B-moottorin asiantuntijaa kaivataan, sivuäänien aiheuttajat.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

B-moottorin asiantuntijaa kaivataan, sivuäänien aiheuttajat.

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs tuo vihreä pitää tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla ylimääräistä helinää, joten avasin näin alkuun venakopan, ja siinä nokkarattaan päässä on joku tappi, jossa kierteet (tulipellin puolella) ja sitten alakerrasta siihen tulee joku pellinpala, mitään mutteria ei näkynyt, kuuluuko olla, onko voinut tippua jne..

Aika erinäköinen H-koneeseen verraten..

Niin, ja varaosa 77:ssa ei ollut koko tappia nokkarattaan päässä...


kertokaa, koitan ottaa kuvia kunhan saan käsistäni kaiken lian irti.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

B-moottorissa pitää nokka akselia irrottaessa kiiniittää ketjupyörä kyseiseen "telineeseen"ennen ketjupyörän ruuvien irrottamista!MUUTEN PÄÄSEE KIRISTIN TULEEN ULOS!!!! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

JA siksikö kilisee vai? huomasin vaan avatessani venaokpan että auki on?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei siinä nokkarattaassa mitään kierretappia ole. Sitä tukea käytetään niin, että moottori pyöritetään 0-ajoitusmerkkiin ja tällöin yhden (kolmesta) nokkarattaan pultista voi avata ja laittaa sen tuen läpi nokkarattaan keskelle kiinni.

Se pultti sitten vetaistaan niin kiinni, että ne kaksi jäljelle jäänyttä pulttia saadaan irti. Sen jälkeen kiristetään se tukipultti aivan kiinni ja kumivasaralla kopautetaan nokkaratas akselista irti. En tiä onko tuo nyt aivan kirjanmukaista mutta näin olen itse toiminut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

lefa42 kirjoitti:JA siksikö kilisee vai? huomasin vaan avatessani venaokpan että auki on?
B-moottorissa tyhjäkäynti "rallatuksen"aiheuttaa yleensä löysä jakoketju jota ketjunkistin ei ymmärrä kiristää tarpeeksi! 8O
pystyt kiristään ketjua hiukan "poppaskonsteilla" :!alapuolen ketjulaahaimen ylin reikä on pitkään mallinen,ruuvia pystyy löysään välistä 13-mm piippuavaimella ja hieman kampeaa laahaimen yläpäätä ylöspäin jolloin ketjukiristyy! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin