ihmeöljy 75w

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Jaape kirjoitti:SIKSI, että sitä saa litran kannuissa, kun 75W:tä ei. Monelta tuntuu jäävän hankkimatta ”tuota oikeaa” juuri sen suuren pakkauskoon vuoksi.
Jepjep. Näinhän se on, että näiden low-viscosity-öljyjen saatavuus tuntuu olevan jostain syystä aika heikkoa. Ja ihan varmasti tuo toimii paremmin kuin paksumpi 80/90 öljy moottoriöljystä puhumattakaan eli varmaan ihan hyvä kakkosvaihtoehto, jos saa kohtuuhinnalla. Meinasin joskus sitä itsekin ostaa, mutta kun kellään ei tuntunut silloin olevan kokemusta sen toimimisesta päädyin tähän tutumpaan hypoidiöljyyn.
Ei ne ranskalaiset vaihdelaatikot mitään uniikkiratkaisuja ole
Sitä en tiedä, tuntuu että ranskalaisissa autoissa kaikki ratkaisut ovat aika uniikkiratkaisuja ;) tosin niin taitaa olla vanhemmissa saabeissakin..
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Joo, eihän tuo viskositeetti ole ihan yleisimpiä. Varmaan juuri sen takia saatavuuskin on vaikeampaa ja hinnatkin pompsahtaa siinä mukana. Samanlaista litkua saa myös ainakin Agipilta (myös muiltakin), mutta tuonkaan jakeluverkosto ei taida suuren suuri suomessa olla...Esson "vastaava" on ainakin huhujen mukaan taas osasynteettistä.

Olisin itsekin tosiaan ostanut ison purnukan 75:sta, mutta tällä hetkellä kun on vaan yksi satku ajossa, en viitsinyt hommata sitä nurkkaan odottelemaan käyttöä. Niin, ja eihän toi Total Transmission BV ihan samaa ole kuin 75W, mutta tosiaan paljon parempi kuin 80W/90 ja omalla kokemuksella ihan toimivaksi vaihtoehdoksi havaittu:

Tässä vähän speksejä koottuna:

Öljy Visk. 100C Visk. 40C Jähmepiste

Neste 75W 5,5 26 -57
Total 75W/80 8 49 -45
Neste 80W/90 14 128 -30

Eli näidenkin mukaan kuitenkin lähempänä 75W:tä kuin 80W/90:stä. Ja niillä, joilla se 75W tulee läpi laatikosta, saattaisi tästä olla jopa hieman apua.

Niin, se ranskalaisten maine on varmaan pitkälti Citroenin syytä, ne kun ei taida olla rakentanut koskaan teknisesti "normaalia" autoa :lol: . Rellu ja Pökötti tuntuu pysyneen ainakin vähän enemmän kaidalla polulla tuon suhteen. Ainakin meidän 206 vaikuttaa teknisesti varsin "normaalilta". Uusimmat PSA-autot taitaa olla kuitenkin jo aika paljon samasta muotista repäistyjä

Onhan tossa 206:kin ohjekirjassa pakolliseksi jäähdytysnesteeksi merkitty joku originaalineste, mikä "on valmistettu erityisesti ranskalaisen autoteollisuuden tarpeisiin" 8O . Sitten kun ajattelin ottaa varman päälle ja hommata sitä merkkiliikkeestä, niin tiskille lyödään kannullinen normaali Zeroa...Eli se siitä "erikoisnesteiden" tarpeellisuudesta. Johonkin Citikan hydraulialustaan en toisaalta menisi mitä tahansa litkuja laittamaan, mutta onneksi ei ole tarvinnut koskaan tuollaisiin vehkeisiin sotkeutuakaan.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Tuli tehtyä öljynvaihto, imin kaikki mitä motonetin halvalla ruutalla sai ulos ja kaadoin sisään 2.5 l Neste Gear S 75-90W kun enempää ei mennyt. Paljon taisi jäädä sitä vanhaa ainetta jos noin 3 litraa on lootan tilavuus?
Jotenkin pelotti ryhtyä avaamaan laatikkoa vaihtoa varten vaikka siinä sivulla näyttää olevan luukku hyvin hollilla, varmasti olisi saanut vanhat liemet sitäkautta pois paremmin.
Eikä vielä ole laatikko hajonnut...
900i 2.1 16v -93
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ensiövetoon jää 0,3litraa virallisesti. Loput 2,7litraa menee sinne askin takaosaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla on laatikossa näköjään jotain mustaa, ja nyt keväällä on kolmonenkin alkanut jo kenkuttelemaan.

Jos vaihdan sen pumpulla imemällä ja sinne jää varmaan muutema desi pohjalle, niin onko silloin suurempi riski laittaa hypoidit, kun jos laittais moottoriöljyä?

Tuleeko hypoid-moottoriöljy -sekoituksesta jotain tervaa?


Pistin lisäks kyselyn tuonne Saabin huoltoon, et mitä maksaa laatikon huuhtelu ja uudet Saabin alkuperäiset öljyt sisään.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

*sigh*

MUISTAKAA NYT..!!!!!

Joo ehdottomasti kannattaa kokeilla kaikennäköisiä erilaisia öljyjä sinne
laatikkoon.....
Ne TEFLON pinnotteiset synkroni renkaat oikein rakastaa erilaisia öljyjä.
Kyllä sen sitten huomaa milloin TEFLON pinnoite on hävinnyt sieltä.
Vaihteet rupeavat rusahtelemaan vaihtaessa, ja tämä kaikki alkaa
2 vaihteen synkroni renkaasta,

EI KANNATA LAITTAA SINNE LAATIKKOON AIVAN MITÄ TAHANSA ÖLJYÄ.

*nimim 3 laatikkoa jo purettu*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ebba kirjoitti: Jotenkin pelotti ryhtyä avaamaan laatikkoa vaihtoa varten vaikka siinä sivulla näyttää olevan luukku hyvin hollilla, varmasti olisi saanut vanhat liemet sitäkautta pois paremmin.
Ei kai sivulta mitään luukkuja kannata aukoo, mutta takaata.
Siihen saa tarvikkeenakin uuden tiivisteen eikä maksaa montaa euroo.

Sitä kautta vaihtamalla ei eroa juuri normaalista öljynvaihdosta, tosin pihamaalla pattinkin päälle ajamalla saattaa ruveta asentajaa ahistaan. :D

Ja saab900c, jos on kyse tuosta nimimerkin mukaisesta autosta niin sullahan on proppu tuolla niin kyllä silloin kannattaa vaihtaa sitä kautta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

tetammi kirjoitti: Ja saab900c, jos on kyse tuosta nimimerkin mukaisesta autosta niin sullahan on proppu tuolla niin kyllä silloin kannattaa vaihtaa sitä kautta.
Oliko tuossa 900c:ssä myös laatikon takakannessa joku suodatinpalikka/irto-osien pyydystäjä, jonka vois samalla putsata?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

okaalto kirjoitti: Oliko tuossa 900c:ssä myös laatikon takakannessa joku suodatinpalikka/irto-osien pyydystäjä, jonka vois samalla putsata?
Ainakin omassa 900C -89:ssä oli, näistä on ollu juttua ennenkin.
Esim. edellisellä sivulla jus kirjoitti ja samassa tekstissä linkki aiempiin keskusteluihin tuosta suodattimesta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 872#118872
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

[quote="tetammi"][quote="Ebba"]
Ei kai sivulta mitään luukkuja kannata aukoo, mutta takaata.
Siihen saa tarvikkeenakin uuden tiivisteen eikä maksaa montaa euroo.
quote]

Siihen sivuluukkuunkin oli tiivistettä saatavilla Motonetista ja se olisi hyvin käsillä siinä täyttöaukon vieressä kun ei tee mieli mennä auton alle möyrimään. Seuraavan vaihdon yhteydessä sitten voisi sitä kokeilla...

Hyvin tuntuu Gear S pelaavan, eikä näytä vuotavankaan pahasti vaikka synteettisestä moni varoittelikin että tiivisteet pettää.
900i 2.1 16v -93
Vastaa Viestiin