Lämmityslaitteen kenno

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Lämmityslaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Onko ilmastoimattoman 9000 cs -94 kennon vaihto vaikea operaatio, olen aiemmin vaihtanut puhaltimen moottorin, joten kennoon pääsen kyllä käsiksi.
Mistä kenno kannattaa hankkia?
Mistä jäähdytysneste tyhjennetään?

Löytyykö pääkaupunkiseudulta edullista pajaa joka vaihtaisi kennon?
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Kenno siis epäiltynä?

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Epäilys kennosta heräsi kun kuljettajan kumimaton alla oli glykoolin kastelema matto, vuoto ei ole järin suuri kun nestettä ei joudu lisäämään alvariinsa. Kauankohan maton kuivatus mahtaa kestää, pitääkö purkaa pois paikaltaan?
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Lämmityslaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

9000 cs -94 kirjoitti:Onko ilmastoimattoman 9000 cs -94 kennon vaihto vaikea operaatio, olen aiemmin vaihtanut puhaltimen moottorin, joten kennoon pääsen kyllä käsiksi.
Mistä kenno kannattaa hankkia?
Mistä jäähdytysneste tyhjennetään?

Löytyykö pääkaupunkiseudulta edullista pajaa joka vaihtaisi kennon?
Kennon vaihto ilmastoimattomaan on aika helppo rasti. Hakutoiminnolla varmaan löytyy ohjeita kennonvaihtoon.
Itse ostin tarvikeliikkeestä Nissenin kuparikennon (täältä foorumilta saatujen suositusten perusteella), maksoi muistaakseni jotain 85 euroa. Olihan tuo kenno huomattavasti jämerämmän oloinen kuin alkuperäinen...
Jäähdytinnesteet saa pois helpoimmalla irrottamalla alavesiletkun.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla ainakin on syylärin tyhjennyspropun kohdalla spoilerin alakatteessa reikä. Propun saa hyvin auki erikoistyökalulla (13 mm putki, jonka päähän sahattu 4 mm hahlo). Tulppa on muovinen, ja aukeaa nätisti, mielestäni helpommin kuiin alavesiletku, ja varsinkin kiristyy uudelleen ongelmitta tiivisti.

Kennonvaihdossahan ei varsinaisesti nesteitä tarvitse laskea ulos, letkuja kennolta irrottaessa tulee muutama desi, mutta muuten pärjää vanhoillakin nesteillä. Toki nesteet on hyvä vaihtaa säännöllisesti ja samalla vaikka huuhtoa runsaalla vedellä lämppärin kennon ja termostaattikotelon liitännöistä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11466
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3239#53239
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Vaihto OK

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Kennon vaihto oli 1 tunnin keikka parkkiksella, ei edes naapurin ukot ehtineet kerääntyä katsomaan.
Kotelon kansi auki, moottoritilan väliseinä pois, raitisilmasuodattimen kotelo pois, säätöläpän teräsjousi irti, moottori-puhallin irti molempien sivujen muoviklipseistä ja raitisilmasuodattimen reunaan.
Vanha t-paita pohjalle, paisuntasäiliön korkki auki, letkut irti vanhasta kennosta ja tulppaus viinipullon korkeilla, vanha kenno pois, kennon tilan puhdistus glykoolilla kostutetulla t-paidalla. Uusi kenno paikalleen .... ja päinvastaisessa järjestyksessä temput ja 1/2 litraa glykoolia paisuntasäiliöön.
Se Nissen kuparikenno lämmittää kuin häkä, ainakin uutena...
Hesari kuljettajan kumimaton alle kuivattamaan glykoolia matosta.
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Maton kuivatus

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Kynnyslista irti (kolme ruuvia) ja ylätys, kangasmaton alla hieno kaukalo, jonka alle ei ollut valunut glykoolia, hesari kangasmaton alle ja toinen päälle kumimaton alle, eiköhä matto kuivu syksyyn mennessä, kun hesarin vaihtaa silloin tällöin.
Vastaa Viestiin