Öyf. ennenkuin menee joiltakuilta oikeasti nuppi sekaisin, niin pakko vielä pikkasen offtopickkina tarkistuttaa näkemystäni ahtimien toiminnasta.
Eli tuo ison ahtimen tuottama teho voi olla suurempi pienemmillä ahtopaineilla.. Johtuukos tämä pakopuolen pakopainesta, jotka vähentävät moottorin hengitystä?
Entäs remmiahdin?
Jos kuvittelemme että meillä olisi remmiahdin, jossa ei olisi ahtimen aiheuttamaa ahtimen koon&mallin mukaan vaihtelevaa pakopainetta ulostulopuolella, niin silloinhan meillä olisi moottoriin menevä ilmamäärä jossainmäärin lineaarinen ahtopaineen kanssa kuten myös tehojenkin.
Tällöin voisimme puhua pelkistetysti ahtimen tuottamasta paineesta tietyllä kierrosluvulla tietyssä moottorissa, jolla saisimme tehoja X HP, josta vähennämme remmiahtimen haukkaaman tehomäärän.
Pakokaasuahtimessa on siis otettava huomioon se että jos meillä pieni ahdin mallia "pakopuoli tukossa", niin moottori tarvitsee huomattavasti enemmän ahtopaineita että saamme saman polttoaineseosmäärän ahdettua moottoriin, koska sisällä vallitsee varsin ahdas tunnelma kun pakopuoli ei vedä.. ja näin samat tehot kuin isolla ahtimella.
Eli siis vaikka olisi hyvin puhaltava pikkuahdin, joka tukkii pakoputken, niin tehoja ei tule ulos, vaikka painetta olisi sama määrä kuin isolla, joka ei "tuki pakoputkea".
Menikö tämä nyt oikein pakokaasuahtimen osalta?
Asioita, jota ei ole aiemmin tullut pohdittua mielessä. Nyt on.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.