99 Turbotus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

99 Turbotus

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Mitä muutoksia tarvii tehdä 99siin jos siihen laittaa turbo tekniikan.Eli tarviiko jarruille tehä jotain.Onko pääsylinteri sama kun normi 99 ym...
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jarruasiat riippuu vuosimallista.
Taisi olla niin että täytyy mennä 70luvun puolelle että pääsylinteriä tarvii vaihtaa.
Alustaan ainakin kaasut.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Siipeilen tähän samaan topiciin :oops: Mikä olisi fiksuin tekniikan vuosimalli vaihtaa tuohon -84 tuplaysiin, lähinnä ajatellen vetoakseleiden yms. eroja. Mielessä kangastelisi istuttaa ihan tavallinen T8 tekniikka, jos sopiva luovuttaja löytyisi. Nykyisestä moottorista tuntuu olevan joku venttiili saanut siipeensä ja kampuran stefakin hukkailee öljyä väliilä. Mites tuo APC-systeemi, onko se ollut kaikissa T8 moottoreissa, vai vaan joissakin tietyissä vuosimalleissa? Vuosimallikohtaiset erot kiinnostaisi myös, onko joku ikäluokka, missä on ollut jotain onkelmaa, jota kannattaa karttaa, vai ovatko kaikki vuosimallit, (myös alkupään) H-turbot ihan 'bueno'
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

APC taisi tulla T8 malliin siinä 80 luvun alussa? Joku muistaa tarkemmin? 82?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Itelläni on kans projektina 8T k-jetillä onko tosta k-jetistä mihinkään vai kannattako suosiolla laitta toi apc kiini.Pistäkääs jotain hyviä viritys kikkoja tohon koneeseen.Olis tarkotus avata kone ja kattoo mitä se on syönnyt niin samallahan sitä voi hiukan kutitella.Olis tarkotus saada joku 180HV koneesta ulos.Auto mulla on vuosimallia 83 meinaatteko et jarruille ei tarvis tehä mitään
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Pistääkääs vinkkiä vielä noista kaupoista mikkä myy saabin viriosia.Tossa yleistodistuksessa mainitaan saab 600 mikä se on ei oo tullut ihan heti vastaan
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

HAPE kirjoitti:Pistääkääs vinkkiä vielä noista kaupoista mikkä myy saabin viriosia.Tossa yleistodistuksessa mainitaan saab 600 mikä se on ei oo tullut ihan heti vastaan
Lancia Delta.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

HAPE kirjoitti:Pistääkääs vinkkiä vielä noista kaupoista mikkä myy saabin viriosia.Tossa yleistodistuksessa mainitaan saab 600 mikä se on ei oo tullut ihan heti vastaan
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=saab+600
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Mites vielä tuo vaihteistojen / vetoakseleiden sopivuus, joutuuko mahdollisesti maljoja vaihtelemaan ja meneekö vanhat maljat uudempaan, jos tarve vaatii. Muuttuivatko missä vuosimallissa?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jarrut, vaihteisto ja kytkin samoiksi, kun 99 turbossa ja alle kaasuiskarit niin avot. Helpoin homma on tehdä 1980 99:iin, kun siinä on jarrut ja vaihteisto samaa kuin turbomallissa. Eikä tuo 4-vaihteisuus haittaa mitään. Vinkkinä voin heittää, että viime syksynä ku sain laitetua ruiskun nokan ja modatun putken niin tasaisella kelas mittariin 185km/h ja vaihteistossa on 6-enska. Ennen muutoskatsastusta laatikkoon vaan rataluokan vahvistukset ja leiman jälkeen 7-enska kehiin ja kovaa ajoa :D Samalla, jos laittais olikos -86-87 900 Turbosta etunavat ja jarrut niin sais tuuletetut etulaikat ja käsijarru olis edelleen etupyöriin. Ja tietenkin tulis uudempi=parempi vetonivel. Eli kaiken kaikkiaan laatikko, vetarin maljat ja sisemmät nivelet olis alkuperäistä. Vetoakselit olis uudemmasta 99:stä (eli uudemmalla vetarilla, sama ku satkuissa) kuten vetonivelet.

Varmasti homman saisi helpommalla eli ajamalla puolen Suomen halki johonkin konttoriin jossa menee kaikki läpi kunhan osaa selittää. Itse tekisin mieluiten kaikki edellä mainittu, koska silloin tietäisi itsekin, että on tehty hyvää ajan kanssa. Ja noita jarrujahan saa nykyään muuttaa paremmiksi ilman, että muutosprosentit muuttuu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Juu, aikanaan oli ajossa 4-vaihteinen 99 ja laatikko oli kyllä mukavampi kuin nykyisen 5-v, makuasioita toki. Siksi vaan kyselin, että todennäköisintä on, jos projektia innostuu aloittelemaan, hommaan tekniikan luovuttajaksi täydellisen vaikka peltivikaisen 900:n. Siksi lähinnä vuosimallikohtaiset erot kiinnostaisivat vetoakseleiden/nivelten/maljojen osalta. Alusta tuossa nykyisessä on ihan hyvässä kuosissa, jouset on vaihdettu ja alla on Kybin kaasut.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Samalla, jos laittais olikos -86-87 900 Turbosta etunavat ja jarrut niin sais tuuletetut etulaikat ja käsijarru olis edelleen etupyöriin
Ei ihan mene noin kyllä.

86-87 amerikan T16 vientimalleissa ja ehkä aeroissa on ollut jäähdytetyt etukässärijarrut. Ja ei mene ihan heittämällä, sillä noissa on ollut eri etunavatkin. Paksummat levyt ottavat kiinni palloniveliin norminavoissa.

Jarrusatuloiden eroina on vain se "länkien" aukko. Jäähdytetyt levyt eivät mahdu ei jäähdytettyjen jarrujen satuloiden läpi.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Vielä vaivaan, mitä vuosimalleja kannattaa harkita, esim. jos hommaan esim. 80-luvun lopun 900 turbon tekniikan luovuttajaksi, tuleeko osien kannalta ropleemia, vai onko kaikki bolt-on?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eli olet ilmeisesti tekemässä tuohon H-moottoriseen 99:iin? Esim. 8-venttiilinen välijäähdytetty turbotekniikka (155hp) menee "heittämällä" pellin alle. Se miksi on "heittämällä" koska kiilaremmien rattaat joutuu ottamaan 99:stä tai vanhemmasta satkusta (en muista kummasta käy, Passi varmaan tietää ku on iskeny 16V-tekniikan 99:iin). Noissa, kun on 3-uraiset rattaat ja 99:ssä taitaa 1-uraiset 99:ssä. B-moottorisessa on kampiakselin päässä 2-urainen ja laturissa 1-urainen mutta en tiä käykö tai ylipäänsä mahtuuko tuo kampiakselin ratas H-moottorin ja rintapellin väliin.

Yksi hyvä vaihtoehto olisi 160hp 16V-turbotekniikka (miksiköhän ostin juuri tuollaisen toiseksi autoksi :roll: ). Ainoa miinus on katti joka pitäisi sitten löytyä 99:stä mutta eiköhän se, että menee ilman mitään kikkailuja muutoskatsastuksesta läpi voita kuitenkin. Ja kyllä se 160hp kiikuttaa 99:iä ihan kivasti, kun tuo satkukin menee 8)

Tässä lopuksi pientä vertailtavaa:

- 8V turbo ic: 155hp/240Nm
- 16V turbo ic kat: 160hp/255Nm
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin