdeta, ehkä käyttöhihnan tarkistus ja tarvittaessa vaihto

Eikös magneettiventtiili ole kaikissa T7-koneissa ja T5-koneissa tuossa 185 heppasessa?
T7 koneissa ei muistaakseni ollut 150 ja 185 heppasen erona kuin pelkkä softa(??)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
jou.Ja oli ainakin mun t5 automaatissa (185hp)Rommitommi kirjoitti:Käyttöhihnan vaihto 110tkm kohdalla kuuluu muistaakseni huolto-ohjelmaanse93tbo kirjoitti:110Tkm Ei kait nyt sentään jakopään ketjua vaihdeta, ehkä käyttöhihnan tarkistus ja tarvittaessa vaihto![]()
Eikös magneettiventtiili ole kaikissa T7-koneissa ja T5-koneissa tuossa 185 heppasessa?
T7 koneissa ei muistaakseni ollut 150 ja 185 heppasen erona kuin pelkkä softa(??)
9-3.1972
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Kyselin huollon 110000 huollon hintaa jokin aika sitten ja mitä siihen kuuluu. Ketjua ei toiaankaan vaihdeta, käyttöhihna kuulemma tarvittaessa
Eli siis aina jollei muuta pyydetä. Artisti maksaa. Ai niin hintaa en saanut enkä oikein tarkkaa tietoa mitä muuta siihen kuuluu ( paitsi luokkaa pissapojan nestemäärän tarkistus ja tarvittaessa täyttö
. Näin Laakkosella)


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
1. Kaikki polttimot tarkastus/säätöPsychocowboy kirjoitti:Kyselin huollon 110000 huollon hintaa jokin aika sitten ja mitä siihen kuuluu. Ketjua ei toiaankaan vaihdeta, käyttöhihna kuulemma tarvittaessaEli siis aina jollei muuta pyydetä. Artisti maksaa. Ai niin hintaa en saanut enkä oikein tarkkaa tietoa mitä muuta siihen kuuluu ( paitsi luokkaa pissapojan nestemäärän tarkistus ja tarvittaessa täyttö
. Näin Laakkosella)
2. Huoltoilmaisin nollaus (sid)
3. Moottoriöljyn/suodattimen vaihto
4. Vetarin kaikkien suojakumien tark.
5. Rengaspaineet/kuluneisuus/säätö
6. Jäähdytysnestemäärän tark.
7. Akun tsekkaus
8. Pyyhinjärjestelmän tark/säätö/täyttö
9. Turvavöiden tark/vaihto tarv.
10. Airbag silmämääräinen tark.
11. koeajo
Eli eipä paljon mitään. Ja mitäköhän noistakin kohdista todellakin katsotaan.



9-3.1972
Mitäs läksit? Pisapojan täytön ne laskuttavat joka tapauksessa, vaikka siihen ei koskettaisikaan. Saattaisi kyllä asiantunemus siihen juuri riittää.Psychocowboy kirjoitti:Kyselin huollon 110000 huollon hintaa jokin aika sitten ja mitä siihen kuuluu. Ketjua ei toiaankaan vaihdeta, käyttöhihna kuulemma tarvittaessaEli siis aina jollei muuta pyydetä. Artisti maksaa. Ai niin hintaa en saanut enkä oikein tarkkaa tietoa mitä muuta siihen kuuluu ( paitsi luokkaa pissapojan nestemäärän tarkistus ja tarvittaessa täyttö
. Näin Laakkosella)
Ei voi terveellä miehellä olla mitään asiaa Laakkoselle jos PCS on samassa kaupungissa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Eipä ole sinun autoasi huollettu.se93tbo kirjoitti:1. Kaikki polttimot tarkastus/säätöPsychocowboy kirjoitti:Kyselin huollon 110000 huollon hintaa jokin aika sitten ja mitä siihen kuuluu. Ketjua ei toiaankaan vaihdeta, käyttöhihna kuulemma tarvittaessaEli siis aina jollei muuta pyydetä. Artisti maksaa. Ai niin hintaa en saanut enkä oikein tarkkaa tietoa mitä muuta siihen kuuluu ( paitsi luokkaa pissapojan nestemäärän tarkistus ja tarvittaessa täyttö
. Näin Laakkosella)
2. Huoltoilmaisin nollaus (sid)
3. Moottoriöljyn/suodattimen vaihto
4. Vetarin kaikkien suojakumien tark.
5. Rengaspaineet/kuluneisuus/säätö
6. Jäähdytysnestemäärän tark.
7. Akun tsekkaus
8. Pyyhinjärjestelmän tark/säätö/täyttö
9. Turvavöiden tark/vaihto tarv.
10. Airbag silmämääräinen tark.
11. koeajo
Eli eipä paljon mitään. Ja mitäköhän noistakin kohdista todellakin katsotaan.![]()
![]()

En tiedä missä sinä käyt huollattamassa, mutta toi on joku ihan tavallinen puutteellinen syys-/keväthuolto mistä puhut. Ei mikään määräaikaishuolto.
Mainitsemiesi lisäksi 110tkm huoltoon kuuluu myös jarrujen puhdistus, käyttöhihnan ja rullien vaihto, jarrunesteen vaihto, jäähdytysnesteen vaihto, tulppien vaihto ja polttoainesuodattimen vaihto. Viimeistään 110tkm kohdalla kannattaa myös laskea osa laatikon nesteistä pihalle ja korvata ne uusilla paremmilla.
Lisääksi kaikkiin huoltoihin kuuluu raitisilmasuodattimen vaihto ja moottorin ilmanputsarin vaihto.
Tuostakin puuttui varmasti jotain. Ainakin jäähdytys- ja jarrunesteitä vaihdetaan muutenkin kuin 110tkm välein.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Siis konalan Laakkosella (jonne en tosiaankaan autoani vie) kerrottiin huollon olevan kaikki jo tehdyt huollot yhteensä + jotain muuta??? Mitä muuta ei se työnjohtaja osannut kertoa. Hintaa kertyy välille 600-1200€
. Eli menee auto länsi-autoon jos leiman haluaa. Sen verran oli epämääräistä tuo neuvonta. Huoltokirjassahan noita on selostettu.


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....