h-koneen laturin kiinnitys (99)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

h-koneen laturin kiinnitys (99)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

löysin lopultakin niin terävän veitsen, jolla sain veistettyä motonetin laturin tukikumista sopivan kokoisen. tänään olis tarkoitus asentaa. eli siis laturin kiinnitys/säätöraudan alapäähän sinne tulipellin viereen.

kumi on vaan aika hiton leveä, onkohan siellä tilaa noin leveälle kumille? varaosana tota oikeankokoista kumia ei tunnu saavan, no laakkoselle en vielä soittanu, en ole vieläkään parantunut lompakontyhjenemistraumasta.

en tiedä miksi motonetissä myyvät täysin vääränlaista. kellään kokemusta ton laturin tukiraudan virittelystä? itselläni vain vierestäkatselukokemusta kun vuosi sitten juho viritti toiseen autooni sitä, jos nyt uskaltais jo itse yrittämään...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ei varsinaisesti liity asiaan, mutta motonetin takatukitangon runkokiinnikekin oli kaikkea muuta kuin "pulttaa kiinni" -osa.. Hitsari joka sen kiinni laittoi sano että peltiä otin palasta pois sen verran, että sain passelisti paikattua tuon kuralätkän alta paljastuneen mädän :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tähän asti olen kyl ollut tyytyväinen motonetin osiin, paljon mielummin ostan sieltä ku esim hessumobiilista. hessulla on osilla puolitoistakertainen hinta motonetin osiin verrattuna. ja silti esim termostaatin kumitiivisteet on sellaisia räpellyksiä ettei voi ottaa todesta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä minäkin suurimpaan osaan, lukuunottamatta syyläriäni, jossa tosin on valmistusvika, mikä onkin sitten tehtaan eikä motonetin syytä, mutta tuo kiinnikkeen epäsopivuus ihmetytti, hinnat ovat kyllä kohdillaan, edullista.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käy lucaf kysymässä niitä laturin tukikumia Bosch-liikkeestä. Luulisi sieltä löytyvän samaa kuin merkkiliikkeestä, tosin eri paketissa ja hieman halvemmalla, ja taatusti yhtä lujaa :D

Tämä kehoitus juontaa sitten siitä, että löyty Bosch-liikkeestä jopa 99:n JFU4-jakajaan uudet puslat. Sain entistä tarkemman sytytyksen. No, se oli sitä "kärki-aikaa" se ja nyt sytön virkaa on hoitanu jo nelisen vuotta kärjetön sytkä.

OT: B-moottorisen 99:n ja OG900T16:sen jakajan kannet on by the way samalla osanumerolla 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

dimebak kirjoitti:Käy lucaf kysymässä niitä laturin tukikumia Bosch-liikkeestä.
meinaatko? eikös se laturin kiinnitysrauta jonka juureen kumi,ts. holkki tulee ole kuitenkin ihan saabin keksintö, vai olisko boschilla jotain osaa ja arpaa siihenkin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: h-koneen laturin kiinnitys (99)

Viesti Kirjoittaja okaalto »

lucaf kirjoitti:löysin lopultakin niin terävän veitsen, jolla sain veistettyä motonetin laturin tukikumista sopivan kokoisen. tänään olis tarkoitus asentaa. eli siis laturin kiinnitys/säätöraudan alapäähän sinne tulipellin viereen.
Onko tuo laturin säätöraudan alapään kumi erilainen, kuin ne kaksi laturin varsinaistan kiinnityskumia? Ainakin ne kaksi kiinnityskumia mitä omaani vaihdoin olivat motonettilaisinakin ihan ok kokokoisia.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Meinasin luca niitä kumiheloja Boschilta, ei sitä metallijalkaa. Kun on itse monesti saanut todeta, että tämä ns. laatutavara on mittatarkempaa.

Tosin em. väitteeseen sopii eräs OT-tarina. Elikkäs olen töissä valimossa, sulatolla. Kuulin eräs päivä aika hassun tarinan. Aikoinaan valimolla on tehty henkilöautoihin osia, mm. jarrulevyjä. Ja noita jarrulevyjä on tehty Saabin alihankkijalle joka lienee olleen Girling. Tälle on sitten tehty originaaliosia ja niiden malleihin on laitettu tarrakiinnityksellä Saabin logo. Nämä jarruosat on tehty tietyllä rautalaadulla. Sitten heti perään on alettu ajamaan jarrulevyjä tarvikeosiksi samalla mallilla ja rautalaadulla, ainoastaan Saabin logo oli näppästy mallista pois :lol: Eli aina ei päde tämä alkuperäinen parempi-väite.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: h-koneen laturin kiinnitys (99)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

okaalto kirjoitti: Onko tuo laturin säätöraudan alapään kumi erilainen, kuin ne kaksi laturin varsinaistan kiinnityskumia?
ilmeisesti ovat. motonetin kumista joutuu leikkaamaan ympäriltä aika paljon, enkä siltikään käyttänyt sitä, kun tuntui turhan leveältä, olisi rautasahalla pitänyt pistää kahtia. lisäksi kumin ja kumissa olevan metalliholkin sisälle ei mahtunut se pultin ympärille kuuluva oma holkki, olisi jäänyt välystä.

hurjan loven oli laturin paukutus tehnyt säätöraudan alareikään. onneksi olin äskettäin taltioinut kaverin purkuautosta tuollaisen suht ehjän kiinnitysraudan.

sattumoisin löysin työkalupakista melkein sopivan kumiholkin tohon säätöraudan alareikään, vähän joutui tongilla ottamaan pois. siitä tuli ihan tyydyttävä, jos nyt kestäisi ensi kevääseen asti niin odotukset olisi täytetty. ihmettelin hihnaa kiristäessä että mikä piru tässä nyt mättää kun laturi kääntyy aivan vinoon. huomasin että laturin tukijalan pultti oli irti!! ja toinenkin oli löysällä. huh huh. taas jälleen kerran tarjoustalon halvin räikkäsarja pelasti minut, siellä sattui olemaan räikänvarteen sopiva kuusiokolohylsy.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Laturista tässäkin, tosin vähän eri kantilta.
Taistelin joskus laturin säätöraudan kanssa. Oli irronnut sieltä rintapellin puolelta. Eikä sinne millään päässyt kattomaan saati korjaamaan. Tein kulmaraudasta pukin jonka kiinnitin koneen kylkeen pulteilla ja siihen tämän säätöraudan kiinni. Kiinnitispaikka saatto olla esim. tehostimen pumpun kiinnityspaikka. Pikkasen joutu sitä säätörautaa oikomaan. Mutta tuli erittäin hyvä, ellei täydellinen.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin