ihmeöljy 75w

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onkos kellään tuota hypoidia nurkissa ylimääräistä, ja saman henkilön tulisi olla vielä halukas vaihtamaan ysiysini lootaan ne, maksan kyllä korvauksen :)

auto on hyvinkäällä mutta liikutettavissa 100km säteellä, tai jos tankkaan enemmän niin.. :)

olen kovasti pohtinut ja miettinyt onko laatikkoni synkat finito, vai onko öljyjen syitä, pakkasella kylmänä ei kakkosta saa erkkikään päälle. lämpimänä toimii hyvin. jos synkat olis loppu, ei kai se lämpimänäkään menisi kunnolla päälle??
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lucaf kirjoitti: olen kovasti pohtinut ja miettinyt onko laatikkoni synkat finito, vai onko öljyjen syitä, pakkasella kylmänä ei kakkosta saa erkkikään päälle. lämpimänä toimii hyvin. jos synkat olis loppu, ei kai se lämpimänäkään menisi kunnolla päälle??
niin mitkä öljyt siellä on? oletko kaksois poljentaa käyttänyt?
hypoidit auttavat juuri eniten tähän ettei ole kylmällä niin kankea!
taitaa hiukan liian pitkä matka olla siikaisiin :(
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

en ole ihan varma mitkä öljyt siellä on. tai mun pitäis tietää, mutta epäilen. puolitoista vuotta sitten vaihdatin sinne täyssynteettiset MOOTTORIöljyt, ja sen jälkeen kun kuulin ettei sellaisia saisi vaihteistoon laittaa, vein takaisin liikkeeseen ja sovittiin että laitetan mobilin vaihteistoöljyt sinne. jäin kuitenkin epäilemään olisivatko antaneet vain valohoitoa autolle ("typerä asiakas ei huomaa mitään kun jätetään uudet kirkkaat moottoriöljyt sinne"), koska vaihteet ei muuttuneet miksikään tuon vaihdon jälkeen. ja ennen tota koko sirkusta siellä oli jotkut iänikuisen vanhat öljyt, hyvin mahdollista että 10w30, ja silloinkin loota oli ihan samanlainen.

mutta siihenkö ei löydy vastausta, että voiko synkat olla sökö jos laatikko toimii lämpimänä hyvin (ei uutta vastaava mutta hyvä)

mikä on kaksoispoljenta? välikaasulla saa hyvin avitettua kakkosen laittamista silmään kylmänä, myös hililtty vaihdekepin käyttö auttaa (jättää hetkeksi puoleen väliin, odottaa "kolahdusta" ja siirtää sitten perille)

siikainen on kieltämättä, öhöm, suht kaukana, 260km/siivu :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kaksoispoljenta on kaksi kertaa kytkintä alas , heti peräkkäin.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos sinne on ne laatikko öljyt moottori öljyjen tilalle vaihdettu niin ovat melko varmaan 80w-90, eli ovat kyllä aikalailla jäykät..

tuohon synkro hommaan en oikeen osaa sanoa, yleensä vaihteet kyllä silloinkin päälle menee mutta rutisemalla...

kaksoispoljentaa käytetään isommalle vaihdettaessa, välikaasua pienemälle. kaksois poljenta pienentää laatikon kierroksi, sopivammat kierrokset isommalle vaihteelle, välikaasu nostaa laatikon kierroksia että saadaan pienempi nopeammin pyörivä vaihde helpommin päälle.

kaksoispoljennassa nostetaan kytkin vaihteiden välissä vapaalla, välikaasussa vielä lisätään siihen välikaasu kun kytkin on ylhäällä vapaalla.
Viimeksi muokannut mikkoimp, Pe Huhti 15, 2005 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kaksoispoljenta ykköseltä kakkoselle:
kytkin alas, ykköseltä pois, kytkin ylös, kytkin alas, kakkonen sisään?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lucaf kirjoitti:kaksoispoljenta ykköseltä kakkoselle:
kytkin alas, ykköseltä pois, kytkin ylös, kytkin alas, kakkonen sisään?
juuri näin!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Laitoin kans noi hyboidit 370tkm ajettuun suht hyvin toimivaan lootaan. Toimii paremmin noilla alkupään vaihteilla mutta,,,,,,,
tulee liemet pihalle aika nopeeta tahtia. Eikä noi "vanhatkaan" öljyt enään pysy pytyssä. No nyt tuli hyvä syy ottaa koko paketti pois keulalta ja tehdä jotain kivaa :lol: :lol:
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Ajattelin vaihtaa 260tkm ajetut (10w40?) öljyt uusiin vastaaviin.

Pystyykö laatikosta imeen öljyt pois öljytikun kautta?

Minkä merkkisiä (mineraali?) 10w40 tai 10w30 teillä on autoissa?

Ilmeisesti 10w40 ja 10w30 öljyt pysyis kumminkin sisällä tiivisteitä vaihtamattakin?
Viimeksi muokannut saab900c, Ke Touko 04, 2005 16:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

niin se on

Viesti Kirjoittaja mestari »

kun 20 v sitten tosiaan oli polemiikkia siitä että laittaa ne scaniallakin moottoriöljyt laatikkoon! silloin tuli pudisteltua päätä ja ajateltua että onkohan se kannattavaa,ja nyt kun lukee näitä juttuja niin voidaan ilolla todeta että oltiinkin oikeassa. eikä ole ollut ikinä vaihdelootamurheita omissa kärryissä. toistan ei ikinä. johtuiskohan oikeasta voitelusta.
kavereilla tosiaan muistan ,noilla m-jöly miehilla oli kaikennäköstä murhetta ja sitten ne möi pois saabeja kun ne on niin paskoja että lootatkaan ei kestä.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Itsellä on lootassa ilmeisesti 10-40w mineraalit. Kirkkaan näköistä ja pari vuotta sitten vaihdetut, mutta edellisen omistajan tekosia joten en ole ihan varma. Veikkaan Mobilin Superia. Pikkasen on sanomista lämpimänä vaihteiden kytkeytymisessä. Mitä kylmempi on, sitä paremmin toimii loota. Voihan se olla kulumaa synkroissakin, kylmänä tiiviimmät sovitukset. Kyllähän ne hyvin menee päälle jos ei pidä hirveää kiirettä. Tosin en ole ihan varma, onko myös kohtuullisen lopussa olevalla (alkuperäisellä) kytkimella osuutensa asiaan, koska huolellinen polkaisu yleensä edesauttaa asiaa.

Ajattelin kuitenkin ensin vaihtaa laatikkoöljyt, ja kysäisin noista hypoideista omalta korjaamolta, joka ei oikein ollut innostunut. Mietittiin sitten, että pannaan sinne sitä Saabin omaa öljyä, lienee oikeaa ainetta, kun kerran putelin kyljessä lukee SAAB. Sitä olen aikaisemmissakin satkuissa menestyksellä käyttänyt. Vaan kun ei sitä enää valmisteta, niin ei sitten laiteta. Paikallisesssa merkkikorjaamossa parikymmentä vuotta huollossa työskennellyt korjaamon tuttu vastasi uteluuni mitä litkua sinne laittaisin, että laita 10w-30 moottoriöljyä, se on oikea aine. Ei kuulemma 31.10.1988 käyttöönotetun satkun laatikkoon kannata ihme-aineita tunkea.

Eli niin on yhtä monta lusikkaa kuin on soppaakin. Eikun hakemaan Nesteen 10-30 Superia, halpaa kuin undulaatin paska, katsotaan muuttuuko laatikko miksikään.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miepä ennustan 10W40 tai 10W30 öljyille, ettei niillä tule mitään vaikutusta vaihteiston toimintaan. Ite sitä öljyä vaihdoin monet kerrat. Tuo mun satkun laatikko oli niin toivoton jo ajaa moottoriöljyjen kanssa. Kun lähti ajamaan, niin 1->2 vaihtaminen oli tosi tahmeeta. Ensin se oli tahmea -20 pakkasella, sitten se alkoi olla tahmea jo 0-keleillä. Toi Neste Hypoid SAE75W antoi tolle mun satkun askille uuden elämän! Vaihteet menee nyt tosi hienosti päälle. 2-vaihteen synkro kurahtelee tosi harvoin. 10W40 öljyillä se kurahtaminen oli ihan vakio juttu. Kaikista parasta antia on, että vaihdekeppi liikkuu kevyesti heti kylmäkäynnistyksen jälkeen yhtälailla -30 pakkasella tai kesäheltellä. :D

Ei enää moottoriöljyä vaihteistoon. Ainakaan mun autoihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
josipan
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

minä olen ajanut moottoriöljyillä.ja myös noilla hypoideilla. enkä ole kyllä mitään ero huomannut.ja saabin omat vaihteisto öljyt ei maksa ainakaan täällä päin kuin 1e/litra enemmän kuin nuo hypoidit.joten ennemmin laittaisin ne laatikkooni.
edelliseen 8v satkuuni vaihdoin juuri nuo hypoidit.ja ennen oli moottoriöljyä.ja mitään ero en huomannut.tosin laatikossakaan ei ollut mitään vikoja.
tuota hypoidia saa kyllä litrankin pönikässä ainakin kuopiosta niin ei tarvii 20l tonkkaa ostaan :)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

10W30 moottoriöljyä saa laittaa VAIN jos öljyä pitää lisätä.
Muuten se pitäisi olla sitä SAABin omaa vaihteisto öljyä.

nimim...kyllä sen laatikon rikki saa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Juu nyt on senverran jo kuulunut hyvää kommenttia tästä ''ihmeöljystä'' että täytyyp varmaan ittekkin vaihtaa.

Pystyisköhän joku kertomaan mistä saa turun läheltä ostettua ton 20 litran pytyn?
Vastaa Viestiin