16v turbokone 99:n nokalle? vinkkejä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

16v turbokone 99:n nokalle? vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja gls »

elikkäs mitä tarvii muuttaa jos meinaa sovittaa 16v turbo koneen 99:n keulille? 8)
olisin todella kiitollinen pienistäkin vinkeistä ja kokemuksia ja muita turinoitakin olis hyvä kuulla..
myös kuvat olis tosi nastaa! :)

eli poriskaa pois kaikki mahdolliset vinkit ja tarinat.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

siinä ei periaatteessa muita ongelma alueita kuin kampiaksin ja vesipumpun siivapyörät ja moottorin ja vaihelaatikon kannakkeet!!
ja nekin on vaihdettavissa 99:sin sopiviin!! että saa ite moottorin sopiin konehuoneeseen!mut sit on kaikkea pientä lisäsi kuten,pa-tankkia,pakoputkia,johdotuksia+ruiskulaitteita :!:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

...tässä vain lokkeilen sun avaamalla Topicilla ja kysyisin vielä mitkä Tonnarin koneet käy myös Satkuun tai Satkun vaihteistoon?
Niitäkun tuntuu olevan vaan senverran enempi tarjolla kun satkun 16 tappisia.
Ja muistaakseni Tontun turbopakosarja oli myös erialinen.
Eikö se ollut niin, että jos se sopii 99: niin sopii satkuunkin...
Kö?
:?
Viimeksi muokannut kms, To Touko 12, 2005 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Tulipeltiin joutuu tekemään syvennyksen, muuten pitäisi olla plug&play... osien suhteen...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

tuolla aika kattava kuvakokoelma

http://saab4fun.com/p00.html
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kms kirjoitti:...tässä vain lokkeilen sun avaamalla Topicilla ja kysyisin vielä mitkä Tonnarin koneet käy myös Satkuun tai Satkun vaihteistoon?
Niitäkun tuntuu olevan vaan senverran enempi tarjolla kun satkun 16 tappisia.
Ja muistaakseni Tontun turbopakosarja oli myös erialinen.
Eikö se ollut niin, että jos se sopii 99: niin sopii satkuunkin...
Kö?
:?
entä sopiiko tuplaysin sifteri tonnarin vaihteistoon vai täytyykö tehdä muutoksia :idea: :?:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

nyt menee offtopicin puolelle mutta mikä ihme tuo 99 on tuossa kolmannessa kuvassa tuolla saabracingin mainitsemalla sivulla kun on pienet etuvilkut ja isot takavilkut??!!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
McWerkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 16:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McWerkko »

gls kirjoitti:nyt menee offtopicin puolelle mutta mikä ihme tuo 99 on tuossa kolmannessa kuvassa tuolla saabracingin mainitsemalla sivulla kun on pienet etuvilkut ja isot takavilkut??!!
Kun katsot tarkkaan, niin taitaa näkyä kuvissa isojen etuvilkkujen jättämät rajat(?) Eikös tuo lokasuoja ole sama kaikissa tuplayseissä, eli samaan vilkunreikään on vaan uudemmissa sovitettu isommat vilkut, samoin kuin kaikissa kuupissa...
Saab 9-5 2.3TA -98 *BioPower*
Saab 900S -91
Saab 99GLs -81
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

no niinpä näkyy.. :) ei oo ennen tullu tuommosta huomattua! pitäskö laittaa itellekki pikkuvilkku etulokarit.. 8) :D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

gls kirjoitti:
kms kirjoitti:...tässä vain lokkeilen sun avaamalla Topicilla ja kysyisin vielä mitkä Tonnarin koneet käy myös Satkuun tai Satkun vaihteistoon?
kaikki 2-litraset ainakin vuoteen 92 asti, tuoreemmista joku muu saa kommentoida.
Niitäkun tuntuu olevan vaan senverran enempi tarjolla kun satkun 16 tappisia.
Ja muistaakseni Tontun turbopakosarja oli myös erialinen.
Eikö se ollut niin, että jos se sopii 99: niin sopii satkuunkin...
Kö?
:?
Pako ja imusarja erillaiset, venakopan kansi pitäis myös olla viisto.
entä sopiiko tuplaysin sifteri tonnarin vaihteistoon vai täytyykö tehdä muutoksia :idea: :?:
Jos meinaat vaihdekeppisysteemiä niin aika paljon menee uusiks, esim. koneen sijoitus, pitkittäin->poikittain

Edit: Ei kai tuota syvennystäkään tarvita jos käyttää 1-hihnasia siivoja?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Ei kai tuota syvennystäkään tarvita jos käyttää 1-hihnasia siivoja?
Eipä taida 99:n hihnapyörät sopia, ainakaan kampuralle?
Jotain vuosimallieroja taaskin noissa.

Niin ja jos on EZK-sytkällä niin sehän vaatii
oman hihnapyöränsä sinne.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Jos aihiona on B-koneellinen 99, pitää uudempia koneita varten tehdä vesipumpulle kolo tulipeltiin.

http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/5016.jpg
http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/5017.jpg

Tuplahihnat eivät sovi, ellei tee vielä isompia muutoksia tulipeltiin, kuten tuossa sinisessä.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mitenkäs jos haluaa pultata yksihihnaisen pyörän tuon kaksihihnaisen tilalle, eli tuommoiseen -88 900:n malliin yksihihnaisen version. Onko olemassa älykkäämpiä vaihtoehtoja kun "laikkalyhennys" tuohon yksipyöräiseen?
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

lordofgreed kirjoitti:Mitenkäs jos haluaa pultata yksihihnaisen pyörän tuon kaksihihnaisen tilalle, eli tuommoiseen -88 900:n malliin yksihihnaisen version. Onko olemassa älykkäämpiä vaihtoehtoja kun "laikkalyhennys" tuohon yksipyöräiseen?
Voisi tutkia onko viimeisen vuosimallin (-87) 90:ssä yhteensopiva hihnapyörä.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

tetammi kirjoitti:
kms kirjoitti:...tässä vain lokkeilen sun avaamalla Topicilla ja kysyisin vielä mitkä Tonnarin koneet käy myös Satkuun tai Satkun vaihteistoon?
kaikki 2-litraset ainakin vuoteen 92 asti, tuoreemmista joku muu saa kommentoida.
Mitenkäs 2,3 litranen? Nettiauton mukaan tässä cabissa ois 2,3- kone http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=304844
Vai liekkö pelkkä 2,3 kansi? :roll:
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kovasti täällä aiemminkin keskusteltu ettei toi 2.3:sen kampura mahtuis pyöriin satkussa, että ottaa vaihdelaatikon kanteen kiinni.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin