Saabien turbot???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kerrankin näkee KUNNON PERUSTELUT siitä että mitsu on parempi!
oli aika mielenkiintoinen viesti....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

missähän tuo mitsu on ollut minkä tuo siipi on?
EPC:tä kun katselin niin löysin satkuun ainakin 4 eri mitsua. kaksi viimeistä samalla numerolla mutta eri käytössä.

Article : Turboahdin
PartNo : 9119306
Usage : EU
Katalysaattorilla.
Perusahtopaineella.
Order Quantity : 1


Article : Turboahdin
PartNo : 7486038
Usage : 1990, LHD, US
Katalysaattorilla.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Perusahtopaineella.
Order Quantity : 1



Article : Turboahdin
PartNo : 8789778
Usage : B202S
Katalysaattorilla.
Perusahtopaineella.
Order Quantity : 1


Article : Turboahdin
PartNo : 9119033
Usage : AERO, LHD, US, (SPG)
Katalysaattorilla.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Perusahtopaineella.
Order Quantity : 1


Article : Turboahdin
PartNo : 9119033
Usage : EU, ME
Ilman katalysaattoria.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Perusahtopaineella.
Order Quantity : 1
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Hienoa jcarlson, saadaan vähän faktoja, eikä turbo valintoja tarvitse tehdä ainoastaan mutu perusteella :)

Mitsuihin en ota kantaa, mutta Garretteja löytyy ainakin useammilla imupuolen siivillä. Omassa T8:n vakio Garrettissa tuo imupuolen siiven inducer mitta oli ainoastaan 38mm, joka vasta kokolailla trim 40. Tehokkaammissa Saabeissa on ilmeisesti sitten näitä 40mm siipiä.

Voiko muuten tuohon mitsuun vaihtaa helposti imupuolen siipeä samalla tavalla kuin t03:een?
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ilmeisesti se niin on että T8 on tuo 38mm ja T16 40mm garret, onhan niissä 20hv teho-eroa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mitsun imupuolen vaihto on kyllä mahdollista, mm. 15G, 16T ja 16G kompuralla olevia on tiemmä olemassa. Turbiinikin on muuten satkun mitsussa isompi kuin mm. 9000 Aeron TD04-ahtimessa. Pakoaukon koko on kyllä sama 6mm^2, vastaa jotain reilua 0.4 A/R:ää Garrettin termeissä. Mitsun turbiini on kuitenkin huomattavasti modernimpi ja parempi kuin Garrettin T3:n.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kyllä se on munkin pikuhiljaa alettava uskoa, että hukkiksen kellon jousi on vaan ykstoikkosesti liian löysä.... syy paineitten putoamiseen...

Mites jos sysäisi tdi golffin akun, se on jotain 1,5 säädin...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noihin ovat vaihtaneet esim. pre-apc T3 garrettin kelloja, niissä on järeät jouset. Mutta koska mitsun aktuaattori on vähän hankala vaihtaa (kiinnikkeet erilaiset ja vähän ikäväntyyppistä modata) niin ajattelin itse kokeilla ulkoisella lisäjousella. Myyvätkin itseasiassa ulkomailla valmiita sovitekappaleita tuohon mitsuun jolla saa jäykempiä aktuaattoreita. Tuollaisella garrettin aktuaattorilla on muuten mitsulla ahdettu 1.4 bar @ 6000 rpm...
Viimeksi muokannut jcarlson, To Touko 19, 2005 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JariM
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 07:42

TE05-16G-6cm^2

Viesti Kirjoittaja JariM »

Ao. linkin takaa löytyy viri TE05 -16G imusiivellä. Imupuolen koteloa on myös sorvattu isommaksi. http://www.group9performance.com/saab_turbo.asp
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Ostin juuri hiljattain Mitsun TD04-15G T5-R:stä. Väitetään, että tämä 15G on suurempi kuin 15T. En tiedä onko totta, mutta mitä nämä T- ja G-, sekä B-merkinnät tarkoittavat? Entä luku niiden edessä. Esim. 15?

Joo isompi on suurempi, mutta millä tämä lasketaan, vai onko kyse ainoastaan valmistajan mallipolitiikasta?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tää nyt on tämmöstä ei turbomiehen ajettelua, mutta eikös tohon voisi väsätä ulkoisen jousen sillätapaa, että sitä jäykkyyttä voisi säätää? Jopa progressiivisesti, eli siten että on kaksi jousta, joista ensimmäinen vaikuttaa alkuun ja toinen alkaa vaikuttamaan vasta isommalla liikkeellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tema kirjoitti:Ostin juuri hiljattain Mitsun TD04-15G T5-R:stä. Väitetään, että tämä 15G on suurempi kuin 15T. En tiedä onko totta, mutta mitä nämä T- ja G-, sekä B-merkinnät tarkoittavat? Entä luku niiden edessä. Esim. 15?

Joo isompi on suurempi, mutta millä tämä lasketaan, vai onko kyse ainoastaan valmistajan mallipolitiikasta?
Mitsun merkinnät ovat varsin sekavia. Yleinen sääntö on, että isompi numero on isompi, mutta se ei pidä aina täysin paikkaansa (kuten 12B joka on huomattavan iso). Kirjain taas kertoo siipien muodosta, kovin paljoa tarkemmin en osaa niitä selittää kun mitsubishi ei ole järin halukas julkaisemaan mitään tietoa ahtimistaan. G on kuitenkin yleensä ottaen saman numerosarjan isoin ja aggressiivisin ahdin. B on vanhempaa mallia, joka ei taida enää olla käytössä, T taas on enemmänkin tämänhetken "perusmalli". Siipien muoto vaikuttaa moneen asiaan, etenkin luonteeseen, toisentyyppiset spoolaavat nopeammin mutta eivät kykene pitämään yhtä suurta paine-eroa yhtä pitkään kuin toiset, vaikka max. virtaus olisikin sama jne jne. Nopeasti spoolaavaa tyyppia muistaakseni oli C ja toisentyyppistä taas esim. G.

Turbiineissa puolestaan TD, TE, TC jne ovat erilaisia pakopesän rakenteita ja laippoja. TE on T3 laipalla (lähinnä Saabin käyttöön, Volvollakin taitaa olla), TD on yleisin ja myöskin uusissa Saabeissa käytössä. Muita harvinaisempia tyyppejä on/on ollut muilla automerkeillä. Numero sitten kertoo turbiinipyörän koon, esim. TE05 on isompi kuin TD04. Kirjaimet sen perässä vielä kertovat turbiinin "trimmin", TD04H on järeämpi kuin pelkkä TD04 ja TD04HL vielä tästäkin isompi. Viimeinen luku (satkussa siis koko tyyppikoodi on TE05-12b6) on pakoaukon pinta-ala, joka on siis vastaavaa tarkoitusta oleva speksi kuin Garrettin pakopesien A/R. Tässä ahtimessa se on siis 6cm^2. Tätä tarkoitetaan myös merkinnöillä #7 tai #8, nämä siis 7 ja 8 cm^2.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

jcarlson kirjoitti:Numero sitten kertoo turbiinipyörän koon, esim. TE05 on isompi kuin TD04. Viimeinen luku (satkussa siis koko tyyppikoodi on TE05-12b6) on pakoaukon pinta-ala, joka on siis vastaavaa tarkoitusta oleva speksi kuin Garrettin pakopesien A/R. Tässä ahtimessa se on siis 6cm^2. Tätä tarkoitetaan myös merkinnöillä #7 tai #8, nämä siis 7 ja 8 cm^2.
Jos toi on totta niin aika erikoista, että satkun "pienessä" mitsussa on suurempi turbiini kuin monessa "viri" TD04:ssa. Pakopesä on kuitenkin noiden speksien mukaan pienempi. Taas ristiriitaista. No turbo onkin yksinkertaisesta rakenteesta huolimatta aika haastava monien muuttujien johdsta.
Kirjaimet sen perässä vielä kertovat turbiinin "trimmin", TD04H on järeämpi kuin pelkkä TD04 ja TD04HL vielä tästäkin isompi.
Eli tossa mun HL-ahtimessa on siis suurempi trim-luku?

Mkä on muuten tarkalleen 9kAeron vakio ahdin?

Vielä kiitos kun joku on viitsinyt tuoda esille ainakin minulle uusia asioita, ja saa aikaan asiallista ja mielenkiintoista keskustelua :!:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, asiahan ei ole loppujenlopuksi kuitenkaan ihan niin yksinkertainen, että pelkkä koko ratkaisisi. Muotoilulla on myös suuri merkitys, mutta suuntaushan on NG-saabeissa ollut jatkuvasti pienempiin ahtimiin, turbolagin vähentämiseksi. Modernimalla tekniikalla (mm. parempi laakerointi) saadaan ahtimelle parempi lämmönkestävyys ja korkeampi maksimikierrosluku muun muuassa, näin ollen moderni ahdin voi olla huomattavasti mitoiltaan vanhaa pienempi mutta silti pystyy korkeampiin virtauslukemiin. Onhan T25 garrettikin hyvin pieni ahdin, mutta siitä silti rääkätään korkeampia teholukemia kuin T3:sta. Tämä näkyy kyllä silti uudempien Saabien hyvin korkeissa pakolämmöissä ja pakopaineissa. Uusien ahtimien löysien aktuaattoreiden ja korkeiden pakopaineiden aiheuttamia ahtojen seilauksen ongelmia softaviritetyissä autoissa ei vanhoissa Garreteissa pahemmin tunneta.. Pakopesä on kyllä noissa vaikkapa #8 mitsuissa isompi, joka laskee pakopaineita, turbiini voidaan pitää pienempänä ja parantaa spoolausta edellämainitusta paremmasta tekniikasta johtuen (sama syy, miksi TE05-12b mitsu spoolaa paremmin kuin T3 garretti eikä silti tukehdu helpommin).

HL turbiinilla oleva on omassa sarjassaan isoimpia, jäi mainitsematta vielä L joka on "vakion" ja H:n välissä. Niin, miksikö kaikissa ahtimissa ei ole Trim mahdollisimman suuri vaikka se antaakin eniten virtausta. Syynä on se, että se heikentää ahtimen hyötysuhdetta. Ahdistusta on vähemmän, mutta pakokaasun energiasta saadaan vähemmän talteen. Spoolaus on hitaampaa, hyötysuhde huonompi ja kompressorin puolella sakkausvaara kasvaa. Vakioahtimet ovat kuitenkin aina kompromisseja ja sovitettuja vakioautoon ja vakioasetuksiin.

Käsittääkseni 9000 Aerossa on ollut sekä TD04HL-15T6 että TD04HL-15G6 mitsua. Sitä en tiedä, miksi kahta hiukan erilaista on laitettu ja mistä riippuu kumpi autossa on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mikä turbo on tuossa mun M1992 900T16:ssa? Mikä huonoa, mikä hyvää? No, jahka tuo malli on selvä niin edeltä voi lukea hyvät ja huonot puolet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

dimebak kirjoitti:Mikä turbo on tuossa mun M1992 900T16:ssa?
90-93 ovat Mitsun turbolla. Ja Cabbe -94.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Vastaa Viestiin