Eko teko

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Eko teko

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tulipahan koettua tuokin. Tänään töistä tullessa liikennevaloissa tuli helvetinmoinen savupilvi konehuoneesta. Vilkaisu lämpömittariin joka roikkui kuin ennenkin ja Päd kertoi koneen olevan 91 asteinen.
Kesti noin 2-5 sekunttia kun tajusin laittaa ilmastoinnin off asentoon.
Eikai tuo kompura hajoo tossa ajassa ilman voitelua.
Ja uskaltaahan tolla ajella ilman lisävaurioita kun nyppää ton kompuraan menevän piuhan irti (eikai siellä silloin pyöri mikään mikä vaatisi R143a:ta).
Vuoto näyttäisi näin pikaisella katselulla olevan siellä syyläri hässäkässä kun flekti on ihan keltaisessa möhnässä kuten myös koko konehuoneen vasen puoli. (eikai tuo mitenkään vie maaleja jos käyn vasta huomenna pesemässä pois).
Ja lopuksi Saabiltako täältä hesasta uusia/uudenveroisia osia vai mistä ja missä ton sydeemin voi käydä täytättään. (kunhan saa ekaks tiiviiks) mikähän olisi hyvä koepaine ja aine.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9-5T kirjoitti:Kompura ei pyöri ilman sopivaa painetta.
Kiitti vastauksesta vaan olisi kiva tietää uskaltaako tolla lähteä huomenaamulla taas töihin ilman lisävaurioita jos otan kompuraan menevän piuhan irti. (siis ilman lisävaurioita). Vai pitääkö etsiä varmuudenvuoksi lyhempi hihna.

Ja mikähän on kuukausi milloin tuo varaosamyynti alkaa :?:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kiitti lähden aamulla töihin ja puran sen syyläriläjän.(Jos kerkiän).
Vaan tuo jäi vielä hiukan epäselväksi, jotta kuka täällä PK seudulla täyttää edullisesti ja mikähän olisi hyvä koepaine jos typpeä käyttää.
Ja voi olla jotta on suurempia vaurioita eli kenno p_skana, ja tarvii uuden sellaisen niin mistä saa sopuhintaan.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mä käytin tuossa Tuusulan Sulan alueen ilmastointihuollossa, nimeä en jaksa muistaa kun en löydä kuittia, pistivät akan autoon alle 300g ainetta ja maksoiko jotain alle 40 euroa. Jos testautat vuodot jossain niin kytke flektit pois päältä, muuten ei typet paljoa auta siinä ilmavirrassa.
Eikös noin selvän vuodon pitäisi näkyäkin ihan silmämääräisesti, mukana kulkeutunut voiteluaine on aika varmasti sotkenut vuotokohdan öljyiseksi. Epäilen että kenno sanoi moro, luulisi käytettyjä hyväkuntoisia löytyvän.
Harmi juttu :(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kyllähän tuo näkyykin koko vasenpuoli konehuoneesta on ihan "keltasessa öljyssä".
Vaan isoin ongelma on, jotta uskallanko huomenna lähteä töihin tolla jos revin ton kompuran piuhan irti. (vai vaihdanko lyhemmän remmin).
Näin teen.(siis ajan laatulaitteellani huomisenkin).
No onneksi loppuviikko on kuulma kylmää, joten no hätä. Ja Paineet (ahto) +(omat) on lähestulkoon kunnossa. :D :D :D
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eko teko

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

(eikai tuo mitenkään vie maaleja jos käyn vasta huomenna pesemässä pois).

kannattaa pestä moottoritila varoen, ettei mene vettä DI-kasetin alle tulpan juureen, siitä tulle ylimääräinen 200€ lasku kun kasetin vaihtaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kurko kirjoitti:Kyllähän tuo näkyykin koko vasenpuoli konehuoneesta on ihan "keltasessa öljyssä".
Vaan isoin ongelma on, jotta uskallanko huomenna lähteä töihin tolla jos revin ton kompuran piuhan irti. (vai vaihdanko lyhemmän remmin).
Näin teen.(siis ajan laatulaitteellani huomisenkin).
No onneksi loppuviikko on kuulma kylmää, joten no hätä. Ja Paineet (ahto) +(omat) on lähestulkoon kunnossa. :D :D :D
Kompura ei ota itseensä vaikka kuinka ajelisit ilman kylmäaineita, mitä nyt ehkä muutamassa vuodessa käyttämättömänä saattaa mennä jumiin niin, että ei lähde enään pyörimään vaikka olisikin ilmastoinnin paineet kohdillaan.

Katsasta ihmeessä ensin ilmastoinnin lauhduttimen (siis se syylärihässäkkä) putkiliitokset, ne onnettomat alumiinimutterit hapertuu ennemmin kuin myöhemmin :roll: Jos on vaan letkuliitos prakannut, selviät parin kympin osakustannuksilla, kun teetät uuden esim. Uudenmaan Autovarustelu:ssa (Konala, yht. tiedot vaikka Keltaisilta Sivuilta). Lauhduttimen jos joudut hommaamaan, hinta pomppaa n. kymmenkertaiseksi.

Syy ilmastoinnin puhkeamiseen voi olla myös systeemin ylipaine, jollain syyttävä sormi alkaa viuhtoa kohti painekytkintä tai sen johdotuksia (kuivamessa kiinni oleva mokkula, josta lähtee neljä piuhaa). Varmistu painekytkimen toiminnasta, ennen kuin täytät systeemin kylmäaineilla (edelleen, Uudenmaan Autovarustelua suosittelen täyttöön, tai Suomen Kuljetuslaite Hakkilassa). Koska systeemi tullee olemaan ilman kanssa kosketuksissa ilmeisesti jonkin aikaa, kannattaa myös kuivain uusia (35-65€ alkup. Hella riippuen mallista). Osista ei missään nimessä kannata kuin korkeintaan kysyä itseänsä järkyttääkseen hintaa merkkiliikkeestä, alan liikkeet myy / tilaa alkuperäisosia siinä missä merkkiliikekin (pahvilootassa tosin lukee Hella, ei SAAB) ja omat kokemukseni merkkiliikkeen (LänsiAuto Herttoniemi) ilmastointiosaamisesta ovat lähinnä surkuhupaisia.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Kurko kirjoitti:Kiitti lähden aamulla töihin ja puran sen syyläriläjän.(Jos kerkiän).
Vaan tuo jäi vielä hiukan epäselväksi, jotta kuka täällä PK seudulla täyttää edullisesti ja mikähän olisi hyvä koepaine jos typpeä käyttää.
Ja voi olla jotta on suurempia vaurioita eli kenno p_skana, ja tarvii uuden sellaisen niin mistä saa sopuhintaan.
Edellisen saabin ilmastoinnin kun korjasin niin ponnistin sen 15barin paineella.
:)
Tiiviyden tarkastin imemällä järjestelmän tyhjiöön.
Mittarilla kun katsoo niin jos on vuotoja yhtään missään, järjestelmä ei mene tyhjiöön..
Oli hyvät vehkeet lainassa kun työskentelin kylmälaite liikkeessä hetken.. :)
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kiitti kaikille tyhjentävistä vastauksista. Tutkin tänään kennojen välit (oli kuivat ja siistit (mitä nyt muutama havunneula)) ja näyttäisi siltä jotta onkin ampunut kamat pihalle kompuran pään venttiilistä. Pitääpä tutkia ton flektin toiminta ennen kuin täytätyttää uudelleen. Vaan mitenkähän sen kuuluisi toimia (kytkentä paineet yms.)
Viimeksi muokannut Kurko, Ke Touko 25, 2005 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Lobo_Earthworm kirjoitti: Tiiviyden tarkastin imemällä järjestelmän tyhjiöön.
Mittarilla kun katsoo niin jos on vuotoja yhtään missään, järjestelmä ei mene tyhjiöön..
Oli hyvät vehkeet lainassa kun työskentelin kylmälaite liikkeessä hetken.. :)
Eikös ilmastointilaite täytettäessä pidä aina imeä tyhjiö missä kestää pirusti aikaa... Esim jos vaihdat vaikka kompuran pakastimeen...
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

et kirjoitti:
Lobo_Earthworm kirjoitti: Tiiviyden tarkastin imemällä järjestelmän tyhjiöön.
Mittarilla kun katsoo niin jos on vuotoja yhtään missään, järjestelmä ei mene tyhjiöön..
Oli hyvät vehkeet lainassa kun työskentelin kylmälaite liikkeessä hetken.. :)
Eikös ilmastointilaite täytettäessä pidä aina imeä tyhjiö missä kestää pirusti aikaa... Esim jos vaihdat vaikka kompuran pakastimeen...
Juu pitää. Kauppojen kylmäjärjestelmiä laittaessa pidimme pumppua päällä noin vuorokauden.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Vastaa Viestiin