tuosta uuden T8:sin sytkän säädöstä.
uskaltaako sen säätä ihan perstuntumalla? ostettaessa sytkä oli 10 astetta, säädin sen ohjearvoon 20 astetta, kokeilinn säätä vielä sen 30 asteeseen, tuntuu lähtevän vieläkin paremmin kuin 20 asteessa! paineet tosin ovat laskeneet huomattavasti tuosta mitä olivat 10 asteessa, mutta ei se mitään kun vetää huomattavasti paremmin! ennen kierrokset lähes pysäsivät 4500, nyt kiekaisee aika helposti rajoittimelle.
nakutusta apc ei huomaa, eli pitäisi uskaltaa tuollakin ennekolla ajaa, vai?
sytytyksen säädöstä T8
sytytyksen säädöstä T8
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kuulostaa varsin rajulta lisäykseltä kertalaakista. Joskus sen paremman ajettavuuden saavuttaminen ainakin vaparissa voidaan saavuttaa mitättömällä parin asteen lisäyksellä. Sytytysennakkohan ei ole mikään ehtymätön tehon lähde. Siitä "oikeasta" sytytystysennakosta, joka kyseiselle moottorille on paras, yli säädettynä teho ei välttämättä putoa, eikä lisäänny, mutta nakutusherkkyys kasvaa huomattavasti. Tehtaan ohjearvohan ei ole se ainoa totuus. Käsitykseni mukaan moottorit ovat yksilöitä. Onhan toiset todenneet, että kaksi samanlaista alipainekelloakin voi antaa eri lukemia ennakoksi samalla alipaineella. Yksi juttu voisi olla toki mielenkiintoinen; tarkastaa moottorin vauhtipyörän todellinen nollakohta ja verrata sitä vauhtipyörään meistattuihin merkkeihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
empä tätä juuri muuten olisikaan tullut tänne kyselenään jos sytkän säätö olisi mennyt "normaalisti", tuossa T16 sytkä on 16-17astetta jämpti, alkaa nakuttamaan apc jos enemmän antaa ennakkoa.
tuota juuri ajattelin että uskaltaako sillä ajaa kun tietää nakutusherkkyyden kasvaneen huomattavasti, mutta apc ei silti tunnista ainakaan nakutusta....
kai tarvii kurkata apc boksiin ettei ketään ole ruuvannut K potikkaa, boksista kun puuttuu yläkansi, vain pussi suojana. paineita ainakin on nostettu, piikkaavat jonkun verran punaisen puolella.
tuota juuri ajattelin että uskaltaako sillä ajaa kun tietää nakutusherkkyyden kasvaneen huomattavasti, mutta apc ei silti tunnista ainakaan nakutusta....
kai tarvii kurkata apc boksiin ettei ketään ole ruuvannut K potikkaa, boksista kun puuttuu yläkansi, vain pussi suojana. paineita ainakin on nostettu, piikkaavat jonkun verran punaisen puolella.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Itse olen käyttänyt t8:ssa 20 asteen perusennakkoa ja viilannut hieman alipainesäätimen topparia, jotta ennakko myöhästyisi hieman enemmän. Letkussa on vielä kuristimena mopon suutin, jotta ennakko ei pienene liian nopeasti.
16v-koneessa käytän myös 20 asteen perusennakkoa, mutta alipainekelloon tein säädettävän topruuvin. Ahdoilla ennakko pienenee 8 asteen hujakoille. Tällä tavalla saa huomattavasti lisäpuhtia alakierroksille, ei ole niin tuhnun tuntoinen kuin vakiosäädöillä ja kuitenkin ahtaa hyvin. Jokainen tietysti tekee näitä omalla vastuullaan...

16v-koneessa käytän myös 20 asteen perusennakkoa, mutta alipainekelloon tein säädettävän topruuvin. Ahdoilla ennakko pienenee 8 asteen hujakoille. Tällä tavalla saa huomattavasti lisäpuhtia alakierroksille, ei ole niin tuhnun tuntoinen kuin vakiosäädöillä ja kuitenkin ahtaa hyvin. Jokainen tietysti tekee näitä omalla vastuullaan...
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis