Kuinka saada käsijarruun lisää tehoa?
Kuinka saada käsijarruun lisää tehoa?
Käsijarru on kiristetty, mutta silti ei ole tarpeeksi tehokas.
- Auttaisiko satuloiden avaaminen ja putsaaminen?
Katsastussetä ei nääs hyväksyny tuota käsijarrua.
- Auttaisiko satuloiden avaaminen ja putsaaminen?
Katsastussetä ei nääs hyväksyny tuota käsijarrua.
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
Satulat auki, osien puhdistus, uudet tiivisteet. Jos männissä pahoja syöpymiä, uudet männät. Vaijerin säätö ohjekirjan mukaan.
Ed. satkussa, jossa oli käsijarru takana (-89) sai huollon jälkeen kuivalla asfaltilla vauhdista takarattaat lukkoon.
Ed. satkussa, jossa oli käsijarru takana (-89) sai huollon jälkeen kuivalla asfaltilla vauhdista takarattaat lukkoon.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
En oikein varmasti tiedä asiaa, mutta kommentoin silti, koska olin samassa tilanteessa muutama viikko sitten, ja jopa uusien jarrusatuloiden kanssa.
Eppäilen että jarrusatuloissa on sisäinen käsijarrun säätöautomatiikka, eli kun jarrupalat kuluvat niin käsijarruvivun liike vähitellen kompensoi ruuvin avulla kulumaa ja käsijarru toimii edelleen ilman uutta säätöä. Ilmiö tulee myös esiin silloin kun katsastukseen viedään autoa, jonka kuski ei ole käsijarrua juuri koskaan käyttänyt. Tehoa olen löytänyt lisää vetämällä käsijarruvivusta esim. sata kertaa, silloin käsijarrun vivun liike satulassa kelaa löysät pois ja jarrun pito paranee.
Käsijarruvaijereita kiristämällä tehoa ei juurikaan tunnu tulevan lisää, koska satulassa olevan käsijarruvivun tehokas liike tavallaan loppuu.
Eli käsijarrun vaijereiden säätö pitää tehdä korjausohjeiden neuvomalla tavalla eli n. millin välys vivun ja satulassa olevan rajoitinnastan välille.
Käsijarruvivun tehokin on parempi kun se toimii pitemmällä alueella verrattuna tilanteeseen, että vaijerit on vedetty liian lyhyelle.
Korjatkaa jos olen väärässä, en ole näitä takajarrusatuloita koskaan purkanut. Samantapainen periaate löytyy vanhemien mallien käsijarrullisista etusatuloista.
Eppäilen että jarrusatuloissa on sisäinen käsijarrun säätöautomatiikka, eli kun jarrupalat kuluvat niin käsijarruvivun liike vähitellen kompensoi ruuvin avulla kulumaa ja käsijarru toimii edelleen ilman uutta säätöä. Ilmiö tulee myös esiin silloin kun katsastukseen viedään autoa, jonka kuski ei ole käsijarrua juuri koskaan käyttänyt. Tehoa olen löytänyt lisää vetämällä käsijarruvivusta esim. sata kertaa, silloin käsijarrun vivun liike satulassa kelaa löysät pois ja jarrun pito paranee.
Käsijarruvaijereita kiristämällä tehoa ei juurikaan tunnu tulevan lisää, koska satulassa olevan käsijarruvivun tehokas liike tavallaan loppuu.
Eli käsijarrun vaijereiden säätö pitää tehdä korjausohjeiden neuvomalla tavalla eli n. millin välys vivun ja satulassa olevan rajoitinnastan välille.
Käsijarruvivun tehokin on parempi kun se toimii pitemmällä alueella verrattuna tilanteeseen, että vaijerit on vedetty liian lyhyelle.
Korjatkaa jos olen väärässä, en ole näitä takajarrusatuloita koskaan purkanut. Samantapainen periaate löytyy vanhemien mallien käsijarrullisista etusatuloista.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24639
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
omaan satkuun siis käkkäri taakse jouduin kanssa tappelemaan käsijarrun kanssa. tilanne uudet satulat,levyt ja palat--- ja säädöt kohallaan ei pidä vaikka mitä teki... toisen katsastus reissun jälkeen meni hermot ja aloin todella etsimään missä vika ja se löytyi! käsijarrukahvan juuressa on holkki johon vaijerit tulee kiinni oli kulunut toispuoleiseksi eli siihen oli kulunut ura joka ei ollut symmetrinen ja vaan toisenpuolen käsijarruun vaikuttava. käsijarru ku oli pois ja vaijerit sääti lähelle oli ok mutta ku veti käsijarrun ylös niin pala meni ns.vinoon ja päästi vaijerin takasin löysäksi. että tämäkin kannattaa tutkia. nimimerkillä purkaamolta etsin kyseistä osaa ja 5 saabbia katoin ja kaikissa sama vika.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kannattaa tosiaan säätää ne vaijerit ohjeistuksen mukaan! Itte uusin vaijerit ja kiristelin muka sopivaksi, mutta eipä käkkäri pitänyt yhtään!
Sitten kun säädin vaijerit "ohje arvoihin" nii jo rupes pelittämään! Tosin kahvan liike on kyllä aika pitkä, mutta käkkäri pitää kuitenkin riittävän hyvin!
Sitten kun säädin vaijerit "ohje arvoihin" nii jo rupes pelittämään! Tosin kahvan liike on kyllä aika pitkä, mutta käkkäri pitää kuitenkin riittävän hyvin!
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Lyhyesti:
Vaijerit välykseltään ohjearvoihin.
Käsijarrusta kolm napsua kahvaa ylös.
Poljetaan lukuisia kertoja jarruja. HUOM ei kone käynnissä
Vedetään kahva kokonaan ylös ja vapautetaan.
Toistetaan muutamia kertoja ja pitäisi alkaa ottaa, jos hilut on muuten OK
Noopan kässärit ottaa ihan yhtä jalkaa ja vetää lukkoon asti tarvittaessa.
Vaijerit välykseltään ohjearvoihin.
Käsijarrusta kolm napsua kahvaa ylös.
Poljetaan lukuisia kertoja jarruja. HUOM ei kone käynnissä
Vedetään kahva kokonaan ylös ja vapautetaan.
Toistetaan muutamia kertoja ja pitäisi alkaa ottaa, jos hilut on muuten OK
Noopan kässärit ottaa ihan yhtä jalkaa ja vetää lukkoon asti tarvittaessa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Tässä taisi olla kyse vm. 90-satkun takakäsijarruista, jotka ovat samat kuin tonnarissa. Ei päde etukäsijarrun niksit.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Käsijarrusta kolm napsua kahvaa ylös.
Poljetaan lukuisia kertoja jarruja.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5704#95704
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00