pallonivelen irrotus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
suappi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 02, 2005 10:23

pallonivelen irrotus

Viesti Kirjoittaja suappi »

saab 90 alatukivarren pallonivelen irrotukseen vinkkejä, lähteekö kotikonstein, vai vaatiiko ulosvetäjän ja miten se ulosvetäjä mahtuu sinne kun vetonivel on just sen pultin päällä...
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

en tarkalleen muista mutta väänsin sitä jotenkin jollain kangella ja napautin vasaralla siihen kartion kylkeen. voi olla tiukassa! :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mutokaarukka on tuohon passeli työkalu, mutta yleensä noita tarvikkeitä joutuu hieman sorvaan.

Täällä tarkemmin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18736
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pallonivel naps!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse totesin asianmukaisten työkalujen tarpeen joskus -02 syyskuussa, kun katsastus-setä halusi ex -85 900i:hin uuden yläpallonivelen eteen. Hakkasin, runnoin, porasin, kirosin, jätin auton vanhempieni pihaan ja menin kotiin junalla. Seuraavana päivänä hankin Motonetista alle 10 eurolla ruuvattavan irroittajan, ja sillä homma oli ohi vartissa. Nyt kun Aeroon pitäisi jossain vaiheessa uusia pallonivelet (kaikki kerralla tietenkin), ei hommassa arveluta muu kuin kunnollisten pallonivelien hinta x 8..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hintax8 ...? siis kahdeksan kertainen hinta vai mihin sie 8 palloniveltä olet laittamassa.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Aika tuuritteluahan tuo nivelten irroitus on. Toistaiseksi olen saanut kaikki irroitettua ilman ulosvetäjiä yms. (tosin pari irroitin koko navan ollessa irti)...
Yllättävän paljon auttaa kun pitää isoa vasaraa kiinnitysreiän vieressä (sivulla) ja lyö toisella vielä isommalla tuon reiän toiselle puolelle (siis jättää sen raudan, jossa on reikä johon nivel tulee kiinni, kahden vasaran tms. PAINAVAN metallijutun väliin, VOIMAA)...

Kerran irroitin alapallon laittamalla lattaraudan tapin päähän ja kiertämällä mutteria auki tuota rautaa vasten (joka nojasi tuohon ul.vetoniveleen), sitten vaan lekalla niveleen ja ed. mainitulla tavalla tuohon reiän ympärille...
Ei taida olla laakeria ajatellen paras keino, mutta silloin vaihdoin laakerin samalla!

Ja aina on hyvä muistaa, mitä isompi, sitä parempi. Eli pienellä (kevyellä) vasaralla ei saa voimaa vaikka löisi paa-a-aaljon kovempaa...
:twisted:

Suosittelen silti ulosvetäjää tms. viritystä

Korjatkaa ihmeessä jos olette eri mieltä, ettei tule pariakymmentä vihaista "aloittelijaa" maksattamaan hajonneita laakereita/niveliä/työkaluja/ruumiinosia meikäläisellä...
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

kyllä se murtohaarukka on ihan pop!
ekaksi ottaa sen mutterin auki,ja rasvaa vaikka ohuella öljyllä,ja ruuvaa edestakaisin,että kiertee putsaantuu, sitten kun ei lenkillä vääntäessä enää "hierrä" vastaan, niin mutteri löysälle niin paljon kuin vaan aukeaa, murtohaarukka väliin ja eikun moskalla liikettä.

tän jälkeen homma onkin nopeeta, 10 minuutissa pitäis olla auton jo pyörillään.
saab 99 -83 GL"S"
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Hmm... ite satkuun sen joskus vaihdoin.....tein sen virheen että vetäsin vaa ruuvit irti ja alapallonivel perään ---> koko ripustukset siirty sen 20cm taa päin. Ja auto keskellä pihaa, ja inttiin kiire. Levyä alle ja hallitunkilla etee päin.
No joo, opiksi ottaneena. Tunkkia renkaan tai tukivarren alle...sen verran ylös että tukivarsi nousee irti pellistä jonka läpi se tulee, ja sitten vaikka laudanpala sinne pellin ja varren väliin. Eipä liikkunut enää, eikä tarvittu niitä kolmea kuormaliinaa :?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
suappi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 02, 2005 10:23

lähtihän se..

Viesti Kirjoittaja suappi »

onneksi tuli kaveri apuun.
tunnin verran koputeltuani ja crc:ssä uiteltua vedin rälläkällä pultin poikki niin että siitä jäi puol senttiä jäljelle, vasaralla oli turha edes yrittää naputella, rautakangella sitten lähti, ohuemmalla päällä yläviistosta kohdalleen osunut napautus ja pallonivel putos... mutta ilman sitä crc:llä uittamista olis varmaan kestänyt kauemmin.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Palloniveliä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ainiin, mitenkäs sinne taka-akselille palloniveliä tulikaan? Eteen ainakin neljä (ylös & alas) ja tietenkin kallistuksenvaimentimen kumihelat. Ei jaksa uskoa ajettavuuden tms paranemiseen, mutta loppuisi kolina kuopissa jne :) Tuohon ex-900i:hin tuli vaihdettua Motonetin "saksalainen" vaihtoehto, eli taisi olla TRW mutta silti se erosi alkuperäisestä, joka oli mm. tapiltaan ja muiltakin osiltaan isompi/laadukkaampi. Kannattaisiko sittenkin siirtyä Saabin tiskille tai tilata netistä alkuperäislaatua olevaa osaa. Vai löytyisiköhän PCS:ltä vastaus parhaiten.
nalleolut kirjoitti:hintax8 ...? siis kahdeksan kertainen hinta vai mihin sie 8 palloniveltä olet laittamassa.....
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaisiko sittenkin siirtyä Saabin tiskille tai tilata netistä alkuperäislaatua olevaa osaa. Vai löytyisiköhän PCS:ltä vastaus parhaiten.
Noi pallonivelet maksaa saabilla aika saman mitä motonetin saksalaiset + pulttisarja ja niihin tulee pultit mukana.
Eikä niihin tarvinnu lisätä rasvaa...

Ovat kaiketi sen verta kulutustavaraa että hinta on laskenu järkevälle tasolle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Itse olen käyttänyt, olikohan 19mm leveää, kiilahaarukkaa ja moskaa. Ylätukivarren alle fylliä - pultit ja mutterit auki ja haarukalla vähän väkivaltaa kartion irroittamiseksi. Nivelien kitkuttelu tukivarresta jarruletku ja vetonivel kiinni vaatii vähän "kokeilua". Hommassa on tärkeää se, että (muistaakseni) ylemmän p-nivelen mutteri ei mahdu tulemaan pois ennen kartion irroitusta vaan ottaa kiinni vetoniveleen/napaan. Jos kierteitä ei puhdista kunnolla voi tilanne olla se, että kartio pyörii mutterin mukana eikä mutteria saa irti.

En ihan tarkkaan enää muista nivelien vaihtoa kun olen käyttänyt TRW:n tai lemf..jotain niveliä joita tarvitsee näköjään vaihtaa vain kerran (>>100000km olleet alla ja hyvin menee).
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Itellä nuo ei ole ollutkaan lujassa ,ku saa joka syksy katsastukseen vaihtaa. Tullu ostettua niitä halvempia niveleitä.
janne69
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 09:52
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja janne69 »

Pojat pojat...

Tähän mennessä KAIKKI pallonivelet on lähtenyt vasaralla tai pahimmat tapaukset kahdella. Muutaman olen irroitellut...

Ei muuta kuin korkealta ja kovaa!
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Ihan sillä murtohaarukalla olen minäkin niitä irrotellut. Ekaks vähän "tömpsyä" siihen silmukkaan niin että iso vasara on vastimena ja pienemmällä lyö toiselle puolelle. Vie noin 10-minuuttia koko homma. Kannatta kyllä aluksi putsata sen pallonivelen kierteet. On muuten tosi hankalaa kun pallo pyörii mutterin mukana.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin