Ahto-ongelmia?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja uukka »

On ollut jo pitemmän aikaa tuon oman ng 900 kanssa ahto-ongelmia. Autossa on tällä hetkellä SP:n steg2 softa, mitsun TD04 ahdin, iso ja hyvä cooleri, 3" putki ( katti paikoillaan ) ja vapaavirtaussuodin.

Kertokaapas vinkkejä mistä voisi johtua seuraavanlainen vika:

- Kun ajaa tasaista vaikka ysikympin vauhtia ja siitä heittää kolmosen pälle ja kaasun pohjaan, niin ahdot ei aina nouse tavoteltuun yli yhteen bariin. Joskus nousu tapahtuu aivan normaalisti, joskus taas ahdot käy n.1,1:ssa mutta tippuu heti 0,7:aan ja joskus taas ei nouse ollenkaan yli 0,7:n. Edellämainituissa ei ole mitään logiikkaa, vaan ne sattuu miten milloinkin. Sama ilmiö toistuu myös kiihdyttäessä paikaltaan, mutta useimmin ahdot kyllä nousisivat kahdella pienimällä vaihteella mutteivät enää kolmosella - nelosella. Vitosvaihteella kovemmista vauhdeista ahdot nosee miltei aina ainakin 1,0 barin pintaan.

- Vika ilmeni jo vakioturbollakin ja ehkä vieläkin enemmän, silloin vaan ei ollut erillistä painemittaria.

- Autoon vaihdettiin taannoin uusi ohivirtausventtiili, joka auttoi muttei poistanut vikaa. Venttiili on kaiketi sama kuin esim. Viggenissä.


Josko myös joku osaisi vastata pariin mieltä askarruttavaan kysymykseen:

- Eikös tuossa autossa magneettiventtiili rajoita ahtopainetta moottorinohjausyksikön ohjaamana? Vakionahan ahtopaine on rajattu 1-2 vaihteilla n.0,5 ja isommilla 0,7 bariin. Lisäksi polttoaineenruiskutus katkaistaan ahtojen noustua 1,15 bariin. Miten nuo virisoftat käsittelee kyseistä rajoitusta? Ainakin itsellä kahden pienimmän vaihteen rajoitus on poistunut ja isommillakin yleensä, poislukien yllä kerrottu omituisuus. Voisiko tuo magneettiventtiili vaikuttaa vikaan ja miten sen oikean toiminnan voi tarkistaa?

- Minkä tiedon mukaan ahtopaine yleensäkkin säätyy. Perusahtopainehan määrää säädön perustan ja se säädetään mekaanisesti työntötangolla ja ohjausyksikkö sopeuttaa sitä ajossa. Jos peruspaine on liian matala, niin moottori kaiketi vastaa hitaasti kaasuun ja jos taas peruspaine on liian korkea tapahtuu negatiivinen sopeuttaminen josta vastaa kaiketi ohjausyksikkö eli suurinta painetta ei saavuteta. Voisikohan tuohon autoni vikaan vaikuttaa edellinen tai sitten nakutussäätö joka osaltaan vaikuttaa tuohon paineeseen, koska nakutuksen ilmaantuessa kaiketi lasketaan ahtoja, jos muut keinot ei auta ( ennakon pienennys, rikastus ). Entä jos peruahtopaine on liian suuri, niin saadaanko nakutussäädön yhteydessä riittävän pientä painetta?

Kiitokset, jos joku osaa vastata epämääräisiin kymysyksiin.
jsievikorte
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja jsievikorte »

[quote="uukka"]On ollut jo pitemmän aikaa tuon oman ng 900 kanssa ahto-ongelmia. Autossa on tällä hetkellä SP:n steg2 softa, mitsun TD04 ahdin, iso ja hyvä cooleri, 3" putki ( katti paikoillaan ) ja vapaavirtaussuodin.

Kiitokset, jos joku osaa vastata epämääräisiin kymysyksiin.[/quote]

Valitettavasti en osaa sinun kysymykseesi vastata, mutta kysyn itsekin vähän vastaavaa. Kyseessä -90 mallin tonnarin DI/APC tekniikka ja ahtoja ei oikein tahdo löytyä, eli paruspaineilla mennään (n. 0.45 bar).

Autosta oli mankkuvena rikki ja se on nyt vaihdettu toimivaan ja toive olisi ollut saada APC peliin mukaan henkivakuutukseksi koneelle. Mutta kiinnostaa mikä tuossa voi olla vialla? Ilmeisesti tämän mallin koneessa ei ole mitään adaptiivista säätöä maksimi ahtopaineille? Townsendimportsin mukaan -90 9000T on LH 2.4 ja siinä ei puhuta mitään boxin opettamisesta, tämä oletettavasti pitää paikkansa?

http://68.18.187.59/engine_folder/fivariants.htm

Nakuvaloa en ole vielä paikoilleen saanut, mutta täytynee se vielä laittaa, jos boksi kuvittelee kuitenkin nakutusta aistivansa.

Entä miten voisi vaikuttaa rikkonainen lambda? Eli jos arvot on yli toleranssien niin antaako silloinkaan ahtoja? Auto kyllä käy hyvin eikä savuttele, että ei ainakaan kovin raakasti pielessä seoksien puolesta pitäisi olla. Eräästä toisesta ketjusta löysin maininnan, että peruspaineiden nosto olisi ko. efektin aikaansaanut, mutta omassa ei tuo ainakaan auttanut asiaa kun otin hukkaportin tankoa kuormittavan jousen testimielessä pois.

Ja paljonko tuon yleensä vakisoftalla kuuluisi ahtaa :) Ilmeisesti punarajalle?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

uukalle:

Yleensä nuo ahtopaineongelmat on johtuneet jumittuvasta magneettiventtilistä, mutta syitä voi olla useita. NG900 & OG9-3 ossiossa on puitu näiyä paljon ja hartaasti.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/search.php?mode=results

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kannattaa tarkistaa myös se surullisen kuuluisa kampiakselinasentotunnistin. Muistaakseni sille ei ole koodia T5:ssa.
Sekä alipaine että paineletkut kannattaa tarkistaa jottei niissä ole halkeamia.
#1730
500whp.net member
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja jus »

jsievikorte kirjoitti:Ilmeisesti tämän mallin koneessa ei ole mitään adaptiivista säätöä maksimi ahtopaineille? Townsendimportsin mukaan -90 9000T on LH 2.4 ja siinä ei puhuta mitään boxin opettamisesta, tämä oletettavasti pitää paikkansa?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443

Nakuvalon kytkentäohjeita DI/APC:hen ei ole näkynyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jsievikorte
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja jsievikorte »

jus kirjoitti:
jsievikorte kirjoitti:Ilmeisesti tämän mallin koneessa ei ole mitään adaptiivista säätöä maksimi ahtopaineille? Townsendimportsin mukaan -90 9000T on LH 2.4 ja siinä ei puhuta mitään boxin opettamisesta, tämä oletettavasti pitää paikkansa?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443

Nakuvalon kytkentäohjeita DI/APC:hen ei ole näkynyt.
Ok, kiitokset vinkistä. Eli tuon mukaan se voisi olla opetettavissa. Itse olen vähän hämilläni noista moninaisista ECU versioista, koska lähes jokaisen löytämäni tietolähteen mukaan tuo opetus koskee vasta 91 -> olevaa mallia (LH 2.4.2 kaiketi?)

Yrittänyttä ei laiteta ja kokeillaan miten käy :) Nimim. 0.4 ei riitä.
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Kiitoksia palautteesta. Magneettiventtiili näyttäis olevan ehjä, ainakin puhaltelukokeen mukaan se toimii oikein.

Perusahtopaine näytti eilisillan testin mukaan olevan 0,7 bar, eli 0,3 yli normiarvon. Jos tuo oma sp:n ohjelma toimii ahtopaineen suhteen kuin vakio, niin tuostahan oma ongelmani saattaa johtua. Eli ohjelma sopeuttaa painetta negatiivisesti tuohon vakio 0,7 bariin. Mutta miten tuo ohjelma käsittelee ahtopainetta, onko jollakin tietoa? Tuo SP:n steg2 taitaa olla ohjelmoitu vakioturboa ajatellen, joten mitäköhän vaikuttaa kun ahdin on vaihdettu sekoittaakohan sekin jotakin.

Aattelin nyt ruuvata tuota peruspainetta hiukan alaspäin ja katsoa mitä se vaikuttaa asiaan.
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Mukavaa vaihtelua työpäivään kun käy välillä säätämässä saapasta. :lol: Oli vaan tuolla "testiradalla" hiukan liikaa liikennettä.

Säädin peruspainetta 0,1 baria alaspäin 0,6:een ja käväisin testaamassa mitä se vaikutti: Aluksi tuo vehes ei mennyt mihinkään, ahtoi vain juuri tuon 0,6 baria. Tein pari kiihdytystä sopeuttamisen nopeuttamiseksi 2500-5000 rpm nelosella ja sen jälkeen painemittariin kertyi tuo 1,1 baria joka kiihdytyksellä. Tasaisesta 90 nopeudesta kun heitti kolmoselle ja kaasun pohjaan niin nyt toimi aivan niinkuin pitikin eli ahdot pomppasi heti 1,1:een ja häiliyvät hiukan, muttei yli 0,1:tä.

Eli ei tuo peruspaineen säätö ainakaan tuntunut huonontavan menohaluja. Voi kylläkin olla kun seuraavaksi lähtee liikenteeseen, että ahdot ei taas nousekkaan. Voisi tietty vielä ruuvata painetta alaspäin ja katsoa vaikuttaako se miten, mutta ei parane mennä ihan lähiaikoina pakosarjan lähelle... 8)
jsievikorte
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja jsievikorte »

jsievikorte kirjoitti:
Ok, kiitokset vinkistä. Eli tuon mukaan se voisi olla opetettavissa. Itse olen vähän hämilläni noista moninaisista ECU versioista, koska lähes jokaisen löytämäni tietolähteen mukaan tuo opetus koskee vasta 91 -> olevaa mallia (LH 2.4.2 kaiketi?)

Yrittänyttä ei laiteta ja kokeillaan miten käy :) Nimim. 0.4 ei riitä.
Juups, testilenkki nuo nastat oikosuljettuna ja sillä ei mitään vaikutusta ahtoihin, eli taitaa se olla niinkun tuolla townsendimportsissa sanoo, että vasta seuraava versio on oppiva. Ahdot käy parhaimmillaan 0.5 tuntumassa ja laskee siitä sitten johonkin vähän vajaaseen 0.4:ään, eli peruspaine kaiketi luokkaa ~0,37.

Noh, koitetaan löytää ongelmpaikka muualta. Pitänee käydä nyt läpi ahtopaineanturi ja ehkä se lambda ja tarkistella nakuanturin johdot vielä kerran yms.
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

uukka kirjoitti: Tein pari kiihdytystä sopeuttamisen nopeuttamiseksi 2500-5000 rpm nelosella ja sen jälkeen painemittariin kertyi tuo 1,1 baria joka kiihdytyksellä. Tasaisesta 90 nopeudesta kun heitti kolmoselle ja kaasun pohjaan niin nyt toimi aivan niinkuin pitikin eli ahdot pomppasi heti 1,1:een ja häiliyvät hiukan, muttei yli 0,1:tä.
Miten lie SP2 toimii mutta SP3:n kanssa mulla huomas entisellä ahtomittarilla et käytti ensinnä 1.3barissa ja tiputti 1.1 ja kierrosten mukaan nousi takas 1.3 ja yleensä hiukka ylikin.Ahtomittarin vaihdon jälkeen huomasin että viisari tulee hieman perässä että ei näytä piikkipaineita.Joten SP tuntuu säälivän vaihelaatikkoa alakierroksilla.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

SEPA kirjoitti:Miten lie SP2 toimii mutta SP3:n kanssa mulla huomas entisellä ahtomittarilla et käytti ensinnä 1.3barissa ja tiputti 1.1 ja kierrosten mukaan nousi takas 1.3 ja yleensä hiukka ylikin.Ahtomittarin vaihdon jälkeen huomasin että viisari tulee hieman perässä että ei näytä piikkipaineita.Joten SP tuntuu säälivän vaihelaatikkoa alakierroksilla.
Kyllä Maptunin stage 3 myös tiputtaa ahtoja jonkun 0,2-0,3bar jossain 3000rpm:n kohdalla jos aloittaa 2000 kieppeiltä täyskiihdytyksen.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SEPA kirjoitti:Joten SP tuntuu säälivän vaihelaatikkoa alakierroksilla.
BSR:n softassa (jota Speedparts myy) on ahtopaineenrajoittimet 1. ja 2. vaihteella ja momentinrajoittimet alakierroksilla isommilla vaihteilla. Silloin kun minulla oli autossa kiinni SP:n steg 3, huomasin, että ahtopaineet nousivat kunnolla vasta jossain 3000 rpm:n tietämillä. Muistaakseni BSR/SP:n steg 3 -softan 1. vaihteen ahtopainorajoitus on 0,5 bar, 2. vaihteen 1.1 bar. Momentinrajoitinarvoja noille 1. ja 2. vaihteille en tiedä.

Vaihtaessani softan Maptuniin Fredrik teki minulle sellaisen softan, jossa on 0,5 barin ahtopainerajoitus 1. ja R -vaihteella, mutta vaihteilla 2-5 ei ole ahtopaine-/momentinrajoituksia, ja siksi 2. vaihteella kierrosten ollessa vähän yli 2000 rpm ahdot ovat jo 1,3 bar. Tämän softan kanssa täytyykin sitten olla hieman varovainen kiihdytettäessä 2. vaihteella. Fredrik sanoi, että ei ole suositeltavaa kiihdyttää 2. vaihteella täysikaasulla epätasaisella ja kuoppaisella tiellä.

Lisäksi Fredrik kertoi, että Trionic 5:n momentinrajoitinta 1. ja 2. vaihteella voi säätää 500 Nm:n välein asiakkaan vaatimusten mukaisesti. BSR:ltähän (ja Speedpartsilta) saa ostaa vain vakiosoftaa, jonka parametreihin ei itse pysty vaikuttamaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: Vaihtaessani softan Maptuniin Fredrik teki minulle sellaisen softan, jossa on 0,5 barin ahtopainerajoitus 1. ja R -vaihteella
Onkohan se R normistegissä rajoittamaton.
1.3 bar pakkivaihteella.... wrooooooom! :lol:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Onkohan se R normistegissä rajoittamaton.
1.3 bar pakkivaihteella.... wrooooooom! :lol:
Jaa-a, vaikea sanoa, mutta jos ahdot olis pakkivaihteella 1,3 barin luokkaa, niin silloin mentäis takaperin TODELLA LUJAA! :twisted: :wink:

No vakavasti ottaen, tietääkseni BSR/SP:n R -vaihteen ahtopainerajoitus on myös 0,5 bar.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:Lisäksi Fredrik kertoi, että Trionic 5:n momentinrajoitinta 1. ja 2. vaihteella voi säätää 500 Nm:n välein asiakkaan vaatimusten mukaisesti.
Vaatimaton "säätöporras" tuossa rajoittimessa :lol:
Veikkaisimpa vaan että T5:n tapauksessa momrajoitin on lähinnä suuntaa antava koska se toteutetaan rajaamalla ahtoja. xbar=xNm ei korreloi kovin hyvin, etenkin jos ympäristöolosuhteet otataan muuttujiksi.
Mutta hyvin se mainospuhe on uponnut :lol:
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin