Vettä häviää
Vettä häviää
Moi,
n. 15000km:n aikana paisuntasäiliöstä hävisi vettä n. 1cm.
Painetta ei kertynyt järjestelmään, kunnes vaihdoin jäähdyttäjänkorkin.
Nyt n. 2000km:n aikana on vesi vajunut kovempaa tahtia.
Vesi ja öljy näyttävät itseltään, eikä käynnistyshäiriöitä aamuisinkaan ole.
Samoin kaikki tulpat näyttävät samanlaisilta.
Voiko olla, että tuon viallisen jäähdyttäjänkorkin vaihtaminen ehjään, ja siten paineen kertyminen järjestelmään, aiheuttaisi suuremman jäähdytysnesteen häviön?
Luulen, että neste häviää jostain liitoskohdasta, tai sitten jäähdyttäjä vuotaa.
Kannentiivistekään ei ole pois suljettu, koska pakokaasu on näyttänyt aika valkoiselta koko tuon 17000km, minkä auto minulla on ollut.
n. 15000km:n aikana paisuntasäiliöstä hävisi vettä n. 1cm.
Painetta ei kertynyt järjestelmään, kunnes vaihdoin jäähdyttäjänkorkin.
Nyt n. 2000km:n aikana on vesi vajunut kovempaa tahtia.
Vesi ja öljy näyttävät itseltään, eikä käynnistyshäiriöitä aamuisinkaan ole.
Samoin kaikki tulpat näyttävät samanlaisilta.
Voiko olla, että tuon viallisen jäähdyttäjänkorkin vaihtaminen ehjään, ja siten paineen kertyminen järjestelmään, aiheuttaisi suuremman jäähdytysnesteen häviön?
Luulen, että neste häviää jostain liitoskohdasta, tai sitten jäähdyttäjä vuotaa.
Kannentiivistekään ei ole pois suljettu, koska pakokaasu on näyttänyt aika valkoiselta koko tuon 17000km, minkä auto minulla on ollut.
-
- Matalapaineturbo
Minulla samoja ongelmia. Paisuntasäiliö tyhjenee. parkkipaikalla on tosin apukuskin puolella lätäkkö. En ole saanut selville mistä tiputtaa? Korkista? Aina välillä sitten mittaristo varoittaa, että tarkista jäähdyttäjän nesteet. Minulla menekki on suurempi, noin 1000km ja 5cm tippuu pinta.
En tosin tiedä vuotaako suoraan maahan jostain? Voiko järjestelmään jäädä kuumana niin paljon painetta, että sitten vuotaa jostain putken liitoksesta?
Toinen vaihtoehto on, että kannentiiveste on mennyt ja se lätäkkö onkin ilmastoinnin lauhduttimesta valuvaa nestettä?
Täytyypä jatkaa tutkimista...
terv,
Timo
En tosin tiedä vuotaako suoraan maahan jostain? Voiko järjestelmään jäädä kuumana niin paljon painetta, että sitten vuotaa jostain putken liitoksesta?
Toinen vaihtoehto on, että kannentiiveste on mennyt ja se lätäkkö onkin ilmastoinnin lauhduttimesta valuvaa nestettä?
terv,
Timo
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Olisiko sieltä vesipumpun tienoilta joikin liitos mennyt, vuotopaikka sopisi hyvin kuvaukseesi.timolaasonen kirjoitti:Minulla samoja ongelmia. Paisuntasäiliö tyhjenee. parkkipaikalla on tosin apukuskin puolella lätäkkö. En ole saanut selville mistä tiputtaa? Korkista? Aina välillä sitten mittaristo varoittaa, että tarkista jäähdyttäjän nesteet. Minulla menekki on suurempi, noin 1000km ja 5cm tippuu pinta.
terv,
Timo
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aiheesta keskusteltu hieman eri muodossa alempana...mutta voisin veikata että vuotaa lämmityslaitteelle menevä putki tai letku.
Itsellä vuotaa kanssa repsikan puolelle lätäkön ja huoltamolla kun kävin niin auto ylös ja tutkimaan ja löytyihän sieltä vuotava liitos.
Pitää nyt katsoa koska ehtii korjaamaan... 
Itsellä vuotaa kanssa repsikan puolelle lätäkön ja huoltamolla kun kävin niin auto ylös ja tutkimaan ja löytyihän sieltä vuotava liitos.

Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Omassa ysidonassa (2.3T -91) jäähdytinnestettä kului kanssa pikkuhiljaa; vuotoa ei löytynyt ulospäin joten jakopäärempan yhteydessä kun kansi oli pajalla todettiin kannessa olevan hiushalkeama imukanavaan.
Oireena tästä oli satunnaisesti pötpötystä kolmella sylinterillä käynnistettäessä.
Ongelma korjautui jäähdytinpaikkaus mössöllä (jauhe) ja kohta on 2 vuotta
mennyt ilman nestelisäystä!
Tietty noita paikkauspulvereita/litkuja vastaan/puolesta löytyy monenlaista koulukuntaa, minulla ei ole kuin hyviä kokemuksia.
Oireena tästä oli satunnaisesti pötpötystä kolmella sylinterillä käynnistettäessä.
Ongelma korjautui jäähdytinpaikkaus mössöllä (jauhe) ja kohta on 2 vuotta
mennyt ilman nestelisäystä!

Tietty noita paikkauspulvereita/litkuja vastaan/puolesta löytyy monenlaista koulukuntaa, minulla ei ole kuin hyviä kokemuksia.
-
- "Kaasari"
Saappini hävitti myös vettä, joskus harvoin oli lätäkkö parkkipaikalla..
Hain vikaa kauan ja hartaasti ja lopulta syylliseksi paljastui vesipumppu.
Pumppuun oli iskenyt ihmeellisen vika, kun pyöritti pumppua käsin löytyi kohta jossa se alkoi tiputtaa akselin välistä ja toisessa asennossa oli täysin tiivis. Kun auton ajoi parkkiin niin joskus pumppu jäi vuotavaan kohtaan ,mikä aiheutti sitten noita mysteerisiä lätäköitä.
Hain vikaa kauan ja hartaasti ja lopulta syylliseksi paljastui vesipumppu.
Pumppuun oli iskenyt ihmeellisen vika, kun pyöritti pumppua käsin löytyi kohta jossa se alkoi tiputtaa akselin välistä ja toisessa asennossa oli täysin tiivis. Kun auton ajoi parkkiin niin joskus pumppu jäi vuotavaan kohtaan ,mikä aiheutti sitten noita mysteerisiä lätäköitä.