Öljyä kuluu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Öljyä kuluu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Tuossa olen tarkkaillut autoni öljynkulutusta ja pikkusen alkaa lukemat huolestuttamaan. Vielä kuluu bensiiniä kuitenki enemmän ku öljyä, mutta kuitenkin, n. litra menee/1000-1500km. Mistään ei konehuoneessa löydy vuotoa, eikä auton alle synny lammikkoa.

Sen verran olen tuossa tuskiskellut, että venttiilinvarren kumeja ollaan epäilty, mutta kun euto ei minkäänlaisessa tilanteessa pukkaa sinistä, ei edes, vaikka kuinka yrittäisi lämpimällä koneella polkea tyhjäkäynnin jälkeen.

Johonkin tuo öljy kuitenkin menee ja luultavasti siis savuna taivaalle, mutta mitä kautta???

ja auto -92 2.3i CD
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eikai siellä paljon muita vaihtoehtoja oli kuin venttiilinvarren kumit, jos öljy ei kerran valu moottorin ulkopuolelle.
Haiseeko konehuone öljylle kun konepellin avaa?
Meinaan vaan että tihkuttaako venttiilikopan tiiviste öljyä pakosarjan päälle, josta se sitten palaa pois jälkiä jättämättä?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vähän samanlaista oiretta on mullakin. Moottorin etualareunassa olevan öljyntasoanturin ympärystät on märät, mutta ei valuta lammikkoa. Auton takana haisee välillä japsilta, joten ohjurikumeista vois olla kiinni. Myös venttiilikopan reunat on hieman tahmeita, joten noihin ajattelin kiinnittää huomiota. Alkaa pitkä sairasloma, käsi poissa pelissä, joten kiikutan auton PCS:lle tarkastuksia ja toimenpiteitä varten.

EDIT:

Tuli sitten hulluuksissa samantien varattua kansiremppa ja kaikkien tiivisteiden vaihto sekä tasapainokettingin poisto 25.5.

Eiköhän se öljyn kulutus tuosta tokene :roll:

Ihanan kallista...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

peinu kirjoitti:Vähän samanlaista oiretta on mullakin. Moottorin etualareunassa olevan öljyntasoanturin ympärystät on märät, mutta ei valuta lammikkoa. Auton takana haisee välillä japsilta, joten ohjurikumeista vois olla kiinni. Myös venttiilikopan reunat on hieman tahmeita, joten noihin ajattelin kiinnittää huomiota. Alkaa pitkä sairasloma, käsi poissa pelissä, joten kiikutan auton PCS:lle tarkastuksia ja toimenpiteitä varten.

EDIT:

Tuli sitten hulluuksissa samantien varattua kansiremppa ja kaikkien tiivisteiden vaihto sekä tasapainokettingin poisto 25.5.

Eiköhän se öljyn kulutus tuosta tokene :roll:

Ihanan kallista...
Heh, tuo meinaa sitä että minä saan autoni pois PCS:ltä viimeistään 24.5 :lol: :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Lähtee vähän sivuun alkup. aiheesta, mutta onko muilla kokemusta vanhemman tonnarin öljynpinnan anturin "vikaantumisesta".

Mulla nimittäin tuo "Check oil level"-valo on vähintäänkin ennakoiva. Tikusta kun katsoo, on öljyn pinta pienenkin seisonnan jälkeen lähes maksimissa, mutta valo herjaa jatkuvasti.

Öljynvaihdon jälkeen herja pysyy muutaman tkm poissa, mutta ilmestyy taas pian. Aluksi auttaa jos auton parkkeeraa nokka ylöspäin :roll: , mutta hetken päästä ei sekään vaikuta vaan herja tulee joka startilla. Tämän mukaan anturi siis tietää "jotain", koska kyllähän sitä ölppää hiukan kuluu kun tuhansia karttuu. Vaihtovälillä ei kuitenkaan ole tarvinnut lisätä.

