Bleedin asennus..
Bleedin asennus..
Virittelin tuossa sunnuntain kunniaksi tuota tonnariani kun se vielä on kunnossa, eli vein bleedvalven säädön sisälle autoon ja sen lisäksi laitoin systeemiin rajoitusventtiilin niin ettei paineita saa väännettyä liian suureksi sisältä. Näin tarvittaessa voi kätevästi vääntää lisää painetta "kuskin jakkaralta" tarpeen tullen ja siviiliajossa voi körötellä rauhallisesti vakiopaineilla. Onko kukaan muu kehitellyt vastaavaa sisälle vai löytyykö viritys vain pellin alta?
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Millä muuten säädät sitä siellä pellin alla?Boiga kirjoitti:Kerros hieman mitä komponentteja tarvii tohon että tuota pystyy säätämään käsin? Itsellä on ihan pellin alla...
Jep eli T-haara W-letkuun ja alkupäähän normaali kuristava venttiili jolla säädin maksimipaineen rajan. 6mm:n letkulla sitten hansikaslokeron takaa sisälle ja ratin tuntumaan. Tein ratin oikealla puolella oleviin napin paikkoihin (joista yksi oli vapaa) reiän ja siihen Metal Worksin vastavastusventtiili jossa on aika hyvän näköinen/kokoinen metallinen karkaistu nuppi säätelyyn. Sitä tyhjän paikan peitelevyä joutuu jonkin verran modaamaan että se sitä painiketta isompi vena mahtuu siihen. Ei paha

Olisin tehnyt tuon 5/2 suuntaventiilillä kokonaaan piiloon ja valintakytkimen sisälle kummallekkin paineelle jos olisin löytänyt 12v kelan siihen venttiiliin 24v:n kelan paikalle. Tavarat olisivat olleet hyllyssä...perkl!
Ei oo säädettävä, kiintee bleedi9000T CD kirjoitti:Millä muuten säädät sitä siellä pellin alla?Boiga kirjoitti:Kerros hieman mitä komponentteja tarvii tohon että tuota pystyy säätämään käsin? Itsellä on ihan pellin alla...

Millä tiedoilla tuollaisen vastusventtiilin pystyisi löytämään?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Millä tiedoilla tuollaisen vastusventtiilin pystyisi löytämään?
Itse firmalta löysin, mutta jos jostain löydät firman joka myy pneumatiikkaan liittyviä komponentteja, niin sieltä kysymällä löytyy (niitä on aika paljon erilaisia ja sopivuus kannattaa tarkistaa sisäkäyttöä ajatellen). Googlella vois löytyä etempääkin.
Tuohon APC juttuun, että en ole koskenut sen kummemmin sen toimintaan, mutta jos paineissa pysytään kohtuudessa niin hyvin pelittää. Saa sillä koneen rikkikin jos liikaa nostaa paineita ja kone alkaa nakuttamaan.
Mulla kyllä veti jossain vaiheessa kevättä jonkun rajoituksen päälle kun vahingossa by-passia ehjäksi vaihtaessani en säätänyt yläpään rajoitinta kohdalleen ja paineet nousi sinne punaisen yläpäähän.
(kohta joku sanoo ettei siinä mitään rajoitinta/suojausta ole).
Autossani on pelkästään ruiskunohjaus yksikön lastu tuon lisäksi. Tuo APC:n modaushan olisi kaiketi turvallisempaa toimintaa.
Itse firmalta löysin, mutta jos jostain löydät firman joka myy pneumatiikkaan liittyviä komponentteja, niin sieltä kysymällä löytyy (niitä on aika paljon erilaisia ja sopivuus kannattaa tarkistaa sisäkäyttöä ajatellen). Googlella vois löytyä etempääkin.
Tuohon APC juttuun, että en ole koskenut sen kummemmin sen toimintaan, mutta jos paineissa pysytään kohtuudessa niin hyvin pelittää. Saa sillä koneen rikkikin jos liikaa nostaa paineita ja kone alkaa nakuttamaan.
Mulla kyllä veti jossain vaiheessa kevättä jonkun rajoituksen päälle kun vahingossa by-passia ehjäksi vaihtaessani en säätänyt yläpään rajoitinta kohdalleen ja paineet nousi sinne punaisen yläpäähän.

Autossani on pelkästään ruiskunohjaus yksikön lastu tuon lisäksi. Tuo APC:n modaushan olisi kaiketi turvallisempaa toimintaa.
Hieman OT menee, mutta mistä noita bleedejä saa? Jostain sain sellaisen käsityksen, että ne olis jotain normi paineilmatarvikkeita? Vai onko ne vartavasten autoihin tehtyjä? Minkään turbo/viri-firman sivuilla en ole noihin törmänny, joten mistä te olette omanne ostaneet? Nuo taitaa olla melko edullisia, eli hintaan hankinta ei ainakaan kaadu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
900 T16 -88 (KA)
-
- "Hölösuu"
niitä on myös "tuning" versioita...

ton tyylinen mulla on...
http://autospeed.drive.com.au/cms/article.html?&A=0028
ohjeet halpisratkasuun...
Pneumatiikkaliikkeissä jonkun 10€ varmaan maksaa tommonen..
tuuninki versio jonkun parikymppiä...
jos sorvaustaidot omaa ja koneet, niin tekeminenkään ei vaikeaa...

ton tyylinen mulla on...
http://autospeed.drive.com.au/cms/article.html?&A=0028
ohjeet halpisratkasuun...
Pneumatiikkaliikkeissä jonkun 10€ varmaan maksaa tommonen..
tuuninki versio jonkun parikymppiä...
jos sorvaustaidot omaa ja koneet, niin tekeminenkään ei vaikeaa...
Tollainen olis aika tyylikäs ratkaisu. Mistä putiikista noita löytyy? Parikymppiä ei vielä ole kova hinta ja sais samalla vähän hi-tec ilmettä konehuoneeseen. Tietysti joku yleismalli ajaisi saman asian ja sellaisen löytäminen saattaisi olla helpompaa, kun ei tunnu kukaan osaavan kertoa mistä noita voisi kysellä
Niin, ja mikä noiden virallinen nimitys on. Jos vaikka kävisi jossain pneumatiikka-alan liikkeessä tiedustelemassa niin tietäisi vähän mitä kysyä. Voisi olla heikko tulos jos menis vain kyselemään "semmoista venttiiliä jolla saa saabissa ahtoja lisää..." Ja ammattilaiset tuskin tuntevat bleederi nimitystä.
Ja se itse tekeminen voidaan unohtaa samantien. Ei ole koneita, taidoista puhumattakaan...
Autospeedin artikkeli vaikutti mielenkiintoiselta, mutta olis pitäny maksaa, että näkisi koko jutun. Joten se siitä...

Ja se itse tekeminen voidaan unohtaa samantien. Ei ole koneita, taidoista puhumattakaan...
Autospeedin artikkeli vaikutti mielenkiintoiselta, mutta olis pitäny maksaa, että näkisi koko jutun. Joten se siitä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
900 T16 -88 (KA)
9000T CD kirjoitti:Tuohon APC juttuun, että en ole koskenut sen kummemmin sen toimintaan, mutta jos paineissa pysytään kohtuudessa niin hyvin pelittää. Saa sillä koneen rikkikin jos liikaa nostaa paineita ja kone alkaa nakuttamaan.
Mulla kyllä veti jossain vaiheessa kevättä jonkun rajoituksen päälle kun vahingossa by-passia ehjäksi vaihtaessani en säätänyt yläpään rajoitinta kohdalleen ja paineet nousi sinne punaisen yläpäähän.(kohta joku sanoo ettei siinä mitään rajoitinta/suojausta ole).
eli apc ei pudota paineita vaikka nakuttaisi?
itse ajattelin laittaa bleedin apc:n rinnalle niin että säätä apc:n paineet aivan tappiin (vaikka 2bar) ja bleedillä säätää paineet tuon rajan alle, apc puuttuu peliin vain kun nakuttaa. ei pitäisi ahtojen laskea niin paljon kierroksillakaan.
vastavastusventtiili se taitaa olla nimeltään.JuHem kirjoitti:millä nimellä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Hölösuu"
Elikkä toi on periaatteessa säädettävä t-haara, saman vaikutuksen saat pelkästään lisäämällä t-haaran jossa sopiva reikä josta ilmat ohivuotaa sopivassa määrin...
Seokset on hyvä pitää mielessä kun noilla ruuveilla tai t-haaroilla leikkii...
http://www.volvolandia.com/landia/index ... adid=11551
vulva juttuja...
autoracingilta omani oli muistaakseni...
http://www.autoracing.fi/index.html
toss nipponijuttuja...
http://www.dnsf.org/forum/index.php?act ... .msg100350
Seokset on hyvä pitää mielessä kun noilla ruuveilla tai t-haaroilla leikkii...
http://www.volvolandia.com/landia/index ... adid=11551
vulva juttuja...
autoracingilta omani oli muistaakseni...
http://www.autoracing.fi/index.html
toss nipponijuttuja...
http://www.dnsf.org/forum/index.php?act ... .msg100350
Kiitos tiedoista. Alkaa mullekin selvitä kunnolla tämä bleederi-systeemi. Täytyy ruveta tutkimaan tarjontaa...
Sehän on selvä, että jos alkaa nostamaan paineita tosissaan niin seokset siinä kärsii, mutta ei mulla ole tarkoitus mitään 1,5 kilon paineita laittaa vaan (ainakin aluksi) vain pieni piristys. Hukkaportin tankoa kirimällä tuon tietysti sais myös tehtyä, mutta bleederillä olisi säätäminen helpompaa.
Sehän on selvä, että jos alkaa nostamaan paineita tosissaan niin seokset siinä kärsii, mutta ei mulla ole tarkoitus mitään 1,5 kilon paineita laittaa vaan (ainakin aluksi) vain pieni piristys. Hukkaportin tankoa kirimällä tuon tietysti sais myös tehtyä, mutta bleederillä olisi säätäminen helpompaa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
900 T16 -88 (KA)