Kaasu pohjassa turbotonnarilla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Kaasu pohjassa turbotonnarilla

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Morjesta pöytään!

Tuli puhetta eräänä päivänä, että Saabillahan ajettiin joskus 80-90 lukujen vaihteessa tehtaan toimesta 9000 turbo-malleilla jossainpäi maailmaa joku tietty matka "kaasu pohjassa". Olisiko ollut jenkeissä, esim. Indianapoliksessa tms. radalla?
Tarkoitus oli testata turbomoottorin kestävyyttä. Keskinopeus oli jotai reilusti yli 200km/h, mutta mikäs oli se matka, joka noilla autoilla ajettiin ja montako autoa testissä oli yhtäaikaa radalla?

T: CEE-299
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ajot suoritettiin Talladegan moottoriradalla.

Tässä tekstiä Tuulilasi lehden kotisivuilta:
-------------------------------------------------------------------------------------

Monenlaisia ennätyksiä jo lähes 20 vuotta sitten
Saab Talledegassa

Saab halusi näyttää, kuinka turbolla varustettu auto kulkee ja kestää. Paikaksi valittiin USA:ssa sijaitseva Talledegan moottorirata. Ensimmäisen kerran testi tehtiin vuonna 1986 Saab 9000 turbolla.
Testiin otettiin kolme Saab 9000 Turbo 16 -mallisarjan autoa. Auton moottoriteho oli 175 hv. Saab korostaa, että autot olivat tavallisia, tuotantolinjalta tulevia autoja.

Tavoitteena oli osoittaa autojen nopeus ja kestävyys. Ajomatka oli 50 000 mailia ja 100 000 kilometriä. Nopeimman auton keskinopeus oli 213,299 km/h. Siihen sisältyivät poltoainetankkaukset, renkaanvaihdot ja kuljettajien vaihdot. Autoja ajettiin 20 päivää taukoamatta kaasu pohjassa. Saab halusi osoittaa, etä sen 9000-mallisarjan autot olivat nopeita, luotettavia, kestäviä ja turvallisia.

-------------------------------------------------------------------------------------

Toivottavasti sait tuosta tekstistä tarvittavat vastaukset kysymyksiisi!!
Viimeksi muokannut Tuha, Su Touko 15, 2005 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Jep, jep.
Nopeat vastaukset tuli, kiitos.
Tutkittiinko ne autot sen suorituksen jälkeen? Olis mielenkiintoinen tietää, miten moottori on rääkin kestänyt, onhan se aika kova testi...
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kun lueskelee noita Tekniikan Maailmasta otettuja skannauksia niin kyllä siinä on koneella ollut kestämistä...Miettikää nyt turbo pyöri jonkun insinöörin laskelmien mukaan 30 miljardia kertaa ja kampiakselikin "vaivaiset" 165 miljoonaa kertaa.

:arrow: Ei voi muuta todeta kuin, että kyllä SAAB kestää
(ja etenkin vakio tonnari :wink: )
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Meikäläisellä pitäisi olla jossakin vielä tallessa joku saab-lehti, jossa oli muutaman sivun juttu ko. aiheesta. Pitää varmaankin joskus etsiä tuo...
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

lordofgreed kirjoitti:Meikäläisellä pitäisi olla jossakin vielä tallessa joku saab-lehti, jossa oli muutaman sivun juttu ko. aiheesta. Pitää varmaankin joskus etsiä tuo...
Etsi vaan kun kerkeät. Saatko skannattua juttua jos lehden löydät? Olisi mielenkiintoista päästä myös lukemaan se ja saisi sen koneelle sähköiseen muotoon myöhempää tarkastelua varten.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Tähän väliin totean vaan että ainakin mersu ja joitain muita merkkejä
yrittivät samaa, huonolla menestyksellä. :lol:
Ei vissiin edes puolet autoista kestänyt testiä. Saabithan kestivät kaikki tämän testin ja olivat tietenkin suoraan tehtaanlinjalta poimittuja. 8)
Aika kova saavutus, varsinkin Turboautosta.


_________________
Saab 900 projekti
Vastaa Viestiin