h-koneen laturin kiinnitys (99)
h-koneen laturin kiinnitys (99)
löysin lopultakin niin terävän veitsen, jolla sain veistettyä motonetin laturin tukikumista sopivan kokoisen. tänään olis tarkoitus asentaa. eli siis laturin kiinnitys/säätöraudan alapäähän sinne tulipellin viereen.
kumi on vaan aika hiton leveä, onkohan siellä tilaa noin leveälle kumille? varaosana tota oikeankokoista kumia ei tunnu saavan, no laakkoselle en vielä soittanu, en ole vieläkään parantunut lompakontyhjenemistraumasta.
en tiedä miksi motonetissä myyvät täysin vääränlaista. kellään kokemusta ton laturin tukiraudan virittelystä? itselläni vain vierestäkatselukokemusta kun vuosi sitten juho viritti toiseen autooni sitä, jos nyt uskaltais jo itse yrittämään...
kumi on vaan aika hiton leveä, onkohan siellä tilaa noin leveälle kumille? varaosana tota oikeankokoista kumia ei tunnu saavan, no laakkoselle en vielä soittanu, en ole vieläkään parantunut lompakontyhjenemistraumasta.
en tiedä miksi motonetissä myyvät täysin vääränlaista. kellään kokemusta ton laturin tukiraudan virittelystä? itselläni vain vierestäkatselukokemusta kun vuosi sitten juho viritti toiseen autooni sitä, jos nyt uskaltais jo itse yrittämään...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ei varsinaisesti liity asiaan, mutta motonetin takatukitangon runkokiinnikekin oli kaikkea muuta kuin "pulttaa kiinni" -osa.. Hitsari joka sen kiinni laittoi sano että peltiä otin palasta pois sen verran, että sain passelisti paikattua tuon kuralätkän alta paljastuneen mädän 

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tähän asti olen kyl ollut tyytyväinen motonetin osiin, paljon mielummin ostan sieltä ku esim hessumobiilista. hessulla on osilla puolitoistakertainen hinta motonetin osiin verrattuna. ja silti esim termostaatin kumitiivisteet on sellaisia räpellyksiä ettei voi ottaa todesta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kyllä minäkin suurimpaan osaan, lukuunottamatta syyläriäni, jossa tosin on valmistusvika, mikä onkin sitten tehtaan eikä motonetin syytä, mutta tuo kiinnikkeen epäsopivuus ihmetytti, hinnat ovat kyllä kohdillaan, edullista.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Käy lucaf kysymässä niitä laturin tukikumia Bosch-liikkeestä. Luulisi sieltä löytyvän samaa kuin merkkiliikkeestä, tosin eri paketissa ja hieman halvemmalla, ja taatusti yhtä lujaa
Tämä kehoitus juontaa sitten siitä, että löyty Bosch-liikkeestä jopa 99:n JFU4-jakajaan uudet puslat. Sain entistä tarkemman sytytyksen. No, se oli sitä "kärki-aikaa" se ja nyt sytön virkaa on hoitanu jo nelisen vuotta kärjetön sytkä.
OT: B-moottorisen 99:n ja OG900T16:sen jakajan kannet on by the way samalla osanumerolla

Tämä kehoitus juontaa sitten siitä, että löyty Bosch-liikkeestä jopa 99:n JFU4-jakajaan uudet puslat. Sain entistä tarkemman sytytyksen. No, se oli sitä "kärki-aikaa" se ja nyt sytön virkaa on hoitanu jo nelisen vuotta kärjetön sytkä.
OT: B-moottorisen 99:n ja OG900T16:sen jakajan kannet on by the way samalla osanumerolla

