Viltzu kirjoitti: no sit ei muutaku vähä asennetta ja valoihi ja tyhjäkäynti säädöstä ralli asento päälle ni joha meinaa heti siin tilas lähtee toinene osapuoli karkuu ku alkaa olee kunnollisemmat äänet, sillä ollaa monet päät käännetty ja yöllä cityä herätelty
Alkoi sen verran vielä kiinnostamaan, että mitä tämä "tyhjäkäyntisäädöstä ralliasento päälle" tarkoittaa?
Kaasun asentoa maybe?
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
No selitin sen aikaisemmin hiukan omituisesti mutta korjataan hiukan, siinä on vakiona jonkinlainen kaasun/tyhjäkäynnin säätö nuppi jossa on ns, normaali asento: normaalit äänet jne jne jos ajelee normaalisti ja ralli: asento jolloin saadaan heti muhkeammat äänet Jne parempi lähteä, tiedä sen enempää sen tarkoitusta mutta naviska joka vetästään ylös tai alas. Pitänee hiukan tarkemmin kurkata seuraavalla kerralla kun käväisen paikalla. Auto kun ei satu ihan lähistöllä olemaan ja toistaiseksi enempää en siihen ole ehtinyt perehtyä kuin kurkkaamaan konehuoneeseen ja ajanut pariin kertaan.
Viltzu kirjoitti:Siinä on vakiona jonkinlainen kaasun/tyhjäkäynnin säätö nuppi jossa on ns, normaali asento: normaalit äänet jne jne jos ajelee normaalisti ja ralli: asento jolloin saadaan heti muhkeammat äänet Jne parempi lähteä, tiedä sen enempää sen tarkoitusta mutta naviska joka vetästään ylös tai alas.
Tuollaisa ominaisuuksia Saab 96 V4 1970-luvun lopun rallissäädöissä ? Ei ihan heti uppoa. Kuulostaisi ajatuksena lähinnä nykyisten A-ryhmäläisten / WRC- autojen ruisku+turbo-jutskilta, jossa kytkimellä säädetään siirtymä- / kisasäätöjä. Ja siihen tarvitaan runsaasti elektroniikkaa. Uusissa koneissa se on helpoa, mutta -70 luvun kaasarivehkeissä säätö on tapahtunut vain kaasujalan kautta. Ehkäpä joku sähköisen polttoainepumpun pois ottaminen siirtymän ajaksi saattaisi olla mahdollista, mutta tällöin vakio pumpun pitäisi olla toiminnassa polttoainesyötön turvaamiseksi.
Viltzu kirjoitti:Siinä on vakiona jonkinlainen kaasun/tyhjäkäynnin säätö nuppi jossa on ns, normaali asento: normaalit äänet jne jne jos ajelee normaalisti ja ralli: asento jolloin saadaan heti muhkeammat äänet Jne parempi lähteä, tiedä sen enempää sen tarkoitusta mutta naviska joka vetästään ylös tai alas.
Tuollaisa ominaisuuksia Saab 96 V4 1970-luvun lopun rallissäädöissä ? Ei ihan heti uppoa. Kuulostaisi ajatuksena lähinnä nykyisten A-ryhmäläisten / WRC- autojen ruisku+turbo-jutskilta, jossa kytkimellä säädetään siirtymä- / kisasäätöjä. Ja siihen tarvitaan runsaasti elektroniikkaa. Uusissa koneissa se on helpoa, mutta -70 luvun kaasarivehkeissä säätö on tapahtunut vain kaasujalan kautta. Ehkäpä joku sähköisen polttoainepumpun pois ottaminen siirtymän ajaksi saattaisi olla mahdollista, mutta tällöin vakio pumpun pitäisi olla toiminnassa polttoainesyötön turvaamiseksi.
Tuossa puhut asiaa
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
En ole ikinä moista nähnyt .
Pari kilpurikajakkia omistaneena muutaman tehneenä ja useita katsoneena.
Nykyisessä kilpuri kajakissani toi kyllä onnistuu.
Ahdot alas ja potikasta seos pienemmälle .
Kaasareilla se tosiaan tapahtuu sillä oikeanpuoleisella petaalilla jota kaasupolkimeksi leikkisästi sanotaan.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Niin, sedälläni oli tuossa 10vuotta sitten 96 1.7 ralliautona ja kytkinasetelma kuulemma ei pitäny oikeastaan ollenkkaan paitsi muutaman kisan aluksi, ajattelin vaan että setäni ja hänen eräs ystävä joka on säädelly f*rdien kanssa iät ja ajat eivät keksineet hyvää ratkasua, joten 96 jäi talliin odottamaan.. Mites tuo kytkiasetelma voisi tuossa V6:ssa sitten pysyä ?
Niin "Turbo16" laittoikin jo YV:tä mutta laitetaan nyt vielä tännekkin jos jotain muutakin kiinnostaa:kyllähän kytkimen pitämään saa, saahan vauhtipyöriä teetettyäkin (esim Pasi Ojennus/ PO-Metal, Riihimäki), jolloin saa halauamansa asetelman kiinni. Tosin se jo maksaa vähän, mutta hyvää ei saa halvalla missään.
Yksi kova sana tällä hetkellä on VW kuplan asetelma, ja siihen joko M-tanarin massalevy (215mm?, saa mm. miva-carista kalliilla) jossa on sama boori kun kajakissa, tai kunnon racelevy eli sintteri (samoin esim. PO-metallista) johon sitten teettää keskiön.
Kuplaan kun saa miljoonaa erilaista asetelmaa eikä hinnatkaan ole ihan järjettömiä. Menee suht helposti kajakin vauhtipyörään
Tällänen setti on käytössä mm. Leväsen (alias "Need more speed") turbo-kajakissa, herra varmasti kertoo halukkaille enemmän.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -