K-jetti ja katti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Jugiboy kirjoitti:
Korjaamokässärin mukaan kyllä katkaisee syötön moottorijarrutuksessa.


Löytyykö kyseinen sivu netistä, haluaisin lisätietoja asiasta.
Boschin opus kyseisestä järjestelmästä ei mainitse moottorijarrutus-
tilannetta.
Kun tutkin sähkökaaviota, en ymmärrä miten tuo katkaisu voisi toimia.
Läppäkytkimen joutokäyntiasentosignaali viedään ainoastaan aikareleelle, jolle taas ei viedä tietoa moottorin kierrosnopudesta.
Tämän aikareleen tarkoitus on rikastaa seosta käynnistysvaiheessa sekä
kiihdytysvaiheessa.

Käytännön mittauksissa vaimon 8v katilla en ole havainnut tahtiventtiilissä
pulssisuhdemuutosta, kun ollaan moottorijarrutustilanteessa.
Jospa autossa on tällä kohdalla vikaa, haluaisin sen kuntoon.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Siinä pitäis olla sen määränsäätimeltä lähtevässä kumitorvessa sellainen muovinen kikotin josta menee letku alaspäin määränsäätimen lautasen alapuolelle. Ja sitte siihen ventiiliin menee pari piuhaa. Se konstruktio jollain tavalla katkaisee syötön eli tod. näk. polttoainepumpun virran saannin. En sen tarkemmin tuossa päivällä ehtinyt kirjasta lueskella mutta voin kyllä huomenna tarkemmin käydä sen toiminnan läpi. Toivottavasti näissä ei nyt sitte kuitenkaan ole suuria maa kohtaisia eroja, muuten olisin puhunu läpiä päähäni :wink:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

SaabArska kirjoitti:Eli voisi siis kuvitella tämän version olevan polttoaine taloudellisempi. Ainakin jos ajelee pelkkää alamäkeä. Eikös eräs saksalainen "laatu"merkki käyttänyt 190E mallissa KE-Jetronic ruiskua jossa oli jotain sähköistä ohjausta mukana? Ja kyllä, tämä yksilö on paaliin menossa joten Marg3 kommentti oli asiaa. Tosin kone ja laatikko olisi tarkoitus sovittaa tuohon työmatkaohjukseen. Ruiskusta en ole kyllä niinkään varma.
Omaani minä meinasin paaliin :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

JugiBoy kirjoitti:Siinä pitäis olla sen määränsäätimeltä lähtevässä kumitorvessa sellainen muovinen kikotin josta menee letku alaspäin määränsäätimen lautasen alapuolelle. Ja sitte siihen ventiiliin menee pari piuhaa. Se konstruktio jollain tavalla katkaisee syötön eli tod. näk. polttoainepumpun virran saannin. En sen tarkemmin tuossa päivällä ehtinyt kirjasta lueskella mutta voin kyllä huomenna tarkemmin käydä sen toiminnan läpi. Toivottavasti näissä ei nyt sitte kuitenkaan ole suuria maa kohtaisia eroja, muuten olisin puhunu läpiä päähäni :wink:
Jospa se laskee imuilman määräjakajan läpän ohi? Silloinhan läppä putoaisi alas ja bensaahan ei tunnetusti syötetä silloin, kun läppä makaa ala-asennossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Eli juuri niin. Se ei katkaisekaan virtaa vaan laskiessaan lautasen alas, estää polttoaineen syötön koneeseen. Siihen venttiiliin menee imusarjasta alipaineletku ja piuha läppä anturilta.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

No niin, kiitokset lisätiedoista, taitaa näitä k-jet katteja olla
erilaisia, koska meidän autossa tuollaista "lautasenlaskuventtiiliä" ei ole.

Mutta, luulisin tuollaisen systeemin toimivat k-jetissä, vaikka kattia
ei olekaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se lautasenohitusventtiili on ainaskin volkkarissa ollut ratkaisu. En tiedä, onko se boschin vain volkkarin oma patentti?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

K-Jettejäkin on monenlaisia. Perus K-Jetin lisäksi on osin elektroninen KE-Jetronic (ja näitäkin n+1 versiota).

Perus lambda-ohjatussa K-Jetissä se tahtiventtiili (Oik. tahdistusventtiili tai joissain kirjoissa myös säädettävä kuristin) säätää määräjakajan alakammioiden painetta reaaliaikaisesti ohjainlaitteelta tulevan signaalin mukaan. Yläkammioiden paine seuraa tätä painevaihtelua käänteisesti.

Polttoaineen syötön katkaisu moottorijarrutuksessa on kattikoneissa estämässä palamattoman polttoaineen pääsyä kuumaan kattiin. Samalla tietysti bensaakin säästyy. Systeemiä on käytetty myös katittomissa moottoreissa alentamassa hiilivetypäästöjä (oli jo D-jetissä)

Polttoaineen syötön katkaisu esim Audissa on toteutettu venttiilillä, joka avaa ilmakanavan määräjakajan lautasen ohi, jolloin lautanen pääsee putoamaan ala-asentoon. Moottorijarrutus tunnistetaan moottorin pyörimisnopeudesta ja kaasuläpän asennosta. Rajanopeus on yleensä jossain 1500 1/min tienoilla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin