josipan kirjoitti:minä olen ajanut moottoriöljyillä.ja myös noilla hypoideilla. enkä ole kyllä mitään ero huomannut.ja saabin omat vaihteisto öljyt ei maksa ainakaan täällä päin kuin 1e/litra enemmän kuin nuo hypoidit.joten ennemmin laittaisin ne laatikkooni.
edelliseen 8v satkuuni vaihdoin juuri nuo hypoidit.ja ennen oli moottoriöljyä.ja mitään ero en huomannut.tosin laatikossakaan ei ollut mitään vikoja.
tuota hypoidia saa kyllä litrankin pönikässä ainakin kuopiosta niin ei tarvii 20l tonkkaa ostaan
-Kuinka monella on alkanut laatikko vuotamaan tiivisteistään vaihdon jälkeen?
Itse haluaisin kokeilla hypoidiöljyjä -84 900i:hin, jonka laatikkoöljyjä ei ole varmasti koskaan vaihdettu (aj. 230tkm). "Ongelmana" vain on se, että vaihdelaatikko pelaa ihan hyvin ja ennenkaikkea ei vuoda, haluaisin pitää sen tälläisen jatkossakin.. Hypoidit kun vain ovat kovin ohutta ja kovasti liikkuvaista tavaraa, 21-vuotiaat tiivisteet eivät välttämättä enää ole kovin hyvässä kunnossa.
petteri75 kirjoitti:Voisi olla melkein gallupin paikka:
Itse haluaisin kokeilla hypoidiöljyjä -84 900i:hin, jonka laatikkoöljyjä ei ole varmasti koskaan vaihdettu (aj. 230tkm). "Ongelmana" vain on se, että vaihdelaatikko pelaa ihan hyvin ja ennenkaikkea ei vuoda, haluaisin pitää sen tälläisen jatkossakin.. Hypoidit kun vain ovat kovin ohutta ja kovasti liikkuvaista tavaraa, 21-vuotiaat tiivisteet eivät välttämättä enää ole kovin hyvässä kunnossa.
Joku luki juuri ajatukseni.
Samaa olen miettinyt, ja viisaammilta kysellyt, mutta konkreettista tietoa ei oikein kellään ole. Nyt olisi kyllä Gallupin paikka!
Mun autossa lopetti vuotamasta! Ei ole tarvinnut lisätä vuoteen. Aiemmin meni litra/vuosi, kun käytin moottoriöljyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
josipan kirjoitti:minä olen ajanut moottoriöljyillä.ja myös noilla hypoideilla. enkä ole kyllä mitään ero huomannut.ja saabin omat vaihteisto öljyt ei maksa ainakaan täällä päin kuin 1e/litra enemmän kuin nuo hypoidit.joten ennemmin laittaisin ne laatikkooni.
edelliseen 8v satkuuni vaihdoin juuri nuo hypoidit.ja ennen oli moottoriöljyä.ja mitään ero en huomannut.tosin laatikossakaan ei ollut mitään vikoja.
tuota hypoidia saa kyllä litrankin pönikässä ainakin kuopiosta niin ei tarvii 20l tonkkaa ostaan
petteri75 kirjoitti:Voisi olla melkein gallupin paikka:
Joo ois hyvä galluppi, vois nimittäin itelle kokeilla, että rusahtelisko synkrot vähemmän hypoidilla. Ja vielä se, että pitääkö olla just nesteen voitelua..
Mistä sitä nesteen hypoidi 75:sta saa Kuopion seudulla? Alkaa 99:n vaihteet jumia ja ajettu on 230 000. Olen tätä aiemminkin kysellyt ihan nesteeltäkin
mutta ei oota tarjosivat. Ja jos ei saa Kuopiosta niin myisikö jouku mulle omistaan?
Siitä hajusta. Pielisensuun auton (Joensuussa ajat sitten) varaosamyyjän
mielestä peräöljyt haisivat ihan etusormelle. Voipi olla.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
josipan kirjoitti:
Missähän päin Kuopiota
muistaakseni ad:sta ostin
Tästä innostuneena kävin Tampereen ad:sta kyselemässä, ei näyttänyt heidän koneensa kuulemma kuin 20 litran tonkan. Hyllyssä oli kyllä pariakin eri Nesteen hypoidia litran pullossa, mutta ei tätä. Oletko varma asiasta että öljy oli juuri tuota mainittua? Oliko Nesteen pullossa vai omaa pullotetta?
Mitenkäs, mahtaako kellään tampereen talousalueen saabistilla olla ihmeöljyä esim. 16 litraa jäljellä isossa pöntössä, josta voisi ostaa esim. sen 4? Vai pitäisikö viritellä asiassa yhteishankintaa? Vai onko jo viritelty täälläkin mutta en vain löytänyt sellaista topikkia?
hypoidiahan tuo oli muuta en muista.
minä en juurikaan nesteen öljyjä enää kannata kun tulevat moottoristakin pellolle. no onneksi nyt on taas mobilin öljyt sisuksissa.siis tuossa satkussa.
onkos kukaan kokeillut esim. teboilin vaihteistoöljyjä siis vastaavia kun tuo hypoiti.katselin joskus semmosia kun traktoriin tepskan öljyjä ostin.eivät varmaan olis sen huonompia kuin nuo nesteenkään litkut.
Ne litran putelit voi olla mahdollisesti synteettistä Gear S 75W90 öljyä. Jotkut ovat kuulemma käyttäneet tuotakin satkuissa. Itse en viitsisi kokeilla, kun olen lukenut ihan saabin antaman tiedotteen, jossa pyydetään välttämään synteettisten öljyjen käyttöä vaihteistossa. Syy:tiivisteet alkaa vuotamaan synteettisien kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Omat kokemukset Nesteen 75W hypoidista ovat seuraavat:
900T8 Lux -83, vaihteisto oli jäykkä kuin mikä ja kakkoselle vaihtaessa rusahti kylmänä. Vanhat öljyt olivat mustaa kuin terva -> Hypoidien vaihdon jälkeen notkea kuin uutena ja ei rutinoita. Öljyt pysyivät hyvin laatikossa sen 5000 kilsaa mitä kerkesin Luxilla ajamaan...
900T16 Aero -84, vanhoilla öljyillä kun vedettäessä varovaisesti tarttui vaihdekeppiin vaihtaakseen isompaa pykälää, vaihde paukahti pois päältä -> hypoideilla ongelma poistui ja muutenkin vaihteisto muuttui nöyremmäksi. Öljyä vuotaa jostain vähän, en osaa sanoa lisääntyikö hävikki, kun öljyt vaihdettiin heti kun auton ostin.
ProcarServicestä voi ostaa tuota hypoidia vaikka omaan astiaan haluamansa määrän...
Öljyn hyvät ominaisuudet vaihteiston toiminnalle ovat ilmeisesti melko yleiset, mutta varsinkin vaihdelaatikon öljyvuoto on vielä hiukan kysymysmerkkinä - tällä hetkellä 2/10 on raportoinut öljyvuodosta.
Esim. omassa kakkos-900i vm -84:ssä on varmasti laatikon moottoriöljyt nähneet hyvin paljon jo kilometrejä (aj. nyt 231 tkm) ja jossain vaiheessa niiden käytön jatkaminen varmasti alkaa jo vahingoittamaan vaihteistoa. Öljyjen vaihto olisi siis aivan järkevää, mutta se vuodon mahdollisuus..
Ex-900i vm. -85 omasi muistaakseni Nesteen tuoreet vaihteistoöljyt (Gear tms), joka ei muuttanut laatikon toimintoa juuri miksikään, vaikka vaihteistossa ei ostettaessa ollut paljoakaan voiteluainetta edes jäljellä.
josipan kirjoitti:hae autoputkolasta saabin omaa vaihteistoöljyä maksaa peräti 1e/litra enemmän kuin tuo hypoidi
Mahtaakohan kuitenkaan kyseessä olla sama Nesteen 75W aine? Tuon litrahinnaksi kun tulee 2,60 € ja Saabin omat öljyt taitaa olla lähemmäs 10 € / litra?
Kyllähän maailma on täynnä 75W90 ja 80W90 hypoidiöljyjä, mutta tuo viskositeetti on se mikä merkkaa, ei taida muilta kuin Nesteeltä löytyä oikeaa. Sitä siis _ei saa_ purkitettuna litran tölkkiin Nesteen toimesta.