Moottori rohisee
Moottori rohisee
auto vm 99 9-5t.
Moottorista kuuluu rohinaa jakopäästä ja kiihdyttäessä turbo ikäänkuin jää vähäksi aikaa päälle (kierrokset nousee) kun polkaisee kytkimen pohjaan. Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia. Pikkusen hirvittää se rohina, jota on kuulunut jo jonkin aikaa. Onko kenenkään autoon jouduttu vaihtamaan jakopäästä palikoita (ketjut, rattaat ja kiristimet/laahaimet) jos on niin kuinka paljon ko. remontti mahtaa maksaa. Kuulin huhuja että jakopään remontti saattaa maksaa jopa useita tuhansia euroja.
-saabas
Moottorista kuuluu rohinaa jakopäästä ja kiihdyttäessä turbo ikäänkuin jää vähäksi aikaa päälle (kierrokset nousee) kun polkaisee kytkimen pohjaan. Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia. Pikkusen hirvittää se rohina, jota on kuulunut jo jonkin aikaa. Onko kenenkään autoon jouduttu vaihtamaan jakopäästä palikoita (ketjut, rattaat ja kiristimet/laahaimet) jos on niin kuinka paljon ko. remontti mahtaa maksaa. Kuulin huhuja että jakopään remontti saattaa maksaa jopa useita tuhansia euroja.
-saabas
Kierrosten nouseminen n. 100 1/min verran vaihtamisen yhteydessä kuuluu asiaan, sillä se on moottorin ohjausjärjestelmään ohjelmoitu juttu (tietoa jenkkilän maahantuojalta). Lienee jotain tekemistä ahtopaineen
nousunopeuden parantamisen kanssa....
Minulla ei ole ollut saappaissa yhdessäkään jakopään kanssa ongelmia,
enkä ole kuullut muillakaan olevan. Oisko laturin laakerit ja vesipumppu
syynä?
nousunopeuden parantamisen kanssa....
Minulla ei ole ollut saappaissa yhdessäkään jakopään kanssa ongelmia,
enkä ole kuullut muillakaan olevan. Oisko laturin laakerit ja vesipumppu
syynä?
Kyllä kiihdytettäessä, kytkintä painaessa ja kaasusta helpatessa kierrokset nousee ihan selvästi. Kevyessä kiihdytyksessä nousu on noin viisarin leveyden verran, mutta kasvaa selvästi havaittavaksi kovassa kiihdytyksessä. Minun auto on vm. 2000, joten koskeneeko tämä ominaisuus näitä vanhempia malleja....mene ja tiedä.9-5T kirjoitti:Jenkkilän mukaan nousee kierrokset vaihtaessa, eli kytkintä painaessa, keppiä siirtäessä tai kaasusta helpatessa? Itse en pysty havaitsemaan kierrosten nousua vaihtaessa.
Kaivetaanpa vanha aihe esiin.
Olen huomannut että konehuoneesta, vesipumpun suunnalta on jonkin aikaa kuulunut vaimeaa rohinaa.
Haku toiminnon avulla löysinkin jo muutamia aiheeseen liittyviä viestejä mutta vielä kysyisin että onko kellään kokemuksia tästä vesipumpun rohinasta. Eli kun tuota rohinaa nyt kuuluu, onko vaarana että vesipumppu laukeaisi kovinkin herkästi/nopeasti
Seuraavaan huoltoon kun on noin 6000 km vielä matkaa, jaksaisiko se sinne asti vai pitäiskö välittömästi ryhtyä toimiin?
Niin ja minkä hintainen homma tuo vesipumpun uusiminen huollossa on ollut teillä jotka olette joutunut sen vaihtamaan?
PS. Autolla ajettu nyt n. 184 tkm.
Olen huomannut että konehuoneesta, vesipumpun suunnalta on jonkin aikaa kuulunut vaimeaa rohinaa.

Haku toiminnon avulla löysinkin jo muutamia aiheeseen liittyviä viestejä mutta vielä kysyisin että onko kellään kokemuksia tästä vesipumpun rohinasta. Eli kun tuota rohinaa nyt kuuluu, onko vaarana että vesipumppu laukeaisi kovinkin herkästi/nopeasti

Niin ja minkä hintainen homma tuo vesipumpun uusiminen huollossa on ollut teillä jotka olette joutunut sen vaihtamaan?
PS. Autolla ajettu nyt n. 184 tkm.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Oletko paikallistanut äänen tosiaankin vesipumppuun? Ainakin noiden vanhempien autojeni kohdalla on pumppu pikemminkin alkanut ensin vuotamaan ennen metelin syntymistä, tai siis meteli on luullakseni johtunut vesivuodon aiheuttamasta vauriosta.tami kirjoitti:Kaivetaanpa vanha aihe esiin.
Olen huomannut että konehuoneesta, vesipumpun suunnalta on jonkin aikaa kuulunut vaimeaa rohinaa.![]()
Haku toiminnon avulla löysinkin jo muutamia aiheeseen liittyviä viestejä mutta vielä kysyisin että onko kellään kokemuksia tästä vesipumpun rohinasta. Eli kun tuota rohinaa nyt kuuluu, onko vaarana että vesipumppu laukeaisi kovinkin herkästi/nopeastiSeuraavaan huoltoon kun on noin 6000 km vielä matkaa, jaksaisiko se sinne asti vai pitäiskö välittömästi ryhtyä toimiin?
Niin ja minkä hintainen homma tuo vesipumpun uusiminen huollossa on ollut teillä jotka olette joutunut sen vaihtamaan?
PS. Autolla ajettu nyt n. 184 tkm.
Epäilisin pikemminkin moniurahihnan jonkin hihnapyörän laakerin menneen, mutta nämäkään eivät pidä varsinaista rohinaa vaan sellaista jurisevaa ääntä.
Väkisinkin tuosta mainitsemastasi rohinasta tulee mieleen jakoketju, mutta noilla kilometreillä en sitä vielä pelkäisi, oma 1998 9-5 on ajettu noin 230tkm ja jakopää on täysin iskussaan kuten myös tasapainoakselien puolikin, vaikkakin oma koneeni oli totaalisen pikinen/karstainen sisäosiltaan.
Helpoin tapa tutkia asia on irrottaa hihna paikaltaan ja pyörittää vesipumppua ja noita hihnapyöriä, tuon pystyy itsekin tekemään eikä aikaa mene kuin 20-30min. Hihna lähtee irti kun työnnät ½" hylsyn jatkovarren hihnankiristäjään ja väännät sitä kunnes hihna on löysällä, sitten vain yksinkertaisesti otat hihnan pois.
Jos ääni on voimakas niin sen luulisi kuuluvan kuormaamattomanakin, ts. vapaasti pyörittäen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Niin ja minulla tuo tekee juurikin samaa, eli kun vaihtaa vaihdetta niin kierrokset nousevat about 300rpm, enkä paina kaasua, vaihtotapahtuma on kyllä hyvin hallussa/opittu
Toisaalta kone oli niin kiesuksen piessä ja muussa ektoplasmassa sisältäpäin etten ihmettele yhtään vaikka tekisi mitä, ihme että edes kävi ja koneessa ei ole pienintäkään vauriota

Toisaalta kone oli niin kiesuksen piessä ja muussa ektoplasmassa sisältäpäin etten ihmettele yhtään vaikka tekisi mitä, ihme että edes kävi ja koneessa ei ole pienintäkään vauriota

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Työkaverin ng900 2.0 vaparista meni noilla kilometreillä tasapainoakselia jälkkiin. Oli korjaaja poiminut irtonaisen ketjun ja muutamia hampaita rattaista. Tosin ääni oli kovempaa rohinaa, paremminkin rouskettatami kirjoitti:Kaivetaanpa vanha aihe esiin.
Olen huomannut että konehuoneesta, vesipumpun suunnalta on jonkin aikaa kuulunut vaimeaa rohinaa.![]()
Haku toiminnon avulla löysinkin jo muutamia aiheeseen liittyviä viestejä mutta vielä kysyisin että onko kellään kokemuksia tästä vesipumpun rohinasta. Eli kun tuota rohinaa nyt kuuluu, onko vaarana että vesipumppu laukeaisi kovinkin herkästi/nopeastiSeuraavaan huoltoon kun on noin 6000 km vielä matkaa, jaksaisiko se sinne asti vai pitäiskö välittömästi ryhtyä toimiin?
Niin ja minkä hintainen homma tuo vesipumpun uusiminen huollossa on ollut teillä jotka olette joutunut sen vaihtamaan?
PS. Autolla ajettu nyt n. 184 tkm.

#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Alan pian olemaan vakuuttunut siitä että tuo 99:n b-moottori on ainoa joka kestää.patse kirjoitti:Työkaverin ng900 2.0 vaparista meni noilla kilometreillä tasapainoakselia jälkkiin. Oli korjaaja poiminut irtonaisen ketjun ja muutamia hampaita rattaista. Tosin ääni oli kovempaa rohinaa, paremminkin rouskettatami kirjoitti:Kaivetaanpa vanha aihe esiin.
Olen huomannut että konehuoneesta, vesipumpun suunnalta on jonkin aikaa kuulunut vaimeaa rohinaa.![]()
Haku toiminnon avulla löysinkin jo muutamia aiheeseen liittyviä viestejä mutta vielä kysyisin että onko kellään kokemuksia tästä vesipumpun rohinasta. Eli kun tuota rohinaa nyt kuuluu, onko vaarana että vesipumppu laukeaisi kovinkin herkästi/nopeastiSeuraavaan huoltoon kun on noin 6000 km vielä matkaa, jaksaisiko se sinne asti vai pitäiskö välittömästi ryhtyä toimiin?
Niin ja minkä hintainen homma tuo vesipumpun uusiminen huollossa on ollut teillä jotka olette joutunut sen vaihtamaan?
PS. Autolla ajettu nyt n. 184 tkm.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mun 2000 Aero tekee saman, eli kiekat nousee arviolta 200-300 rpm ja minusta se tuntuu käytössä ihan pätevältä toiminnoltang900aero kirjoitti:Niin ja minulla tuo tekee juurikin samaa, eli kun vaihtaa vaihdetta niin kierrokset nousevat about 300rpm, enkä paina kaasua, vaihtotapahtuma on kyllä hyvin hallussa/opittu![]()
Toisaalta kone oli niin kiesuksen piessä ja muussa ektoplasmassa sisältäpäin etten ihmettele yhtään vaikka tekisi mitä, ihme että edes kävi ja koneessa ei ole pienintäkään vauriota

t. AEROFAN