Uudelleen maalauksesta.
Uudelleen maalauksesta.
Annan sellaisen vanhan vinkin jota on joskus käytetty kalliin automaalin säästämiseksi. Jokainen saa harkita, käyttääkö tekniikkaa.
Hankitaan auton alkuperäismaalia (keinohartsi- eli alkydi- eli emalimaalia) n. 1/3 tarvittavasta määrästä. Ja 2/3 mahdollisimman samansävyistä Sadoluxia tai Miranolia. Ruiskutetaan ensimmäinen ns. harsokerros ja toinen peittävä kerros halvalla maalilla. Pintakerros eli "kiilto" ruiskutetaan varsinaisella automaalilla. Käytin tekniikkaa kun pojat halusivat autoihinsa kauniita pintoja mahdollisimman halvalla. Aika hyvin kesti, ainakin Sadolux. Ihan pelkästään näitä halpoja maaleja käytettäessä tulee ongelmaksi se, etti sävy satu. Ja varsinainen automaali kestää paremmin uv-säteilyä ja likaa.
Tämä tekniikka sopii siis vain alkydimaaleille. En tiedä, onko myynnissä halpaa akryylimaalia joka sopisi samaan käyttöön.
Hankitaan auton alkuperäismaalia (keinohartsi- eli alkydi- eli emalimaalia) n. 1/3 tarvittavasta määrästä. Ja 2/3 mahdollisimman samansävyistä Sadoluxia tai Miranolia. Ruiskutetaan ensimmäinen ns. harsokerros ja toinen peittävä kerros halvalla maalilla. Pintakerros eli "kiilto" ruiskutetaan varsinaisella automaalilla. Käytin tekniikkaa kun pojat halusivat autoihinsa kauniita pintoja mahdollisimman halvalla. Aika hyvin kesti, ainakin Sadolux. Ihan pelkästään näitä halpoja maaleja käytettäessä tulee ongelmaksi se, etti sävy satu. Ja varsinainen automaali kestää paremmin uv-säteilyä ja likaa.
Tämä tekniikka sopii siis vain alkydimaaleille. En tiedä, onko myynnissä halpaa akryylimaalia joka sopisi samaan käyttöön.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Miranol / Sadolux
Miranolin tai Sadoluxin sään- ja kulutuksenkesto ei ole automaaliluokkaa. Kuivumista voi nopeuttaa maaliin sekoitettavalla kuivikkeella. Kun Miranol / Sadolux on kunnolla kuivunut ja kovettunut (ainakin kuukausi) kannattaa se vahata kunnolla. Ja vahaus uusia muutaman kuukauden välein. Näin se kiilto säilyy paremmin. Ei kuitenkaan "oikean" automaalin tasoisena. Noita raskaan kaluston maaleja en ole kokeillutkaan. Voisivat olla hyviäkin.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Velipojan Record maalattiin aikoinaan Sadoluxilla, pinta oli ihan siisti ja kiiltävä, aluksi. Naarmuja tuli tosi helposti
pinta oli aika pehmeä "oikeisiin" automaaleihin verrattuna.
Itse ajattelin juuri nuo kuupan vanteet maalata hopealla "rekkamaalilla".
Noissa on se hyvä, kun voi vetää aika paksuja kerroksia ilman valumisen pelkoa, silti tulee tasainen pinta
Onneksi on sukulaismies maalari niin tuon saa tuohon kuuppaan maalin pintaan melkein maalien hinnalla 100-150,-

Itse ajattelin juuri nuo kuupan vanteet maalata hopealla "rekkamaalilla".
Noissa on se hyvä, kun voi vetää aika paksuja kerroksia ilman valumisen pelkoa, silti tulee tasainen pinta

Onneksi on sukulaismies maalari niin tuon saa tuohon kuuppaan maalin pintaan melkein maalien hinnalla 100-150,-

Saab 9-3 TTID Vector 2008
mistä tuota raskaankalustonmaalia saa?KKuisma kirjoitti:Tuo meikäläisen kuuppa on maalattu Debeerin raskaankaluston maalilla ja ihan kohtalainen pinta siihen tuli... maali maksoi muistaakseni 30€ litra.
oletteko käyttäneet miranol maalauksissa lakkaa? entä mitä ohenteena? tärpättiä?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Periaatteessa ja käytännössä teit sävypohjan tuolla Mirkku/alkydimaali seoksella. Silloinhan ei ole vaarana, että mahdollisesti erivärinen pohja paistaa maalikerroksen läpi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001