Tekniikan Maailmasta poimintoja

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tekniikan Maailmasta poimintoja

Viesti Kirjoittaja Happo »

"Saab 9-3 ja 9-5 ovat osoittautuneet turvallisimmiksi autoiksi ruotsalaisessa kolariturvallisuustutkimuksessa. Joka toinen vuosi julkaistavassa tutkimuksessa oli nyt otettu huomioon 94100 kahden tai useamman auton välistä kolaria vuodesta 1994 lähtien. Saab 9-3 oli tutkimuksessa suhteellisesti keskiluokan ja 9-5 suurten autojen luokan turvallisin. Saab on menestynyt samaisessa tutkimuksessa hyvin aikaisemminkin."

------------------------------------------------------------------------------------

Saksan TÜV Auto Report 2005 vikatilasto:

Suuria vikoja, 2-3 vuotiaat:
-keskiarvo: 6,5 prosenttia tarkastetuista autoista
-Saab 9-3: 4,9 prosenttia tarkastetuista autoista

Suuria vikoja, 4-5 vuotiaat:
-keskiarvo: 11,3 prosenttia tarkastetuista autoista
-Saab 9-3: 7,8 prosenttia tarkastetuista autoista

Saab 9-5: ei ollut listoilla
Saab 9³
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Ja nyt enää herää kysymys miksei markkinointi käytä näitä hyödykseen :?
Monikaan "tavallinen matti meikäläinen" ei tiedä tälläisistä muuten mitään

Kyllä ainakin japsi merkit käyttää vähän liiankin kanssa nämä hyödykseen....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Helvetin hyvä markkinointi varmaan esim. Toyotalla ja rahaa enemmän siihen markkinointiin mitä Saabilla. Eihän tämä tietenkään ole ainoa syy, mutta meinaan, että hyvällä markkinoinnilla ja rahalla saa paljon aikaan.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Raimo Miettinen kirjoitti:Helvetin hyvä markkinointi varmaan esim. Toyotalla ja rahaa enemmän siihen markkinointiin mitä Saabilla. Eihän tämä tietenkään ole ainoa syy, mutta meinaan, että hyvällä markkinoinnilla ja rahalla saa paljon aikaan.
Kaksipiippuinen juttu...itse olen aina pitänyt siitä, ettei Saabilla ole koskaan ollut mitään ärsyttäviä mainoksia.
Nykyään lähes kaikki automerkit mainostavat TV:ssä.
Viesti on kaikissa sama:"osta heti merkki xxx ja elämänlaatusi paranee 1000%". Kaikki hymyilevät ja aurinko paistaa :P

Miettikääpäs nyt vaikka "toy-otan" tai ooppelin mainoksia, puhumattakaan hondasta, plääh.

Toisaalta nykymaailmassa ei pärjää kuin mainostamalla, tämähän on Saabinkin kohdalla jo nähty.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Tänään Salon paikallisradiosta (88.2) tuli PP -Auton mainos jossa mainostettiin Saabia mm. turvallisuudella. Taitaa vaan olla vähän rajoitettu kuulijakunta :roll:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Tuollaisten testien tuominen mainokseen ei varmaan huonontaisi nykyistä myyntiä. "Keskivertoa luotettavampi, keskivertoa tehokkaampi, keskivertoa turvallisempi..."

Menee pahasti off-topikiksi, mutta kyllä Mazdan mainokset ovat omaa luokkaansa.
Ostetaan vaikka Hesarin etusivu ja lyödään siihen Mazda 6:n kuva ja teksti "Käy koeajamassa myös Opel Vectra" :lol:
Mazdahan mainosti muistaakseni myös juuri tuota "Kuutostaan" sanoilla "Aina ei voi voittaa" ja mainoksessa oli n. kymmenen testiä eri lehdistä ja yhdessä testissä Mazda oli toisena. Muissa ykkösenä :)
Ja ei ole kuin pari vuotta aikaa, kun MB ja Volvo kävivät pientä taistelua mainoksissaan. S80:n mainoksissa kerrottiin, että auto on pari senttiä pidempi kuin väyrysmersu ja hetken päästä Mersu mainosti "Mersun kojelaudan puusomisteet ovat aitoa puuta, toisin kuin Volvossa, jossa ne ovat muovia" :)

Nyt on aika mukavasti näkynyt näitä +35hv kaupan päälle mainoksia.
Saabin kannattaisi ehdottomasti mainostaa tehojen lisäksi myös turvallisuuttaan.
Mainokseen täysin pas*aksi ajettu 9-5 ja alle teksti tyyliin:"Tästäkään kolarista ei kaikilla automerkeillä olisi selvitty hengissä." Siis jotenkin "räväkämpiä" mainoksia kuin nykyiset, joissa on auto kuvattu taiteellisesti ja vieressä on joku design-maljakko tai surffilauta :wink:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jepulis, kyllä saabelin pitäis hiffata enemmän mainostaa, muuten nykyinen ahdinko vain pahenee, se on aika varma homma.

"Noi kaikki hymyilee ja elämänlaatu paranee 100%"-mainokset ovat juuri sitä itteänsä, mutta nähtävästi parantavat myyntiä.

Toinen havainto, minkä olen automainoksista bongannut, on hemmetinmoista minä-yksin-kaahailua jollain mutkatiellä tai aavikkobaanalla, ainakin tyyliin volvo, bmw, citroën, renault...

Useammin kuin kerran on liikenteessä pyöriessä käynyt mielessä ajatus edellisten yhteydestä aina vain huononevaan liikennekäyttäytymiseen, kiilaminen, puskurissaroikkuminen yms. Varmasti voisi psykologisesti tutkia ko. käyttäytymisen yhteyttä mainoksiin, joissa painetaan menemään yksinäisyydessä omien mielihalujen mukaan... :?:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Käänsin tänään TM:n sivua ja juttu jatkuikin siellä :oops:

Suuria vikoja, 6-7 vuotiaat:
-keskiarvo: 17,0 prosenttia tarkastetuista autoista
-Saab 900: 11,0 prosenttia tarkastetuista autoista

Suuria vikoja, 8-9 vuotiaat:
-keskiarvo: 22,4 prosenttia tarkastetuista autoista
-Saab 900: 18,4 prosenttia tarkastetuista autoista

Suuria vikoja, 10-11 vuotiaat:
-keskiarvo: 27,7 prosenttia tarkastetuista autoista
-Saabeja ei listassa

Suuriksi vioksi on määritelty auton turvalliseen käyttöön liittyvät viat, joiden korjaus vaatii huomattavia toimenpiteitä. Todettakoon vielä yhteenvetona, että Toyota on ylivoimasti luotettavin tämän testin perusteella. Sitten tulevat MB, Porcshe, Mazda, Subaru, Audi, Nissan ja Suzuki. Saabin sijotuksesta ei tietoa :?:
Saab 9³
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9000CS... kirjoitti:Tuollaisten testien tuominen mainokseen ei varmaan huonontaisi nykyistä myyntiä. "Keskivertoa luotettavampi, keskivertoa tehokkaampi, keskivertoa turvallisempi..."

Menee pahasti off-topikiksi, mutta kyllä Mazdan mainokset ovat omaa luokkaansa.
Ostetaan vaikka Hesarin etusivu ja lyödään siihen Mazda 6:n kuva ja teksti "Käy koeajamassa myös Opel Vectra" :lol:
Mazdahan mainosti muistaakseni myös juuri tuota "Kuutostaan" sanoilla "Aina ei voi voittaa" ja mainoksessa oli n. kymmenen testiä eri lehdistä ja yhdessä testissä Mazda oli toisena. Muissa ykkösenä :)
Myös uutta Mazda 3:sta markkinoitiin hyvin: "Why golf, if you can have sex" :lol: :lol:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juuri näin, en ainakaan itse haluaisi tunnustaa, että ostaisin auton tommosten mainosten perusteella.

Tosin en ole mainostoimistojen profiloimaa kohderyhmääkään kun ajalen wanhalla OG:llä...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Henkka #2283 kirjoitti: Toinen havainto, minkä olen automainoksista bongannut, on hemmetinmoista minä-yksin-kaahailua jollain mutkatiellä tai aavikkobaanalla, ainakin tyyliin volvo, bmw, citroën, renault...

Useammin kuin kerran on liikenteessä pyöriessä käynyt mielessä ajatus edellisten yhteydestä aina vain huononevaan liikennekäyttäytymiseen, kiilaminen, puskurissaroikkuminen yms. Varmasti voisi psykologisesti tutkia ko. käyttäytymisen yhteyttä mainoksiin, joissa painetaan menemään yksinäisyydessä omien mielihalujen mukaan... :?:
Toinen ääripää näissä mainoksissa on se, kun autoon lastataan vaimo + 6 lasta + pari koiraa. Katolle vielä boksi tai muutama polkupyörä :wink:

Toki sitä tilaa esim. 9-5:ssa on ruhtinaallisesti, mutta em. tavalla mainostetaan usein pienempiä perheautoja, tyyliin Corolla tai tila-autoja, tyyliin O**L Zafira.

Off topicia, mutta muutaman kerran ajettuani 1,6 Zafiraa tuli mieleen, että jos sinne laitetaan edes puolet mainosten tavaramäärästä, ei varmasti juurikaan enää kiihdy, oli sitten hieman laiska peli :evil:
9-5 2,3t -03
#2514
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Mites jotain tällasta?
Kuva
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mainontaa -> OT! OT! OT!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Menee yli viestiketjun ytimen, mutta mikäs täällä on löperrellessä :)

Automainonta noin yleensä on kulutustavaramainonnassa melkein taidetta, on ollut sitä ja alusta lähtien. Kun kyse on erityisen kalliista investoinnista, ihminen on täysin ymmärrettävästi konservatiivinen. Autojen tekijöitä & myyjiä on paljon ja menestyksellinen erottautuminen on vaikeaa. Mazda6:en mainostoimistoksi taidettiin valita virolainen toimisto, ja täytyy kyllä sanoa, että Volkswagenin nykymainonnan ohella sen kampanjaa on ollut hauska seurata. Mazda6:en kohdalla täytyy vielä nostaa hattua, kun kampanjan päämediana on tainnut olla printti mikä on vaikea laji; mikään ei ole helpompaa kuin ohittaa se 50k€:n 4-värimainos lauantain autoliitteessä.

Turvallisuudella mainostaminen on vieläkin vaikeampaa, koska tällöin voi helposti väittää jotain muuta automerkkiä (mitä niistä?) muita turvattomammaksi, jolloin voidaan helposti ymmärtää autojen yleensäkin olevan vaarallisia jolloin koko autoteollisuus voi saada ikävää valoa. Esim. lentoyhtiöthän mainostavat lähes kaikilla argumenteilla paitsi juuri turvallisuudella.

Saabin kyllä pitäisi saada nyt aikaan joku aivan uskomaton, palkintoja haaliva kampanja. Vähän samaan tyyliin kuin VW Kupla 60-luvulla.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MtSound kirjoitti:Mites jotain tällasta?
Kuva
Toi on tosi siisti! 8) Kunnon meininkiä :D :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Aiheeseen palatakseni uusimmassakin TM:ssä on edelleen ikivanha hinnasto Saabeille! Eli 9-5:n moottoritarjousta ei ole otettu huomioon ollenkaan. Sehän ei oikeasti ole kampanja vaan voimassa niin kauan kuin 2005-mallisia voi tilata eli ihan "pysyvä" hinnanmuutos!

Olisi mielenkiintoista tietää, onko syy TM:ssä vai maahantuojassa, jota ei kiinnosta... Joka tapauksessa tuntuu idioottimaiselta, että nykyinen hinnasti julkaistiin 1.4. ja nyt tuli jo kolmas TM sen jälkeen. Joka numerossa on aina tuo autohinnasto, mutta siis edelleenkin vanha!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Vastaa Viestiin