9-5 Asiantuntija Seinäjoki-Vaasa -seudulla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

9-5 Asiantuntija Seinäjoki-Vaasa -seudulla

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Hyvät herrat!

Olen jo aikaisemminkin kysynyt neuvoa Saab 9-5:n turbo-ongelmissa. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että autoa on käytetty Seinäjoen Rengastiellä Saab-huollossa tarkoituksena päästä eroon aika ajoin käynnistyksen yhteydessä tulevasta sinisestä savusta. Auton huohottimelle ilmeisesti tehtiin jotain, mutta asia ei ole parantunut. Kysyisinkin, missä Seinäjoki-Vaasa alueella olisi oikein kunnollinen Saab-korjaamo, jossa vika saataisiin kuntoon?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Varmasti on paras korjaamo sillä seudulla, kysele huollosta Jarkkoa, tietää kaiken mahdollisen ja enemmänkin Saabeista.
Jos autostasi on se huohotinjärjestelmä ihan tukossa, tai sitten turbo on mennyt kun ei ole voitelu pelannut sen öljykarstan ansiosta, tms?
Koettivatko suurentaa niitä öljyloukon reikiä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Huohotinhulto

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Asia selvä!
Tässä jutussa on tosiaan ongelmana se, että en tarkalleen tiedä mitä huohottimelle tehtiin. Isäni hoiti asian ja hän sanoo huohotinta jotenkin hoonatun. Rengastiellä sanoivat vaihtaneensa vain yhden turbon tämän ikäluokan Saabiin, mutta kaipa se turbo on sitten hajalla. Tyyppivikahan se on.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eikö käynnistyksen tuprautukset kuitenkin enemmän viittaa venttiilinvarsien tiivisteongelmaan? Eihän turbo ole "mukana", kun kone startataan käyntiin.
Pysäytetyn koneen roiskeöljyt pääsevät valumaan sylintereihin venttiilien varsia pitkin, väljien vv-tiivisteiden ohi ja startatessa sitten pölähtää.

Näin se on entisissä vapareissani ollut, mutta laitetaan arvailun piikkiin, koska itsekin vasta tutustun Saabin turbotekniikkaan :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kyllä tuo kuvattu oire voi olla viallisen turbon aiheuttama, vaikka "perinteinen" syy käynnistystupsautuksille onkin juuri venttiilinvarren kumien kuluneisuus.

Itselläni on kokemusta juuri 9-5 Saabista ja viallisen turbon aiheuttamasta käynnistystupsautuksesta. En kyllä meinannnut uskoa itsekään että moinen vika voisi johtua ahtimesta, mutta niin se vain oli.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Voipi olla siis tuo turbo mutta muistelen jostain lukeneeni, että tuollaisen huohotinremontin jälkeen on kestänyt jonkin aikaa ennen kuin tupruttelu on loppunut. Jos siis vika on alunperin ollut siinä ja tullut korjatuksi.
9-3 SC 1.8t -06
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moro!

Joo, kyllä tuo Jarkko tosiaan tietää Rengastiellä jo hajusta missä vika.
Erityisesti vanhempiin sabeihin aivan verraton tietokirja.

9-5T kirjoitti:Kannattaa vaihtaa nopeasti sillä karstoittaa palotilat tehokkaasti eikä ajamalla puhdistu suomessa.

Mikäs se on nykypäivänä on numero uno, kun puhutaan korvausahtimesta 9-5:seen. Kannattaako suosiolla laittaa Aeron mitsu. Ja kannattaako jo ajatella tulevaa lastutusta valinnassa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös noihin saa korjaussarjoja, uudet helat ja tiivisteet niin luulisi pelaavan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:Eikös noihin saa korjaussarjoja, uudet helat ja tiivisteet niin luulisi pelaavan?
Tuokin käväisi mielessä, mutta koska auto on käytössä niin tiuhaan tahtiin ei seisottamista pysty tehdä. Vaihto onnistuisi kotipajalla, jos uusi menisi heittämällä paikoilleen....
Ja on ollut puhetta tääläkin että on vaikea huoltaa tuo 17:nen Garretti, jotkut pajat eivät hyvitä siitä edes vaihdossa mitään, kuulemma.
Oma kohtaista kokemusta ei ole vielä, soittoringin voisi aloittaa ennen kuin savutus alkaa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ainakin noihin vanhempiin turboihin sen sarjan vaihtaa tunnissa, enkä ole vienyt tasapainoitettavaksi tms, ei se tasapainoitus mihinkään muutu ;)
Mitenkäs tuo sitten on erilainen, vaikeampi korjata jos vaan korjaussarjan saa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos huohotusputki tai öljyloukko on tukossa niin alkaa syömään öljyä turbon kautta ilman että turbossa on mitään vikaa. Tuo on helppo todeta, huohotusputki irti venttiilikopasta -ajamista vähän aikaa ja katsoa loppuiko kylmänä pölläyttely.
Luulisi noidenkin turbojen kestävän vähintään 250tkm.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

9-5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Kiitoksia vinkeistä!

Voiko turbovian huomata auton suorituskyvystä? Jotenkin kärry tuntuu liikkuvan nihkeämmin kuin ennen. Pitää sitten mennä taas Rengastielle, koska huohotinhuollosta on jo pari kuukautta. Osasyynä "nihkeään tuntumaan" voi olla tietenkin se, että tuli koeajettua Skoda Octavia Kombia 2.0TDI -koneella....
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minun kokemukseni mukaan 2,3t:n kulku ei turboviasta ainakaan huonontunut. Päin vastoin, auto liikkui maantiellä erittäin pirteästi.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Proturbolla ainakin sanottiin, että tuo GT17 on aika hankala tapaus. Kalliit varaosat ja hankala tasapainottaa :roll: . Eivät huolineet edes vaihdossa mitsuun ja jos olisivat korjanneet eivät olisi myöntäneet takuuta, koska olivat juuri epäileviä tuon tasapainotuksen kanssa.


Seijarilta tilasin uuden Mitsun ja annoin tuon "öljypolttimen" vaihdossa.
Kaippa se GT17 joksikin viriahtimen aihioksi vielä SP:llä kelpaa :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Öljy niin kuin kuraa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Iltäpäivää!

Uusi havainto 9-5:sta. Katsoin tänään auton vahauksen yhteydessä moottorin öljyt ja näky oli aika outo. Öljy on osittain ruskeaa kuran väristä möhnää. Ei oikein hyvältä näytä. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Auto on 2.0t vuodelta 2000. Auton kuljettajan ovi on vieläkin rutussa ja peili mäsänä, mutta nyt olen päättänyt hoitaa asian kuntoon. Tajusin, että Ruotsistahan voisin tilata Frost Grey värisen kuskin oven purkuosana, kunhan vain tietäisin, mistä niitä saa. Ei kai vakuutusyhtiön kanssa tule moisesta ongelmaa? Halvemmaksihan se niille tulee! Tietysti, jos joku tietää Suomessa olevan kyseisen värisen kuskin oven, vinkkejä otetaan vastaan.
Vastaa Viestiin