
Kylläpä tulikin oikein kaikkien projektien äiti tästä! Nimittäin Rojekti julistetaan NYT päättyneeksi!
Ajallisesti oltiin yleisiä projektiperinteitä kunnioittaen myöhässä kun teekkari dynamiikan luennolta, budjetti ylitettiin niin, että Hallituksen Puheenjohtajan rahankäyttöön liittyvä naljailu ei tule loppumaan ihan lähiaikoina ja alkuperäisistä tavoitteistakin saavutettiin ehkä hikiseen puolet. Eli siis kaikinpuolin perin onnistunut Rojekti

Päättäjäisjuhlallisuuksissa ryystimme eilen Hallituksen Puheenjohtajan kanssa itsetehdyt mansikkapirtelöt ja sovimme, että eilisestä alkaen Rojektiryhmän maksimi ajankäyttö auton laittoon on kaksi päivää viikossa, joista vain toinen saa olla viikonloppuna
Yritänpä tässä nyt listata kaikki jo
VAIHDETUT osat:
-Jännitteensäädin laturiin (Motonet, Bosch lämpötilakomp.)
-Jäähdytinnesteet (Motonet, Neste etyleeniglykoli, vihreä)
-Jarru & Kytkinnesteet (Motonet, Bosch DOT4)
-Ohjaustehostimen nesteet (Länsi-Auto Varisto, Saab)
-Öljyt (Motonet/Tarjoustalo, Shell Helix Ultra 5W40)
-O-renkaita:
*Öljypumpun kansi (Mäkelän Auto, Saab)
*Vesipumpulle imusarjan alta tuleva metalliputki (Mäkelän Auto, Saab)
*Öljynpinnan korkeusanturin liitin (Mäkelän Auto, Saab)
*Bensasuuttimet (imusarjan pää) (Tiivistekeskus)
*Lauhdutin - Kuivain ilmastointiletku (Uudenmaan Autovarustelu)
-Tiivisteitä:
*Kansipahvi (kahteen kertaan...Motonet, Elring)
*Öljyn supistus/ylipaineventtiilin tiiviste ja tulppa (Mäkelän Auto, Saab)
*Pakosarja (Motonet, ScanTech)
*Turbon vesiputkien kuparitiivisteet (Laakkonen Konala, Saab)
*Kampiakselin hihnapyörän stefa (Motonet, ScanTech)
*Kytkimen työsylinterin tiivistesarja (Motonet, Saab. Kyllä, tuli Saabin pussissa Motonetin sarja)
-Sylinterikansi (käytetty), ennen hankkimista n. 2000km sitten tehty kannelle:
*Plaanaus
*Uudet hydr. nostimet
*Venttilien säätö, hionta ja venttiilinvarren kumit
-Imusarja
-Kytkinpaketti (ProCar-Service, SACHS)
*Levy
*Painelaakeri
*Paineasetelma
-Jakopään ketjun laahaimet (ProCar-Service, ScanTech)
-Paisuntasäiliö-syyläri letku (Motonet, metritavarana)
-Lauhdutin -kuivain ilmastointiletku (Uudenmaan Autovarustelu Konala)
-Ilmastoinnin kuivain (Uudenmaan Autovarustelu, Hella)
-Ilmastoinnin painekytkin (yksityinen (uusi), Saab)
-Apukuskin lokasuojapelti (yksityinen (käytetty), vanhasta kaari mätä)
-Turbo-Sylinterikansi vesiputki (yksityinen (käytetty))
-Etuiskarit (Motonet, SACHS Super Touring)
-Etuiskarin yläpään kiinnitykset laakereineen (Motonet, ScanTech)
Rojektiin
hankitut osat, jotka jäivät vielä vaihtamatta:
-Takaiskarit (Motonet, SACHS/Boge)
-Takaiskareiden asennussarja (ProCar-Service, ScanTech)
-3" HighFlow katalysaattori (yksityinen, CatCo)
-Virilastut (yksityinen, tullaan kokeilemaan lähiaikoina

)
Tehdyt pikku puuhastelut:
-Tasapainoakselin ketju siirretty eläkkeelle
-Kytkimen työsylinterin putsaus
-Kaasuläpän perussäätö
-Sisemmät vetonivelet putsattu ja rasvat vaihdettu (Motonet, CRC)
-Jäähdytinjärjestelmä huuhdottu kolmeen kertaan vedellä (vanhat nesteet oli Zero Red, joten ne piti saada hyvin pois vihreiden litkujen tieltä)
Tekemättä jääneet puuhastelut (tehdään kuitenkin, toivottavasti, kesän aikana):
-Ruoste/massaus korjaukset
-Pesu & Vahaus
-Ilmastoinnin täyttö tullaan teettämään Uudenmaan Autovarustelussa "jahka tässä" aikataululla...
-Vaihteistoöljyt
-Moottorin yläpuolisten tukikumien tukevoittaminen sikaflexillä.
Kuten tästä ylempää ja tuolta tonnarifoorumilta voi lukea, "pientä" tuskaa oli saada kone laulamaan kun paketti oli läjässä. Ensin oli jakoketju ketuillaan (siispä uusiksi jakopään avaus--> vastavaihdettu kansipahvi hajosi sohlatessa, joten kansikin uudestaan irti jne....), sitten hukkaportti falskasi ja sen jälkeen tyhjäkäynti hukassa. Mutta nyt siis tonnari on jo melko hyvässä iskussa! Tyhjäkäyntikin löytyi eilen, ja se oli tämän Rojektin viimeinen työvaihe!
Koneen käynti ilman tasapainoakseleita on huomattavasti nätimpi kun niiden kanssa. Ohjaamoon välittyvät tärinät on SELVÄSTI pienemmät kuin ketjun kanssa. Osasyynsä tähän voi olla sillä, että tasapainoakselit olivat todennäköisesti ajoitukseltaan svidurallaan, kun ketju lienee loikkinut iloisesti pyöreäksi kuluneen käyttörattaan "hampailla" miten sattuu.
Kytkin on pehmeä kuin mikä toiminnaltaan. Ottaa kiinni tosin selvästi ylempää kuin aiemmin, mutta lienee normaalia. Vanhalla kytkimellä kylmänä vaivannut tarttuu/ei tartu/tarttuu efekti, josta seurasi rytkäytyksenomaisia liikkeellelähtöjä jos ei ollut todella tarkkana, on täysin poissa. Kytkimellä voi häslätä miten sattuu ja aina lähtee taseisesti liikkeelle.
Tiedä sitten johtuuko siitä, että on tullut ajeltua letkeän rauhallisesti paineita keräävällä ja kiihdytyksiin kuminauhan lailla intoutuvalla T8 automaattisatkulla, mutta toi kone on nyt aivan uskomattoman herkkä reagoimaan kaasuun, ja ahtopaineet nousee vilauksessa. Takuulla huomattavasti kierrosherkempi ilman noita tasapainoakseleita pyörimässä turhan päiväisenä koneen mukana...Saattaa johtua myös tästä, että pikaisesti pedaalin pohjaan survaisemmalla ahdot ampaisee punaiselle ja meno nyykähtää ehkä n. sekunniksi, kunnes lähtee vetämään ihan "simona" (otin tossa puoli kuuden aikaan aamulla kierroksen "suljetulle moottoriradalle", jossa tonttu kelasi aika herkästi 220 mittariin. Ylämäkeen

). Saattaa olla, että ei std. LH-Jetti pysty tarjoamaan riittävän nopeasti soppaa 3"DP:llä nopeasti spoolaavan turbon ja herkästi reagoivan moottorin tarpeisiin. Saattaa myös olla, että pari kuukautta tankissa lilluneet 95E:t ei ole ihan oikea bensavalinta nykykonfiguraatiolle (Saab DI/APC virilastu siis tällä hetkellä pellin alla)
Tonnarin Uusi Nousu on siis koittanut, ei ehkä ihan niin jyrkkänä kun oli tarkoitus, mutta kuitenkin
