Plussia ja Miinuksia (Saab9-3)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Saabistiko?
"Koeajolla"

Plussia ja Miinuksia (Saab9-3)

Viesti Kirjoittaja Saabistiko? »

Olen siirtymässä itsenikin yllätykseksi saabistiksi. Olen nyt uhrannut kaksi yötä tämän loistavan palstan läpikäyntiin ja tullut seuraavan tulokseen Saab 9-3 hankinnan osalta.Plussat
+8 vuoden lisätakuu koneelle(eipä moni tuollaista takuuta tarjoa)
+Ajomukavuus(itse todettua koeajon muodossa)
+Tyyppivikojen rajoittuminen tiettyihin ongelmiin
+Laaja "tukiverkko" täällä(en ole aiemmin parempaan törmännyt)
+Saab

Miinukset:
-Garrett-ahtimen ongelmat
-Koneen laatuongelmat(8 vuoden lisätakuu kompensoi ongelmaa)
-Di-boksi(enpä ole aikaisemmin kuullut että lähes jokaisella kyseisen auton haltijalla on 200e arvoinen boxi varalla takaluukussa,tässä olisi ryhmäkanteen paikka,kaikki mukaan)
-mallin yksilöiden vähäinen saatavuus suomessa(etsimässä 9-3 Tbo(185hv) tai Aeroata,5-ovta,vähän ajettua)

toivoisin vielä lisää keskustelua/kautta vinkkejä kyseistä automallia koskien esim.onko omistajia joita on kaduttanut auton osto jne.
näyttää muuten siltä että joudun hakemaan auton länsinaapurista missä tarjonta on muhkeaa suomeen verrattuna.Yksi asia mikä ihmetyttää on kyseisen mallin ongelmien ns. salailu suomessa(Itse en ollut näistä kuullut vaikka olen muka seurannut automediaa jo vuosia)taitaa muutenkin olla niin että valmistajat/maahantuojat pyrkivät olemaan hiljaa kaikista mahdollisista tyyppivioistayms. niin pitkään kuin mahdollista(esim.Ford Focuksen vetonivelongelmat).Myöskään nimeltämainitsematon autoliike ei minulle vaivautunut mitään kertomaan kun kyselin autosta(pistää vihaksi).Yleensäkin tuntuu siltä että kaikki autoon(ei pelkästään saab,kaikki merkit) liittyvät tahot yrittävät joillain tavalla "koijata",huollot yms.
unski
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja unski »

Olen ajellut 9-3 2,0t '01:lla n. ½ vuotta ja olen ollut tyytyväinen autoon. Miinuksena mielestäni Saabissani on melko kovat rengasäänet.

Lämmityslaite / ilmastointi on mielestäni hyvä talvella sekä kesällä.

Ja SID:in näyttö taitaa temppuilla kaikissa jossakin vaiheessa. Siihen on kyllä korjausohjeet.
MtSound
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Miinuksia:
- ajomukavuus varauksin, autot ovat yksilöitä. Kannattaa koeajaa ja jos on itse tyytyväinen, niin sittenhän on asiat hyvin.
- natinat sisätiloissa
- kova rengasmelu
- sähköinen antenni varauksin ja radio, antenni jäätyy helposti talvella ja radio tarvitsee hyvän signaalin
- pienet sisätilat, kapea kori
- säilytyslokeroiden puute

Plussia:
+ kaunis
+ tehokas
+ hyvät penkit
+ varustelu
+ iso tavaratila
+ monet huoltokohteet voi tehdä itse, alkaen perus lampun vaihdosta, mikä monessa nykyautossa ei enää onnistu
+ hyvät valot
+ pieni kulutus tehoon nähden, jos niin tahtoo ajella. Nyt eka testi viriboksilla: 20% kaupunkiajoa 80% kehä ykköstä = 6,1 l/100km

Isellä kokemusta kolmesta turbo Saabista ennen tämän palstan löytämistä, enkä silloin ollut kuullutkaan DI-kasettiongelmasta saati sitten koneiden hajoamisista, joten kait suuri osa Saabilla ajavista ei vaivaa päätänsä näillä asioilla. Tietämättömyydellä on puolensa, mutta hyvähän se on, että ne saavat tietoa, ketkä sitä haluavat. Omien kokemusten mukaan Saab on vähintään ihan yhtä huoleton peli kuin mikä tahansa muukin auto.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Psychocowboy
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Samaa mieltä yllä olevien kanssa paitsi tuosta MtSoundin pienistä sisätiloista. Muissa automerkeissä (jopa V70) mulla on kuuppa katossa muttei 9-3:ssa. Siis puhutaan nyt kohtuuhintaisista käytetyistä. Rengasäänetkin on ihan kohtuulliset kun vertaa japanilaisvalmisteisiin tai muihin GM:n tuotteisiin. Makukysymyksiä :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
MtSound
"Viggen"

Muokataan sitten, että sisätilat ovat riittävät ja kompaktin kokonsa vuoksi kaikkiin hallintalaitteisiin yltää helposti ja ajoasennosta saa loistavan.
Ja kaikki plussien puolelle. :D

Ihan vain tuota korin kapeutta olen ihmetellyt, miksi aluperin ovat tehneet tuollaisen. Viisi senttiä leveyttä lisää ja olisi tilaa jokapaikassa ja varmasti olisi vielä vakaampi menijä. No eihän se sitten enää olisikaan "pikku"saabi.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Re: Plussia ja Miinuksia (Saab9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabistiko? kirjoitti: Miinukset:
-Garrett-ahtimen ongelmat
-Di-boksi(enpä ole aikaisemmin kuullut että lähes jokaisella kyseisen auton haltijalla on 200e arvoinen boxi varalla takaluukussa,tässä olisi ryhmäkanteen paikka,kaikki mukaan)
Garrettista sen verran, että GT17 -tyypissä on ollut valuvikoja vm. 2001 9-3:ssa. En ole kuullut, että muissa vuosimalleissa olisi ollut vikoja turboahtimessa.

Tuo sytytyskasetti takakontissa on melkein "must", jotta matka ei tyssäisi kesken kaiken. Se on nk. "pakollinen varuste" Saabissa, vähän kuten varapyörä :wink:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Psychocowboy
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

MtSound kirjoitti:Muokataan sitten, että sisätilat ovat riittävät ja kompaktin kokonsa vuoksi kaikkiin hallintalaitteisiin yltää helposti ja ajoasennosta saa loistavan.
Ja kaikki plussien puolelle. :D

Ihan vain tuota korin kapeutta olen ihmetellyt, miksi aluperin ovat tehneet tuollaisen. Viisi senttiä leveyttä lisää ja olisi tilaa jokapaikassa ja varmasti olisi vielä vakaampi menijä. No eihän se sitten enää olisikaan "pikku"saabi.
No joo jos kapeutta meinasit :wink: Ei takapenkiltää eteenpäin näe jos etupenkeillä on isot ukot. Se on totta. Mutta kun rahat ei riittänyt 9-5 wagoniin :oops:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
sihvope
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja sihvope »

Itse olen ajellut puoli vuotta -98 matalapaineturbolla. Aiemmat autot ovat olleet rippikouluikäisiä japseja, joten niihin verrattuna auto tuntuu todella tukevalta.

Plussiin voisi lisätä:
+ passiivinen turvallisuus
+ hyvät varusteet (ainakin SE malli)
+ sähköiset korjausoppaat ja varaosakirjat saatavilla helpohkosti
+ ei ruosteongelmia
+ kaikkea mukavaa tarjolla styling & tunning osastolla
+ halpa ominaisuuksiin nähden

Miinuksia:
- osien hinta (varauksin). Ainakin imupuolen NTC anturi maksoi >70eur!
- alustan narina
- bensan kulutus, minulla kulutus sekalaisessa ajossa on yli 9l/100km.

Itse en ole katunut ostosta hetkeäkään, varsinkin kun sain vähän ajetun yksilön. Päin vastoin autolla tulee ajeltua "hurua". Toisaalta oli hyvä kun en lueskellut tätä foorumia ennen ostosta; Olisi voinut tulla rimakauhu ostohetkellä, kun oli tottunut huolettomiin japseihin :wink:

t. Pete
Slemmy
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

Ostin viime vuoden tammikuussa og 9-3 Aeron -01, 5 ovisen, enkä ole katunut yhtään. Olen ajanut sillä 15tkm (nyt 107.5 tuhatta mittarissa) eikä mitään varsinaista vikaa ole ollut, paitsi että antenni jäätyy talvella. Minunkin Saabini narisee, mutta vähät siitä. Merillä kun olen joskus ollut, voin vaikka kuvitella olevani purjelaivassa :lol:

Osta vain Aero jos kiinni saat - jos vähänkään olet järkimies, huomaat kyllä tehot ja varusteet täysin riittäviksi, eikä tarvitse polttaa rahaa viriin ja miettiä katsastus- ym. ongelmia.
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No joo, myin meidän ng900 aeron mutta silti pakko osallistua:
Takuulla on ng900 yhtä turvallinen kolaritilanteessa kuin og9-3, auto on käytännössä ihan sama.
Vanhempaan 900-malliin verrattuna paljon mukavampi, hiljaisempi ja nykyaikaisempi.
Jos nyt itse ostaisin ng900/og9-3:n niin tekisin seuraavat parannukset:
- se alumiiniclamp
- alustaan uretaanipuslia aina silloin kun tulee vaihdon tarve
'- säädettävät iskarit jos alkuperäiset ovat menneet loppuun.
Jos ei ole turbon (täyspaine) jousia niin sellaiset laittaisen myös, meikä ei pidä kivireestä, siksi ei jäykempiä.
- ei mitään virisarjaa mikäli on vähintään 185hv, silläkin saa kortin pois turhankin helposti (ei kokemusta).
- huoltaisin todella hyvin välein, maks. öljynvaihtoväli 10tkm.
- nauttisin mukavasta, ilmastoidusta ajopelistä joka päihittää monet kilpailijansa mennen tullen, eli fiilistelisin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Happo
"Turbo"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Reilun vuoden kokemuksella, auto vm2001:

+Tilava kontti
+Automaattinen ilmastointi toimii todella hyvin
+Hyvä viripotentiaali
+Kulutus pieni tehoihin nähden (viritettynä)
+Vaihteiston käyttö

-Kaikki ylimääräiset äänet niin sisustassa kuin alustassakin
-Tieto moottoriongelmasta
-Alusta
-Jarrut pehmeän tuntuiset
-DI-kasetin hajoamisherkkyys
Saab 9³
MtSound
"Viggen"

Voisin tähän lisätä vielä huomion vaihteistosta.

Miinuksena kaupunkiajossa välitykset ovat pitkät, ainakin uusimmissa turboissa, ja risteyksen ajaminen on kakkosellakin hankalaa, jos ei ole vauhtia.

Plussana vaihteiston välitykset ovat omiaan maantieajossa.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

MtSound kirjoitti:Voisin tähän lisätä vielä huomion vaihteistosta.

Miinuksena kaupunkiajossa välitykset ovat pitkät, ainakin uusimmissa turboissa, ja risteyksen ajaminen on kakkosellakin hankalaa, jos ei ole vauhtia.

Mun mielestä noi pitkät välit oli täyttä plussaa. Ei tarvinnu hämmentää kaupungissakaan paljoa. 3 oli suurin mitä tuli käytettyä.

Ja maantiellä 2000rpm 100kmh nopeudessa 8)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Rommitommi kirjoitti:
MtSound kirjoitti:Voisin tähän lisätä vielä huomion vaihteistosta.

Mun mielestä noi pitkät välit oli täyttä plussaa. Ei tarvinnu hämmentää kaupungissakaan paljoa. 3 oli suurin mitä tuli käytettyä.

Ja maantiellä 2000rpm 100kmh nopeudessa 8)
Kaupunkiajoon vähän turhan pitkät välitykset, ei meinaa jaksaa mennä kakkosella mihinkään jos nopeutta alle 35km/h. Maantiellä ihan kiva, joskin on 2.0-vakiokoneella vähän puhditon alakierroksilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
EIV
"Kaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EIV »

Muutaman kk:n kokemuksella:

+mukava alusta
+vaihteisto toiminut hyvin (A)
+ajoasento/ajomukavuus
+vääntö (vakiona ja softalla)