Lämmönsäädöstä taas

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Lämmönsäädöstä taas

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Eli tästä on puhuttu aikaisemmin ja olenkin niitä lueskellut kyllä.
Aikaisemmassa threadissa kyselin tästä vian luku laitteesta mutten saanu siihen vastausta :( Eli millä laitteella mun tulee lukee ne koodit mitä tulee tuohon ilmastointilaitteen (ACC) näytölle? muistaakseni tulee 1 lukemaan kun virrat laittaa päälle ja sen jälkeen menee suoraan lämpötilan näyttöön.

Nyt otin hansikaslokeron pois ja katsoin vivun liikettä kun lämpöä säätää tapahtuu seuraavaa (auto oli käynnissä ja lämmöt about puolen välin tienoilla):
LO asennossa vipu on aivan edessä (kuten pitää), HI asennossa vipu on aivan takana (kuten pitää). MUTTA kun säätää esim LO asennosta 17 ni vipu kelaa aivan taakse, ja tulee lämmintä.
Kun esim 21-27 naputtelee, tuntee sormella pienen värähdyksen siinä vivussa kun sormella siitä pitää kiinni, mutta juurikaan tuo ei liiku(vipu on joskus keskiasennossa tai sitten melkein takana).
Kerran sain tilanteen että kun LO asennosta laittoi 17 ni vipu värähti mutta ja ihan eteen, mutta sitten ku kelas 27 asti ni vipu vain värähti taas muttei liikkunut taaksepäin kuten olisi pitänyt...
Oon pyöritelly noita lukuja joka suuntaan ja aina käytännössä jotai noista tapahtuu.... Eli mitään kunnon logiikkaa en saa keksittyä, enkä saa mieleistäni lämpötilaa juuri koskaan :(

Voisiko vika olla ohjainboxissa? Koska moottori liikkuu kyllä asennosta asentoon ja jää myös keskiasentoon joskus sekä liikkeet ovat hyvin täsmällisiä. Ja tuota testasin tallissa auto käynnissä, jolloin ilmavirtakaan ei pääse sekoittamaan jos joku vuotaa mutta ei silläkään ollut merkitystä :(
Eli jos jollain sattuisi olemaan ylimääräinen ohjainboxi jossain pohjanmaan alueella, tai lainaa omaansa siksi aikaa että pystyn testaamaan niin olisin kiitollinen (maksan kyllä kulut jotka tulee lainaajalle :) ).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta se säätimelle tuleva johtonippu, ja pistokkeen kosketinpinnat.
( itse olin katkaissut yhden johtimen kun työnsin soittimen reikään )

http://www.thesaabsite.com/9000/9000ACC2.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

9000CD23T kirjoitti:Tarkasta se säätimelle tuleva johtonippu, ja pistokkeen kosketinpinnat.
( itse olin katkaissut yhden johtimen kun työnsin soittimen reikään )

http://www.thesaabsite.com/9000/9000ACC2.htm
pitääpäs tutkia tuota saittia, päällisin puolin johdot näyttivät olevan ok. Täytyy ilmeisesti ottaa pöydälle ja avata toi boxi (harmi ettei oo sitä yhtä polttimoa ni samalla senki vaihtas ku viimeksi avatessa ei ollu myöskään polttimoita:) ).

Editti: Eipä paljoa kostunu tuon avaamisesta :( Ruuvit sen verran tiukalla etten saanut auki (meisseli kyllä oikean kokoinen mutta parin ruuvin pää muljaantu melkein vituiksi, ei ihan)... Näyttäs olevinaan ruostuneilta noi ruuvien kierteet, mitkä tuosta ny näkyy!! Ja ihan helvetin tiukassa noi on!
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Mimmi kirjoitti:Eipä siellä boxissa ole mitään korjattavaakaan, se kun sisältää mm. pintaliitoskomponentteja ja tehotrankkuja.

Muista, että se näytössä oleva lämpötila EI ole todellinen lämpötila, vaan laskennallinen arvo. Ilman lämpötilaan vaikuttaa mm. auringonpaisteen voimakkuus ja -suunta; sisälämpötila; ulkolämpötila;sekoituskammion lämpötila ja puhalluksen voimakkuus. Lisäksi ACC säätää lämpötilan mahdollisimman nopeasti halutuksi, jolloin lämpötilaa nostettaessa se puhaltaa hetken KUUMAA.

Kannattaa tarkistaa, että jäähdytyspuoli on kunnossa.
hmm.... niinpäs muute onki toi lämpöhärdelli... mut siinä on jotai hassua et se ei aina meinaa mennä sinne lämpimälle, ellei laita HI asentoon :|
Tuos taas hetken tutkin enkä päässyt vieläkään loogisesti tuon kans juttuun...

Mitäs tuossa jäähdytyspuolella on tarkistettavia kohteita? Voiko esim vuotava lämppärin kenno tehdä tuota?
Huomasin tuossa muuten että kun ekan kerran kokeilin huvikseni laitteiden ollessa päällä nykästä sen lämmönsäätömoottorin johdon irti (sieltä moottorin päästä) niin ei enää näyttäny vikoja mitään ennen kuin kalibroi taas ja sitten näytti yhden vian. Eli voisiko tuolla viitata siihen että toi moottori olisi vaihtokunnossa silti? Vaikka se kyllä liikkuu...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minä löysin polttimot Philipsin soittimen etupaneelista.
Hyvin kävi.
Ja sama homma itselläni oli myös noiden ruuvien kanssa, kaksi ruuvia
jouduin poraamaan auki.

Yhden diodin jalassa näytti epäilyttävältä ( kylmä juotos ) no tinasin
sen uudestaan.
Mitään muuta epäilyttävää en löytänyt.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

kylmäaineita ei ole, mutta vanhassa tonnisessa (jossa samanlainen säätöyksikkö) homma toimi kyllä ilman freoniakin...

Ja kyllä olen aika monta minuuttia monesti odotellu joskos sitä oikeeta lämpöä tulisi (nyt n. 30tkm about ajettu tuolla joten tunteja on takana pari).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Mimmi kirjoitti:Kannattaa käväistä luetuttamassa vikakoodit ACC:stä.
Missä? tähän en oo vielkää saanu vastausta :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Taitaa tuo PCS olla lähinnä Halsuaa.
Rikulla on lukulaitteet autoosi.
Ei muuta kuin nokka kohti Jyväskylää... :D
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Se on vissiin sitten vain otettava puhelin kauniiseen käteen, soitettava rikulle ja kysyttävä milloin pääsisi käymään :)
Pitää kysästä joltain tuota paneelia lainaan niin saisi senkin paikan pois suljettua, kyllä tuo taitaa ACC2 olla.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Mullahan taitaa olla samanlainen ACC ? Voitais näpätä se pois omasta ja kokeilla sulla miten toimii? Mulla toi ainakin toimii.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
Vastaa Viestiin