Cruisen nopeusanturi
Cruisen nopeusanturi
CD:n cruise on edelleen rikki. Perinteiset ilmavuodot, poljinkytkimien säädöt ym. on jo korjattu. Viiksi vaihdettu toimivaan. Cruisen kun napsauttaa päälle, alkaa kiihdytys peruspaineilla. Vikapaikka on todennäköisesti nopeusanturissa. Anturi on siis sitä vanhempaa mallia, jossa piikit törröttävät mittariston takana. Voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta miten anturin saa tarkistettua? No jos joudutaan anturin purkuhommiin, niin onnistuuko ilman koko mittariston irroittamista? Mitenkäs varaosamittaristo, ilmeisesti anturia ei löydy vakiona kaikista karvalakkimalleista? -89 vuosimallista alkaen anturi on kait jo kaikissa (uudempi malli).
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Eli tarkoitatko, että alkaa heti keräämään vauhtia vaikkei ole edes tarkoitus? Anturin saa vaihdettua kaiutinaukosta. Joku muu saattaa tietää miten anturin saisi testattua ja millaista signaalia se antaa ulos. Voihan siinä olla yksikkövikakin.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Eli ymmärsinkö oiken, että saatta ottaa lisää vauhtia ilmankin SET:n painallusta?Mä melkein kokeilisin sitä yksikön vaihtoa. En nyt tarkkaan muista vuosimallieroja mut johonkin -91 saakka noissa on samat kamat. Vanhemmissa on vielä lisänä se lisärele, joka napsahtaa kun painaa vakkarin päälle. Niin ja peruspaineellahan se kiihdytyksen tekeekin. Ei noissa vakkareissa juurikaan ole muita ongelmia ole ollut kuin nuo korjaamasi ilmavuodot ja poljinkatkaisijat. Miksei tosin se anturikin, jota myöskään ei ole paha vaihtaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Koita hakua. Aiheesta suht paljon keskustelua.Jakke_ kirjoitti:Kysymys samaan aiheeseen eli mikä johto on maa cruisen alipainepumpulle menevistä piuhoista (3 johtoa)? Ja että missä saattaisi olla vika kun joskus cruise toimii kauan moitteettomasti ja joskus ei ollenkaan?
Omassa on em. vika ja syynä vahavasti hapettuneet ECU:n liittimet. Sähköspray auttaa, mutta vain hetkeksi. Voi olla kylmä liitoksiakin, mutta kerran on jo boksi käytyl äpi ja silloin ei löytynyt mitään. Yleisesti tuntuu olevan noi kylmäliitokset ongelma.
Toinen yleinen juttu on poljinkytkimet. itselläkin oli kytkimet turhan herkällä, mutta ei kuitenkaan varsinainen vikasyy.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Cuise ei osaa laskea nopeutta
Juu nostellaanpas vanhaa aihetta jälleen esille. Eli laittelin tuohon iivariin cruisen ja muuten tuntuisi pelaavan ihan ok, mutta kun cruise joutuu nostamaan mäkeen kaasua niin mäen jälkeen ei enää osaa laskea kaasun määrää.? Eli kaasu jää siihen asetukseen kuin millä on menty mäki ylös.
ECUn olen tinaillun pariinkin kertaan läpi, yhdestä kohtaa kyllä näyttäisi niin kuin puuttuisi joku komponentti mutta mielestääni kukaan ei ollut ennen minua poksia räpeltänyt. Siellä on yksi tyhjä kohta ilmeisesti sellaiselle komponentille missä menee ne väri raidat.?
Kaikki liitokset tutkinut niin letkuista kuin johdoista ja mitään vikaa ei tunnu löytyvän. Välillä tekee myös sen että heti kun painaa SET nappulasta niin alkaa nostamaan nopeutta.
Tuli vaan mieleen että jos tuossa cruisessa onkin uudemman mallin katkaisija niin onko mahdollista vaihtaa kytkentää toimivaksi? Neljä johtoa näyttäisi tulevan katkaisijalta ja väritkin kyllä näyttäisi täsmäävän mutta on kuitenkin kytkentä eri?
ECUn olen tinaillun pariinkin kertaan läpi, yhdestä kohtaa kyllä näyttäisi niin kuin puuttuisi joku komponentti mutta mielestääni kukaan ei ollut ennen minua poksia räpeltänyt. Siellä on yksi tyhjä kohta ilmeisesti sellaiselle komponentille missä menee ne väri raidat.?
Kaikki liitokset tutkinut niin letkuista kuin johdoista ja mitään vikaa ei tunnu löytyvän. Välillä tekee myös sen että heti kun painaa SET nappulasta niin alkaa nostamaan nopeutta.
Tuli vaan mieleen että jos tuossa cruisessa onkin uudemman mallin katkaisija niin onko mahdollista vaihtaa kytkentää toimivaksi? Neljä johtoa näyttäisi tulevan katkaisijalta ja väritkin kyllä näyttäisi täsmäävän mutta on kuitenkin kytkentä eri?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: Cuise ei osaa laskea nopeutta
Oletko kattonut että ei mekaniisesti jumita?JL kirjoitti:Juu nostellaanpas vanhaa aihetta jälleen esille. Eli laittelin tuohon iivariin cruisen ja muuten tuntuisi pelaavan ihan ok, mutta kun cruise joutuu nostamaan mäkeen kaasua niin mäen jälkeen ei enää osaa laskea kaasun määrää.? Eli kaasu jää siihen asetukseen kuin millä on menty mäki ylös.
Esim. jos imet alipainepumpun päästä kaasun pohjaan ja päästät niin kaasu palautuu?
Siis tuota pidempään painamalla kuuluukin nostaa nopeutta.Kaikki liitokset tutkinut niin letkuista kuin johdoista ja mitään vikaa ei tunnu löytyvän. Välillä tekee myös sen että heti kun painaa SET nappulasta niin alkaa nostamaan nopeutta.
Uudemman mallinen kytkin on sellainen josta löytyy TIP-asento. Kytkennän pystyy vaihtaan, jos kytkentä on nyt väärinpäin niin cruise toimii vain kun pitää nappia pohjassa ja irti päästämällä asettaa nopeuden, ainakin vanhalla viiksel ja ilman relettä.JL kirjoitti:Tuli vaan mieleen että jos tuossa cruisessa onkin uudemman mallin katkaisija niin onko mahdollista vaihtaa kytkentää toimivaksi? Neljä johtoa näyttäisi tulevan katkaisijalta ja väritkin kyllä näyttäisi täsmäävän mutta on kuitenkin kytkentä eri?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Juu eli siis välillä cruise nostaa nopeutta ihan vaan kun painaa kerrat SET nappia. Cruise lähtee myös päälle kun käyttää liukukytkimen on asennosta vielä pykälän vasemmalla. Kuuluku olla näin? Eikös nopeutta pitäisi pystyä vähentämään juuri tuonne vasemmalle käyttämällä? Vai olenko ihan väärässä?
Ilmeisesti kyseessä onkin sitten vanhemman mallin viiksi koska ei ole tuota TIP asentoa.
Voisiko vika kuitenkin edelleen olla ECU:ssa? Vaikka olen sen kerran tinannut ihan kunnolla läpi ja toisella kerralla tinailin epäilyttävän näköisiä kohtia.
En ymmärrä.. Jostain syystä ei vaan tunnu cruise ymmärtävän että alamäessä valittu nopeus on jo saavutettu, vaan pitää kaasun edelleen ylämäen asetuksilla.
Se tyhjän näköinen kohta piirilevyssä.. Siinä oli luku R30 ja R40 väliltä. En nyt tarkkaan muista mikä numero se oli.
Kuuluuko alipaine pumpussa jäädä se toinen letkun reikä tyhjäksi? Toisestahan se imee ja luulisin että toisesta pumppu "hengittää"?
Pitänee vielä huomenna kerran tinailla tuo boxi läpi ihan suurennuslasin kanssa.
Mitenkä menee muuten releen kytkentä? Mielestäni releen kytkentä toimii jotenkin hassusti. Ainakin jos vertaa lisävaloreleen kytkentään. Cruisen kun laittaa päälle niin muistaakseni napaan 86 tulee virta. Sitten kun painaa SET nappulan pohjaan niin virta katkeaa ja palaa taas kun nostaa SET nappulan ylös.? Ja virtahan taitaa lähteä 87a navasta pihalle.

Ilmeisesti kyseessä onkin sitten vanhemman mallin viiksi koska ei ole tuota TIP asentoa.
Voisiko vika kuitenkin edelleen olla ECU:ssa? Vaikka olen sen kerran tinannut ihan kunnolla läpi ja toisella kerralla tinailin epäilyttävän näköisiä kohtia.
En ymmärrä.. Jostain syystä ei vaan tunnu cruise ymmärtävän että alamäessä valittu nopeus on jo saavutettu, vaan pitää kaasun edelleen ylämäen asetuksilla.
Se tyhjän näköinen kohta piirilevyssä.. Siinä oli luku R30 ja R40 väliltä. En nyt tarkkaan muista mikä numero se oli.
Kuuluuko alipaine pumpussa jäädä se toinen letkun reikä tyhjäksi? Toisestahan se imee ja luulisin että toisesta pumppu "hengittää"?
Pitänee vielä huomenna kerran tinailla tuo boxi läpi ihan suurennuslasin kanssa.
Mitenkä menee muuten releen kytkentä? Mielestäni releen kytkentä toimii jotenkin hassusti. Ainakin jos vertaa lisävaloreleen kytkentään. Cruisen kun laittaa päälle niin muistaakseni napaan 86 tulee virta. Sitten kun painaa SET nappulan pohjaan niin virta katkeaa ja palaa taas kun nostaa SET nappulan ylös.? Ja virtahan taitaa lähteä 87a navasta pihalle.

-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Auton käyttöohjekirja olis kova sana.JL kirjoitti:Juu eli siis välillä cruise nostaa nopeutta ihan vaan kun painaa kerrat SET nappia. Cruise lähtee myös päälle kun käyttää liukukytkimen on asennosta vielä pykälän vasemmalla. Kuuluku olla näin? Eikös nopeutta pitäisi pystyä vähentämään juuri tuonne vasemmalle käyttämällä? Vai olenko ihan väärässä?

Vasemmalle on resume mikä tarkoittaa että haetaan aikasempi nopeus.
Toi TIP on se millä nopeutta saa pois.
Siis jonkun verranhan tietenkin nopeus nousee alamäessä mutta kuinka kovasta kaasuttamisesta on kyse?En ymmärrä.. Jostain syystä ei vaan tunnu cruise ymmärtävän että alamäessä valittu nopeus on jo saavutettu, vaan pitää kaasun edelleen ylämäen asetuksilla.
Kaasupoljinta vetävä ketjuhan kuuluu olla melko löysänä polkimen lepoasennossa. Jos toi on liian tiukkana niin siitä vois aiheutua puuttuvaa moottorijarrutusta.
toinen juu tyhjänä, tulikohan se letku nyt siihen missä on pienempi reikä.Kuuluuko alipaine pumpussa jäädä se toinen letkun reikä tyhjäksi? Toisestahan se imee ja luulisin että toisesta pumppu "hengittää"?
Ei oo nyt kytkistä käsillä mutta muistaakseni meni jotenkin noin, ainakin kun omaani joku vuosi asensin tuota ja vedin piuhat suoraan pumpulle ja cruisen käyttösähkön akulta kun sattui oleen sopivasti piuha hollilla niin toi rele oli yön jäljiltä lämmin. Sitten piti ottaa sähköt sulakepesästä niin loppus lämpeeminen.Mitenkä menee muuten releen kytkentä? Mielestäni releen kytkentä toimii jotenkin hassusti. Ainakin jos vertaa lisävaloreleen kytkentään. Cruisen kun laittaa päälle niin muistaakseni napaan 86 tulee virta. Sitten kun painaa SET nappulan pohjaan niin virta katkeaa ja palaa taas kun nostaa SET nappulan ylös.? Ja virtahan taitaa lähteä 87a navasta pihalle.
On itselläkin ollut takkuileva ohjausboxi mutta se oli kyllä enempi on/off tyylinen vika.
EDIT:On näköjään joskus tullu talleteltua bulletin aiheesta vanha vs. uus viiksi
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hmm.. mielenkiintoista. Mietityttää tuo katkasijan toiminta. Nooh pitää tutkia tänään vielä.
Juu käyttöohjekirja olis tosiaan kova sana
Pitääpä tutkia Alfamerin opusta ja saabin käyttöohjekirjaa mitä siellä sanotaan.
Niin se cruise jättää kaasun siihen asentoon kun millä on tultu mäki ylös. Ikään kuin ei ymmärtäisi löysätä mäen päällä. Kyllä se on tietysti ihan normaalia että nopeus alamäessä nousee mutta kun välillä kelaa tasaisella tiellä nopeutta sen verran että sakot tulee.
Ja välillä tosiaan tuntuu että rupeaa nostamaan heti nopeutta kun painaa kerran SET nappulaa. Ihan kun ei boxi älyäisi nopeutta ihan kunnolla? Jos nopeus laskee osaa kyllä lisätä kakkua mutta ei osaa laskea.
Vai voiko olla että se ketju mikä menee kaasupolkimelle olisi liian tiukalla. Moottorijarru puuttuu kyllä ihan kokonaan. Kokeilin kyllä säädellä sitä ketjua suuntaan ja toiseen mutta en käytännössä huomannut muuta eroa kuin että jos ketju on tiukemmalla, ei kuitenkaan niin tiukalla että jättäisi kaasun päälle, cruise reagoi paljon nopeammin. Tietysti näin on koska alipaine kellon ei tarvitse imeä löysiä pois ketjusta. Mutta mielestäni tuo cruise ei niin kovin tarkka pitäisi olla tuosta ketjun tiukkuudesta. Sehän kiskoo ketjua aina niin pitkään kunnes nopeus on saavutettu.
Juu ja letku on siellä pumpussa siinä missä on se pieni reikä. Onko muuten pumpun asennolla mitään merkitystä? Eikös siellä joku venttiili ole mikä säätelee alipaineen määrää ja laskee tarvittaessa pois?
Pitääpä taas mennä pajalle ihmettelemään ja tutkimaan cruisen sielunelämää..
Juu käyttöohjekirja olis tosiaan kova sana

Niin se cruise jättää kaasun siihen asentoon kun millä on tultu mäki ylös. Ikään kuin ei ymmärtäisi löysätä mäen päällä. Kyllä se on tietysti ihan normaalia että nopeus alamäessä nousee mutta kun välillä kelaa tasaisella tiellä nopeutta sen verran että sakot tulee.

Vai voiko olla että se ketju mikä menee kaasupolkimelle olisi liian tiukalla. Moottorijarru puuttuu kyllä ihan kokonaan. Kokeilin kyllä säädellä sitä ketjua suuntaan ja toiseen mutta en käytännössä huomannut muuta eroa kuin että jos ketju on tiukemmalla, ei kuitenkaan niin tiukalla että jättäisi kaasun päälle, cruise reagoi paljon nopeammin. Tietysti näin on koska alipaine kellon ei tarvitse imeä löysiä pois ketjusta. Mutta mielestäni tuo cruise ei niin kovin tarkka pitäisi olla tuosta ketjun tiukkuudesta. Sehän kiskoo ketjua aina niin pitkään kunnes nopeus on saavutettu.
Juu ja letku on siellä pumpussa siinä missä on se pieni reikä. Onko muuten pumpun asennolla mitään merkitystä? Eikös siellä joku venttiili ole mikä säätelee alipaineen määrää ja laskee tarvittaessa pois?
Pitääpä taas mennä pajalle ihmettelemään ja tutkimaan cruisen sielunelämää..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: Cruisen nopeusanturi
Jep, näin kävi kun vaihtoi vanhempaan cruiseen uudemmanmallisen TIP-toiminteella varustetun viiksen. Ihmetytti vähän, kun ei tuossa bulletiinissakaan näytetty muuta tekevän kuin vaihdettiin yksi liitin toisenlaiseen.salomi kirjoitti:Cruisen kun napsauttaa päälle, alkaa kiihdytys
Noh, oli jäänyt huomaamatta, että bulletiinissa on toinenkin sivu. Olisiko nyt niin, että kohdan 8. tekemällä tuo alkaisi toimia normaalisti?
Meinasi muuten vähän säikäyttää koeajolenkillä, kun nappula oli viiksen vaihdon jäljiltä jäänyt on-asentoon.

Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Cruisen nopeusanturi
tälläin yhtäkkiä ajateltuna tulee tuosta 3 johtoisesta pumpusta mieleen että yksi johdoista on yhteinen maa, toinen pumpun + ja toinen sisäisen magneettiventtiilin +. tuota magneettiventtiilin plussaa kai poksin pitäisi pätkiä kaasua pienentääkseen..
nyt vain sitten selvität että mikä johto on mikäkin ja laitat vaikka kytkimen tuohon mankun piuhojen väliin ja koitat manuaalisesti pätkiä sen ohjausta niin näet laskeeko nopeus tuolloin.
oliko tuossa satkun viiksessä se "stand by" asento että ei ihan vedä off asennolle asti mutta kumminkin niin että se päästä irti säädetystä nopeudesta? toimiiko se?
nyt vain sitten selvität että mikä johto on mikäkin ja laitat vaikka kytkimen tuohon mankun piuhojen väliin ja koitat manuaalisesti pätkiä sen ohjausta niin näet laskeeko nopeus tuolloin.
oliko tuossa satkun viiksessä se "stand by" asento että ei ihan vedä off asennolle asti mutta kumminkin niin että se päästä irti säädetystä nopeudesta? toimiiko se?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu