Jep, näin onVigge kirjoitti:Mutta hyvin se mainospuhe on uponnut
Ahto-ongelmia?
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
-
jsievikorte
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Ahto-ongelmia?
Alipainevuotoja ei ole.jsievikorte kirjoitti:
Noh, koitetaan löytää ongelmpaikka muualta. Pitänee käydä nyt läpi ahtopaineanturi ja ehkä se lambda ja tarkistella nakuanturin johdot vielä kerran yms.
Ahtopaineanturia kävin ihmettelemässä. Pitäiskö tuon resistanssin muuttua paineen mukana vai onko siinä jotain sähköä tarvitsevaa aktiivielektroniikkaa mukana? Jos joku tietää, niin kertokee.
Virilastu lähtee kohta tilaukseen, mutta pitäneis ensin saada tuo muuten kuntoon...
Re: Ahto-ongelmia?
MAP antaa 0-5V jännitteen ahtopaineen funktiona.jsievikorte kirjoitti:Alipainevuotoja ei ole.jsievikorte kirjoitti:
Noh, koitetaan löytää ongelmpaikka muualta. Pitänee käydä nyt läpi ahtopaineanturi ja ehkä se lambda ja tarkistella nakuanturin johdot vielä kerran yms.
Ahtopaineanturia kävin ihmettelemässä. Pitäiskö tuon resistanssin muuttua paineen mukana vai onko siinä jotain sähköä tarvitsevaa aktiivielektroniikkaa mukana? Jos joku tietää, niin kertokee.
Virilastu lähtee kohta tilaukseen, mutta pitäneis ensin saada tuo muuten kuntoon...
absoluutinen paine/ jännite
50kpa 0,96V
100kpa 1,9V
125kpa 2,4V
150kpa 2,8V
175kpa 3,3V
Jännitesyöttö anturille on 5V
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
jsievikorte
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Ahto-ongelmia?
Normaali ilmanpaineessa näkyy antavan nyt n. 2,1V, eli vähän yläkanttiin kun tuon ikivanhan mittarin mukaan ilmanpaine on nyt n. 102kPa. Kuitenkin tuntuu muuttuvan lineaarisesti kun letkuun tuottaa yli / alipainetta, eli kunnossa lienee.Vigge kirjoitti:
MAP antaa 0-5V jännitteen ahtopaineen funktiona.
absoluutinen paine/ jännite
50kpa 0,96V
100kpa 1,9V
125kpa 2,4V
150kpa 2,8V
175kpa 3,3V
Jännitesyöttö anturille on 5V
Jotain rähmää tuossa nyt on, kun sain virisoftan lainaan ja ei silläkään nosta ahtoja peruspainetta ylemmäs.
Mitenkäs tuo mankkuvenan ohjaus menee, kuuluuko sen surista kun virrat kytkee päälle - eli PWM alkaa toimia heti kun boksi saa sähköt päälle. Varmistuksena vain, koska venttiili paikalleen laitettaessa ainakin diagnosoitiin toimivaksi.
Re: Ahto-ongelmia?
Palaakos jarruvalot? Jarruvalokytkin estää ahtojen nousun. Samoin myös jos boksi luulee cruisen olevan päällä.jsievikorte kirjoitti: Jotain rähmää tuossa nyt on, kun sain virisoftan lainaan ja ei silläkään nosta ahtoja peruspainetta ylemmäs.
.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
-
jsievikorte
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Ahto-ongelmia?
Jarruvalot kyllä toimiipi, mutta kun tekniikka on jälkiasennettu autoon niin voi tietysti olla, että jotain tuollaista on asennuksessa jäänyt huomiotta. Oliskos jollain tiedossa mistä vois löytää kytkistä tuohon boxiin tai edes nastajärjestystä, jotta voisi tarkistella mitä noihin ko. nastoihin tulee. Yhden sivuston löysin, missä piti olla suunnilleen kaikkien LH & APC boxien skemat, vaan siellä oli linkit kuolleita.öljysormi kirjoitti:Palaakos jarruvalot? Jarruvalokytkin estää ahtojen nousun. Samoin myös jos boksi luulee cruisen olevan päällä.jsievikorte kirjoitti: Jotain rähmää tuossa nyt on, kun sain virisoftan lainaan ja ei silläkään nosta ahtoja peruspainetta ylemmäs.
.
Cruisea ei ole, vielä...
Vielä hiukan päivitystä keskusteluun.
Vaihdoin autoon tulpat ja se alko toimimaan hiukan paremmin. Ahdotkin näyttäis mittarin mukaan nousevan 0,1 korkeemmalle. Tarvis vielä kiertää sitä perupainetta pienemmälle ja kokeilla sitten mitä tapahtuu. Erikoista on kuitenklin se, että vitoselta ysikympin vauhdista kolmoselle tiputtaessa ei ahdot nouse kunnolla, mutta jos vaihtaa vain neloselle niin paineet nousee ja pysyy tuolla yli yhdessä baarissa. Eli äkillisessä kierrosten nousussa ahdot jostakin syystä rajoittuu.
On muuten tulpissakin melkoiset hintaerot. Nuo NGK:n bcpr7es:t makso paikallisessa Saab-liikkeessä 8,50 euroa ja Motonetissä 3,50 euroa ketaleelta. Myös NGK:n platinatulpat maksoi täällä merkkiliikkeessä huimat 25 euroa kappaleelta ja Boshin vastaavat platinat eräässä muussa liikkeessä 8,70 euroa. Notta silleen.
Vaihdoin autoon tulpat ja se alko toimimaan hiukan paremmin. Ahdotkin näyttäis mittarin mukaan nousevan 0,1 korkeemmalle. Tarvis vielä kiertää sitä perupainetta pienemmälle ja kokeilla sitten mitä tapahtuu. Erikoista on kuitenklin se, että vitoselta ysikympin vauhdista kolmoselle tiputtaessa ei ahdot nouse kunnolla, mutta jos vaihtaa vain neloselle niin paineet nousee ja pysyy tuolla yli yhdessä baarissa. Eli äkillisessä kierrosten nousussa ahdot jostakin syystä rajoittuu.
On muuten tulpissakin melkoiset hintaerot. Nuo NGK:n bcpr7es:t makso paikallisessa Saab-liikkeessä 8,50 euroa ja Motonetissä 3,50 euroa ketaleelta. Myös NGK:n platinatulpat maksoi täällä merkkiliikkeessä huimat 25 euroa kappaleelta ja Boshin vastaavat platinat eräässä muussa liikkeessä 8,70 euroa. Notta silleen.
-
jsievikorte
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Noniin, vähän päivitystä tähän ongelmaan...
Nyt on DI/APC & LH2.4 johdotuskaavio käsissä ja ainoat triggerit tuolle peruspaineelle joutumiselle, ovat cruise (jota tässä ei ole) ja jarruvalo, jolta tuleva johto pitäisi oleman irti. Mittaan nuo nyt kuitenkin lähitulevaisuudessa kaiken varalta.
Opetusmoodiin sain boxin vihdoin ja viimein, eli nastat 2-3 oikosulkuun niin toimii niinkun pitikin, eli ahtaa n. punaisen puoleenväliin ja ei käy tyhjäkäyntiä. Ei kuitenkaan lenkki tuottanut tulosta, reilut 5 kiihdytystä kaikkineen otin niin että 2000-4000rpm välillä oltiin vähintäänkin se 3 sekuntia. Ei apua.
Townsendimportsista löytyi kuitenkin diagnosointiohjeista nootti, että joskus tuo purkki pitää käyttää diagnostiikkalaitteessa kiinni ja tyhjätä se muisti, että saa paineet takaisin. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ainakaan boksin irtikäyttö ei auta, koska se on jo tehty.
Jollei noista jarru- ja cruise triggereistä löydy vastausta niin pitää kait alkaa metsästämään paikka, missä saisi tuon purkin muistin tyhjätyksi. Onkos Oulun huolto edelleen Aine? Vai muuttuko se justiinsa, kun joku höpäji Oulun autoliikkeestä... Tai tietoa onko jollain muulla sepällä täälläpäin tuota diagnostiikkalaitetta.
Nyt on DI/APC & LH2.4 johdotuskaavio käsissä ja ainoat triggerit tuolle peruspaineelle joutumiselle, ovat cruise (jota tässä ei ole) ja jarruvalo, jolta tuleva johto pitäisi oleman irti. Mittaan nuo nyt kuitenkin lähitulevaisuudessa kaiken varalta.
Opetusmoodiin sain boxin vihdoin ja viimein, eli nastat 2-3 oikosulkuun niin toimii niinkun pitikin, eli ahtaa n. punaisen puoleenväliin ja ei käy tyhjäkäyntiä. Ei kuitenkaan lenkki tuottanut tulosta, reilut 5 kiihdytystä kaikkineen otin niin että 2000-4000rpm välillä oltiin vähintäänkin se 3 sekuntia. Ei apua.
Townsendimportsista löytyi kuitenkin diagnosointiohjeista nootti, että joskus tuo purkki pitää käyttää diagnostiikkalaitteessa kiinni ja tyhjätä se muisti, että saa paineet takaisin. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ainakaan boksin irtikäyttö ei auta, koska se on jo tehty.
Jollei noista jarru- ja cruise triggereistä löydy vastausta niin pitää kait alkaa metsästämään paikka, missä saisi tuon purkin muistin tyhjätyksi. Onkos Oulun huolto edelleen Aine? Vai muuttuko se justiinsa, kun joku höpäji Oulun autoliikkeestä... Tai tietoa onko jollain muulla sepällä täälläpäin tuota diagnostiikkalaitetta.
-
jsievikorte
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
- Paikkakunta: Pirkkala
Noniin, toinen kesälomaviikko ja ehdinpä vihdoin ottaa lusikan kauniiseen käteen ja tutkia tuota ongelmaa lisää - lopultakin. Eli jos tästä nyt jotain apua jollekkin tulevaisuudessa on, niin vika löytyi lopulta kaasuläpän asennontunnistimesta.
Tämä versio kun ei anna täysiä ahtoja muuta kuin silloin, kun kaasupedaali survotaan lattiaan. Asennontunnistimen mittasin aikaisemmin, vaan kytkentäkuva ei kertonut, että tuolla toisellakin ääriasennolla on joku funktio (kuvan mukaan sitä ei edes ollut kytketty :) Lisäksi hämäsi se, että lepoasennossa on mikrokytkin (selvä naksahdus) ja toisessa ääriasennossa vain jousikuormitteiset kärjet (ei ääntä kytkeytymisestä).
No ainakin on tullut kovasti tutuksi APC ja sen oheislaitteet tätä tutkiessa...
Tämä versio kun ei anna täysiä ahtoja muuta kuin silloin, kun kaasupedaali survotaan lattiaan. Asennontunnistimen mittasin aikaisemmin, vaan kytkentäkuva ei kertonut, että tuolla toisellakin ääriasennolla on joku funktio (kuvan mukaan sitä ei edes ollut kytketty :) Lisäksi hämäsi se, että lepoasennossa on mikrokytkin (selvä naksahdus) ja toisessa ääriasennossa vain jousikuormitteiset kärjet (ei ääntä kytkeytymisestä).
No ainakin on tullut kovasti tutuksi APC ja sen oheislaitteet tätä tutkiessa...