Hankin CS tonnarin (kuvia lisätty)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Hankin CS tonnarin (kuvia lisätty)

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9-3 teki viimeiset temppunsa (pitkä ja hankala juttu...) ja nyt ajelen tonnarilla - eka päivä takana ja sehän kulkee mukavasti.
Meikäläinen alkaa sitten häiriköimään varmaan ahkerasti tällä osastolla. "Mimmi" on saanut jo osansa häiriköinnistä...:oops:

Niin, tuo tuossa pihassa seisoo siis -98 CS 2.0t jolla kilometrejä 153000 takana Suomessa. Melko perusvärkki; ACC, vetokoukku, kangaspenkit, ei korisarjoja, ei kattoluukuja tai ylimääräisiä sähkövitkuttimia. Cruise tosin jostain pitäisi ehdottomasti saada, siihen ehti jo tottumaan. Mökillä ehdin jo käydä (54 km suunta) ja keskikulutusta näytti 7.6 litraa ja auto täynnä roinaa eli kuluksen puolesta ihan ok. Avaruutta tuossa niin pirusti verrattuna 9-3:een ja säilytyspaikkoja kerrankin tarpeeksi. Pikkuisen laiskasti tosin etenee, ehdin jo vähän tottua yli 200 hepoon...

Vikalistaakin on ilmennyt, ei tosin mitään maata kaatavaa:

* pientä öljyvuotoa jostain kohtaa moottorista ja ohjaustehostimesta, ei tosin merkkaa vielä maastoa
* pakkivalo pätkii ja jää päälle vaikka virta-avain on pois ja ovet kiinni :?: (no, sulaketaulusta löytyi joku omaperäinen johtoviritelmä, pitää tutkia), rele ja peruutusvalon kytkin menee syyniin myös, koska rele naksui aina vain jollakin vaihdekepin heilauksella, jompi kumpi pätkii
* lampunpesimien moottorit ym. poistettu kokonaan
* hätävilkut eivät toimi (en ole vielä tutkinut yhtään), normaalivilkut kuitenkin toimii
* ratin säädön lukitusvipu poikki juuresta
* ja muutama lommo päälle ja pikkufiksaamista

Pitää pistää pari fotoa kunhan ehdin kuvailemaan.
Viimeksi muokannut tevisu, Ke Touko 04, 2005 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Onneksi olkoon Tonttu-Tepa :)

Pikku vikoja, helppo fiksata ;)
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Onnittelut tonnarin hankkimisesta. Mukava autoa ajella niin kesällä kuin talvellakin, vaikka huonommassakin kelissä!:-) 153tkm tarkoittaa sitä, että autollasi on edessä vielä monet mökki, yms reissut...Oon kanssa samaa mieltä, että tonnarissa on melkoisen mukavasti tilaa.

Kun luin tarinaasi, niin itselleni heräsi muutama kysymys:
-onko kyseessä suomi vai tuontipeli?
-onko kilometrit ihan varmat? Tuli mieleen lampunpesureista, jotka yleensä kestää yli 153tkm (oma mielipiteeni), voin tietysti olla väärässäkin
-koska autosi on viimeksi katsastettu?->hätävilkkut yleensä testataan katsastuksessa ja niiden tietysti pitää toimia
-mitenköhän ratin säädön vipu oli saatu rikki? Tuon käyttäminen ei pitäisi vaatia voimaa. Omassa autossamme tuo aikanaan löystyi ja korjaantui kiristämällä.

Kiitoksia rehellisestä vikalistasta. Suosittelen hakutoimintoja. Itselleni on sen avulla selvinnyt monia vastauksia.... :)

Terkuin,

-Marko + Saab 9000 CS 2.0t-96 273tkm
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

mjpelkon kirjoitti: Kun luin tarinaasi, niin itselleni heräsi muutama kysymys:
-onko kyseessä suomi vai tuontipeli?
Suomiauto
-onko kilometrit ihan varmat? Tuli mieleen lampunpesureista, jotka yleensä kestää yli 153tkm (oma mielipiteeni), voin tietysti olla väärässäkin
Huoltokirjan ja entisen yhden omistajan mukaan km lukema pitää paikkansa. Auton siisteys myös tukee kilometrejä. Pesurit poistettu nyt myyneen autoliikkeen toimesta, koska toinen niistä ei toiminut ja ne eivät enää ole pakolliset, hölmöä mielestäni.
-koska autosi on viimeksi katsastettu?->hätävilkkut yleensä testataan katsastuksessa ja niiden tietysti pitää toimia
Viime vuonna katsastettu samalla asemalla, jossa kävin autotohtorilla. Luulisi tuon olevan helppo vika...kop, kop... en tosin ole edes kytkimen taakse kurkannut.
-mitenköhän ratin säädön vipu oli saatu rikki? Tuon käyttäminen ei pitäisi vaatia voimaa. Omassa autossamme tuo aikanaan löystyi ja korjaantui kiristämällä.
Olen miettinyt itsekin tuon rikkoutumista, no kuitenkin sen kun säätää kerran kohdalleen niin ei tarvi sen jälkeen koskea. Näin ainakin viime kulkineessa, jossa säätö pysyi 2 vuotta.
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi-moi,

Olipas hassu myyjäliike, kun oli mennyt lampun pesurit poistamaan...Kaipa ne sitten voi kestää allekin 200tkm. Lampunpesurit on Suomen teillä kyllä melkoisen tarpeelliset. Jos jostain saat toimivat käytetyt tai kehtaat törsätä uusiin, niin suosittelen pesureiden hankkimista (Jos jollakin on myydä uusi käyttämättömiä kohtuuhintaan, niin itseänikin kiinnostaisi).

Yksi edeltävä omistaja ja auton kunto kyllä kertovat melkoisen tarkasti kilometrit, kuten kerroit. Suomiauto taitanee antaa pienen lisätakuun kilometreihin (itse ainakin uskon saab-kilometreihin Suomessa).
Mainitsemillasi "perusleluilla" mielestäni pärjää ihan hyvin. Automaatti-ilmastointi olisi meillekin teretullut (meillä on vaan manuaali-ilmastointi).

Suosittelen vaihteiston öljyjen vaihtoa, vaikka sitä ei huolto-ohjelmassa luekaan. Halpa ennakoiva huolto vrt. vaihteistoremontti myöhemmin.
En osaa sanoa, että mikä on sopiva/paras vaihtoväli manuaalilaatikossa, mutta itse olen yrittänyt vaihtaa vaihteiston öljyjä 2v/50tkm välein.

Sama Suomivarmuus ei päde mielestäni volkkareiden kilometreihin, ainakaan 97-00 passatteihin:
ystäväni osti pari vuotta sitten 83tkm ajetun v.-99 passatin. Seuraavassa huollossa oli akun kengät irroitettu. Huollon jälkeen ystäväni ihmetteli mittarilukemaa 0 km :) Huoltomies kertoi, että passateissa sähköinenmittari voi nollaantua jostakin virtapiikistä/vast. Nyt sitten ystäväni -99 passat on ajettu alkuperäisen mittarin mukaan vasta 49tkm :) Oli kuulemman katsastusmiehen ilme ollut mielenkiintoinen, kun mittarissa oli nollauksen jälkeen seuraavassa katsastuksessa vain 2700km.

Leppoisaa viikon jatkoa!:-)

-Marko
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

tevisu kirjoitti:
mjpelkon kirjoitti:
-koska autosi on viimeksi katsastettu?->hätävilkkut yleensä testataan katsastuksessa ja niiden tietysti pitää toimia
.
Omassani ei ole hätävilkut toimineet minun aikanani, eikä ole haitannut katsastusta :lol:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Hankin CS tonnarin

Viesti Kirjoittaja Jussi »

tevisu kirjoitti:* hätävilkut eivät toimi (en ole vielä tutkinut yhtään), normaalivilkut kuitenkin toimii
Vika on tod.näk. vilkkureleessä. Avaa rele ja tinaa uusiksi kannan ja piirikortin väliset juotokset - oletettavasti toimii sen jälkeen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tänään tapahtunutta fiksailtua:

* Irotettava vetokoukku voimalla irti (ruostunut kiinni), maalailua ja toiminnan herkistelyä. Pistorasian umpiruosteisen taustalevynkin jaksoin rälläköidä ruosteettomaksi, eihän se tosin kauan sellaisena pysy vaikka sen maalaakin.

* vaihdoin tulpat

* löysin toisen sumarin reiän peitelevyn, kuskinpuoleinen uupuu (saa tarjota jos on ylimääräinen)

* hätävilkut toimii sittenkin - aina välillä - isku hanskalokeron päälle heilauttaa relettä jos ei heti ala vilkkumaan... :lol:
Kiitos "Jussi" vinkistä, taidan tinailla kunhan ehdin, melko hintava tuo rele näköjään.

* antennipiiska löytyi kontin perukoilta, kierre tosin sileä eli ei voi asentaa... ilman jotain patenttia
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Hankin CS tonnarin

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Jussi kirjoitti:
tevisu kirjoitti:* hätävilkut eivät toimi (en ole vielä tutkinut yhtään), normaalivilkut kuitenkin toimii
Vika on tod.näk. vilkkureleessä. Avaa rele ja tinaa uusiksi kannan ja piirikortin väliset juotokset - oletettavasti toimii sen jälkeen.
Hmm. Mulla on kans ongelmia hätävilkun kanssa :( , toimii sen jälkeen kun vilkuttaa toiseen suuntaan, oliskohan tässäkin syynä rele :?:

Terv Sami R.

(Katsastuksessa todettiin, että hätävilkku ei toimi - korjaa joskus)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

"Jussi" oli oikeassa. Nyt Hätävilkutkin toimii, releen pari juotosta oli haljenneet. Helppo homma, samalla tuli hanskalokeronkin poisotto tutuksi, kun pitäisi joskus tuo HF asentaa.

Seuraavaksi varmaan takaoven puhaltimen rallatuksen kimppuun eli ovipahvia irti... :wink: Motonetista onkin tulossa jo läjä suodattimia ym. hyödyllistä mm. peruutusvalon kytkin. Laatikkoöljyt vaihtuu maanantaina. Eiköhän se kohta ole iskussa.

EDIT: Tässä pari hätäistä kuvaa tuosta vehkeestä:
http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/cs02.JPG
http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/cs01.JPG
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

tevisu kirjoitti:Laatikkoöljyt vaihtuu maanantaina.
Minkälainen operaatio tuo vaihteistoöljyjen vaihto on? Onnistuuko kotikonstein ilman rasvamonttua?
Mitä öljyä sinne kuuluu laittaa ja minkä verran?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Defeat kirjoitti:Minkälainen operaatio tuo vaihteistoöljyjen vaihto on? Onnistuuko kotikonstein ilman rasvamonttua?
Mitä öljyä sinne kuuluu laittaa ja minkä verran?
Uudemmissa: Tulppa auki, öljyt ulos, uudet sisään. Ei tarvitse rasvamonttua, pikkasen kuskin puoleista etukulmaa vain ylös. Tulpat on s**tanan kireässä jos öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, eli kunnollinen kuusiokoloavain on tarpeen ja putkenpätkä siihen jatkoksi. Kuusiokolohylsyllä ei mahdu poistotulppaa avaamaan. Täyttötulppa on vaihteiston päällä, tyhjennys- ja tarkastustulpat tasauspyörästössä.

Öljyksi Saabin omaa synteettistä.

Vanhemmissa: Öljyt ulos mittatikun reiästä imemällä niin paljon kuin tulee ja saman verran uutta tilalle, tyhjennystulppaa ei ole. Operaation voi toistaa aina välillä pätkän ajaen niin kauan että saa uskoteltua itselleen että öljyt on suunnilleen kokonaan vaihtuneet.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

No niin. Pakkivalokin alkoi toimimaan kun Motonetin paketista löytyi peruutusvalon kytkin. Olipas kerrankin helppo vaihtaa moinen palikka, vanhalla tiivisteellä tosin laitoin, täytyy katsoa miten toimii.
Raitisilma- ja moottorinilmansuodattimet vaihtuivat myös.
Vastaa Viestiin