Tuli sitten ostettua 9000 CSE -97 93tkm(kuvia laitettu)...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Mulla kesti DI-kasetti 225 000 kilometriä, joten näkyy olevan kovasti yksilöllisiä eroja niiden kestossa. Muita tyypillisiä vikapaikkoja on ainakin lämppärin kenno, joka vuotaa omassani kuin seula ja kesäloman aikana ajattelin sen vaihtaa. Ruostepaikkoja näkyvät olevan spoilerin ja etulokarin rajapinnat, sekä takana sama homma. Lisäksi ovien ikkunasyvennyksissä on ruosteläikkiä. Ilmeisesti kaikki ovat lähteneet kiveniskemistä. Ja valkoisessa nuo kaikki vielä korostuu ja on ainakin helppo havaita, mut tuleepahan laitettua ajoissa. :)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuontiauton ollessa kyseessä, täytyy tarkastustus/tekemislistalla lisätä myös ruostesuojaus ja lohkolämmitin. Näitä ei kokemukseni mukaan löydy tuontipeleistä.
Lisäksi omakohtaisena kokemuksena :( täytyy mainita että kone tulee kuunnella tarkkaan, jos mitään ylimääräisiä rallatuksia tai nakutuksia kuuluu niin takuuna korjaamaan HETI. "takuuaikahan" on nykyisin 6kk :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ahdistaa... Ei ole vieläkään saapikas tullut, porukat lähtee huomenna hakemaan ja tulevat vasta perjantaina takaisin tänne susirajalle. On ilmeisesti myyjällä (vaikka autoliike onkin) rahapulaa, kun auton saa haettuna torstainakin (eikös se ole pyhä?). :lol:
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

jaahas

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Nyt on sitten ajeltu pari päivää tuolla härpäkkeellä... Onhan tuo vähän eritasoinen vehje ajaa kuin tuo entinen 900. Ihan hyväkuntoiseltahan tuo vaikuttaa, ruostesuojauksia tehty -99,-00 ja -02. Ainoa vika minkä olen löytänyt on molemmilta puolilta takaoven sähk.lasinnostimen nappien ympärillä olevat muoviosat on hajonneet...
Ikävä kyllä tuosta puuttuu cruise ja se hi-tech edition ajotietokone... :(
Kulutus on tuon tieturin mukaan 8litraa, saa nähdä kuinka paljon näyttää alakanttiin...
Aika tehotonhan tuo on, en tiedä "toimiiko kuten pitäisi", mutta samalla matkalla kun tuo oma kaasari-99 ottaa n.110km/h, niin tuo saa hikiset 130km/h... Ei ole tullut vielä tutkailtua tarkemmin...
Pitää nyt ruveta "hakemalla hakemaan" noita vikoja vielä kun ei ole kokonaan omasta pussista pois!
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

kuvia

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tuonnäköinen tuo vekotin sitten on, vähän paskainenhan tuo, mutta hiekkatie+vesisade ei ole oikein hyvä yhdistelmä!
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Moro,

komeen näköinen pirssi on! Onneksi olkoon! Minäkin tulin järkiini muutaman MB:n ja Volvon jälkeen ja ostin 9000CS -92:n. Kun kokeilin autoa, niin paluuta ei kyllä enää ole noihin muunmerkkisiin...

Kolme kuukautta Saabismia takana ja ei voi muuta sanoa, kuin että upea auto kaikin puolin, eikä tarvitse olla rassimassa joka toinen päivä.
350tkm takana ja varmaan puolet vielä edessä, vai...
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: huollot

Viesti Kirjoittaja LR »

9000LPT kirjoitti:
lordofgreed kirjoitti:Heittäydytään nyt täysin kädettömäksi...
Mitenkäs nuo huollot? Onko isompia (huolto-ohjelman mukaisia) huoltoja odotettavissa? Mitenkäs tuon DI-kasetin käyttöikä yleensä? Kannattaako hommata varalle, ja minkä hintaisia nuo on? :roll:
Muita need-to-know hommia?
DI-yksikkö n.200€
Etupyörän laakeri SKF n .100-130€
110 tkm holto on aika tyyris merkkiliikkeessä teetettynä, koska siihen sisältyy apulaite hihnan vahto (Osat yli 100€). Muutenkin tonnarin huolto on aika kallista, jos joutuu merkkiliikkeessä teettämään (onneksi Jyväskylässä on Pro-CarService).

Omassa tonnarissa DI-kasetti oikutteli 100tkm jälkeen ja siitä lähtien on ollut uusi kasetti pelissä (yli 100tkm(3 vuotta).Punainen kasetti yleensä varoittelee, joten ei välttämättä tarvitse varaosaa takakonttiin.

Onko SKF:n laakeri jossain päin Suomea noin halpa? Tänään viimeksi katsoin SKF:n etupyörän laakerisarjan hintaa ja se liikkui noin 230 euron tienoilla.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Motonetissa etupyörän laakeri 108 eur. Ainakin keväällä ostettaessa oli SKF:n laakerilla.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Onnittelut

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Hyvän näkoinen bilikka! Onnittelut! Tuolla on varmasti mukava ajella. :)

Suorituskyvystä:
Itse ainakin huomasin selvän eron suorituskyvyssä edellisen autoni (Saab 900i-89 118hv, 250tkm) ja nykyisen matalapainetonnarin välillä. Siis ihan kaikissa kiihdytyksissä, mutta varsinkin maantieajossa, jossa yleensä tarvitsee ohitella lyhyellä matkalla ja nopeasti. Aikaisemmalla oli melkoisesta säätöä mm. rekkojen ohittelut viitostiellä matkalla Hesasta Kuusamoon, mutta nykyisellä noistakin selvitään paljon pienemmin vaihdekepin liikkein ja hampaiden irvistelyin :-). Suurin osa ohituskaistoista on (em. tiellä) ylämäissä, jolloin väännölle ja teholle (turbolle) löytyy käyttöä. Kuitenkin kulutus pysyy kohtuulukemissa, vaikka maantiellä reippaammin ajelisikin.
Mielestäni meidän 273tkm ajetun matalapaineturbon suorituskyky riittää vielä tänäpäivänäkin kiusaamaan uudempia perhe/pikkusportteja, eikä maantiellä tarvitse jäädä jalkoihin. ;-)

Virilastua kuitenkin tekisi mieli (esim. maptun stage 1 225hv/340Nm), mutta täytyy miettiä, että uskaltaako sitä laittaa enää tuon verran ajettuun peruskuntoiseen toimivaan saabukkaan (ei huvittaisi remontoida turboa, vaihdelaatikko, vetareita, jne jo tänä vuonna).

-Marko
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

a

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tulipa tuossa ensimmäistä kertaa katsottua tuota kulutusta tankkauksen yhteydessä ja tuohon 8,5l kohdille tuo asettui... Ajotietokone "valehteli" juurikin sen 0,5l/100km, jonka käsityksen tämän foorumin viesteistä sain aikaisemmin...
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

...

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mietiskelin tuossa, lueskeltuani noita vanhoja viestejä tältä foorumilta, seuraavia asioita. Onko noissa -97 jub-malleissa ollut cruise vakiona? Kuinka todennäköinen on keskuslukituksen boksin juotos(ten kosketushäiriö)häiriö, kun kostealla kelillä pätkii tuo keskuslukitus? Missä tuo boksi sijaitsee?

Hieman myös häiritsee tuo hansikaslokeron tilalle laitettu ilmapallo (no perskule jos 900:een mahtui kaikki tilpehööri, niin...), toivottavasti ei tule tarpeeseen...:wink:

Ja on se vaan kiva vekotin, melkein yhtä hyvä ajaa kuin tuo 99... :roll:
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Boksi sijaitsee kuskin jalkatilassa, polkimien yläpuolella rattiakselin vasemmalla puolella. Näkymät avautuvat kun otat sen mustan muotoon puristetun huopaverhoilun siitä kohtaa pois kojelaudan alta.

Boksi on suorakaiteen muotoinen musta boksi, johon menee suoraan päästä moninapaliitin. (Naksuu kun lukitusta käyttelee!) Kiinnitys on keltapassivoidulla "klipsillä", joka pois vetämällä boksin saa johtojen varaan roikkumaan. Ei muuta kun johtoliitin irti ja boksi pöydälle kolvailua varten.

Kyllähän siinä kuskin oven mikrokytkimessäkin voi häikkää olla. Noin uusi lukee vielä reed-kytkimiltäkin infoa kuskin oven kiinni olosta... Jos toiminta tökkii, kannattaa koittaa tökkiikö ohjaus pelkääjän ovesta yhtä lailla. Jos tökkii, on boksi yhä todennäköisempi vaihtoehto. Se on sitä paitsi niin helppo irrottaa, ja kolvaus pieni homma, että se kannattaa tehdä pois alta. Voi sitten sulkea sen vaihtoehdon pois jos lukituksen kiukuttelu jatkuu...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ...

Viesti Kirjoittaja jus »

lordofgreed kirjoitti:Mietiskelin tuossa, lueskeltuani noita vanhoja viestejä tältä foorumilta, seuraavia asioita. Onko noissa -97 jub-malleissa ollut cruise vakiona? Kuinka todennäköinen on keskuslukituksen boksin juotos(ten kosketushäiriö)häiriö, kun kostealla kelillä pätkii tuo keskuslukitus? Missä tuo boksi sijaitsee?
Olisit lukenut vanhoja viestejä vielä vähän enemmän. Keskuslukon boksi on siellä kuskin jalkatilassa kuten suomik kertoi.

Kuvia http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/keskuslukko/

Keskustelua http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 301#118301
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin