Rutinaa etupäässä -> vetoakselin vaihto?
Rutinaa etupäässä -> vetoakselin vaihto?
Auto on saab 900 Combi vm.85 ajettu reilut 350 000 km.
Edestä on ryhtynyt kuulumaan rutinaa, joka kuuluu oikealle käännettäessä kovempaa ja vasemmalle käännettäessä hiukan vaimeammin.
- Ilmeisesti vetoakselit (ulommat?) on menossa?
Kuinka kauan uskaltaa ajaa ennen kuin jättää tielle? Joskus jossain muussa automerkissä kävi niin, että vetarit meni vaihtoon vasta kun rutisi suoraan ajettaessa...
- Onko paras tapa todeta vetareitten kunto ajelemalla ympyrää veto päällä ja ratti ääriasennossa vuorotellen molempiin suuntiin ja kuunnella rutiseeko molemmat vai vain toinen?
- Ilmeisesti muuta vaihtoehtoa (esim. öljy / rasva) ei ole kuin vetareitten vaihto?
- Kannattaako ajatella vaihtavansa käytetyt vetarit jos sellaiset sattuisi esim. romikselta tai täältä löytämään?
Edestä on ryhtynyt kuulumaan rutinaa, joka kuuluu oikealle käännettäessä kovempaa ja vasemmalle käännettäessä hiukan vaimeammin.
- Ilmeisesti vetoakselit (ulommat?) on menossa?
Kuinka kauan uskaltaa ajaa ennen kuin jättää tielle? Joskus jossain muussa automerkissä kävi niin, että vetarit meni vaihtoon vasta kun rutisi suoraan ajettaessa...
- Onko paras tapa todeta vetareitten kunto ajelemalla ympyrää veto päällä ja ratti ääriasennossa vuorotellen molempiin suuntiin ja kuunnella rutiseeko molemmat vai vain toinen?
- Ilmeisesti muuta vaihtoehtoa (esim. öljy / rasva) ei ole kuin vetareitten vaihto?
- Kannattaako ajatella vaihtavansa käytetyt vetarit jos sellaiset sattuisi esim. romikselta tai täältä löytämään?
Viimeksi muokannut tkrakas, Pe Touko 20, 2005 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos se ei ole mennyt vielä ihan totaalisen paskaksi, niin voisi olla mahdollista tehdä budjettiratkaisu. Puhdistaa vetonivelen, uusii suojakumin ja vaihtaa vasemman ja oikean paikkaa. Tämä niksi siis toimii yhtälailla ulompien kuin sisempienkin nivelten kanssa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Näyttää siis menevän ulommat nivelet vaihtoon...
Ääni kuuluu siis pääasiassa vain kun ohjauspyörä on käännetty aivan ääriasentoon ja ajetaan veto päällä. Ääni on sellainen vaimeahko, mutta selkeä nak-nak. Kauankohan tuolla uskaltaa ajaa ennen vaihtoa?
Katselin netistä hiukan romuttamoiden hintoja noista vetareista ja huomasin, että pyyntihinnat ovat 30e - 70e / kpl ! Motonetistä saa tarvikeosana 52e ja Löbrona 70e. Eli onkohan romiksilla väärä käsitys osan arvosta
?
Ja kannattaako ylipäätään laitattaa käytetyt?
Olisikohan viisasta vaihdattaa samalla myös etupyörien laakerit?
Ja onko kenelläkään viisata jotain pajaa täällä Kainuussa tai likellä, joka hoitaisi homman? Yksi AD-korjaamo Kajaanissa on, joka väittää omaavansa erikoisosaamista Saabbeihin, mutta olen todistanut tapauksia, joissa ko.paja on päinvastoin saanut auton heikompaan kuntoon kuin sinne vietäessä
!
Ääni kuuluu siis pääasiassa vain kun ohjauspyörä on käännetty aivan ääriasentoon ja ajetaan veto päällä. Ääni on sellainen vaimeahko, mutta selkeä nak-nak. Kauankohan tuolla uskaltaa ajaa ennen vaihtoa?
Katselin netistä hiukan romuttamoiden hintoja noista vetareista ja huomasin, että pyyntihinnat ovat 30e - 70e / kpl ! Motonetistä saa tarvikeosana 52e ja Löbrona 70e. Eli onkohan romiksilla väärä käsitys osan arvosta


Ja kannattaako ylipäätään laitattaa käytetyt?
Olisikohan viisasta vaihdattaa samalla myös etupyörien laakerit?
Ja onko kenelläkään viisata jotain pajaa täällä Kainuussa tai likellä, joka hoitaisi homman? Yksi AD-korjaamo Kajaanissa on, joka väittää omaavansa erikoisosaamista Saabbeihin, mutta olen todistanut tapauksia, joissa ko.paja on päinvastoin saanut auton heikompaan kuntoon kuin sinne vietäessä


Ukkon 900iivarilla ajettiin niin kauan että rutisi jo suorallakin ja kääntäessä jo suorastaan ruohi.
Irtonaisena ei meinannu saada käsin taivuteltua...
Käytettyä en viitteis laittaa jossei saa jostain tosi halvalla, tuossa on kumminkin sen verta töitä ja muutenkin sotkusta touhua.
Kannattaa nyt ekaks kattoo että kumi on ehjä ja ehkä myös kurkata että siellä sisällä on rasvaa. Saattaa mennä tuolleen vielä kymmeniä tuhansia tai sitten laukee ekaan rivakkaampaan lähtöön.
Ei kyllä voi olla vielä kauhean paha jos on epäselvää kumpi puoli rutisee.

Irtonaisena ei meinannu saada käsin taivuteltua...
Käytettyä en viitteis laittaa jossei saa jostain tosi halvalla, tuossa on kumminkin sen verta töitä ja muutenkin sotkusta touhua.
Kannattaa nyt ekaks kattoo että kumi on ehjä ja ehkä myös kurkata että siellä sisällä on rasvaa. Saattaa mennä tuolleen vielä kymmeniä tuhansia tai sitten laukee ekaan rivakkaampaan lähtöön.
Ei kyllä voi olla vielä kauhean paha jos on epäselvää kumpi puoli rutisee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Romuttamoita ei tuetatkrakas kirjoitti:
Katselin netistä hiukan romuttamoiden hintoja noista vetareista ja huomasin, että pyyntihinnat ovat 30e - 70e / kpl ! Motonetistä saa tarvikeosana 52e ja Löbrona 70e. Eli onkohan romiksilla väärä käsitys osan arvosta![]()
?
Ja kannattaako ylipäätään laitattaa käytetyt?

Jos niissä ei tunnu mitään vikaa olevan niin ei kannataOlisikohan viisasta vaihdattaa samalla myös etupyörien laakerit?
Siitä kuinka pitkälle kestää ajaa niin itsellä rapsutusta kuului lopussa jo suoraan ajaessa. Tämän tosin huomasin jääradalla ajaessa jolloin oli muutenkin armoton veto päällä 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
siis jos ei suoraan ajaessa, tai kaarteessa ilman vetoa ja peruuttaessa pyörät linkussa kuulu, niin puolelta toiselle vaihdolla voi päästä vielä näkymättömiin. Siis jos on nuuka.
Ite varmasti kokeilisin tuota puolelta toiselle vaihtoa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Sama vika Rahikaisella. Pari kuukautta sitten vaihdettiin oikean puolen vetarin suojakumi, kun huomasin öljynvaihdossa, että oli revennyt. Näytti siltä, ettei ollut kauaa falskannut, vaan turha luulo. Huomasin viikko sitten, kun oli pyörät linkussa oikealle, että pieni nak-nak kuuluu kun hiljaa ajaa. Ympyrää sitten vetelin ja kuuntelin, mutta ääni kuului vain hiljaisessa vedossa.
Tänään pyysin asentajaa kokeilemaan ja hän vahvisti epäilyni. Oikean vetoakselin ulompi nivelhän se siellä naksuttaa. Mun ajoilla arveli menevän vuoden päivät, ennenkuin tarvitsee vaihtaa. Vaihdan sitten, kun ääni alkaa häiritä. Nyt tarttee olla pyörät aivan ääriasennossa, että saa äänen kuulumaan. Ja kyllä sinne vaihtuu sitten aikanaan Löbron-nivel, turha nuukuus on pahasta, menee vaan homma kohta uusiksi.
Tänään pyysin asentajaa kokeilemaan ja hän vahvisti epäilyni. Oikean vetoakselin ulompi nivelhän se siellä naksuttaa. Mun ajoilla arveli menevän vuoden päivät, ennenkuin tarvitsee vaihtaa. Vaihdan sitten, kun ääni alkaa häiritä. Nyt tarttee olla pyörät aivan ääriasennossa, että saa äänen kuulumaan. Ja kyllä sinne vaihtuu sitten aikanaan Löbron-nivel, turha nuukuus on pahasta, menee vaan homma kohta uusiksi.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vanhempieni 900S -92:sta tosiaan vaihdoin nekin suojakumit. Siilloin, kun kesärenkaita vaihtaessani huomasin suojakumin olevan rikki, täytin sen kumin grafiittirasvalla ja pyöräytin muovipussin ympärille ilmastointiteipillä höystettynä. Eipä ollut nivel mennyt miksikään usean viikon ajon aikana, kun muovipussi suojasi niveltä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aika pitkään saa sellasella naputtavalla nivelellä ajella ennekuin hajoaa. Mulla meni melkein puoli vuotta. Lopussa alko hirttää kiinni ja tempoi ohjausta. En saanu akselin päässä olevaa mutteria auki, halkes yksi hylsy ja murtu lenkki jatkoputken kanssa yrittäessä. Korjaamolla saivat pulttipyssyllä auki, tosin aika pitkään meni siinäkin.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Kaveri ajeli kuupalla kuutisen vuotta metelöivällä murroksella, viimeiset kaksi vuotta se ajeli vapaalla rullaten mutkat.
Minun ajolla ei ole kyllä yksikään rutiseva murros kestänyt pariakaan kuukautta, joskin ei ne välillä uudetkaan kestä kuin sen ajan..


Minun ajolla ei ole kyllä yksikään rutiseva murros kestänyt pariakaan kuukautta, joskin ei ne välillä uudetkaan kestä kuin sen ajan..


90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)