Vaihteet katosivat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kjoki1
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 21, 2005 13:56

Vaihteet katosivat

Viesti Kirjoittaja kjoki1 »

Siis -89 900c mallista irtosi vaihdekeppi, laitoin sen takaisin mutta ei enää toimi kuin 3. vaihde. Miten pitää edetä, että saa taas pykälät toimimaan? :?:

Niin, ja kiinnostuneille tiedoksi: koira oli autossa talutushihna kaulassaan. Rekku oli sotkenut itsensä vaihdevipuun kiinni ja temponut vaihdevivun ns. solmuun.

Tämän jälkeen ei vaihteet enää pelanneet, ja nyt konstruktion purettuani, en enää ihmettele miksi.

Ja koirien pitäisi laskea verenpainetta? Paska puhetta, sanon minä!
Viimeksi muokannut kjoki1, La Touko 21, 2005 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Yritäppäs keskittää se keppi kunnolla. Vaihde vapaalle ja keppi irti.

SItten kiristelet ne kolme ruuvia vähän kerrassaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kjoki1
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 21, 2005 13:56

Mutta

Viesti Kirjoittaja kjoki1 »

kun ne kolme ruuvia ja se kaulus systeemi palloineen on olleet paikallaan koko ajan, vain itse keppi irtosi sieltä.

Irroitanko sen kauluksen, olisiko siitä apua?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ota se kumipalje ylös nyt aluksi.
Keppi on kiinni siinä alaosassa saksisokalla

Tässä vähän kuvaa, tarkennatko hieman mikä osa on lähtenyt irti mistäkin. Kuvasta on aina helpompi ymmärtää :)

http://www.pajjakid.com/ubipa/images/shifter%20ball.jpg
http://www.pajjakid.com/ubipa/images/Im000085.jpg
http://www.pajjakid.com/ubipa/images/IM000179.JPG (tässä on toi korotuspala)

http://www.pajjakid.com/ubipa/short_shift_diy.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kjoki1
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 21, 2005 13:56

Joo...

Viesti Kirjoittaja kjoki1 »

Kiitos kuvista.

Eli itse keppi irtosi ensin.

Sitten poistin palkeen nähdäkseni mitä tapahtui... ei selventänyt tilannetta,

Poistin kauluksen joka kiinni 3 torx pultilla

Ylempi pallo irtosi, jousi paljastui sisältä

nostin alemman pallon puolikkaan ylös... ja mainitsemasi sokka löytyi jonkin muovisen "levyn" päältä irtaallaan.

Ilmeisesti tuo alempi pallon puolikas pitäisi olla sokalla kiinni vahde vivussa?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllä, se jousi sinne väliin ja sokka pallonpuolikkaasta ja vivusta läpi.

Siitä on aikaa kun viimeksi olen tuota konstruktiota purkanut, mutta noin se taisi olla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kjoki1
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 21, 2005 13:56

Tuho

Viesti Kirjoittaja kjoki1 »

Kiitos Teemu avusta, olen kaljat velkaa.

Tuho on ollut totaalisempaa kuin luulin, se valkoinen muovijuttu on aivan säpäleinä siellä.

Miten tuo virtalukko/vaihdetanko yhdistelmä irtoaa kaikkein kivuttomimmin?
Viimeksi muokannut kjoki1, La Touko 21, 2005 16:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tarvitset "erikoistyökalun", mutta sen voi tehdä myös itse.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17367

Keskikonsolin irroitukseen löytyy ohjetta tästä topikista
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17845

Tässä vielä tarkempia otoksia vaihdekepistä:
http://saabpics.org:3000/gallery/album133
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kjoki1
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 21, 2005 13:56

Suurkiitokset!

Viesti Kirjoittaja kjoki1 »

Homma nyt vähän venähtää, kun tarttee ostaa osia.

Kiitoksia kaikista neuvoista, olivat (Lapin)kullan arvoisia.
Vastaa Viestiin