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
meinaatko? eikös se laturin kiinnitysrauta jonka juureen kumi,ts. holkki tulee ole kuitenkin ihan saabin keksintö, vai olisko boschilla jotain osaa ja arpaa siihenkin?dimebak kirjoitti:Käy lucaf kysymässä niitä laturin tukikumia Bosch-liikkeestä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: h-koneen laturin kiinnitys (99)
Onko tuo laturin säätöraudan alapään kumi erilainen, kuin ne kaksi laturin varsinaistan kiinnityskumia? Ainakin ne kaksi kiinnityskumia mitä omaani vaihdoin olivat motonettilaisinakin ihan ok kokokoisia.lucaf kirjoitti:löysin lopultakin niin terävän veitsen, jolla sain veistettyä motonetin laturin tukikumista sopivan kokoisen. tänään olis tarkoitus asentaa. eli siis laturin kiinnitys/säätöraudan alapäähän sinne tulipellin viereen.
Meinasin luca niitä kumiheloja Boschilta, ei sitä metallijalkaa. Kun on itse monesti saanut todeta, että tämä ns. laatutavara on mittatarkempaa.
Tosin em. väitteeseen sopii eräs OT-tarina. Elikkäs olen töissä valimossa, sulatolla. Kuulin eräs päivä aika hassun tarinan. Aikoinaan valimolla on tehty henkilöautoihin osia, mm. jarrulevyjä. Ja noita jarrulevyjä on tehty Saabin alihankkijalle joka lienee olleen Girling. Tälle on sitten tehty originaaliosia ja niiden malleihin on laitettu tarrakiinnityksellä Saabin logo. Nämä jarruosat on tehty tietyllä rautalaadulla. Sitten heti perään on alettu ajamaan jarrulevyjä tarvikeosiksi samalla mallilla ja rautalaadulla, ainoastaan Saabin logo oli näppästy mallista pois
Eli aina ei päde tämä alkuperäinen parempi-väite.
Tosin em. väitteeseen sopii eräs OT-tarina. Elikkäs olen töissä valimossa, sulatolla. Kuulin eräs päivä aika hassun tarinan. Aikoinaan valimolla on tehty henkilöautoihin osia, mm. jarrulevyjä. Ja noita jarrulevyjä on tehty Saabin alihankkijalle joka lienee olleen Girling. Tälle on sitten tehty originaaliosia ja niiden malleihin on laitettu tarrakiinnityksellä Saabin logo. Nämä jarruosat on tehty tietyllä rautalaadulla. Sitten heti perään on alettu ajamaan jarrulevyjä tarvikeosiksi samalla mallilla ja rautalaadulla, ainoastaan Saabin logo oli näppästy mallista pois

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: h-koneen laturin kiinnitys (99)
ilmeisesti ovat. motonetin kumista joutuu leikkaamaan ympäriltä aika paljon, enkä siltikään käyttänyt sitä, kun tuntui turhan leveältä, olisi rautasahalla pitänyt pistää kahtia. lisäksi kumin ja kumissa olevan metalliholkin sisälle ei mahtunut se pultin ympärille kuuluva oma holkki, olisi jäänyt välystä.okaalto kirjoitti: Onko tuo laturin säätöraudan alapään kumi erilainen, kuin ne kaksi laturin varsinaistan kiinnityskumia?
hurjan loven oli laturin paukutus tehnyt säätöraudan alareikään. onneksi olin äskettäin taltioinut kaverin purkuautosta tuollaisen suht ehjän kiinnitysraudan.
sattumoisin löysin työkalupakista melkein sopivan kumiholkin tohon säätöraudan alareikään, vähän joutui tongilla ottamaan pois. siitä tuli ihan tyydyttävä, jos nyt kestäisi ensi kevääseen asti niin odotukset olisi täytetty. ihmettelin hihnaa kiristäessä että mikä piru tässä nyt mättää kun laturi kääntyy aivan vinoon. huomasin että laturin tukijalan pultti oli irti!! ja toinenkin oli löysällä. huh huh. taas jälleen kerran tarjoustalon halvin räikkäsarja pelasti minut, siellä sattui olemaan räikänvarteen sopiva kuusiokolohylsy.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Laturista tässäkin, tosin vähän eri kantilta.
Taistelin joskus laturin säätöraudan kanssa. Oli irronnut sieltä rintapellin puolelta. Eikä sinne millään päässyt kattomaan saati korjaamaan. Tein kulmaraudasta pukin jonka kiinnitin koneen kylkeen pulteilla ja siihen tämän säätöraudan kiinni. Kiinnitispaikka saatto olla esim. tehostimen pumpun kiinnityspaikka. Pikkasen joutu sitä säätörautaa oikomaan. Mutta tuli erittäin hyvä, ellei täydellinen.
Taistelin joskus laturin säätöraudan kanssa. Oli irronnut sieltä rintapellin puolelta. Eikä sinne millään päässyt kattomaan saati korjaamaan. Tein kulmaraudasta pukin jonka kiinnitin koneen kylkeen pulteilla ja siihen tämän säätöraudan kiinni. Kiinnitispaikka saatto olla esim. tehostimen pumpun kiinnityspaikka. Pikkasen joutu sitä säätörautaa oikomaan. Mutta tuli erittäin hyvä, ellei täydellinen.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329