Uusi tulokas pihassa (taas)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Uusi tulokas pihassa (taas)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pihassa makaa -81 99 4d, ex-kyttäauto :D ajettu 280tkm, katsastus voimassa tämän kuukauden loppuun, hinta 70 euroa. Ostin tuon muutamien hyvien pisteosien vuoksi kuten tuliterä tuulilasi ja jäähdytin, lampunpesijämekanismi, virheetön takaikkunan kromilista, jne. Kone ja laatikko tuntuvat oikein hyviltä, onkohan joko police-special, ainakin tuplakaasarit on tuossa. Niin ja tarkoitus oli tuolla körötellä kunnes tonnari on taas iskussa, ja tuolla on kätevä kuljetella likaisia moottorinosia, ei tarvitse aeroa sotkea :)

Tuolla olisi hauska lähteä Hyvinkäälle huomenissa mutta arveluttaa kuskinpuolen vetonivel joka on aika kanttuvei, vemputtaa koko autoa ajettaessa, etenkin hiljaisessa nopeudessa, lisäksi auto haluaa kovasti kääntyä vasemmalle , ratista saa pitää kiinni ihan aidosti, oikealle se ei haluaisi kääntyä mielellään, hauistehostajaa saa käyttää sille puolelle noin tuplaverran.
Vanteissa on sisäpuolella noin pari kiloa rapaa jos tämä vaikuttaisi esim vemputukseen, mutta mielestäni vaikuttaisi vetarivialta, koetin ajaa ympyrää eteeenpäin ratti käännettynä kaikki mahdollinen muttei metelöinyt 8O taaksepäin rinkiä ajettaessa en tiedä metelöivätkö vetonivelet vai jarrusatulat, kamala ääni sieltä kuitenkin kuuluu.
Peruutettaessa tuon jarrusatuloista ei kuulu se tyypillinen "klonks" vaan pikemminkin PAM ja JYSÄYS 8O
Edellinen omistaja sanoi että on ajellut yleensä 140km/h niin ei ole vemputus enää tuntunut, mielestäni tuon korkein turvallinen ja jotenkin siedettävä nopeus oli noin 90km/h.

Arvaisiko tuolla lähteä Hyvinkäälle, matkaa ei tulisi kuin 30km/suunta, ja löytyiskö tarvittaessa hinausapua?
Ajoin sillä kyllä tänään lähemmäs 100km mutta hirvittihän sekin vähäsen.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Touko 11, 2005 00:34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tottakai lähdet hyvinkäälle, jotta voin potkaista rengasta ja toivoa että kurat tippuu pois. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos tuolla uskaltaudun lähtemään niin olisi mahdollisuus ostella jotain osia tuosta, siis edellyttäen ettei oteta kriittisistä paikoista tai että löytyy korvaavat tilalle, huonompikuntoiset tms, täytyy pysyä ajokelpoisena ja tieliikennelaillisena. Tuuninkimiehiä saattaisivat kiinnostaa jo puoliksi vaalenneet etuvilkut (isot), joista saisi jarrunesteellä täysvalkoiset?

Edit: myös priimakuntoiset takapenkit joutaisivat, mallia poliisi eli siniset ja keinonahkaiset, sopii esim. lauluautoon :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:Tottakai lähdet hyvinkäälle, jotta voin potkaista rengasta ja toivoa että kurat tippuu pois. :)
Ota jotkut maiharit tms. jalkaan jos noita rapoja meinaat irrotella, eivät totelleet painepesuriakaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jopas jotakin , taitaa olla betonia.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itellä oli jossain hondan romussa joskus moinen kivettymä, että piti taltalla irroittaa..

Mua kiinnostaa tuo takapenkki, jos tosiaan on mallia miliisi :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Onko tosiaan aito vm. -81 eli runkonumeron loppu B60xxxx,
tai vuonna 1981 tehty vm. -82 eli runkonumeron loppu C60xxxx?

Vetoakseli on vanhempaa mallia runkonumeroon C6010841 asti, mutteri ulkonevaa mallia, ei taida vetoakselin vaihto Hyvinkään parkkipaikalla onnistua.
Uudemmassa mallissa on mutteri upotettu niin, että sen kiertämiseen tarvitaan 32 mm hylsy. Tätä vetoakselimallia tarkoittivat nuo Hyvinkään tapahtuman osiossa apua tarjonneet.

Onko moottorina B- vai H-moottori (rintapellissä syvennys vesipumpun/laturin kohdalla)?

RJK
99 -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

RJK kirjoitti:Onko tosiaan aito vm. -81 eli runkonumeron loppu B60xxxx,
tai vuonna 1981 tehty vm. -82 eli runkonumeron loppu C60xxxx?

Vetoakseli on vanhempaa mallia runkonumeroon C6010841 asti, mutteri ulkonevaa mallia, ei taida vetoakselin vaihto Hyvinkään parkkipaikalla onnistua.
Uudemmassa mallissa on mutteri upotettu niin, että sen kiertämiseen tarvitaan 32 mm hylsy. Tätä vetoakselimallia tarkoittivat nuo Hyvinkään tapahtuman osiossa apua tarjonneet.

Onko moottorina B- vai H-moottori (rintapellissä syvennys vesipumpun/laturin kohdalla)?

RJK
99 -84
Pitipä heti tarkistaa asia: runkonumero on YK1BG41SXB6006031 eli lienee -81 ja tuo on b-koneinen, ainakin näyttää ihan samalta kuin tuon -73:n kone. Niin ja tuon napamutteri on tosiaankin tuollainen ulkoneva.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Kiitos runkonumerotiedosta, yritin aikaisemmin selvitellä milloin H-moottori tuli ysiysiin. Vm. -81 lopputuotannossa on näitä jo ollut.

Tuo "vanhempi" vetoakselimalli tuli vuosimalliin -75 ja vuosimallissa -73 on vielä historiallisempi vetoakseli ja rumpukäsijarru.

RJK
99 -73 ent.
99 -75 ent.
99 -81 ent
99 -84 nykyinen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

RJK kirjoitti:Kiitos runkonumerotiedosta, yritin aikaisemmin selvitellä milloin H-moottori tuli ysiysiin. Vm. -81 lopputuotannossa on näitä jo ollut.

Tuo "vanhempi" vetoakselimalli tuli vuosimalliin -75 ja vuosimallissa -73 on vielä historiallisempi vetoakseli ja rumpukäsijarru.

RJK
99 -73 ent.
99 -75 ent.
99 -81 ent
99 -84 nykyinen.
Kiitokset itsellesi tiedoistasi, eli vaihtotyö ei kaiketi sinällään ole pahempi vaan varaosan saatavuus, eli tuo JUS:in mainitsema vetari ei kaiketikaan sovi tuohon pollariautooni?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:vaihtotyö ei kaiketi sinällään ole pahempi vaan varaosan saatavuus, eli tuo JUS:in mainitsema vetari ei kaiketikaan sovi tuohon pollariautooni?
Juuei, sama tuli minullekin mieleen iltatoimien yhteydessä, 82:een tuli uudemmat navat, jollaiset omassanikin on. Ja tarjoamani varaosat olisi olleet 99 -83:sta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vika ei ilmeisesti kuitenkaan ole vetonivelessä vaan vanne on niin kiero että jarrusatula ääntää silloin tällöin, ohjauskulmat ovat päin prinkkalaa, kuluttaa vasenta eturengasta vasemmasta ulkoreunasta, rengas on kulunut ihan vinoon. Näiden seikkojen vuoksi vääntää vasemmalle ja vemputtaa.
No reissu tuli tehtyä tuolla :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:Vika ei ilmeisesti kuitenkaan ole vetonivelessä vaan vanne on niin kiero että jarrusatula ääntää silloin tällöin
tosta tuli mieleen yks tuplaysi joka käyttäytyi varsin mielenkiintoisesti kun siinä oli kiero etujarrulevy. matka-ajossa se kuumeni ja lähti resonoimaan, ääni muistutti vanhan lentokoneen ääntä, kuulosti että koko auto lähtee lentoon, kunnes alkoi pelottamaan niin paljon että piti pysäyttää, uusintalähdöllä kulki taas jonkun matkaa rauhallisesti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No niin, autovanhus jatkaa matkaansa Lefa42:n seurassa, rapsin siitä muutamia pikkuosia projektiini, Lefa kertonee lisää auton tulevasta kohtalosta eri topicissa, suurkiitokset em. henkilölle kaupoista :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ennen uutta topiccia kumarran nöyrästi ja kiitän erittäin hyvästä käyttöautoprojektista, joka kulki mutkitta ja vauhdilla pihaani, pientä hurinaa ja narinaa on, mutta todella näpsäkkä peli ajella, tästä tykkään :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin