Ilmastoinnin ihmellisyyksiä
Ilmastoinnin ihmellisyyksiä
Omistan Saab 9000 CD tbo autom -88.
Kyseinen kulkupeli on varustettu myös automaattisella ilmastoinnilla, josta olisi hieman kysyttävää ...... toivottavasti joku osaa auttaa miestä mäessä.
Vikana olisi että ilmastointi puhaltaa vain kylmää tai hel....n kylmää. riippumatta siitä missä asennossa lämmityslaite on (LO - HI). Puhaltimen pyör.nopeus tosin muuttuu ihan oikealla tavalla
olen tarkistanut seuraavat "mahdolliset vikapaikat"
1 läpän sekoitusmoottori liikkuu vain "kylmään" suuntaan (ei edes yritä liikkua toiseen suuntaan)
2 läpän moottori puhdistettu ja todettu toimivaksi
3 kun irroitin lämmitysläpän vaierin moottorista se liikkui kevyesti käsivoimin
joten missähän vika voisi olla?
Onneksi on kesä tulossa mutta ei viitsi lasten kanssa liikkua autolla kun tulee kuitenkin hieman liian kylmä.
Kyseinen kulkupeli on varustettu myös automaattisella ilmastoinnilla, josta olisi hieman kysyttävää ...... toivottavasti joku osaa auttaa miestä mäessä.
Vikana olisi että ilmastointi puhaltaa vain kylmää tai hel....n kylmää. riippumatta siitä missä asennossa lämmityslaite on (LO - HI). Puhaltimen pyör.nopeus tosin muuttuu ihan oikealla tavalla
olen tarkistanut seuraavat "mahdolliset vikapaikat"
1 läpän sekoitusmoottori liikkuu vain "kylmään" suuntaan (ei edes yritä liikkua toiseen suuntaan)
2 läpän moottori puhdistettu ja todettu toimivaksi
3 kun irroitin lämmitysläpän vaierin moottorista se liikkui kevyesti käsivoimin
joten missähän vika voisi olla?
Onneksi on kesä tulossa mutta ei viitsi lasten kanssa liikkua autolla kun tulee kuitenkin hieman liian kylmä.
Kokeilithan jo kalibroida ACC:n painamalla AUTO ja VENT samanaikaisesti? Tuliko vikakoodeja?
http://www.thesaabsite.com/9000/9000ACC1.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=7297
Jos ei vikakoodeja, niin arvaus:
Voisiko servomoottorin asennontunnistuspotentiometri olla voinut joutua pois kalibroinnistaan? Vastusarvon pitää olla puolet maksimiarvosta kun vipu on keskellä, tai akselin viiste moottorin kyljen suuntainen, katso tarkka ohje tuosta saabnet-linkistä. Tuo voisi ainakin olla yksi tarkastettava juttu parempia ideoita odotellessa.
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3810_1.JPG
http://www.thesaabsite.com/9000/9000ACC1.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=7297
Jos ei vikakoodeja, niin arvaus:
Voisiko servomoottorin asennontunnistuspotentiometri olla voinut joutua pois kalibroinnistaan? Vastusarvon pitää olla puolet maksimiarvosta kun vipu on keskellä, tai akselin viiste moottorin kyljen suuntainen, katso tarkka ohje tuosta saabnet-linkistä. Tuo voisi ainakin olla yksi tarkastettava juttu parempia ideoita odotellessa.
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3810_1.JPG
Viimeksi muokannut jus, Pe Joulu 21, 2007 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No nythän sitten diagnoosi jatkuu tuon saabnetin moottorikalibrointilinkin ohjeiden mukaan, kun se kerran lupasi mahdollisen ratkaisun vitos ja kutosvikoihin.
Varmuuden vuoksi voisi olla syytä kurkata sinne akvaarioon ja varmistaa että vaijeri on kiinni läpän vivussa ja että vipu näyttää liikuttavan läppää. Paljonhan sieltä ei pääse näkemään, mutta vähän kuitenkin.
Onko autoon hiljattain tehty lämppärin kennon tai puhallinmoottorin remonttia? Siinähän saa nuo läpät rikottua, jos ei hermo ja älli riitä varovaisesti tekemiseen.
Varmuuden vuoksi voisi olla syytä kurkata sinne akvaarioon ja varmistaa että vaijeri on kiinni läpän vivussa ja että vipu näyttää liikuttavan läppää. Paljonhan sieltä ei pääse näkemään, mutta vähän kuitenkin.
Onko autoon hiljattain tehty lämppärin kennon tai puhallinmoottorin remonttia? Siinähän saa nuo läpät rikottua, jos ei hermo ja älli riitä varovaisesti tekemiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
no niin se vissiin pitänee
ois vaan mukavampi jos noi ohjeet ois suomeksi noh huominen menee vissiin töissä tulkatesa noi ohjeet lontoosta suomeksi .
ja sit iltasella mittailemaan vastuksia
pitänee ilmoitella miten äijän kävi
ps suosittelen kaikille 3"dp:tä (homemade), redbox ja bleed venttiiliä. hyvin huitelee
ois vaan mukavampi jos noi ohjeet ois suomeksi noh huominen menee vissiin töissä tulkatesa noi ohjeet lontoosta suomeksi .
ja sit iltasella mittailemaan vastuksia
pitänee ilmoitella miten äijän kävi
ps suosittelen kaikille 3"dp:tä (homemade), redbox ja bleed venttiiliä. hyvin huitelee
Johan olennaisimmat tuossa tuli tulkattua. Tässä vähän lisää vielä:pete74 kirjoitti:ois vaan mukavampi jos noi ohjeet ois suomeksi noh huominen menee vissiin töissä tulkatesa noi ohjeet lontoosta suomeksi.
Moottorilla on viisinapainen liitin. Asentopotentiometrin kiinteä osuus on kytketty napoihin 2 ja 4, ja moottorin asennon mukaan liikkuva harja on navassa kolme. Aja moottori asentoon, jossa akselin viiste on moottorin suoran kyljen suuntainen. Mittaa vastusarvo 2:n ja 4:n väliltä. Varmista mittaamalla, että 2:n ja 3:n välillä on kutakuinkin sama arvo kuin 3:n ja neljän välillä. Nämä arvot pitäisi olla puolet siitä mitä 2:n ja neljän väliltä. Jos näin on, ei tarvitse edes avata moottorin päätykantta.
Jos taas ei, otat päätykannen auki ja nostat akselin rattaineen pois. Pyörität valkoisen vastusta liikuttavan rattaan sellaiseen asentoon, jossa yllä kuvatut mittaustulokset saadaan, ja laitat akselin rattaineen paikalleen niin, että viiste on moottorin kyljen suuntainen. Silloin homma näyttää tältä: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3810_1.JPG
Viimeksi muokannut jus, Ke Touko 13, 2009 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
En tiedä onko apua, mutta saman tyyppisiä ongelmia on koettu.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... is%E4tilan
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... is%E4tilan
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
no niin nyt on sisäilman haistelija puhistettu, moottori kalibroitu sekä puhdistettu.
vikakoodi 5C hävisi MUTTA uusi vikakoodi löytyi 5U
5U = 5U Motor for Temp Flap Open
tarkastelin kaikki liittimet joihin olin mahdollisesti koskenut ja kaikki tuntuivat olevan kunnolla kiinni.
ihmetyttää vain miten toi "sisätilan" haistelija on kojetaulussa kiinni kun ei se tunnu lähtevän siitä irti muuten kuin kirveellä.
niin ja onko kenelläkään ton moottorin "kunnollista" sähkökaaviota niin vois itse "pakkoohjata sitä liikettä ja kokeilla toimiiko se ollenkaan "kumaan" suuntaan.
vikakoodi 5C hävisi MUTTA uusi vikakoodi löytyi 5U
5U = 5U Motor for Temp Flap Open
tarkastelin kaikki liittimet joihin olin mahdollisesti koskenut ja kaikki tuntuivat olevan kunnolla kiinni.
ihmetyttää vain miten toi "sisätilan" haistelija on kojetaulussa kiinni kun ei se tunnu lähtevän siitä irti muuten kuin kirveellä.
niin ja onko kenelläkään ton moottorin "kunnollista" sähkökaaviota niin vois itse "pakkoohjata sitä liikettä ja kokeilla toimiiko se ollenkaan "kumaan" suuntaan.
On, mutta ei juuri nyt ehdi skannata. moottorille menee valkoinen ja harmaa johto, potentiometrin johdot on keltainen, ruskea ja vihreä.pete74 kirjoitti:niin ja onko kenelläkään ton moottorin "kunnollista" sähkökaaviota niin vois itse "pakkoohjata sitä liikettä ja kokeilla toimiiko se ollenkaan "kumaan" suuntaan.
Ohjausyksikön liittimeltä moottorin valkoiseen menee 631 virhreä/valkoinen ja moottorin harmaaseen menee 632 sininen/valkoinen.
Ohjausyksikön ilmaseosläpän moottorin asentoanturille ohjausyksiköltä johdot 636 vihreä/punainen 626 musta, 639 oranssi.
Tuollahan se kytkiskin on, mutta kelvottomaksi skaalattuna.
http://www.thesaabsite.com/9000/9000AC4.gif. Seosläpän moottori on 222, alhaalla kolmas moottori vasemmalta.
5C-ja 5U-koodien selvitysvihjettä on kuvassa samaan tapaan kelvottomaksi skaalatussa kuvassa http://www.thesaabsite.com/9000/9000AC12.gif
Älä käräytä ohjausyksikköä, tee mittaukset ja tarkistelut ohjausyksikön liitin irrotettuna.
Sisälämpöanturin vastusarvo 0C 32,5 - 37,7 kohm, 20C 12,0 - 13,4 kohm (johdot musta 626B ja punainen 642).
Viimeksi muokannut jus, To Touko 05, 2005 09:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuolta löytyy nyt nuo kuvat vähän järkevämmässä koossa:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... cc1wir.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... de5c5u.htm
Varo ettet aja moottoria yli rajojen kun se on konsolista irrotettuna. Liikerata ei saa ylittää sitä liikerataa, minkä se pystyy liikkumaan kun moottori on vipuineen konsolissa kiinni, vipu törmää liikeradan molemmissa päissä stoppareihin.
Sisälämpöanturin tarkistusohjetta:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... senfan.gif
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... cc1wir.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... de5c5u.htm
Varo ettet aja moottoria yli rajojen kun se on konsolista irrotettuna. Liikerata ei saa ylittää sitä liikerataa, minkä se pystyy liikkumaan kun moottori on vipuineen konsolissa kiinni, vipu törmää liikeradan molemmissa päissä stoppareihin.
Sisälämpöanturin tarkistusohjetta:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... senfan.gif
Viimeksi muokannut jus, Pe Joulu 21, 2007 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sisälämpöanturi näyttää sisätiloissa ~25°C 10.73kOhm joten kunnossa taitaapi olla
alkaa olla keinot aika vähissä. pitänee ilmeisesti mitata moottori kun ei oikein muukaan taida auttaa.
btw... tuo moottorihan on 12v ja tasavirta ........ moottorin suuntahan vaihtuu kun napasuus käännetään voin siis testata moottorin normaalilla laturilla ja nähdä toimiiko moottori .... korjatkaa jos olen väärässä
alkaa olla keinot aika vähissä. pitänee ilmeisesti mitata moottori kun ei oikein muukaan taida auttaa.
btw... tuo moottorihan on 12v ja tasavirta ........ moottorin suuntahan vaihtuu kun napasuus käännetään voin siis testata moottorin normaalilla laturilla ja nähdä toimiiko moottori .... korjatkaa jos olen väärässä
vika löytyi .... kait?
kokeilin autoon toisen vastaavan saabin ilmastoinnin ohjauspaneelia ja läppä ja muut toiminnot pelasivat moitteettomasti.
nyt kysymys kuuluukin löytyykö keneltäkään uutta vanhaa ohjauspaneelia ja mihin hintaa olisitte valmiit siitä luopumaan ....... jos en saa touta vanhaa korjatuksi
ja tietääkö kukaan miten tuo kylmä / kuuma nappulat voisivat olla rikki kun ne eivät anna impulssia moottorille?
kokeilin autoon toisen vastaavan saabin ilmastoinnin ohjauspaneelia ja läppä ja muut toiminnot pelasivat moitteettomasti.
nyt kysymys kuuluukin löytyykö keneltäkään uutta vanhaa ohjauspaneelia ja mihin hintaa olisitte valmiit siitä luopumaan ....... jos en saa touta vanhaa korjatuksi
ja tietääkö kukaan miten tuo kylmä / kuuma nappulat voisivat olla rikki kun ne eivät anna impulssia moottorille?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tuolta löytyy
Hernesmaan Auto ja Osa Ky Suokonmäentie 13 63540 HERNESMAA puh 06-527 1671 gsm 0400-666 248 fax 06-527 1741. kuisma.kujala@auto-osa.inet.fi.
Hernesmaan Auto ja Osa Ky Suokonmäentie 13 63540 HERNESMAA puh 06-527 1671 gsm 0400-666 248 fax 06-527 1741. kuisma.kujala@auto-osa.inet.fi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#