Karstautuuko turbo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Karstautuuko turbo?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Vai mistä johtu semmoinen ilmiö että kun minulla oli kytkin aivan loppu, ja kansipahvi mennyt, niin ajelin "pintakaasulla" pitemmän aikaa.
Turbo neula oli aina vain valkoisella alueella.

Nytkun sitten laitoin kaikki kuntoon ja rupesi polkemaan (Kierroksia riittävästi ja ahdot tappiin) huomasin että turbon "potku" oli pienentynyt, aivan kun ahdot olisi nousseet hitaammin, muutaman sporttisen kiihdyttelyn jälkeen rupesi tuntumaan siltä miltä pitää.

Ihme homma, jäin miettimään.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Karstaa?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Eikös karsta ole palamatonta ilma/bensa/lika-jäämää ja turbo ahda vain sinänsä kuumaa ilmaa? Turboon voi tietenkin palaa kiinni öljyä, jos ilmajäähdytteistä Garrettia ei jälkikäytetä kunnolla, mutta karstaa? Tietenkin karstoittuminen riippuu myös käytöstä, paljon korttelipyörittelyä pikkukierroksilla ja kylmällä / haalealla koneella ei tee hyvää.

Omassa T16 900:sessa turbopotkun pieneneminen oli sellaista, että piti käydä ihan pajalla seoksia tarkastuttamassa - ne olivat aivan OK. Pikkupakkasilla (-5 - -10°) vain turbo ahtaa kunnolla poljettaessa punaisella erittäin iloisesti ja tien ollessa kuiva pitoa riittää -> takapuolidynokin ilmoittaa tehoista. Kesäkuumilla (heh heh) varsinkin turboilla ei enää tule niin paljon ahtoja.

Oma kysymykseni: EGR on kiinni ja kone toimii aivan normaalisti. Tuleeko paljonkin enemmän karstaa noin teoriassa verrattuna tilanteeseen, jossa EGR olisi poistettu?
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Karstautuuko turbo?

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

DIggItaLLr kirjoitti:Vai mistä johtu semmoinen ilmiö että kun minulla oli kytkin aivan loppu, ja kansipahvi mennyt, niin ajelin "pintakaasulla" pitemmän aikaa.
Turbo neula oli aina vain valkoisella alueella.

Nytkun sitten laitoin kaikki kuntoon ja rupesi polkemaan (Kierroksia riittävästi ja ahdot tappiin) huomasin että turbon "potku" oli pienentynyt, aivan kun ahdot olisi nousseet hitaammin, muutaman sporttisen kiihdyttelyn jälkeen rupesi tuntumaan siltä miltä pitää.

Ihme homma, jäin miettimään.

Josko se karstoittuminen aiheutti nakutusta, johon APC reagoi pitämällä
ahdot pienemmällä.
Karstan poistuttua paineetkin palasivat.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin