Jakopään remontti + koko muun koneen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:No nyt on jako kaiketi kohdallaan, meni tuon kanssa takutessa hitosti aikaa, ilmeisesti ketju oli jotenkin huonosti alarattaalla kun ei jako mennyt kohdalleen sitten millään.
Onko muuten kokemuksia niistä jatkettavista ketjuista, eikös niihinkin saanut niitä lukkoja jotka saa lytistettyä kasaan? Sellaiseen "fillarimallin" lukkoon en luottaisi.

Edit: tuo appikukko haluaisi cs-tonttuunsa sen uudemman mallisen takaspoilerin (siis peräluukun päälle), ja mun projektitontussa semmoinen olisi ja meikän silmää miellyttäisi enemmän tuo vanhempi malli, siis sellainen joka näyttääkin spoilerilta, eli on ilmarako välissä, oli ainakin vm 1992 Saabin katalogissa kuva siitä, siis lisävaruste mutta alkuperäinen.

Niin ja itse kysymys:
Onko noiden kiinnityspisteet samassa kohtaa vai joutuuko täyttelemään ruuvinreikiä?
Asensin juuri cc-tonnariin alkuperäisen uuden tarvikespoilerin, joka on alunperin tarkoitettu i-mallin lisukkeeksi. Siinä joutui keskireiän poraamaan uuteen kohtaan, muuten sopi. En kyllä tiiä tosta cs-mallista.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis tuo spoikka on sellaista mallia joka on kiinni vain päistään, keskellä ei ole mitään, onkos se uudemman mallinen kiinni myös keskeltä, eli reikiä jää näkyviin jos tuon vaihdan tilalle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Palataan vielä tohon jakopäähimmelihommeliin...Eli koska soosin ketjun ekalla kerralla huonosti paikoilleen, jouduin avaamaan jakokopan uudestaan, sylinterikannen jätin paikalleen (*summeriääni* Virhe!). Hyvin lähti jakokoppa irti ja jakokin meni kivasti paikoilleen. Vaan enpä saanut enää jakokopan kantta paikoilleen. Tunnin verran sitä yritin äheltää paikoilleen, mutta kun ei mennyt koppa paikalleen niin ei mennyt. Jos ei kanittanut kansipahvi, niin sitten ei mennyt öljypohjan päälle, lopputuloksena kansipahvi vääntyi *ituiksi, menetin hermoni ja hieman rauhoituttuani irroitin sitten sen kannen. Eli tarttee laittaa uus pahvi, mutta tulipahan todettua, että ei ollut onneksi ottaneet venttiilit/männät iskua ketjun ollessa vituroillaan kun konetta yritin henkiin herätellä...Mukavan haasteellista tämä "ensikertalaisen kansi- & jakopääremppa" :evil:

Havaintoja:
1. Jos haluaa esim. tasapainoakselien ketjun poistaa kantta irroittamatta, on öljypohjan raottaminen olennaista, ettei mene kansipahvi solmuun...

2. Kansi mahtuu pois hyvin, vaikka olisikin imu- ja pakosarja siinä kiinni.

3. Kannattaa imuroida kunnolla sitä asennuskaljaa, selvinpäin kun sählää, niin ei ole muuta tekosyytä kun oma kädettömyys :P
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset herroille neuvoista.
Taas meni yksi ilta tapellessa tuon kanssa, jossain vaiheessa on mennyt ketjunkiristin alle millin vinoon, se on ruuvattu tuhat ja yksi kertaa paikoilleen ja pois, 95:ssä oli se typerä moottorintuki ja vielä se laturin(hihnankiristäjän tuki edessä, nyt kun ovat pois niin on ensimmäistä kertaa kunnon näköyhteys kohteeseen.
Jengat ovat ihan ok, eikä se ole juurikaan vastustellut yhdelläkään kiristyskerralla 8O
On juuri ja juuri sen verran vinossa että se ketjunkiristäjän tiivisteprikka ei pidä, ja liimaa sinne on hankalahko laittaa koska siinä kiristäjässä on ihan loppupäässä pieni reikä josta öljy kulkeutuu kiristäjän sisään painamaan kiristintä ulos.
Ajattelin kokeilla laittaa siihen päähän jonkin kuumuutta kestävän kumitiivisteen, tai sitten sellaisen alkuperäistä millin-puolitoista paksumman "asbestitiivisteen" tai sitten kokeilla työntää sinne hamppua ja kittiä, ne tuntuvat kestävän lämpöä yllättävän hyvin. Kyse ei ole kuin about puolesta millistä ettei pidä, pitäisi olla vain sen verran alkuperäistä paksumpi tiiviste, onko ehdotuksia?

Ja kuinka kauan venttiilikoneisto pitää räpinää purkamisen jälkeen, siis paininkupit ovat olleet irti kun puhdistin ne, olen käyttänyt autoa 5 kertaa ja maks 1 min per kerta koska vesipumppu ym. laitteet eivät olleet käytössä. Öljynpaineen merkkivalo sammuu ajallaan eli paineet ovat oletettavasti kohdallaan. Koneisto ei pitänyt minkäänlaista ääntä ennen puhdistusoperaatiota, eli sinne ei ole vielä päässyt tarpeeksi öljyä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hydrauliset paininkupit meluaa aika pitkään jos ovat olleet ihan tyhjinä, minuutin käyttö ei riitä. Voi kestää hyvinkin 15 min yhtäjaksoista käyttöä ennenkuin hiljenevät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Hydrauliset paininkupit meluaa aika pitkään jos ovat olleet ihan tyhjinä, minuutin käyttö ei riitä. Voi kestää hyvinkin 15 min yhtäjaksoista käyttöä ennenkuin hiljenevät.
Niin arvelinkin, pitävät vaan aika kovaa metakkaa joten ajattelin varmistaa asian, kiitokset infosta.
Onko mitään nyrkkisääntöä jakoketjun vihtotarpeseen, tuon kiristin ei ole täysin ulkona, siinä on 4 pykälää vielä jäljellä. Kun konetta pyörittää kampiakselin päästä oikeaan suuntaan niin silloin ketju on aika kireä myös nokkapyörien välistäkin katsottuna, jos taas väärään suuntaan, on löysää 1-1.5cm, siis sen verran ketjua voi nostaa/painaa.
Kampiakselin merkki täsmää aika hyvin nokkien merkkien kanssa joten ei kaiketi ole venynyt aivan järjettömän paljoa.
Eikö tosiaan jatkettavaan ketjuun ole kunnollista lukkoa, tai eikö sellaista saa tehtyä? Tuon jakopään kotelon irrotus ja takaisinlaitto näyttää niin peevelimäiseltä hommalta ettei viitsisi vaivautua, tilaa ruhtinaalliset muutama cm sivulla :evil:
Ja vähän OT: mikä olisi kunnollista pesuainetta öljymönjän poistamiseen, heti kun saan tuon kiristäjän pitämään, pesen koneen kunnolla, tuo on sotkenut itsensä totaalisesti koska huohotinputki on ollut iät ja ajat poikki ja konehuone sen näköinen, siellä sotkee itsensä aika nopeasti kun vähänkin kruuvaa.
Nuo bio-liuottimet eivät tunnu ottavan mitään irti, eikä myöskään Koval, olisko jotain tehokkaampaa? Tuo mönjä on sellaista hitsin sitkeää ainetta, osittain jo päässyt kovettumaankin.
Tarkoitus olisi ensin ruiskia ainetta konehuoneeseen litratolkulla, antaa vaikuttaa ja sitten päästellä alitehoisella painepesurilla (100bar) mönjät pois.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ainakin OG900 16v (ja varmaan myös tonnari) suositellaan vaihtamaan ketju, jos kiristin on tullut yli 11mm ulos. Itselläni oli ketju ilmeisesti lähes uusi, kiristin oli ulkona vain muutaman millin. Pesin koneen jollain liuotinpesuaineella jota ostin huoltoasemalta, ja puri ihan hyvin siihen öljymoskaan mitä minulla oli vuotaneesta venttiilikopan tiivisteestä valunut ja mönjääntynyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo saattaisi olla tullut ulos juurikin sen 11mm, eli lienee vaihtorajassa. Tekisi joka tapauksessa mieli vaihtaa ketju, mutta jakopään koteloa en viitisisi lähteä irrottamaan kun kone on paikoillaan, ei ole mukava irrotettava, asiaa kun tutkin :(
Kertokaas nyt kuinka olette noita ketjuja jatkaneet, täytyy olla jokin konsti jolla saa kestävän jatkoksen, EPC:ssäkin on vaihtoehtoisena jatkettava ketju lukolla, mutta näytti livenä turhan heppoiselta.

Onko muten noista Motonetin ketjusita kokemusta, ja kumpikohan passaisi tuohon mun 9-5:n 2.0 -koneeseen? EPC:n mukaan sama ketju olisi:
900 1994-1998
9000 1994-1998 ja b234 1990-1993
sekä 9-5 ja 9-3.
Motonet tarjoaa kahta vaihtoehtoa, 126 ja 130 -nivelistä, kumpi olisi oikea?
Edit: kaiketi se on sitten tuo pidempi, ainakin vuosimallin mukaan, joskaan nuo Motonjetin vuosimallit eivät ole kovin tarkkoja.

Tietysti jos tuosta 9-5:stä viitsisi askarrella jakopään auki niin saisi samalla tasapainoketjun veke, täysin turha kapistus :)

Hitsi kun nämä projektit aina laajenevat, pian kuitenkin vaihdan tuohon kaikki koneen kuluvat osat :D
Ainakin ketjunkiristimen laahaimessa oli värhän uraa jo tullut muttei näyttänyt mitenkään pahalta, vaihto lienee turhaa rahanhaaskausta?

Niin ja kiitokset kun ette ole huomautelleet että tämä kuuluisi 9-5 palstalle, kuten mainitsin niin 9-5 toimii harjoituskappaleena tonnarin remonttia varten, sama kone tuntuu olevan aika pitkälti :D

Edit2: WIS:in mukaan täytyy jakopään koteloa irrotettaessa olla mooottori pois konehuoneesta, jos tämä pitää paikkansa niin jatkettava ketju on nyt ainoa vaihtoehto :(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:.....Onko muten noista Motonetin ketjusita kokemusta, ja kumpikohan passaisi tuohon mun 9-5:n 2.0 -koneeseen? EPC:n mukaan sama ketju olisi:
900 1994-1998
9000 1994-1998 ja b234 1990-1993
sekä 9-5 ja 9-3.
Motonet tarjoaa kahta vaihtoehtoa, 126 ja 130 -nivelistä, kumpi olisi oikea?
Edit: kaiketi se on sitten tuo pidempi, ainakin vuosimallin mukaan, joskaan nuo Motonjetin vuosimallit eivät ole kovin tarkkoja.
Jep, on tuo 130 nivelinen ketju tasapainoakselisissa Saabeissa, kävin tonnarin ketjun kanssa Motonetin tiskillä ihmettelemässä, hyllyssä ei ollut kuin 126 nivelisiä, ja lyhythän tuo oli...Tai sitten toi ketju oli venynyt neljän nivelen verran 8O :wink: Pistin sitten vanhan ketjun takaisin, uusilla laahaimilla kiristin ei tullut ulos kun pari-kolme "naksahdusta" (ehkä 5mm?).

Ilmeisesti ysifemman konehuone on sitten sen verran erilainen kun tonnarilla, että ei saa jakokoppaa irti koneen ollessa kiinni? Tonnarilla se vielä onnistuu, tosin kaikki oheislaitteet kiinnitysrautoineen (kompura, vesipumppu, laturi, tehostinpumppu) pitää irroittaa, sekä öljypohjan päätyä löysätä (kolme pulttia jakokoppaan) ja sitten se mahtuu just "pujottelemalla" ulos lokarin alta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jep, näköjään Turun Motonetissä olisi sellainen ketju, siellä tuntuu muutenkin olevan kaikki Saabien erikoisemmat osat.
Tuon konehuone on vielä paljon ahtaampi kuin ng900:n, esimerkiksi moniurahihnan pujotus ja sen rullien vaihto vaatii jo pientä sormiakrobatiaa.. kyllä se jakopää näyttää vahvasti siltä ettei ole asiaa mennä sorkkimaan kone paikallaan, ja samaa kertoili myöskin ystävämme WIS.
Olisi voinut hakea sen motonetin ketjun ja värkätä siihen luotettavan lukon, kuitenkin se jatkettava ketju maksaa maltaita Saabilla.

Onko kukaan tulossa tänään Turusta Hesaanpäin? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:Palataan vielä tohon jakopäähimmelihommeliin...Eli koska soosin ketjun ekalla kerralla huonosti paikoilleen, jouduin avaamaan jakokopan uudestaan, sylinterikannen jätin paikalleen (*summeriääni* Virhe!). Hyvin lähti jakokoppa irti ja jakokin meni kivasti paikoilleen. Vaan enpä saanut enää jakokopan kantta paikoilleen. Tunnin verran sitä yritin äheltää paikoilleen, mutta kun ei mennyt koppa paikalleen niin ei mennyt. Jos ei kanittanut kansipahvi, niin sitten ei mennyt öljypohjan päälle, lopputuloksena kansipahvi vääntyi *ituiksi, menetin hermoni ja hieman rauhoituttuani irroitin sitten sen kannen. Eli tarttee laittaa uus pahvi, mutta tulipahan todettua, että ei ollut onneksi ottaneet venttiilit/männät iskua ketjun ollessa vituroillaan kun konetta yritin henkiin herätellä...Mukavan haasteellista tämä "ensikertalaisen kansi- & jakopääremppa" :evil:

Havaintoja:
1. Jos haluaa esim. tasapainoakselien ketjun poistaa kantta irroittamatta, on öljypohjan raottaminen olennaista, ettei mene kansipahvi solmuun...

2. Kansi mahtuu pois hyvin, vaikka olisikin imu- ja pakosarja siinä kiinni.

3. Kannattaa imuroida kunnolla sitä asennuskaljaa, selvinpäin kun sählää, niin ei ole muuta tekosyytä kun oma kädettömyys :P
Tämä oli myös merkkikorjaajien mielipide, eli öljypohja pois ensin.
Jatkettava ketju maksoi 97 euroa ja koko sarja jossa jakopään ja tasapainohässäkän osat poislukien kampuran stefa ja öljypumpun o-rangas 197 euroa, ehkä en osta tuota epävarmaa jatkoketjua.
Jos saisin konetta kangotettua edes 3 cm kuskinpuolelle niin saattaisi onnistua jakokopan irrotus.
Kuinka paljon koppaa pitää vetää ulospäin että sen saa pois, siis niiden ohjuritappien verran ainakin, mutta paljonko kampiakselin kohdalta?

Jos onnistuu konetta irottamatta niin ehdottomasti uusin koko hässäkän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Jos onnistuu konetta irottamatta niin ehdottomasti uusin koko hässäkän.
Jakopäärempasta konetta nostamatta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1557#61557

Tasapainoakseliketjun poistamisesta vain öljypohja irrottamalla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6362#86362

Jakoketjunvaihto yläkautta 1,5 tunnissa, niittausliitos:
http://68.18.180.230/engine_folder/incarchainpg1.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jeps, kiitokset, en ollut tuota viestiä nähnytkään, loistojuttu!!!!
Nosturia ei ole mutta puukiilat hoitanevat saman asian, ainakin laudalla työntämällä siirtyi sen 3cm kun oli vaihdelaatikon päällä oleva tuki ja jakopään puoleinen tuki irti.
Ei muuta kun illalla kello käymään, pitää päästä alle tuon 6.7h :)
Tuo jakoketju kun tuntuu vähän elävän omaa elämäänsä, välillä on merkit kohdakkain ja välillä pientä heittoa, eli uusia se ei ole, ja kuulemma tasapainoketju ja sen pyörät kulahtavat vielä nopeammin.
Danke!

edit: kiva juttu kun taas pääsee repimään öljypohjaa irti, kauanhan se ehtikin olla paikallaan :D
Sitten kun kone on tältä osaltaan kunnossa niin luultavasti taas pienistän sitä ja vaihdan alakerrran laakerit ja männänrenkaat. Miksi tehdä kaikki kerralla kun voi tehdä useaan otteeseen :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuosta jakoketjunvaihdosta vielä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6939

Jokohan minunkin pitäisi harkita ketjunvaihtoa, 430tkm ja ketju varmasti venynyt. Tarkemmalla oikealla ajoituksella voisi koneen jopa saada paremmin toimivaksi ahdoilla?

Nyt tosin ei ahda kuin perusahdoilla, magneettiventtiili ei jaksa mennä kiinni tai ainakaan naksutella lämpimänä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt pitää vielä painiskella Jaakopin kanssa, ostaako katkaistu tarvikeketju ja siihen lukko vaiko räjäyttää jakopää auki ja sitä rataa, joka johtaa vääjäämättä myös alakerran laakerien vaihtoon ja myös männänrenkaiden, sylinterit olivat hienossa kunnossa, eivät tarvitse edes hoonausta, hoonijäljen näkyivät hyvin vieläkin.. kääk mikä homma olisi edessä, silloin toisaalta tietäisi että on myös tasapainoakselipuoli kunnossa, tosin auto ei pitänyt minkäänlaista rohinaa kummastakaan ketjusta aiemminkaan... mutta jos tuollaisen remontin jaksaisi tehdä niin olisi lähes uudenveroinen kone vielä kun kanttakin jaksaisi ihmetellä 8)
Eli käytännössä pariviikkoinen homma edessä tai sitten parin tunnis askartelun jälkeen olisi valmis baanalle mutta aina hirvittäisi sen ketjulukon pitäminen, onko kenelläkään lukko lentänyt irti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin