99:n laatikko og satkuun?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

99:n laatikko og satkuun?

Viesti Kirjoittaja kms »

Olen kuullut, että 4vaihteien laatikko on vahvempi, kun 5v.
Itsellä lojuu vm.-76:n 99:n 4v laatikko varastolla jouten.

Tarkoitus olisi päivitää nykyinen T8 =>T16:a ja ottaa tietysti hurjasti enemmän tehoa ja vääntöä. :D

Sopiiko 4v laatikko satkuun ja kannattaako laittaa?
:?:
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Ilmeisesti 99:n laatikon saa og900:n kiinni, mut ihan suoraan ei taida loksahtaa paikalleen, eli hieman joutuu muuntamaan.

OG-turbossa saattaa olla niin paljon tehoa, että turbon oma viitonen voi olla kestävämpi, kuin -76 99:n nelonen. Ainakin luulisin näin. T16-turbossa on kumminkin vääntöä jopa 273 Nm, ja vm.-76 99:ssä ei välttämättä enempää kuin 167 Nm.

Ajotyylistä ja tehoista riippuen voi turbonkin laatikot paukkua mukavaa tahtia :lol:

Mitään käytännön kokemusta minulla ei ole. Pelkkää spekulaatiota.
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

...jostain vain muistan lukeneeni (mutten ole enään löytänyt mistä) että 4v on mekaanisesti lujempaa/painavampaa ja koteloltaan vääntöjäykempää tekoa. Ja kestäisi näinollen enempi vääntöä.
Kun taas 5v kotelo pääsee taipumaan ja se rikkoo jonkun tietyn paikan helposti.
:?

Nykyisessä T8 APC:ssä vain jo 2. laatikko alla. Eikä viitsisi laitta heikkoa jos vahvojakin saa :roll:

Olisko joku lukenut saman kun minä? Ja kertoisko mistä sen luin :)
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Tuo -76 on vielä hammaspyöräenskalla eli mallia maasto ja pienemmille tehoille tarkoitettu. Jos haluat 4-vaihteisen, niin kannattaa mielummin laittaa sellainen, jossa on jo valmiiksi ketjullinen enska (78->). Hammaspyörien tilalle voi laittaa ketjun, mutta se vaatii koko laatikon etuosan vaihtamisen.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Ok, Siis 78=>

Eli siis muuten sopii kuten "öljypohjan" pulttijako ym?

Ensiövedonhan saisi tietty tosta pois jäävästä laatikosta, mutta taitaa mennä askarteluksi. :?

Mutta miten se tehonkesto? Suhteessa 5v lodjuun?
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Pulttijako öljypohjassa passaa kyllä, mutta 5-vaihteisen etuosa ei passaa 4-vaihteiseen.

Väittävät että 4-vaihteinen on saatu kestämään parhaiten, mutta kyllähän kaikki rikki saa jos oikein yrittää. Itse laitoin lähinnä pitempien välitysten takia. Ei siksi, etteikö 5-vaihteinen olisi kestänyt.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Harvempi ensioveto toki säästää vaihteistoa. 7 tai 8. Ajettavuudesta Suomen rajoitustenpuitteissa nuo harvat enskat ei välttämättä paranna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin