Jepulis. Viime viikon PKS -potkijaisissa mietittiin juuri sitä hommaa, että mitäs jos 8 vuoden moottoritakuun "piirissä" olevaa autoa on huollettu esimerkiksi Pro-Car Servicellä, niin olisiko takuu silti voimassa? Riku ja Pete ovat kuitenkin varmaan käyneet Saabin huoltokurssit ja heillä on asianmukaiset testerit ja ohjelmat.9-5T kirjoitti:Veikkauksia huollon minimi vaatimuksiin.
*Saabin huoltokurssin käynyt huoltomies.
*Asian mukaiset testerit ja ohjelmat lisensseineen.
9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Voihan nenä... Sitten saattaa tulla hauskaa kun/jos tuohon moottoritakuuseen tarvitsee joskus turvautua...tevisu kirjoitti:Ei pidä paikkaansa.MikkoA kirjoitti: Eli jos on täydellinen huoltokirja, oli siinä sitten minkä puljun leimoja tahansa niin tuo 8 vuoden moottoritakuu on voimassa.

No tappelu 9-5 - asioissahan onkin jo tuttua LA:n ja Laakkosen kanssa!

#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Viittaan lauseellani tämän topicin sivulla 18 kirjoittamaani tekstiin.
Tuo teksti pohjautuu kolmen Saab-merkkihuollon huoltopäällikön ja maahantuojan kanssa käytyihin keskusteluihin. Yksi huoltopääliköistä oli nimenomaan hoitanut jo kaksi ko. ongelman omaavaa Saabia ja tiesi maahantuojan kriteerit takuulle melko tarkasti.
Tuo teksti pohjautuu kolmen Saab-merkkihuollon huoltopäällikön ja maahantuojan kanssa käytyihin keskusteluihin. Yksi huoltopääliköistä oli nimenomaan hoitanut jo kaksi ko. ongelman omaavaa Saabia ja tiesi maahantuojan kriteerit takuulle melko tarkasti.
Ainakin tämän sivun http://www.mitt-get.com/saab/information_ccv.shtmltevisu kirjoitti:Viittaan lauseellani tämän topicin sivulla 18 kirjoittamaani tekstiin.
Tuo teksti pohjautuu kolmen Saab-merkkihuollon huoltopäällikön ja maahantuojan kanssa käytyihin keskusteluihin. Yksi huoltopääliköistä oli nimenomaan hoitanut jo kaksi ko. ongelman omaavaa Saabia ja tiesi maahantuojan kriteerit takuulle melko tarkasti.
tietojen mukaan ainostaan huollot on pitänyt tehdä saabin huolto-ohjelman mukaan.
ote tehtaan virallisesta tiedoiteesta ja siinä sanotaan ainoastaan
Dessa kunder måste kunna visa upp en dokumenterad
servicehistorik.
Näiden asiakkaiden on kyettävä näyttämään dokumentoitu huoltohistoria.
ja
För att den förlängda motorgarantin ska träda in är villkoret att
bilens ordinarie serviceschema enligt instruktionsboken måste ha följts.
Pidennetyn moottoritakuun voimassaoloon edellytys on että auton alkuperäistä huolto-ohjelmaa on noudatettu ohjekirjan mukaan
Taitaa suomen maahantuojalla olla omat tulkinnat

Tässä koko tiedoite ruotsiksi:
Pressmeddelande
27 januari 2005
Saab gottgör kunderna med kraftfullt garantiåtagande
Saab Automobile inför en retroaktiv motorgaranti på 8 år beträffande de
problem som ett begränsat antal motorer i Saab 9-5, årsmodell 1998-2003 och
Saab 9-3, årsmodell 2000-2003 kan drabbas av på grund ett fel i motorns
smörjningssystem.
Den åttaåriga garantin gäller för de problem som uppstått i ett begränsat
antal motorer i äldre Saab 9-5 och 9-3, som under en ogynnsam kombination
av särskilda väder- och körförhållanden kan drabbas av s k oil sludge (att
motoroljan bryts ner i förtid). Garantin innebär att de kunder som har
drabbats av motorfel med anledning av oil sludge kommer att få full
ekonomisk kompensation. Kunder som är oroliga beträffande sin bil
rekommenderas att uppsöka sin auktoriserade Saab-verkstad.
Garantin innebär att en bil som t ex nyregistrerades i januari 2003 har en
unik motorgaranti beträffande problem relaterade till oil sludge som
sträcker sig fram till januari 2011, oavsett miltal. Och en bil uttagen i
augusti 1998 har garanti kvar fram till sommaren 2006.
- Det här är vårt sätt att ta ansvar för de besvär och de kostnader som de
här problemen har förorsakat våra kunder, säger Bengt Nilemo, VD GM
Sverige. Det är en unik åtgärd, men för oss handlar det om kundernas
förtroende och då räcker det inte med mindre när det handlar om ett
premiumvarumärke som Saab.
- Vi vill samtidigt uppmana alla våra kunder att följa instruktionsbokens
anvisningar för hur man man byter olja och att använda helsyntetisk olja.
Det är två enkla åtgärder som kan göra stor skillnad för att problemen inte
ska uppstå.
Ersättningarna för redan inträffade skador uppgår till 100 procent för
material- och arbetskostnader under förutsättning att kunden fortfarande
har bilen i sin ägo. Kunder som tidigare haft utlägg för den här typen av
skador uppmanas att kontakta sin loakala Saab-handlare för mer information
om ersättning. Dessa kunder måste kunna visa upp en dokumenterad
servicehistorik.
Grundproblematiken består i att oljans egenskaper under vissa
omständigheter bryts ner i förtid, t ex om motorn på grund av kort
körsträcka inte blir riktigt varm efter en kallstart. I Sverige uppgår
antalet berörda bilar till omkring 4 procent av de cirka 95 000 bilar som
har de aktuella motorerna* , främst handlar det om tidiga Saab 9-5.
När det gäller eventuella framtida skador följer garantin bilen, inte
ägaren. För att den förlängda motorgarantin ska träda in är villkoret att
bilens ordinarie serviceschema enligt instruktionsboken måste ha följts.
* Berörda bilar och motorer:
· 9-5 med B205 och B235, modellår 1998-2003
· 9-3 Coupé/CombiCoupé med B205 och B235, modellår 2000?2002
· 9-3 Cabriolet modellår 2000-2003, 9-3 Viggen modellår 1999
NB: Saab 9-3 SportSedan och "nya" 9-3 Cabriolet är inte berörda, de har en
helt annan motorfamilj. Inte heller Saab 9000 eller Saab 900/9-3 tom. MY
?99 berörs.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Täyttä varmuutta tuohon ei kuitenkaan taida saada, ennen kuin valmistajaa oikeasti vaatii vastaamaan remonttikuluista. Helsingin Delta Auto ei ainakaan ole Saabin jälleenmyyjä (http://www.delta-auto.fi/toimipisteet.asp?merkki=SAAB), miten lienee huollon laita?tami kirjoitti:Kiitoksia todella nopeista vastauksista.
Termos, voit siis olla huoleti tuosta moottoritakuusta. Näyttää olevan voimassa vaikka onkin Deltan leima kirjassa.
Huolloista ei ole kuitteja, ainoastaan leimat huoltokirjassa.
Kävin vaasan merkkihuollossa utelemassa seuraavan huollon ajankohtaa ja samalla kyselin, että näkyykö autolle tehtyjä ylimääräisiä remontteja (esim. turbon vaihto) missään tietokannassa. Ei kuulemma näy, pitäisi ottaa yhteyttä huollot tehneisiin firmoihin ja koittaa lypsää tiedot heiltä

Kumma homma, ajanvaraukset, laskutukset, osien tilaukset ja kaikki muutkin näpytellään tietokoneelle, miksi siis valtuutettu huoltofirma ei voi kertoa auton huoltohistoriaa?
Noh, auto sentään käy ja kukkuu hienosti, ei tuprauttele sinistä savua eikä ryystä öljyä, mutta ainahan nuo tyyppiviat tuppaavat latistamaan omistamisen iloa. Siis silloin, kun ei ole maantiellä menossa, vaan plärää huonoja uutisia netissä

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Joo eipä täälläkään päässä pysty merkkiliike tulostamaan historian kuin mitä ovat tehneet itse.
Ei siis ole maan/maailmanlaajuinen kuten esim eräällä sakemanni automerkil.
Ei siis ole maan/maailmanlaajuinen kuten esim eräällä sakemanni automerkil.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
No piankos koneen itsekin remontoi, eikä se tuhottomia maksa, samalla lyö sinne suurempikitkaiset (ts ei-läpipäästävät) männät vahvoine renkaineen
Saas nähdä kuinka tuo meikän masiina pärähtää käyntiin, pitää siirtää jännittävää h-hetkeä huomisiltaan niin voi painua baariin jos kuuluukin kilin kolin

Saas nähdä kuinka tuo meikän masiina pärähtää käyntiin, pitää siirtää jännittävää h-hetkeä huomisiltaan niin voi painua baariin jos kuuluukin kilin kolin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No eihän se mahdoton työmaa ole, osaaminen ja työkalut löytyy kyllä. Mutta kun 1x kiloeurolla ostaa mieleisen käyttökulkineen, niin ei sitä heti hotsita laittaa tallissa palasiksi.ng900aero kirjoitti:No piankos koneen itsekin remontoi, eikä se tuhottomia maksa, samalla lyö sinne suurempikitkaiset (ts ei-läpipäästävät) männät vahvoine renkaineen
Tallissa voi sormiaan sotkea halvemmallakin romulla harrastuksen tiimoilta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Kyllä silti 9-5 päihittää ominaisuuksillaan monet muunmerkkiset, etenkin ajettavuutensa ja turvallisuutensa puolesta, joten henk.koht. olen valmis tekemään tuohon isommankin remontin moottoripuolelle, mikäli tarves on.Termos kirjoitti: No eihän se mahdoton työmaa ole, osaaminen ja työkalut löytyy kyllä. Mutta kun 1x kiloeurolla ostaa mieleisen käyttökulkineen, niin ei sitä heti hotsita laittaa tallissa palasiksi.
Tallissa voi sormiaan sotkea halvemmallakin romulla harrastuksen tiimoilta.
Eli vanhemman b204-koneen öljypohja ja männät sekä öljypumppu, niin siinä pitäisi olla kaikki, silloin voi nakata koko öljyloukon huitsin nevadaan, eikä kustannuksia kerry kuin maks 500e itse tehden. Samalla myös tasapainoakelien ketju poistuu vuorenvarmasti.
Mutta jos ajatte lyhyttä pätkää jatkuvasti niin silloin öljynvaihtoväli ehdottomasti 10tkm, jos ja kun saan omani nippuun niin öljyt vaihtuvat aina 5tkm:n välein, tuo b2x5 sotkee öljynsä aika tehokkaasti, kuten tuolla sivulla:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
kerrotaankin.
Tarkistakaa nyt aikuisten oikeasti venakopan lisäksi myös ne huohotinputket, jos tuntuvat puristeltaessa jännän tahmeilta niin äkkiä putsinkiin koko huohotusjärjestelmä, voi säästyä monelta murheelta!
Ja ne huohotusletkut eivät lähde puhtaiksi muuten kun rassaamalla esim. pullosudilla ja liottimella.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tottahan tuo on, mitä kauemmin tuolla autolla ajaa, sitä vähemmän vaihto muunmerkkiseen houkutteleeng900aero kirjoitti: Kyllä silti 9-5 päihittää ominaisuuksillaan monet muunmerkkiset, etenkin ajettavuutensa ja turvallisuutensa puolesta, joten henk.koht. olen valmis tekemään tuohon isommankin remontin moottoripuolelle, mikäli tarves on.

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
USA:ssa riittää pidennettyyn takuuseen pelkät öljynvaihdot huoltosuositusten mukaisesti jos tätä on uskominen:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=50911
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=50911
To qualify for this special policy coverage, oil and filter changes must have been completed at the recommended intervals, which are detailed in your Saab Warranty and Records Booklet and the Saab Owner's Manual, applicable to the model year of your vehicle (see Q&A for more details). If the oil and filter changes were completed by a service facility other than a Saab dealer, properly documented business receipts must be available and verifiable.
9-3 SC 1.8t -06
Varasin tuossa 110 tkm huollon (590 EUR) ja samalla tuli juttua tietenkin tästä moottori "ominaisuudesta". Setä sanoi, että asia koskee enemmän 2-litraisia moottoreita, kuin 2.3 litraisia. Täällä jääkäreiden maihinnousukaupungissa yksi auto (70 tkm) on käynyt takuukorjauksessa ja siihen vaihdettiin meteliä pitävä jakoketju.
GM lienee pitänyt jonkinlaisen koulutuksen asian suhteen, selaitiin siinä valmistajan logolla varustettuja kalvokopioita. Hyvä niin, silloin pitäis olla yhtenäiset ja selkeät toimintatavat asian suhteen.
GM lienee pitänyt jonkinlaisen koulutuksen asian suhteen, selaitiin siinä valmistajan logolla varustettuja kalvokopioita. Hyvä niin, silloin pitäis olla yhtenäiset ja selkeät toimintatavat asian suhteen.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia