ARGH! Mikä helvetti 99:ssä vielä pärisee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

ARGH! Mikä helvetti 99:ssä vielä pärisee

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Okei, unohdin melkein asian joka on häirinnyt jo moonta kuukautta, eli kaikkea on vaihdeltu tuohon valkoiseen, mutta sivuäänestä en ole päässyt eroon.

Elikäs, tiukka kaarros vasempaan, joko paikalta lähtien tai mutkaan, risteykseen tms. ja pohjaan rummuttaa joku, repsikka tuntee asian jalkoihinsa oikein mukavasti, pakoputkisto on uusi, enkä itse huomannut mitään kohtaa siinä, joka olisi kulunut tms. tuosta pohjaanosumisesta ja putki oli muutenkin ihan oikean näköisesti paikallaan, etäällä pohjasta, kaikki kiinnikkeet uusia jne.. mikä mättää.

Ajattelin että katoaisi iskarien / jousten vaihdolla, jos vaikka kallistuu liikaa, mutta ei, sama homma edelleen, loppuu ymmärrys multa nyt täysin, mikä voisi olla vikana, ääni on selkeästi jostain metallisesta peräisin, esiintyy toisinaan myös suoralla tiellä, jos oikea puoli autosta kohtaa epätasaisuutta...

Onko kohtalotovereita, jos on, niin mikä oli vikana?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Vastaan vaikka en mitään tiedäkään. "Metallinen" ääni alustassa tarkoittaa käsittääkseni aina sitä, että sieltä jostain on kumi (gummi) rikki. Moottorin sivukiinnike.?? Alatukivarren kumit?? Kilinä ja kolina johtuu aina kumivauriosta. Iskunvaimennin, kenties. Kallistuksenvakaajan runkokumit?? Kallistuksenvakaajan päät, jos sellainen on. Kyllä sieltä Saabin alustasta kolinan aiheuttajia löytyy. Rummutus saattaa johtua etupyörän laakeroinnista tai vetonivelistä. Jaa, että miksi, no siksi, että se vetonivel täristää moottoria, joka täristää tukivarsia, joka tä..... ja niin edelleen. Vika vain pitää hakea, löytää ja korjata.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jouset ok, iskarit uudet, kumit ehjät, kone kiristetty paikalleen, pakoputkisto kiinnikkeineen uusi, mikään ei heilu kun käsin koittaa..

Täytynee paneutua huomenna tuohon niveleen vielä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Ai niin pallonivelet! Kolinan aiheuttajat numero yksi. Meikäkäisen käytössä kestävät vuoden (eli n. 25000-35000 km), kun pyörän napa pääsee liikkumaan sivusuunnassa se täristää vaihdelootaa, joka täristää moottoria, joka täristää kaikkea, mikä liikkuu...jne. Vaidan ne pallonivelet aina ennen katsastusta. No niin tämä tästä, olen ajanut Saabeilla alun 800 tuhatta kilometriä ja pallonvelien vaihto alkaa olla tuttua puuhaa. Muuten olen todennut, että pallonivelet kestävät paremmin 185 renkaita, kuin esim. 195:sia. Nykyiset kesäkumit(kin) ovat 185:set.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä tuo mikään ihme ole, kun tietää noiden pallonivelien rakenteen. TRW:ssäkin (ostettu Saabin varaosamyynnistä) on jotain nailonia se pesä, jossa pallo on ja kaiken huipuksi se pallon pintakaan ei ole edes karkaistua terästä. Ai mistäkö tiedän? No, kun porasin palloniveleen rasvanipan reiän. Ensin tuli tietysti valurautapurua, sitten alkoi tulla valkoista purua: mitä ihmettä!? Se nailon osuus oli sisällä. Sen jälkeen katselin, että jokos meni nailonin läpi ja kurkkasin reikään, niin olin porannut kuopan siihen nivelpallon pintaan!

Mistähän saisi kunnon palloniveliä, joissa pallossa on uritukset rasvalle, valmiiksi rasvanipat ja ei mitään nailonjuttuja sisällä??
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuota pärinää mutkissa kuuntelin itsekkin h-moottori tupliksessa.
En keksinyt muutakuin kone eli niin paljon että osui johonkin?
Hihnapyörä osuu rintapeltiin? Onko kaukaa haettua?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jeps, täytynee tutkia sitten vielä tarkemmin, mutta väljiä tuossa ei ole kun on väännelty ja käännelty, alkaa olla jo mystistä..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Jos vika ei ole poistunut, niin tarkista vielä kaksihaaraisen pakoputken osuus heti pakosarjan jälkeen, missä putket ohittavat pitkittäisen runkopalkin. Minulla muinoin osui tuossa runkoon, eikä vikapaikkaa huomannut helposti.

RJK
#1757
99 -84
Vastaa Viestiin