9-5 Asiantuntija Seinäjoki-Vaasa -seudulla
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
9-5 Asiantuntija Seinäjoki-Vaasa -seudulla
Hyvät herrat!
Olen jo aikaisemminkin kysynyt neuvoa Saab 9-5:n turbo-ongelmissa. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että autoa on käytetty Seinäjoen Rengastiellä Saab-huollossa tarkoituksena päästä eroon aika ajoin käynnistyksen yhteydessä tulevasta sinisestä savusta. Auton huohottimelle ilmeisesti tehtiin jotain, mutta asia ei ole parantunut. Kysyisinkin, missä Seinäjoki-Vaasa alueella olisi oikein kunnollinen Saab-korjaamo, jossa vika saataisiin kuntoon?
Olen jo aikaisemminkin kysynyt neuvoa Saab 9-5:n turbo-ongelmissa. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että autoa on käytetty Seinäjoen Rengastiellä Saab-huollossa tarkoituksena päästä eroon aika ajoin käynnistyksen yhteydessä tulevasta sinisestä savusta. Auton huohottimelle ilmeisesti tehtiin jotain, mutta asia ei ole parantunut. Kysyisinkin, missä Seinäjoki-Vaasa alueella olisi oikein kunnollinen Saab-korjaamo, jossa vika saataisiin kuntoon?
Varmasti on paras korjaamo sillä seudulla, kysele huollosta Jarkkoa, tietää kaiken mahdollisen ja enemmänkin Saabeista.
Jos autostasi on se huohotinjärjestelmä ihan tukossa, tai sitten turbo on mennyt kun ei ole voitelu pelannut sen öljykarstan ansiosta, tms?
Koettivatko suurentaa niitä öljyloukon reikiä?
Jos autostasi on se huohotinjärjestelmä ihan tukossa, tai sitten turbo on mennyt kun ei ole voitelu pelannut sen öljykarstan ansiosta, tms?
Koettivatko suurentaa niitä öljyloukon reikiä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Huohotinhulto
Asia selvä!
Tässä jutussa on tosiaan ongelmana se, että en tarkalleen tiedä mitä huohottimelle tehtiin. Isäni hoiti asian ja hän sanoo huohotinta jotenkin hoonatun. Rengastiellä sanoivat vaihtaneensa vain yhden turbon tämän ikäluokan Saabiin, mutta kaipa se turbo on sitten hajalla. Tyyppivikahan se on.
Tässä jutussa on tosiaan ongelmana se, että en tarkalleen tiedä mitä huohottimelle tehtiin. Isäni hoiti asian ja hän sanoo huohotinta jotenkin hoonatun. Rengastiellä sanoivat vaihtaneensa vain yhden turbon tämän ikäluokan Saabiin, mutta kaipa se turbo on sitten hajalla. Tyyppivikahan se on.
Eikö käynnistyksen tuprautukset kuitenkin enemmän viittaa venttiilinvarsien tiivisteongelmaan? Eihän turbo ole "mukana", kun kone startataan käyntiin.
Pysäytetyn koneen roiskeöljyt pääsevät valumaan sylintereihin venttiilien varsia pitkin, väljien vv-tiivisteiden ohi ja startatessa sitten pölähtää.
Näin se on entisissä vapareissani ollut, mutta laitetaan arvailun piikkiin, koska itsekin vasta tutustun Saabin turbotekniikkaan
Pysäytetyn koneen roiskeöljyt pääsevät valumaan sylintereihin venttiilien varsia pitkin, väljien vv-tiivisteiden ohi ja startatessa sitten pölähtää.
Näin se on entisissä vapareissani ollut, mutta laitetaan arvailun piikkiin, koska itsekin vasta tutustun Saabin turbotekniikkaan

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Kyllä tuo kuvattu oire voi olla viallisen turbon aiheuttama, vaikka "perinteinen" syy käynnistystupsautuksille onkin juuri venttiilinvarren kumien kuluneisuus.
Itselläni on kokemusta juuri 9-5 Saabista ja viallisen turbon aiheuttamasta käynnistystupsautuksesta. En kyllä meinannnut uskoa itsekään että moinen vika voisi johtua ahtimesta, mutta niin se vain oli.
Itselläni on kokemusta juuri 9-5 Saabista ja viallisen turbon aiheuttamasta käynnistystupsautuksesta. En kyllä meinannnut uskoa itsekään että moinen vika voisi johtua ahtimesta, mutta niin se vain oli.
Moro!
Joo, kyllä tuo Jarkko tosiaan tietää Rengastiellä jo hajusta missä vika.
Erityisesti vanhempiin sabeihin aivan verraton tietokirja.
Mikäs se on nykypäivänä on numero uno, kun puhutaan korvausahtimesta 9-5:seen. Kannattaako suosiolla laittaa Aeron mitsu. Ja kannattaako jo ajatella tulevaa lastutusta valinnassa.
Joo, kyllä tuo Jarkko tosiaan tietää Rengastiellä jo hajusta missä vika.
Erityisesti vanhempiin sabeihin aivan verraton tietokirja.
9-5T kirjoitti:Kannattaa vaihtaa nopeasti sillä karstoittaa palotilat tehokkaasti eikä ajamalla puhdistu suomessa.
Mikäs se on nykypäivänä on numero uno, kun puhutaan korvausahtimesta 9-5:seen. Kannattaako suosiolla laittaa Aeron mitsu. Ja kannattaako jo ajatella tulevaa lastutusta valinnassa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Tuokin käväisi mielessä, mutta koska auto on käytössä niin tiuhaan tahtiin ei seisottamista pysty tehdä. Vaihto onnistuisi kotipajalla, jos uusi menisi heittämällä paikoilleen....ng900aero kirjoitti:Eikös noihin saa korjaussarjoja, uudet helat ja tiivisteet niin luulisi pelaavan?
Ja on ollut puhetta tääläkin että on vaikea huoltaa tuo 17:nen Garretti, jotkut pajat eivät hyvitä siitä edes vaihdossa mitään, kuulemma.
Oma kohtaista kokemusta ei ole vielä, soittoringin voisi aloittaa ennen kuin savutus alkaa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Jos huohotusputki tai öljyloukko on tukossa niin alkaa syömään öljyä turbon kautta ilman että turbossa on mitään vikaa. Tuo on helppo todeta, huohotusputki irti venttiilikopasta -ajamista vähän aikaa ja katsoa loppuiko kylmänä pölläyttely.
Luulisi noidenkin turbojen kestävän vähintään 250tkm.
Luulisi noidenkin turbojen kestävän vähintään 250tkm.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
9-5 Turbo
Kiitoksia vinkeistä!
Voiko turbovian huomata auton suorituskyvystä? Jotenkin kärry tuntuu liikkuvan nihkeämmin kuin ennen. Pitää sitten mennä taas Rengastielle, koska huohotinhuollosta on jo pari kuukautta. Osasyynä "nihkeään tuntumaan" voi olla tietenkin se, että tuli koeajettua Skoda Octavia Kombia 2.0TDI -koneella....
Voiko turbovian huomata auton suorituskyvystä? Jotenkin kärry tuntuu liikkuvan nihkeämmin kuin ennen. Pitää sitten mennä taas Rengastielle, koska huohotinhuollosta on jo pari kuukautta. Osasyynä "nihkeään tuntumaan" voi olla tietenkin se, että tuli koeajettua Skoda Octavia Kombia 2.0TDI -koneella....
Proturbolla ainakin sanottiin, että tuo GT17 on aika hankala tapaus. Kalliit varaosat ja hankala tasapainottaa
. Eivät huolineet edes vaihdossa mitsuun ja jos olisivat korjanneet eivät olisi myöntäneet takuuta, koska olivat juuri epäileviä tuon tasapainotuksen kanssa.
Seijarilta tilasin uuden Mitsun ja annoin tuon "öljypolttimen" vaihdossa.
Kaippa se GT17 joksikin viriahtimen aihioksi vielä SP:llä kelpaa

Seijarilta tilasin uuden Mitsun ja annoin tuon "öljypolttimen" vaihdossa.
Kaippa se GT17 joksikin viriahtimen aihioksi vielä SP:llä kelpaa

Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Öljy niin kuin kuraa ja muuta pientä
Iltäpäivää!
Uusi havainto 9-5:sta. Katsoin tänään auton vahauksen yhteydessä moottorin öljyt ja näky oli aika outo. Öljy on osittain ruskeaa kuran väristä möhnää. Ei oikein hyvältä näytä. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Auto on 2.0t vuodelta 2000. Auton kuljettajan ovi on vieläkin rutussa ja peili mäsänä, mutta nyt olen päättänyt hoitaa asian kuntoon. Tajusin, että Ruotsistahan voisin tilata Frost Grey värisen kuskin oven purkuosana, kunhan vain tietäisin, mistä niitä saa. Ei kai vakuutusyhtiön kanssa tule moisesta ongelmaa? Halvemmaksihan se niille tulee! Tietysti, jos joku tietää Suomessa olevan kyseisen värisen kuskin oven, vinkkejä otetaan vastaan.
Uusi havainto 9-5:sta. Katsoin tänään auton vahauksen yhteydessä moottorin öljyt ja näky oli aika outo. Öljy on osittain ruskeaa kuran väristä möhnää. Ei oikein hyvältä näytä. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Auto on 2.0t vuodelta 2000. Auton kuljettajan ovi on vieläkin rutussa ja peili mäsänä, mutta nyt olen päättänyt hoitaa asian kuntoon. Tajusin, että Ruotsistahan voisin tilata Frost Grey värisen kuskin oven purkuosana, kunhan vain tietäisin, mistä niitä saa. Ei kai vakuutusyhtiön kanssa tule moisesta ongelmaa? Halvemmaksihan se niille tulee! Tietysti, jos joku tietää Suomessa olevan kyseisen värisen kuskin oven, vinkkejä otetaan vastaan.