Sen jälkeen kun otin anturin irti viime öljynvaihdon yhteydessä, on hiipinyt mieleen ajatus, että voiko TIKKU näyttää väärin. Anturi (varsin fiksusti toteutettu reed-putki ja magneetti-systeemi) nimittäin näyttää siltä ettei sen toiminnassa VOI mikään muuttua iän myötä, paitsi silloin jos/kun se reed-putki hajoaa kokonaan...

Onkos öljytikun putken alapäässä o-rengas tai muu tiiviste? Teoriassa joku on voinut korvata tämän esim. tiivisteliimalla, jolloin putki asettuu alemmas eikä auto silti merkkaa reviiriä. Tällöinhän tikun näyttämä valehtelisi...vai?

Poistuikos tuo oil-level-toiminto tonnarista jossain vaiheessa elinkaarta? Jos poistui niin miksiköhän; voisiko yo. asiat esim. auton asennon suhteen olla syynä virheellisiin ilmoituksiin laajemminkin?

Kohtalotovereita?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Tuosta öljynpinta anturista sen verran että minulla väläytteli tuota valoa ja syyksi paljastui että nuo anturin johdot olivat kuoriutuneet ajan saatossa . Korjasin nuo johdot vaihtamalla uusiin ja vika poistui . Tuo on enemmän ominaisuus että joskus jyrkkään mäkeen parkkeeratessa valo jää palaa mutta sammuu kuin auton sammuttaa tasaisella ja käynnistää hetken päästä uudestaan
Mileo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 20:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Mileo »

Mulla tonnari vei öljyä suunnilleen saman verran ja syynä olivat nuo venttiilinvarren kumit. Niitä oli kuulemma irronnut useampia. Eikä tuo minunkaan kulkine silti sen kummemin pölläytellyt kuin joskus esim. parin päiävän seisonnan jälkeen käynnistyksessä ulosti sinisen savupilven.

Tuota Check oil level toiminota ei ainakaan tuossa minun 97 tonnarissa ole tai ei se ainakaan toimi :roll: On joskus ollut ölyt minimissä mutta ei ole tarkastuskehoitusta näkynt.
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Minkäslainen homma huo ohjurikumet ois vaihtaa ja onko tosi, mitä huollossa sanoivat, että pitäisi kansi työstää samalla. Meinaan vaan, että kalliiksi taitais tulla, jos tuommosen vian takia pitäis koko kansi työstää uusiksi.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Märkäkorva kirjoitti:Minkäslainen homma huo ohjurikumet ois vaihtaa ja onko tosi, mitä huollossa sanoivat, että pitäisi kansi työstää samalla. Meinaan vaan, että kalliiksi taitais tulla, jos tuommosen vian takia pitäis koko kansi työstää uusiksi.
Tein juuri äsken kansiremontin vuotavan kansipahvin takia.
Aluksi meinasin vain vaihtaa pelkän pahvin, mutta sitten kaverini suosituksesta kansi käytettiin koneistamolla oikaisussa ja samalla siihen uusittiin ohjurinkumet.
Ohjurinkumien vaihdossa en osaa auttaa, sillä se tehtiin koneistamolla.
Oikaisu kannattaa siis ehdottomasti teettää samalla, jos kannen käyttää pois. Omassani oli kansi päässyt vääntymään, eikä pahvin vaihto pelkästään olisi auttanut mitään.
Onneksi en tehnyt pelkkää pahvinvaihtoa - olis voinu ruveta v***ttaan ku remppa ois menny täysin hukkaan...
Kannen pesu, oikaisu ja ohjurinkumien vaihto maksoi yhteensä 100 euroa. En tiedä mitä muualla maksaa, mutta täälläpäin hinta on tuo. Pelkkä oikaisu olis maksanu 40 euroa.
Viimeksi muokannut toni1976, Ma Touko 09, 2005 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Märkäkorva kirjoitti:Minkäslainen homma huo ohjurikumet ois vaihtaa ja onko tosi, mitä huollossa sanoivat, että pitäisi kansi työstää samalla. Meinaan vaan, että kalliiksi taitais tulla, jos tuommosen vian takia pitäis koko kansi työstää uusiksi.
Saabissa on alumiininen sylinterinkansi, ja se on oikaistava aina kun sen irrottaa, johtuen alumiinin herkkyydestä kieroutua.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin