Pellin oikominen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
uudestakaupungistasaab
"Aero"

Pellin oikominen

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Elikkä auto on 900 vm88, kaksi ovinen coupe(kaunis).

Ja pelkääjän puoleinen takaosa autosta siitä bensaluukun kohdalta vähän matkaa eteenpäin on painauma siinä kohtaa missä istuu takamatkusataja.

Eli onko paha irroittaa sitä muoviverhoilua takana ja onko paha suoristaa saabin peltiä, menneekö ryppyyn helposti?
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ainakin sen verhoilun irroittaminen on suht helppoa, oikaisun lopputulokseen en sano mitään, riippuu kai onko lommo pelkkä painauma vai semmoinen "terävä"..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
uudestakaupungistasaab
"Aero"

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

"semmoinen "terävä"..

se on sellainen pitkulainen aika ohut lommo, tai pari sellaista.

kai se sielt ku varovasti työntelee peltiä.
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

kyllä se sit on valitettavasti silleen, että pelti on pahasti venynyt...taitava pläkkäri oikoo ja tinaa/kittaa sen muotoihinsa...

itsekin olen tuskaillut vokkeloni kylkipelleissä olevaa venymää, ratkaisuksi jääneekin etsiä pellisä kohta, jota painamalla sisäänpäin, venynyt kohta kiristyy oikeaan kohtaan. (olen kokeillutkin jo miten teen migillä pistehitsin tuohon painumakohtaan, ja punahehkuisena lyön siitä hiukan sisäänpäin, jolloin laajempi alue oikenee liki 30 sentin päästä)

en tiedä menikö vähän OT:ksi, mutta avauduimpa kuiten...
hauskaa lappua...eiku peppua...
NOH, siis VAPPUA itse kullekin
saab 99 -83 GL"S"
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

matti sallinen kirjoitti:kyllä se sit on valitettavasti silleen, että pelti on pahasti venynyt...taitava pläkkäri oikoo ja tinaa/kittaa sen muotoihinsa...

itsekin olen tuskaillut vokkeloni kylkipelleissä olevaa venymää, ratkaisuksi jääneekin etsiä pellisä kohta, jota painamalla sisäänpäin, venynyt kohta kiristyy oikeaan kohtaan. (olen kokeillutkin jo miten teen migillä pistehitsin tuohon painumakohtaan, ja punahehkuisena lyön siitä hiukan sisäänpäin, jolloin laajempi alue oikenee liki 30 sentin päästä)

en tiedä menikö vähän OT:ksi, mutta avauduimpa kuiten...
hauskaa lappua...eiku peppua...
NOH, siis VAPPUA itse kullekin
Minä en ole vielä toistaiseksi onnistunut noissa oikomisyrityksissä vaan on aina pitänyt kitata/maalata, mutta saattaisi onnistua noin kuin kerroitkin.
Pitäisi saada 9-5:n kyljistä 2 sellaista ovenpökkimää pois, eli niitä pieniä ärsyttäviä jälkiä joita tulee lkähes joka autoon parkkipaikalla ja jotka näkyvät vain juuri pesun jälkeen.

Hauskat vaput jokaiikalle malliin, vuosimalliin ja merkkiin katsomatta!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kostape
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kostape »

Venähtänyttä peltiä on oikottu niin, että tehdään "kuuma" siihen venymän keskelle eli lämmitetään pistemäisesti punaiseksi ja sitten äkisti jäähdytetään. Jäähtyessään teräs "krymppää" eli kutistuu ja venymä toivottavasti ainakin pienenee. Noita kuumia tekemällä saadaan levyyn haluttua jännitystä ja suoruutta.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

aivan, toihan multa unohtukin..olet vallan oikeassa..
tietty ne pienet ovenpökkimät on niin paskamaisia,etten ole itse koskaan edes niin pieniä yrittänyt oikoa..jos maalipinnalla ei olisi väliä,ja pääsisi takapuolelta lyömään, niin sittenhän asia olisi ihan toinen..
saab 99 -83 GL"S"
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

en mikään peltiseppä, mutta kokemusta:
konsta kuumat on asiaa, ei mitään migejä. mutta ennen kuumia kokeile aina tasaista painamista takaa , esim jaloilla ja sopivilla kengillä jos mahtuu.
hakkaaminen venyttää aina peltiä lisää ja missään nimessä ai saa työntää/ hakata liikaa, koska pakkelilla voi tasoittaa vain monttuja ei vuoria.
jos hyvä säkä niin sopivan laaja- alainen takaisinpainaminen ja "vauhtitarrat" riittää, silloin kustannus on likimain nolla verrattuna maalaamon kautta käyntiin.
kaarevien muotojen paklaus sitten kumilastalla , joka ottaa ohjauksensa terveestä pinnasta. näin lyhyesti.
jos maalaa, niin varmistu, jotta pohjamaali kestää pintamaalin, eikä ala kuplia kesken session, eli osta pohjamaali vaikkapa siitä lafkasta missä sen sitten maalautat!
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

Hakkaaminen teräväkärkisellä ei venytä vaan poistaa venymiä kuten kuumien antaminen maalattavissa kohteissa.
en kyllä tajua tota, siis teräväkärkinen taatusti tekee finnin näkyvälle puolelle( eli siis venyttää paikallisesti ja peruuttamattomasti peltiä), ennenkuin monttu nousee takaisin edes osittain. Tossa just pari päivää sitten koputettiin konepellin pikku monttua takaisinpäin , väline oli käteen osunut pyöreäpäinen viilan puinen kahva, johon vasaralla naputettiin. Sitäkään ei voinut koputtaa kokonaan pois, koska se terävä olisi noussut jo pinnan tasosta yli. ( tilanne oli siis se että vain parantelimme mitä iILMAN maalausta voi tehdä)

Pistekuumat ( joita siis vesirätillä jäähdytetään) vetävät kyllä sellaisia laaja- alaisia löysiä pois, mutta eivät juurikaan noita PAIKALLISIA/ teräviä.
Vastaa Viestiin